AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Det er fortsatt litegrann penger å spare ved å flytte det største forbruket til dagens billigste timer. Men monner det fortsatt? Jeg er ikke enig med meg selv, nå da alle får "fastpris" i form av timesbasert strømstøtte. Anonymkode: 05d74...274 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Det koster minst å bruke strømmen da den er billigst, det gjelder med og uten strømstøtte. I natt er prisen på 1 kWh nede i 14 øre, og utover dagen vil den gå opp til 128 øre som er ca 76 øre etter støtte. 14 øre er mindre enn 76 øre Takk for at du kom til min ted talk Anonymkode: a7bca...29f 1 1 1
NakenPanda Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 (endret) Siden støtten er time per time er det ikke gjenomsnittet per dag som gjelder lengre, så nei Endret 29. oktober 2023 av NakenPanda 1
Hedda-78 Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 Det er helt klart forskjell på 14 øre og 76 øre. Men når prisen er over 73 øre hele døgnet, så er det lite svinginger i reell pris. Hvis strømprisen er 2 kroner, betaler du 85,7 øre. Hvis prisen er 3 kroner, betaler du 95,7 øre. Så det har litt, men ikke mye å si. Å flytte forbruket lønner seg fortsatt noe, men ikke like mye som før. Så flytt det forbruket som passer sånn, men ikke legg om hele livet ditt. Det kommer jo også an på hva du ser på som et "offer" å endre på i din hverdag. Det er ikke vits i å stå opp for å dusje og vaske klær midt på natta hvis prisforskjellen bare er noen øre. Men kan du sette på "forsinket start" på oppvaskmaskina, eller bestemme tidspunkt for ladinga av elbilen, så er det jo lite inngripende å gjøre det. 2
newman01 Skrevet 30. oktober 2023 #5 Skrevet 30. oktober 2023 8 hours ago, Hedda-78 said: Det er helt klart forskjell på 14 øre og 76 øre. Men når prisen er over 73 øre hele døgnet, så er det lite svinginger i reell pris. Hvis strømprisen er 2 kroner, betaler du 85,7 øre. Hvis prisen er 3 kroner, betaler du 95,7 øre. Så det har litt, men ikke mye å si. Å flytte forbruket lønner seg fortsatt noe, men ikke like mye som før. Så flytt det forbruket som passer sånn, men ikke legg om hele livet ditt. Det kommer jo også an på hva du ser på som et "offer" å endre på i din hverdag. Det er ikke vits i å stå opp for å dusje og vaske klær midt på natta hvis prisforskjellen bare er noen øre. Men kan du sette på "forsinket start" på oppvaskmaskina, eller bestemme tidspunkt for ladinga av elbilen, så er det jo lite inngripende å gjøre det. Husk å slenge på mva. Kun de i nord som slipper unna den.
Hedda-78 Skrevet 30. oktober 2023 #6 Skrevet 30. oktober 2023 newman01 skrev (31 minutter siden): Husk å slenge på mva. Kun de i nord som slipper unna den. Eller jeg kunne presisert "ex. mva" i innlegget mitt.
newman01 Skrevet 30. oktober 2023 #7 Skrevet 30. oktober 2023 (endret) 44 minutter siden, Hedda-78 said: Eller jeg kunne presisert "ex. mva" i innlegget mitt. Strøm er egentlig en rar vare. Det er vel omtrent eneste vare vi forbrukere forholder oss til hvor prisen stort sett omtales eks. mva, avgifter og leveringskostnader. Ser for meg at det hadde blitt kaos på veiene om CirkleK, Shell og de andre begynte å oppgi bensin- og dieselpriser eksklusiv mva, statlige avgifter og transporttillegg... Endret 30. oktober 2023 av newman01
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 Bedre å bruke strøm jevnt pga nettleien. Bruker du mye i en periode risikerer du å gå opp et nivå i nettleie. Anonymkode: cfe2d...654
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 Ja, jeg passer på kapasitetsleddet i nettleien og tenker også på at strøm er 12 øre rimeligere mellom kl 22-06. Det er ofte ikke helt tydelig hvordan en komplett pris blir til, jeg er enig i det. I utgangspunktet synes jeg det er teit at strømstøtten nå beregnes per time. Vi bygger et markedsbasert system der vårt forbruk skal tilpasses etter priser, og så undergraver vi hele systemet med strømstøtten - slik at forbruket ikke går ned likevel når strømmen er dyrest. Toskete. Anonymkode: 05d74...274
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #10 Skrevet 30. oktober 2023 Fra 11-19 i mrg er det gratis her. Jeg tjener noen kr ved å vaske klær osv 16-19 også. Anonymkode: 2644b...4f0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #11 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bedre å bruke strøm jevnt pga nettleien. Bruker du mye i en periode risikerer du å gå opp et nivå i nettleie. Anonymkode: cfe2d...654 Men det er knapt en hundrings. Anonymkode: 2644b...4f0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #12 Skrevet 30. oktober 2023 Disse bildene fra strømprisen her i Stavanger i dag og i morgen (to dager uten de største variasjonene) viser godt prisene med og uten strømstøtte. Med strømstøtten varierer prisene vesentlig mindre, men det er likevel nok til at det utgjør en del. Anonymkode: e0b46...231 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå