AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Trenger tips til å unngå TV-titting. Han ser litt Fantorangen og Thomas-toget etter barnehagen og i helgene. I tillegg ser han som regel TV på morgenen (vi har TV på rommet😅), fordi han som regel våkner veldig tidlig, og det er vår måte å slippe å stå opp klokka 5 hver dag på. Han er en svært så aktiv liten kar som vil finne på noe hele tiden, men det er jo begrenset hvor mye som er å finne på inne i leiligheten og ute i nærområdet før han blir lei. Vi leker mye med bilteppe, lekebiler, puslespill, duplo, plastalin, diverse leker med lys og lyd, tegning og maling. Vi synger mye, forteller historier, leser bøker, løper rundt og leker titt-tei. I tillegg liker han å hjelpe til med små gjøremål, som å lage kaffe, grøt, rydde leker og ta ut av vaskemaskinen. Vi er også mye på besøk hos familie på begge sider, som er noe han liker veldig godt. Ute går vi tur, sykler trehjulssykkel, leker på to forskjellige lekeplasser, sparker fotball, leker i sandkassa osv. Men han blir jo lei hver aktivitet etter en stund, og jo eldre aktiviteten er, jo fortere blir han lei. Nå merker jeg det blir mer og mer utfordrende å aktivisere han, for jo større han blir jo sterkere vilje får han, og han sier lett fra når det er noe han ikke vil. Nå som det er kaldt er det jo litt mindre å finne på ute også. Jeg sliter med svangerskapskvalme for tiden, så for at ikke samboeren min skal kjøre seg helt ut på leking i tillegg til alt annet han må gjøre i leiligheten uten meg, så har det blitt mer TV-titting i det siste på gutten vår. Orker ikke at han skal bli et sånn barn som er avhengig av skjerm, så jeg lurer på hva dere gjør på når barnet er høyt og lavt hele tiden? Anonymkode: 2b370...34a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Har ikke så små barn lenger, men tok barnet ofte med på konserter. De har lunsj-konserter hvor de spiller klassisk musikk. Drar på kunstutstillinger, café, restaurant, kino, strandkanten for å fiske krabber, tur i skogen eller lange gåturer. Vi gjør fortsatt disse tingene men nå kan vi fortelle hverandre våre egne opplevelser siden barna er i skolealder. Anonymkode: 54933...c62
Anononyma Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 Synes det høres ut som dere finner på masse fint jeg! det eneste jeg kan komme på å legge til lista med ting vi gjør med gutten vår på 14 mnd er å utforske i skogen. La han tusle rundt i sitt tempo og oppdage. Han elsker det! Trenger ikke lange turen, for han er skogen spennende fra første sekund vi går inn i den. Nå kommer jo snøen snart også som byr på nye muligheter 😄
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 Beklager, fikk ikke med meg at du er gravid. Men glemte likevel et par ting til. Matlaging, hvor jeg inkluderer barna til å kutte opp grønnsaker, baking osv… Tur til stranda kunne vi holde på i timevis. Ta med brødrester til fuglene. Tok med niste og kakao. Alle disse tingene gjør vi uansett årstid. Vi har idag barn som er ute hver dag og maser ikke etter tv eller iPad. Anonymkode: 54933...c62
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #5 Skrevet 29. oktober 2023 Vi gjør egentlig det samme som dere, kanskje litt færre ting for vår er ganske happy med å dra til samme lekeplassen hver helg. Men forsøker å variere lekeplassene litt og iblant drar vi kanskje bare i parken så hun kan løpe rundt på gresset, se ender, plukke blader og sånt. Vi bor ikke så nærme skog men har dratt og gått tur et par ganger. Vi forsøker å besøke eller møte venner med barn. Liker spesielt godt å besøke andre for det er så spennende med nye steder og nye leker. Liker godt å leke med vann så lar henne gjøre det iblant. Liker å sitte og helle vann over i forskjellige kopper og frem og tilbake. Blir litt søl da.. Liker å bade så det blir jo en halvtimes tid der hun er underholdt. Leser veldig mye bøker. Spesielt klaffebøker er ekstremt populært. Og sånne bøker med lyd eller musikk som de kan trykke i selv. Biblioteket. Har og vært på sånn lekeland for yngre barn. Vet at forskjellige byer har litt forskjellig å tilby der, noen har lekeland noen har sånn åpen idrettshall osv. Anonymkode: 84bb6...7b9
