Gå til innhold

Hva kler man bhg-barnet i når det er 0-2 grader og regn (snø)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som det er meldt i morgen i Oslo. Barnet er 2 år og er ute i barnehagen på morningen.

Har brukt vinterdress uten mellomlag i det siste. Er det ok når det er litt regn også eller tar man da heller regntøy med ekstra lag ull under? Vinterdressen har 10000-15000 vannsøyle (husker ikke nøyaktig) og er sånn vanlig vattert dress for barn... Har ikke foret regntøy.

Anonymkode: cb7cf...257

Skrevet

Ville enten hatt vinterdress med regnbukse utenpå eller vinteregndressen fra Kattnakken. 
Tipper at toåringen her kommer til å ha vinterdressen eller softshelldressen med mellomlag og regnbukse utenpå om de skal være ute i den typen vær de neste dagene. Regnvotter med ullfór er også praktisk. 

Anonymkode: cf97c...a76

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville enten hatt vinterdress med regnbukse utenpå eller vinteregndressen fra Kattnakken. 
Tipper at toåringen her kommer til å ha vinterdressen eller softshelldressen med mellomlag og regnbukse utenpå om de skal være ute i den typen vær de neste dagene. Regnvotter med ullfór er også praktisk. 

Takk for svar :) Bhg skrev spesifikt at de ønsket vanlig regntøy + mellomlag tilgjengelig i bhg heller enn foret regntøy så vi har ikke kjøpt vinter-regndress.. Mulig de bare mente for sommer/høsten da får høre med dem. Tenkte ikke på at man kan ha regntøy utenpå vinterdress eller softshelldress.. men blir ikke det klumpete?

Pleier å bruke ullvotter men lurt å ta regnvottene utenpå :) Har bare uforede regnvotter også 😄 Eller vintervotter.

Skrevet

Her bruker vi regntøy med fór, vinterregndressen fra Kattnakken er gull👌🏼 hvis det er ekstra kaldt tar vi alltid fleece under + vanlige klær, eller ullundertøy. Regnvottene fra kattnakken er også gode og varme. Har aldri hørt om å ta regnbukse utenpå vinterdressen, hørtes bare styrete ut. Da hadde jeg heller gått til innkjøp av annet regntøy som er varmere👍🏼 vinterdressen blir kun brukt når det er tørt ute. Har også støvler med ull (bisgaard sine). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar :) Bhg skrev spesifikt at de ønsket vanlig regntøy + mellomlag tilgjengelig i bhg heller enn foret regntøy så vi har ikke kjøpt vinter-regndress.. Mulig de bare mente for sommer/høsten da får høre med dem. Tenkte ikke på at man kan ha regntøy utenpå vinterdress eller softshelldress.. men blir ikke det klumpete?

Pleier å bruke ullvotter men lurt å ta regnvottene utenpå :) Har bare uforede regnvotter også 😄 Eller vintervotter.

De aller fleste barnehager anbefaler regntøy uten for inni, og samtlige av natur/ute barnehagene anbefaler det. Det er bare på kg at foret regntøy er så fantastisk😅😅😅

Anonymkode: 29d8c...aac

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Da velger man vanlig regntøy og mellomlag. Hos oss bruker de minste gjerne vinterdressen under og bare regnbukse utenpå, det blir ikke så klumpete om man ikke må ha mye under vinterdressen igjen. 
For de litt eldre, har ei på 4 også, så er vinteregndressen gull nå i overgangssesongen, men der også bruker de ofte regnbukse utenpå vinterdressen om vinteren når det er sørpe ute. 
Regnvotter er virkelig lurt, er de tynne så bruk bare ullvotter inni, eller vanter, det gir bedre grep enn tykke votter.

Skrevet

Hadde brukt vinterdress eller skalldress med ekstra lag under, vi bruker ikke regntøy

Anonymkode: f9fb0...4e6

Skrevet

Takk for alle svar vi får prøve oss litt frem 😊 Skal høre med barnehagen om de ønsker vinterregndress eller ikke tror jeg. Dere som liker det, hvor i Norge bor dere? Blir det ikke klamt med så vanntett dress og bruker den ikke veldig lang tid på å tørke? Mitt barn er ganske varm av seg.. Men også en sånn som legger seg ned i vanndammer 😄 Og barnehagen har ikke så gode tørkemuligheter dessverre..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for alle svar vi får prøve oss litt frem 😊 Skal høre med barnehagen om de ønsker vinterregndress eller ikke tror jeg. Dere som liker det, hvor i Norge bor dere? Blir det ikke klamt med så vanntett dress og bruker den ikke veldig lang tid på å tørke? Mitt barn er ganske varm av seg.. Men også en sånn som legger seg ned i vanndammer 😄 Og barnehagen har ikke så gode tørkemuligheter dessverre..

Hei, disse vinterregndressene passer ikke for aktive barn, det blir veldig klamt da de ikke puster i det heletatt. Foret er polyester altså plastikk, det samme er utsiden.

Jeg kan anbefale Gullkorn sin vinterdress, den har 20.000 i vannsøyle, altså noe av det høyeste du får, den har tilsvarende 20.000 i pusteegenskap, det er VELDIG bra.

Ellers anbefaler jeg vanlig regntøy med to lag ull under. Et tynt ullundertøy også en tykkere ulldress.

☺️

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, disse vinterregndressene passer ikke for aktive barn, det blir veldig klamt da de ikke puster i det heletatt. Foret er polyester altså plastikk, det samme er utsiden.

Jeg kan anbefale Gullkorn sin vinterdress, den har 20.000 i vannsøyle, altså noe av det høyeste du får, den har tilsvarende 20.000 i pusteegenskap, det er VELDIG bra.

Ellers anbefaler jeg vanlig regntøy med to lag ull under. Et tynt ullundertøy også en tykkere ulldress.

☺️

Takk for innspill og tips :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De aller fleste barnehager anbefaler regntøy uten for inni, og samtlige av natur/ute barnehagene anbefaler det. Det er bare på kg at foret regntøy er så fantastisk😅😅😅

Spørs hva det er foret med. Kattnakken er gull, men fleece-for blir fort fuktig.

Anonymkode: ca411...362

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Spørs hva det er foret med. Kattnakken er gull, men fleece-for blir fort fuktig.

Kattnakken sit for er laget av det samme som fleecefor, begge er ren polyester. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som barnehageansatt må jeg si at kattnakken sin forede regndress er veldig god. Den holder barna tørre og varme, foret tørker raskt og dessuten er lett å kle på selv, også for de minste barna, mye fordi foret er glatt. Annet foret regntøy opplever jeg stadig fortsatt er vått inni fra dagen før når barna skal kle på seg, samt at det ofte er vanskeligere for dem å få på og det kan bli klamt. 

Men det er ikke slik at en må ha kattnakken. Og har en allerede f.eks. didrikson foret regntøy, som mange har hos oss, så går det bra det og. 

Av mine barn har den ene på kattnakken-dress og den andre vinterdress med uforet regnbukse utenpå i dag. Vi hadde egentlig bestemt oss for å ikke bruke penger på vinterregndress. Og jeg mener en klarer seg veldig fint med uforet regntøy, og så variere etter behov hva en har under. Men så har vi et barn av typen som ligger i vann- og gjørmepytter, og endte med en sånn dress likevel. 

Anonymkode: b5194...ca8

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Kattnakken sit for er laget av det samme som fleecefor, begge er ren polyester. 

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Mulig grunnmaterialet er det samme, men kattnakken holder seg tørr på innsiden, mens tøy med fleecefór ikke gjør det. Det vet jeg veldig godt, fordi barnet mitt har hart begge deler.

Ingen grunn til å snakke ned kattnakken bare fordi man ikke har råd til det selv.

• Liker 3
Skrevet

Dette er ikke for å være slem eller frekk, men klarer du virkelig ikke kle på ditt eget barn uten å rådføre deg med andre mennesker?  🤔  Hva gjør du en lørdag når dere skal ut og det regner litt, men bare litt, og kanskje det ser ut som det blåser 😮  men blåser ikke såå mye at du tror ungen må ha lue, men det er jo fortsatt kanskje litt kaldt på ørene🫨  Da må du sjekke på et forum da også kanskje?  😅😁

Anonymkode: 72b0b...344

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Mulig grunnmaterialet er det samme, men kattnakken holder seg tørr på innsiden, mens tøy med fleecefór ikke gjør det. Det vet jeg veldig godt, fordi barnet mitt har hart begge deler.

Ingen grunn til å snakke ned kattnakken bare fordi man ikke har råd til det selv.

Jeg har råd til Kattnakken og vel så det, men ser ikke behov eller hva som er så fantastisk sammenlignet med annen bekledning. Eks lag på lag bekledning som gir større fleksibilitet i bruk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er ikke for å være slem eller frekk, men klarer du virkelig ikke kle på ditt eget barn uten å rådføre deg med andre mennesker?  🤔  Hva gjør du en lørdag når dere skal ut og det regner litt, men bare litt, og kanskje det ser ut som det blåser 😮  men blåser ikke såå mye at du tror ungen må ha lue, men det er jo fortsatt kanskje litt kaldt på ørene🫨  Da må du sjekke på et forum da også kanskje?  😅😁

Barna er ofte lengre ute i barnehagen, og terrenget der er ofte annerledes enn der vi ferdes i helgene eks mer søke og mildere temperatur. Dette krever annen bekledning og synes det er helt fint å be om råd fra mer erfarne rundt dette. Ofte er det ikke en fasit. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har råd til Kattnakken og vel så det, men ser ikke behov eller hva som er så fantastisk sammenlignet med annen bekledning. Eks lag på lag bekledning som gir større fleksibilitet i bruk. 

👏

kattnakken er virkelig oppskrytt 

Anonymkode: f9fb0...4e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen har påstått at barna bare skal ha bleie under kattnakken heller. 

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo greit å høre hva andre gjør vel? Betyr jo ikke at jeg hadde sendt barnet ut i joggedress i regnværet om ingen svarte liksom. Det er mitt første barn og dette er første høst og vinter i barnehage (og forrige vinter var hun ikke så mobil og var ikke lenge ute på samme måte, hun har bursdag i januar og lærte å gå i februar, men nå er hun veldig mobil og leker ute på en helt annen måte). Er og masse barneklær jeg ikke visste om at fantes som jeg har lært om via diverse forum og Facebooksider. Har alle andre voksne uten barn oversikt over skalltøy, softshell, regnvotter, foret vs. uforet regntøy, overganggsko osv? Jeg hadde iallfall ikke peiling på noe av dette før jeg fikk barn. 

Vi går ut uannsett vær i helgene og jeg var lenge i ulønnet perm og ute hver dag. Da tar jeg ofte med ekstra skift i vogna eller i en sekk så jeg kan ta på mer om jeg har kledd på for lite. Eller bytter til annen lue/andre votter. Kan alltids kle av om jeg ser at barnet er for varm siden jeg er der hele tiden. Blir barnet våt eller kald går vi inn (og går eventuelt ut igjen senere med andre klær eller når været er bedre). Barnehagen følger ikke like nøye med når de er ute og går ikke inn med alle barna fordi om mitt barn kanskje ble våt på beina eller er litt kald/litt varm. 

Har du selv aldri gått ut døra og vært litt for kald eller for varm fordi du tok på deg feil jakke, glemte lue eller liknende? Jeg vil forsøke å unngå at barnet som ikke bestemmer selv og ikke har språk til å si ifra opplever det :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...