waco Skrevet 26. januar 2006 #1 Skrevet 26. januar 2006 hmm... Det er ikke alt på internett som er kopibeskyttet materiale... f eks http://www.gutenberg.org/ har lagt ut tusenvis av romaner til fri benyttelse. Opphavsretten gjelder kun til 70 års etter forfatterens død i følge åndverksloven. Håper noen moderatorer skjønner hva jeg snakker om slik at jeg legger ut noen utvalgte tekster....! Åndverksloven
waco Skrevet 26. januar 2006 Forfatter #2 Skrevet 26. januar 2006 går det bra eller? gidder ikke oversette hvis det bare blir slettet! Forresten er det forbudt å endre på materiale uten tillatelse fra opphavsmannen eller de som sitter på rettighetene. I dette tilfelle er det gutenberg og de sier det er greit at folk kopierer så lenge man sier ifra at det er kopiert fra gutenberg. Så det vil si at dersom moderatorer endrer tekster uten grunn (man har bare lov til å oversette språk) så krenker moderatorene åndverksloven! Men jeg skal ikke være vanskelig, jeg bare lurer på om jeg kan få klarsignal til å legge inn et lite bidrag til verdens store litterærekunnskaper? En liten alternativ til mtv`s pimp my ride og fear factory som vi ellers fyller huenene våres med.
waco Skrevet 26. januar 2006 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2006 Hallo hva skjer? sover moderatornattvakten? Sitter dere på spraydate eller er det mulig å få et svar snart her?
Gjest gjesta Skrevet 27. januar 2006 #5 Skrevet 27. januar 2006 (endret) På grunn av lovgivningen rundt åndsverk og opphavsrett kan ikke Kvinneguiden ha matriell med kopirett liggende. Vi er klar over at det ikke lenger er opphavsrett på verk 70 år etter forfatters død. Vi har ikke tid og kapasitet til å sjekke hvert eneste sitat / verk som postes, så vi behandler i utganspunktet dikt/tekster som om de har kopirett. Vi har heller ikke mulighet for å sjekke om opphavsmann syntes kopiering er ok. Legg gjerne inn en link dersom det er tekster/dikt du ønsker å formidle. Mie (mod) PS! Spørsmål til modertorene bør du stille på ris/ros, da får du raskere svar. Endret 27. januar 2006 av Mie
waco Skrevet 27. januar 2006 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2006 Poenget deres er at dere kan ikke vite om noen innlegg er sitat av et annet innlegg med mindre folk opplyser dere om det. Men så lenge dere ikke har tid til å sjekke postene som blir lagt inn så kan det vel heller ikke være noen problem? Kanskje jeg bare skulle holdt kjeft og skrevet videre....da hadde vel ingenting skjedd?
Gjest gjesta Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Å joda, Waco, det hender stadig at vi ser at folk har lagt inn sitater selv om de ikke skriver at det er sitater. Vi sjekker postene som legges inn, men vi leter ikke rundt etter opphavsmenn og sjekker når de evt. døde. Hvis du syntes at vi skal lese Victor Hugo så kan du jo glede oss med en link da vel, eller anbefale oss et av hans verk, vi trenger jo ikke nødvendigvis få teksten i sin helhet her på KG? Mie (mod)
waco Skrevet 28. januar 2006 Forfatter #8 Skrevet 28. januar 2006 Jeg bare lurer veldig sterkt på hva vi skal med internett, - når meningen ikke er å dele informasjon.... Men takk for svar...! Får avslutte med en liten VH sitat,- smilet er solen som jager vinteren fra menneskenes ansikt. skulle ønske han levde idag jeg, så kunne han skrevet sjøl
Gjest gjesta Skrevet 28. januar 2006 #9 Skrevet 28. januar 2006 Jeg bare lurer veldig sterkt på hva vi skal med internett, - når meningen ikke er å dele informasjon.... Der er jo det du gjør hvis du linker til hans verk også - deler det med oss andre. Får avslutte med en liten VH sitat,- smilet er solen som jager vinteren fra menneskenes ansikt. Vakkert! - og veldig sant. skulle ønske han levde idag jeg, så kunne han skrevet sjøl Enig med deg der, Waco.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå