AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg er 35 år og får fortsatt kviser som en ungdom. Du vet, sånne betente, røde og gule, veldig synlige, kviser. Mest på haken og mellom øyebrynene. Jeg har ALLTID en-tre kviser gående og det er så jævlig irriterende. Det er først de siste to årene jeg har begynt å kjøpe hudpleie, men det er liksom ingenting som gjør underverker. Målet var å få såpass fin hud, at jeg kunne la være å bruke sminke. Per idag bruker jeg kun Erborian cc-cream, som holder godt i de periodene jeg ikke har kviseutbrudd. Jeg bruker de seriene som skal forebygge kviser, under merkene La Roche (Effaclar), Cerave (Blemish control), Aco (Blemish trestment) og Vichy (Normaderm). Har rense-regime morgen og kveld, fuktighet og retinol enkelte kvelder. Har også noen ulike spot-treatments når jeg får kviser, men synes ingen av de funker. Det er fra Aco, Cerave og Vichy. Noen tips til å få bedre hud? Og tips til gode spot-treatments, som har funket for deg?? Anonymkode: fd45b...22e
flusa Skrevet 30. oktober 2023 #2 Skrevet 30. oktober 2023 Jeg bruker ringblomst salve på kviser,når jeg får det. Det er det mest effektive jeg har brukt, kvisene forsvinner raskere enn ved andre ting jeg har prøvd. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 Jeg har samme hud, og alltid hatt kviser. Det som har reddet meg, gitt klar og pen hud og minimalt med kviser er; morgen; CeraVe rens, salisylsyre og CeraVe hudkrem. Kveld; det samme, men retinol i stedet for salisylsyre. Bruker begge serum fra The Ordinary. Anonymkode: 5b929...ce0
Daisy-love Skrevet 30. oktober 2023 #4 Skrevet 30. oktober 2023 Jeg bruker Clear Start fra Dermalogica og kjøper på Vitusapoteket. Nå har de 30% av for medlemmer. Om du vil prøve ut så har de et «reisekit» med små produkter der du får testet. Jeg er bittelitt eldre enn deg, og har brukt Clear Start (før Clean Start) siden starten av 20-årene. Kjempefornøyd med produktene. Jeg skal ikke påstå jeg har akne, men ser ikke ut som du sliter med det, mer sprette kviser. Jeg har brukt den som er for å ta rett på kviser også og følt den virker bra. Normalt er ikke mine kviser så store og «fulle», så jeg gjør normalt kun vanlig hudpleie og det går seg til, men når det er noen som er litt ekstra så har den for å ta rett på fungert veldig bra. Tror den heter «fix» nå, men de har hatt en annen før også. Utrolig gode produkter, og drøye i bruk. Jeg har litt sensitiv hud i tillegg, og har reagert på ulike ting jeg har prøvd, men aldri på Clear Start. https://www.vitusapotek.no/vare-merker/clear-start/c/B71
Callista Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 (endret) Jeg har ikke kviser, men huden min blir av og til nuppete. Jeg bruker også CeraVe rens, og i tillegg bruker jeg Skinceuticals Blemish + Age solution ved behov. Er veldig fornøyd med dette produktet. Glykol - og salisylsyre løser opp overflødig talg og gamle hudceller for å motvirke tette porer. Endret 30. oktober 2023 av Callista
Roci Skrevet 30. oktober 2023 #6 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er 35 år og får fortsatt kviser som en ungdom. Du vet, sånne betente, røde og gule, veldig synlige, kviser. Mest på haken og mellom øyebrynene. Jeg har ALLTID en-tre kviser gående og det er så jævlig irriterende. Det er først de siste to årene jeg har begynt å kjøpe hudpleie, men det er liksom ingenting som gjør underverker. Målet var å få såpass fin hud, at jeg kunne la være å bruke sminke. Per idag bruker jeg kun Erborian cc-cream, som holder godt i de periodene jeg ikke har kviseutbrudd. Jeg bruker de seriene som skal forebygge kviser, under merkene La Roche (Effaclar), Cerave (Blemish control), Aco (Blemish trestment) og Vichy (Normaderm). Har rense-regime morgen og kveld, fuktighet og retinol enkelte kvelder. Har også noen ulike spot-treatments når jeg får kviser, men synes ingen av de funker. Det er fra Aco, Cerave og Vichy. Noen tips til å få bedre hud? Og tips til gode spot-treatments, som har funket for deg?? Anonymkode: fd45b...22e Du skriver ikke noe om hvilke produkter du bruker fra de ulike merkene, men en del produkter fra både LRP Effaclair, Aco Spotless og Vichy Normaderm inneholder ingredienser som ikke er gunstige for huden, bl.a. alkohol (alkohol denat), og noen av renseproduktene inneholder sodium laureth sulphate. Begge disse ingrediensene virker uttørkende på huden og kan faktisk føre til at den produserer mer talg. Clear Start er bra, men vær obs på at noen av produktene inneholder essensielle oljer fra sitrus, som noen kan reagere på. Mange som har kviseutsatt hud, har faktisk også ganske sensitiv hud, slik at uttørkende ingredienser, essensielle oljer og parfyme kan være greit å unngå. En god rens for fet og uren hud, som ikke inneholder uttørkende ingredienser, er CeraVe Foaming Cleanser. Paula's Choice har også gode renseprodukter for fet og uren hud, men i en dyrere prisklasse, f.eks. denne: https://www.skincity.com/no/paulas-choice/hudpleie/ansikt/ansiktsrens/rensegele/skin-balancing-oil-reducing-cleanser-237-ml Etter rens kan du bruke en toner eller serum med niacinamide, som er antiinflammatorisk og bidrar til å balansere talgproduksjonen. The Ordinary og The Inkey List har rimelige og bra serum med niacinamide, men noen opplever at serumet fra TO absorberes sakte og blir liggende som en hinne på huden. Andre gode serum med niacinamide er COSRX The Niacinamide 15 Serum og Paula's Choice 10% Niacinamide Booster. Støtter AB#3 når det gjelder fuktighetskrem fra CeraVe, mer spesifikt Moisturizing Lotion uten SPF. Andre gode fuktighetskremer for fet og uren hud er COSRX AC Collection Lightweight Moisturizer og Paula's Choice Clear Oil-Free Moisturizer. Et par ganger i uka bør du eksfoliere huden med BHA (salicylsyre). BHA løser opp talg i porene, er betennelsesdempende og bidrar til å balansere talgproduksjonen og dermed forebygge dannelsen av hudormer og kviser. Gode BHA-produkter er f.eks The Inkey List Beta Hydroxy Acid Serum (2% BHA), The Ordinary Salicylic Acid 2% Solution, Elementrè Exfoliating Night Gel inneholder både BHA og AHA (glykolsyre og melkesyre) eller Paula's Choice Clear Regular Strenght Anti-Redness Exfoliating Solution 2% Salicylic Acid. BHA brukes fortrinnsvis over natten, ikke to påfølgende kvelder, og ikke samtidig som retinol. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå