Gå til innhold

Forskuddstrekk lavt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere her inne som velger å har lavt forskuddstrekk. Hvor lenge har dere hatt det?  Kan man bli stoppet fra det om man endrer skattekortet på denne måten? Foreksempel tilfeldig kontroll? Eller er det når man har ubetalt restskatt eller ikke har betalt restskatten i tide?

Anonymkode: d7315...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjonglerer med gjeldsrenter i perioder med stram økonomi,betaler evt. skattesmell med feriepengene.  det er vanskelig å forutse renter både for skattebetaler og skatteetaten, aldri sett det som noe problem.

Anonymkode: 228c3...f78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sjonglerer med gjeldsrenter i perioder med stram økonomi,betaler evt. skattesmell med feriepengene.  det er vanskelig å forutse renter både for skattebetaler og skatteetaten, aldri sett det som noe problem.

Anonymkode: 228c3...f78

Skjønner. Jeg kommer nok til å sette ned forventet inntekt og sette opp gjeldsrenter. Aner ikke om de forutser inntekt, men gjør det på denne måten. Har gjort det noen år. Men vet jo ikke fra  år til år om jeg får ned forskuddstrekket. Betaler alltid restskatten innen fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det kommer ikke i kontroll. Kan nok skje, men tror det stort sett er de med ubetalte krav eller de som har betalt etter fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skatteetaten har knapt ressurser til å kontrollere skattemeldingen, så sjansen for at de kontrollerer skattekortet til en person som ikke har skatterestanser er mikroskopisk.

Anonymkode: 77675...4d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tolker dette som at det stort sett er de med skatterestanser som får skattekortet sitt i  manuell kontroll.

Screenshot_20231106_210120_Gallery.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er egentlig sjansen for kontroll av skattekortet ved forandring? Tenkte muligens å forandre det jeg får i Desember sånn som det står om her. Men er sjansen stor eller er det stort sett når man har ubetalt skatt? Kan vel skje ellers også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor stor er egentlig sjansen for kontroll av skattekortet ved forandring? Tenkte muligens å forandre det jeg får i Desember sånn som det står om her. Men er sjansen stor eller er det stort sett når man har ubetalt skatt? Kan vel skje ellers også?

Jeg betalte alt for mye i skatt ett år når jeg begynte å jobbe, for jeg skrev opp inntekten min hele året når jeg bare skulle jobbe halve året.

Når jeg korrigerte det gikk det rett gjennom og jeg betalte nesten ingen skatt i november og desember, det var helt fantastisk. De endret fra tabelltrekk til prosenttrekk.

Anonymkode: 50dec...302

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg betalte alt for mye i skatt ett år når jeg begynte å jobbe, for jeg skrev opp inntekten min hele året når jeg bare skulle jobbe halve året.

Når jeg korrigerte det gikk det rett gjennom og jeg betalte nesten ingen skatt i november og desember, det var helt fantastisk. De endret fra tabelltrekk til prosenttrekk.

Skjønner, så bra. Får tro det går gjennom. Det er sikkert stort sett automatisk. Jeg forandrer det som kommer 15 Desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg tror ikke de har ressurser til det. Aner ikke om de har nye regler hvert år. Men fikk beskjed en gang om at det er lite sannsynlig når man er ajour med innbetaling av restskatt. Det kunne så klart skje, men sjangsen er liten. Skulle de kontrollert alle så hadde de ikke hart tid til å gjøre andre viktigere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Men da har du jo betalt mye skatt allerede det året. Vet ikke hvordan det er om man har lavt forskuddstrekk hele året... Men ifølge flere jeg kjenner så går det helt fint. Jeg blir forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men da har du jo betalt mye skatt allerede det året. Vet ikke hvordan det er om man har lavt forskuddstrekk hele året... Men ifølge flere jeg kjenner så går det helt fint. Jeg blir forvirret.

Hvis du har for lavt forskuddstrekk hele året får du baksmell neste vår for forrige år. 

Betaler du baksmellen er ikke dette noe problem for deg. 

Men arbeidsgiver bør reagere på altfor lavt forskuddstrekk… 

Anonymkode: bccbb...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Men arbeidsgiver bør reagere på altfor lavt forskuddstrekk… 

Det er jo overhode ikke noe arbeidsgiver har noe med. Arbeidsgiver vet ikke hva man har i gjeld, fradrag eller formue. 

Anonymkode: 726b5...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo overhode ikke noe arbeidsgiver har noe med. Arbeidsgiver vet ikke hva man har i gjeld, fradrag eller formue. 

Eh… kødder du nå??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Eh… kødder du nå??????

Gjort dette i flere år. Ingen har sagt noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Eh… kødder du nå??????

Forklar hva du mener? Arbeidsgiver henter ut skattekort, og forholder seg til det trekket som står der. Hva som ligger bak trekket, høyt eller lavt, har jo ikke arbeidsgiver noe grunnlag for å mene noe om. På hvilken måte mener du arbeidsgiver skal "reagere"?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Eh… kødder du nå??????

Er jo du som kødder. Arbeidsgiver har absolutt ingenting med hvilket skattetrekk de ansatte har.

Anonymkode: 1ea31...bd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...