Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og typen har lyst til å prøve å få barn, men i dag hadde vi en snakk om tiden der jeg går gravid og småbarnsperioden som gjor meg veldig usikker på om dette er noe jeg vil likevel. Før vi ble sammen var han veldig mye ute, noe som gjor at jeg ikke så på han som kjærestemateriale i det hele tatt. Jeg liker ikke den norske drikkekulturen der man skal drikke seg sanseløs i helgene for moroskyld, og unngår det selv. Jeg drar i bursdag til nære venner og drikker da, men det stopper der, og det er viktig for meg å ha en kjæreste som er lik meg på det punktet. Han fortalte meg at han hadde lyst til å snu om livsstilen fullstendig, og ville mye heller dra på fjellet med meg i helgene (som er min hobby), enn å dra ut. Så jeg bestemte meg for å gi det en sjanse. Vi har hatt avstandsforhold i 2 år før vi flyttet sammen for 6 mnd siden. Han har vært ute innimellom, men ikke veldig ofte.

Når vi i dag snakket sammen om småbarnsperioden foreslo han å lage en liste der det på en måte er hver sin tur til å vær sosial. For eksempel hvis jeg har tacokveld med et par venninner, så krysser jeg av på at jeg har vært sosial. Og hvis jeg går en langrennstur med venninner, så krysser jeg av. Problemet er at han mener at for hvert kryss jeg setter, så har har rett på å skulle vær sosial med sine kompiser, og det eneste han gjør med kompiser er å dra på fest og drikke seg dritings. Og det synes jeg ikke noe om.

Mitt forslag var at når jeg går gravid og ungene er små så unngår man festing. Eventuelt hvis det er noe man absolutt burde stille opp på så kan man skaffe barnevakt (kommer selvfølgelig an på barnets alder og omstendigheter osv), så kan vi begge dra. Også at man selvfølgelig kan finne på ting med venner som for eksempel å gå tur, lage mat sammen, trening osv (med eller uten barn). Men da sier han at det blir urettferdig fordi da kommer jeg til å vær mye mer sosial en han fordi han bare fester når han er med «gutta».

Ser ikke helt hvordan vi skal bli enig her, og siste jeg vil er å risikere å få barn med en som heller vil feste enn å tilbringe helgene med meg og babyen. Noen som har vært i en lignende situasjon eller har tips?

Anonymkode: f2e1b...743

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når babyen kommer så kommer dere til å sovne sittende i sofaen kl 20... 😆

Nei da,...men sånne ting kan brått forandre seg nåe babyen kommer. 

Men ha en del i avtalen at den som er sosial eller lørdag må ta morraakiftet på søndag. 

Anonymkode: 6abb3...bcd

• Liker 6
Skrevet

Høres litt ut som han forsøker lage vaskeliste ala man har i kollektiv 😂😂 Syns det høres litt umodent og tullete ut. Jeg hadde nok vurdert om han er klar til å bli far, eller kanskje han ikke er ferdig å være partyboy

Anonymkode: dd594...ff3

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er for mye å forlange at han ikke skal få feste hele svangerskapet og flere år etterpå. 

Anonymkode: 30f68...9bf

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er for mye å forlange at han ikke skal få feste hele svangerskapet og flere år etterpå. 

Anonymkode: 30f68...9bf

Det blir jo ikke 0 festing hvis vi begge for eksempel drar i bursdag til en venninne av meg og 2 kompiser av han for eksempel i året.

• Nyttig 1
Skrevet

Å gå ut og feste og bli dritings påvirker også dagen derpå og kan ikke sammenlignes med en langrennstur!

Drikke seg dritings med kompiser; 6-10 timer + dårlig dagen derpå.

Langrennstur med venninne; 3 timer.

Dere får isåfall skrive antall timer også.

Men helt ærlig virker det sinnsykt barnslig. Han virker ikke klar for baby. Og gode foreldre unner hverandre litt fri og gode partnere tilrettelegger for hverandre slik at de kan være sosiale.

Er han redd for at bare du skal ha det gøy? Hvorfor er han redd for det?

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Å gå ut og feste og bli dritings påvirker også dagen derpå og kan ikke sammenlignes med en langrennstur!

Drikke seg dritings med kompiser; 6-10 timer + dårlig dagen derpå.

Langrennstur med venninne; 3 timer.

Dere får isåfall skrive antall timer også.

Men helt ærlig virker det sinnsykt barnslig. Han virker ikke klar for baby. Og gode foreldre unner hverandre litt fri og gode partnere tilrettelegger for hverandre slik at de kan være sosiale.

Er han redd for at bare du skal ha det gøy? Hvorfor er han redd for det?

Tror ikke han har noe i mot at jeg er sosial med venner, men kanskje heller det at han ser på det som en mulighet til å «rettferdiggjøre» det å dra på fest

Skrevet

Hvor gamle er dere, hvor etablerte er vennene hans, og er det noen av dem som har barn? Jeg tenker at dette er mest utfordrende hvis ingen av vennene hans har familie, men han skal forsøke å kombinere to ulike liv. Hvis de fleste kompisene snart får barn, er dette en problemstilling som kan forsvinne litt. Ellers tenker jeg at det forsåvidt er et positivt at han er opptatt av at dere skal være like mye sosiale… 

• Liker 1
Skrevet
Nasse Nøff skrev (3 minutter siden):

Hvor gamle er dere, hvor etablerte er vennene hans, og er det noen av dem som har barn? Jeg tenker at dette er mest utfordrende hvis ingen av vennene hans har familie, men han skal forsøke å kombinere to ulike liv. Hvis de fleste kompisene snart får barn, er dette en problemstilling som kan forsvinne litt. Ellers tenker jeg at det forsåvidt er et positivt at han er opptatt av at dere skal være like mye sosiale… 

Vi nærmer oss 30-åra, de fleste vennene hans har barn allerede men er likevel mye ute. Tror han tenker litt sann at « de er jo mye ute, da kan jeg også»

Skrevet

Hva er det som gjør at det er så forferdelig at han fester på sine sosiale dager? Er han utro? Klarer han ikke å ta vare på seg selv og kan havne i vannet eller fyllearresten eller sovne i en grøft?

Hvis problemet er at du må ha ansvaret for barna dagen derpå, så kan dere jo avtale at han har ansvaret for barna dagen etter at du har vært sosial. Selv om det bare er Taco kveld. Du kan jo selvsagt være med barna du også, men det er han som må stå opp tidlig, lage mat, skifte bleier etc. Flott at han ønsker at du også skal få være sosial. Det er ikke alle partnere som ser på det som naturlig.

Anonymkode: c69a6...e46

• Liker 7
Skrevet

Jeg synes ikke du kan forlange at han aldri skal få ta seg en fest med kompiser uten deg, alle trenge jo alenetid med venner. Men kan jo begrense det litt. Og ja, noen har det jo slik at det er det de gjør, fester når de samles. Så for hans del blir det jo urettferdig om det er kun du som får være med venner pga dere gjør andre ting enn å feste. Her tenker jeg begge to får gi og ta, i ditt forslag høres det mest vinn vinn ut for deg.

Anonymkode: 204e6...88a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det som gjør at det er så forferdelig at han fester på sine sosiale dager? Er han utro? Klarer han ikke å ta vare på seg selv og kan havne i vannet eller fyllearresten eller sovne i en grøft?

Hvis problemet er at du må ha ansvaret for barna dagen derpå, så kan dere jo avtale at han har ansvaret for barna dagen etter at du har vært sosial. Selv om det bare er Taco kveld. Du kan jo selvsagt være med barna du også, men det er han som må stå opp tidlig, lage mat, skifte bleier etc. Flott at han ønsker at du også skal få være sosial. Det er ikke alle partnere som ser på det som naturlig.

Anonymkode: c69a6...e46

Problemet er at jeg har vært veldig tydelig med han at fylla uten mål og mening er noe jeg synes er veldig usjarmerende og hvis det er hobbyen hans så er jeg ikke interessert, og han har sakt at han er ferdig med festing. Han drikker seg dritings, kommer sent hjem, bruker alt for mye penger og er skamdårlig dagen etter de gangene han har vært ute. Han kan heller ta initiativ til å finne på andre ting med kompisene sine når han vil vær sosial.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at jeg har vært veldig tydelig med han at fylla uten mål og mening er noe jeg synes er veldig usjarmerende og hvis det er hobbyen hans så er jeg ikke interessert, og han har sakt at han er ferdig med festing. Han drikker seg dritings, kommer sent hjem, bruker alt for mye penger og er skamdårlig dagen etter de gangene han har vært ute. Han kan heller ta initiativ til å finne på andre ting med kompisene sine når han vil vær sosial.

Det er trist at du ser så ned på noe som faktisk virker å være en viktig del av det sosiale livet til kjæresten din :( Jeg tror du vil vinne fram mer om du er med på kompromiss, og heller støtte ham i hva det er som gjør at han føler at han må drikke for å være sosial. Han finner sikkert mange ting med deg usjarmerende også, men forhold er jo full av kompromiss, gi og ta.

Anonymkode: 7e65a...7e9

• Liker 3
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Hva med når barna blir eldre, og du tar dem med på fjelltur, skitur, hyttetur? Skal han ikke være med? 

Skrevet

Det er trist at du ser så ned på noe som faktisk virker å være en viktig del av det sosiale livet til kjæresten din :( Jeg tror du vil vinne fram mer om du er med på kompromiss, og heller støtte ham i hva det er som gjør at han føler at han må drikke for å være sosial. Han finner sikkert mange ting med deg usjarmerende også, men forhold er jo full av kompromiss, gi og ta.

Ja men altså, når jeg FØR vi blir sammen forteller han at festing er ikke en del av mitt liv, og jeg vil ikke ha en kjæreste som har festing som en del av sitt liv. Og han betrygger meg med at festing er noe han er ferdig med, og ikke er noe han ønsker å drive med. Også plutselig så MÅ han drikke så så ofte, da har han jo direkte løyet til meg og «lurt» meg inn i forholdet. Jeg synes virkelig ikke at jeg er «The bad guy» her…

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
kruspersilletaco skrev (3 minutter siden):

Hva med når barna blir eldre, og du tar dem med på fjelltur, skitur, hyttetur? Skal han ikke være med? 

Jo det håper jeg da virkelig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja men altså, når jeg FØR vi blir sammen forteller han at festing er ikke en del av mitt liv, og jeg vil ikke ha en kjæreste som har festing som en del av sitt liv. Og han betrygger meg med at festing er noe han er ferdig med, og ikke er noe han ønsker å drive med. Også plutselig så MÅ han drikke så så ofte, da har han jo direkte løyet til meg og «lurt» meg inn i forholdet. Jeg synes virkelig ikke at jeg er «The bad guy» her…

OJ, dere burde ikke være sammen, og i alle fall ikke få barn!! Får kraftige psykisk partnervold-vibber av deg..

• Liker 3
Skrevet

OJ, dere burde ikke være sammen, og i alle fall ikke få barn!! Får kraftige psykisk partnervold-vibber av deg..

Hvorfor det?

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du er absolutt ikke bad guy! Du er moden og fornuftig som vurderer om samboeren din kommer til å bli en god far og støttespiller i parforholdet! Hvis alle hadde gått den runden der før de ble gravide, ville det vært flere trygge og varige hjem med foreldre som ikke krangler. Det er mange som later som de er annerledes enn de egentlig er i forelskelsesfasen. Siden du er usikker på han, bør du vente og se  hvordan det går mellom dere og med festingen det neste året. Veldig mange som skriver inn her og klager over menn som "forsvinner" ut på byen etter barnet er født.

Det er helt vanvittig krevende å få barn. Du blir låst til hjemmet og aktiviteter med barnet, og da må man være skikkelig gode venner i tillegg til kjærester, trives hjemme i tosomheten og støtte hverandre i opp og nedturer. Hvis det han bryr seg om er hvor ofte han kan drikke seg full, er han ikke klar for å bli far ennå. Jeg var ikke glad i å drikke, men veldig glad i å finne på ting. Jeg syns baby- og småbarnsperioden var intens. En av barna sov ikke en eneste natt gjennom på 2 1/2 år. Du aner ikke hva slags baby du får eller hvor frisk han/hun er. Det er superviktig at dere er klar over ansvaret med å sette et nytt liv til verden. 

Endret av McMary
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis han synes at å drikke alkohol er en hobby, er han ikke klar for å bli pappa.

Anonymkode: a98d8...4e3

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...