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 Takk for tips! Skog, strand og bibliotek er ting vi ikke har prøvd så mye ennå, så det skal vi definitivt ta ham med på 😊 Anonymkode: 2b370...34a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 Vår 1,5-åring ser ofte barnetv på morgenen i helgene. Ellers leker vi inne med lekene hans, «leser» pekebøker, løper etter hverandre og skremmer 🤣 så går vi som regel ut 30-45 min før lunsj ca kl.11. Så er det dupp en times tid fra ca 12-13. Så er det inn igjen for litt lek og nytt måltid. Ofte er vi ute enda en gang før middag. Ellers har vi vært på badeland før dupp, borte på besøk etter dupp, fått besøk av venner/familie, tatt ham med på vanlig butikkhandel (spennende nok for ham), eller tatt ham med på ærender en lørdag på spesifikke butikker. Anonymkode: 39061...cf3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 Vi MÅ ut hver dag i helgene, ellers blir vi sprø. Men varierer mye hva vi gjør. - Drar på besøk til familie eller folk vi kjenner som har barn. - Badeland/lekeland - Drar på (barnevennlig) museum/bibliotek/andre offentlige steder - Besøksgård Hvis vi har mange ærender, det er dårlig vær og ikke rekker noe annet så hender det at vi tar han med på kjøpesenter og cafe også. Han er jo veldig høyt og lavt, så må jo følge godt med, men opplever likevel at det gir han bedre stimuli å bli med på et offentlig sted der det er litt folk og nye omgivelser å titte på. Anonymkode: ec18a...492
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 Bibliotek, besøksgård, svømmehall, reise til «nye og spennende» lekeplasser slik at han ikke er så lei. Anonymkode: af061...3d0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #10 Skrevet 30. oktober 2023 Hvor bor du? da er det lettere å foreslå. Anonymkode: af061...3d0
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #11 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hvor bor du? da er det lettere å foreslå. Anonymkode: af061...3d0 Bor i Ørsta. Her er ikke så veldig mye å finne på (annet enn natur, kjøpesenter og besøk) i rimelig kort kjøreavstand. Anonymkode: 2b370...34a
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #12 Skrevet 30. oktober 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Vår 1,5-åring ser ofte barnetv på morgenen i helgene. Ellers leker vi inne med lekene hans, «leser» pekebøker, løper etter hverandre og skremmer 🤣 så går vi som regel ut 30-45 min før lunsj ca kl.11. Så er det dupp en times tid fra ca 12-13. Så er det inn igjen for litt lek og nytt måltid. Ofte er vi ute enda en gang før middag. Ellers har vi vært på badeland før dupp, borte på besøk etter dupp, fått besøk av venner/familie, tatt ham med på vanlig butikkhandel (spennende nok for ham), eller tatt ham med på ærender en lørdag på spesifikke butikker. Anonymkode: 39061...cf3 Favorittleken til min på 1,5 også 😄 Anonymkode: 84bb6...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #13 Skrevet 30. oktober 2023 Et tips er å begrense hvilke leker som er tilgjengelig til enhver tid og så bytte ut litt annenhver uke. Det kan hjelpe på konsentrasjonen også å ikke ha for mye å velge mellom. Anonymkode: 42200...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #14 Skrevet 30. oktober 2023 Synes dere er kjempeflinke til å finne på ting! Ikke så mange tips, men er enig med den over - roter på lekene! Da blir de «nye» når de finnes frem etter et par uker, og mer spennende. Det finnes visstnok og forskning som viser at barn leker lenger og mer kreativt med hver leke når de har få ting å velge mellom. Anonymkode: ded51...d78 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå