Sofakona Skrevet 30. oktober 2023 #41 Del Skrevet 30. oktober 2023 Ikke Kjent skrev (9 minutter siden): Uavhengig av rase så kan en valp tisse i sofaen. Det er en valp og en må være på hele tiden i forhold til å lufte den. Blæra er liten og må de tisse så tisser de. Det er vi som eiere som må lære å lese valpen i forhold til når den må ut. Ikke minst påse at den luftes til stadighet nettopp fordi en valp må tisse ofte pga liten blære. Det finnes IKKE veskehunder! Alle hunder har poter å gå på. Ingen hunder er skapt for å sitte i en veske. Det er heller ikke en liten hund greie å tisse inne. Det er en valp. Eiers jobb er å lære valpen at den skal gjøre fra seg ute og ikke inne. Det krever mye jobbe i starten til de lærer det. Er en ikke villig å ta den jobben så bør en ikke skaffe seg en valp. Vi sitter med valp på 12 uker nå og jeg er enig...men en valp klarer å holde seg litt...og det at den da tisser i sofaen beviser jo på at det har gått for lenge uten p tisse..og ha den da på sofaen et jo å gamble. Med veske hund mener jeg sefølgelig at det den ikke skal bo i veske ..men mer at dette er slike hunder som blir behandlet som babyen...de blir vært når de ser en stor hund kommer og får ikke riktig oppdragelse siden de er så små..men ja det kreves mye ..sitter selv i stolen nå og følger med. Her lærer vi valpen p bruke knapp som sier tisse når han må ut:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikke Kjent Skrevet 30. oktober 2023 #42 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde flytta ut. Hadde mannen på død og liv måtte ha bikkjedrit i hus, så fikk han velge mellom meg og bikkja. Skjønner ikke hva folk skal med bikkjer. Til jakt kan jeg skjønne. Men det er jo bare jobb og bråk. Men du burde sagt klart i fra at du ikke ville ha bikkje i hus. Anonymkode: 9301a...08c Det er vel nettopp det. Du skjønner det ikke. En hund gir glede, mening i livet, kos, gode opplevelser, inviterer til sosial omgang, med andre osv osv. Det er ikke bare jobb og bråk med hund. En valp er et utskrevet blad. Det er eier som må lære valpen hva som forventes, hva som er rett og galt etc. Det er en liten periode i livet. Du er visst ikke klar over at jakthunder også er kjæledyr. Ved siden av å lære valpen rett fra galt, at den skal gjøre fra seg ute osv så skal du bruke tid på å trene den for jakt. Det krever altså mer av en eier. Nå valget denne karen å si ja til hund og da får han også ta konsekvensene av det. Klage hjelper ikke. Er det så ille så får han avslutte forholdet og gå videre. Hund er noe som gir tusenvis av mennesker glede i hverdagen. Det er ikke noe for deg og det er greit, men at du ikke "skjønner hva folk skal med bikkjer" ..det er rett og slett vanskelig å tro på. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillaGorilla<3 Skrevet 30. oktober 2023 #43 Del Skrevet 30. oktober 2023 Det at den pisser og driter, er helt ustyrlig og biter på alt mulig er IKKE valpen sin feil. Det er din samboers ansvar å oppdra hunden. Så vær så snill å ikke rette sinnet ditt mot den, den er en baby og har aldri bedt om å få komme til dere. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 30. oktober 2023 #44 Del Skrevet 30. oktober 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Skal prøve å gjøre denne kort. Samboeren min har over lengre tid mast om at hun vil ha en bikkje. Jeg har vært skeptisk da jeg har sett for meg at det ville bli et levende helvete med røyting, bjeffing og mas. Men jeg ga til slutt etter og nå har vi fått en ufyselig valp i hus. Driting og pissing i alle kroker av leiligheten, uling og bråk til alle døgnets tider. Jeg kjenner at jeg allerede er kraftig lei av denne kjøteren. Samboer mener jeg klager og må ta meg sammen, men jeg klarer snart ikke beherske meg lenger. Jeg går rundt og er konstant forbanna, og holder på å rive ned veggene hjemme. I dag ble jeg vekt helt vanvittig tidlig av sikling og bjeffing ut av en annen verden. Det var ikke en god morgen for å si det sånn, og det holdte på å svartne for meg. Har noen tips til håndtering av dette? Bikkja er helt ustyrlig og har ingen grenser overhodet. Samboeren min er så glad og opptatt av dette beistet, men det samme kan ikke sies om meg. Lurer litt på om forholdet kommer til å holde hvis dette er hverdagen jeg må forholde meg til. Anonymkode: c75fe...65e Jeg tror dere 2 passer ikke sammen. Hadde valgt valpen framfor deg, forresten. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #45 Del Skrevet 30. oktober 2023 Tror samboeren din må beholde hunden og kaste deg ut. Hadde valgt hunden foran mannen uten å blunke i et slikt tilfelle. Hvordan du er mot dyr forteller det meste om et menneske. Og måten du omtaler valpen på forteller meg at du ikke er et menneske jeg ville stolt på som livsledsager. 1. punkt er å være enige om å få hund. Sier du først ja - stå for det! eller gå - hunden er et familiemedlem og skal behandles deretter - av alle i familien! 2. Valpetiden ER slitsom, vil påstå det vae verre en å ha en baby med kolikk! Ut for å tisse etter soving, spising, leking eller bare fordi det mer enn 10 minutter siden dere var ute sist. Passe på gnaging, tenner og klør, og zoomies før den kollapser av utmattelse… Det går over, og så har man plutselig en bestevenn for livet. Men det kommer til å ta tid - iallefall hvis du fortsetter å motarbeide treninga ved å gjøre den nervøs og ikke bidra. 3. Valpen er en baby, totalt avhengig av dere. Tenker du at du ikke klarer å behandle den som det og delta i oppdragelsen for å lage en trygg og god hund så bør du ikke ødelegge et liv, eller kaste bort tiden for din samboer - men pakk sakene dine og gå. Her er det ikke snakk om å forandre valpen fra å være valp og et dyr, men derimot selv er interessert i å forandre deg fra å være en oppmerksomsyk og egoistisk guttunge til en mann som tar det ansvaret det er å ha et dyr. Anonymkode: f3cc5...131 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikke Kjent Skrevet 30. oktober 2023 #46 Del Skrevet 30. oktober 2023 Sofakona skrev (7 minutter siden): Vi sitter med valp på 12 uker nå og jeg er enig...men en valp klarer å holde seg litt...og det at den da tisser i sofaen beviser jo på at det har gått for lenge uten p tisse..og ha den da på sofaen et jo å gamble. Med veske hund mener jeg sefølgelig at det den ikke skal bo i veske ..men mer at dette er slike hunder som blir behandlet som babyen...de blir vært når de ser en stor hund kommer og får ikke riktig oppdragelse siden de er så små..men ja det kreves mye ..sitter selv i stolen nå og følger med. Her lærer vi valpen p bruke knapp som sier tisse når han må ut:) Jeg skjønte hva du mente, men det er en uting å kalle små hunder for veskehunder. De kreves akkurat den samme jobben i forhold til oppdragelse og trening på en liten hund som en stor hund. Jeg har selv liten hund og den er oppdratt akkurat som en stor hund (har hatt både små og store hunder gjennom livet). Jeg personlig kjenner ingen som behandler små hunder som babyer. De blir ikke bært eller løftet om de møter større hunder, de er oppdratt, trent og de går på egne bein. Joda det er eiere som synder og det går ut over hundene. Uavhengig av rase. Det er nettopp slike eiere som ødelegger for egen hunder og rasene ved at de får en merkelapp som veskehunder, kamphunder etc. Det er synd. Mest for hundene dette går utover. En valp har ikke skyld i at den gjør fra seg inne. Vi som eier har. Som du sier så har vi ikke fulgt godt nok med. En valp må passes på hele tiden og det krever sitt, men det er vel verdt det når de lærer. Kos deg med valpen din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 30. oktober 2023 #47 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mitt beste tips er vel at du aldri får barn 😅 Anonymkode: 023f6...3fb For noe tull, ikke alle liker hunder. Det betyr ikke at de vil bli dårlige foreldre. TS, du har min dypeste medfølelse. Jeg kan ikke fordra sånne uoppdragne hunder du beskriver. Men derfor har jeg jo også satt ned foten når noen i familien har ønsket seg hund. Det var nok ganske dumt av deg å gå med på at dere skulle ha hund. Når man skaffer seg et husdyr, må det være noe hele familien/alle som bor i huset er med på. Her ville jeg gitt samboeren ultimatum om at enten er det dressurkurs, eller så blir det omplassering (av bikkja, altså ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #48 Del Skrevet 30. oktober 2023 Jeg har stor interesse for hunder og hundetrening. Hunden vår er nå gammel og samboer var ikke interessert i at vi skulle få ny hund. Jeg kjøpte hund selv og samboer meldte seg litt ut. Jeg har fikset alt og nå har vi en harmonisk og veloppdratt unghund som gjør det bra på utstillinger og i konkurranser. Samboer er nå sur fordi hunden ikke gidder å høre på han…..😂😂 Jeg valgte å ha respekt for at samboer ikke ville ha ny hund og gjorde da all jobben selv - samtidig viste samboer null respekt for mine ønsker. Kan ikke dere snakke sammen? Hva om du vil ha barn og han ikke - ville du likt at han speilet din oppførsel da? Anonymkode: b031f...0bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars1009 Skrevet 30. oktober 2023 #49 Del Skrevet 30. oktober 2023 TS=Idiot. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 30. oktober 2023 #50 Del Skrevet 30. oktober 2023 (endret) Hvordan valpeperioden blir avhenger av hunden sin personlighet og rase. Fokuser på at jo mer dere jobber med den nå jo enklere blir det på sikt. Jeg foreslår også at det er du som i hovedsak deltar på valpekurs og ikke henne. Det kan hjelpe litt på verktøy og båndet dere i mellom. Jeg hater også valpeperioden- virkelig hater den, men det går seg til. Først blir det litt bedre, så blir det litt verre igjen og deretter bedre. Om jeg skal ha en hund til så skal jeg få den mens den jeg har fremdeles lever sånn at jeg får litt hjelp i treningen. Endret 30. oktober 2023 av Majer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaarebjarne Skrevet 30. oktober 2023 #51 Del Skrevet 30. oktober 2023 Ikke Kjent skrev (18 minutter siden): Jeg personlig kjenner ingen som behandler små hunder som babyer. De blir ikke bært eller løftet om de møter større hunder, de er oppdratt, trent og de går på egne bein. Mulig du ikke kjenner noen, men man kan jo se dem i bybildet overalt, så det blir litt merkelig å snakke som at ingen behandler de som veskehunder. Jeg har selv en hund som reagerer når forbipasserende hunder har et aggressivt kroppsspråk og/eller bjeffer. Jeg må jobbe mye, fordi jeg har en hunderase med dårlig rykte. Og for å si det slik, den overveldende majoriteten av hunder som får lov til å oppføre seg slik ved forbipassering, uten at eieren forsøker å korrigere osv., det er små hunder. Jo mindre de er, desto mindre trening har de, av min personlige erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #52 Del Skrevet 30. oktober 2023 kaarebjarne skrev (3 timer siden): Dere skjønner at dette er trolling ikke sant? "Tror ikke kjøteren liker meg". Er jo ikke et godt forsøk engang. Nja, det finnes folk som faktisk uttrykker seg sånn. Jeg presterte å falle for en sånn, og foreldrene hans er likedan. Det er tydeligvis sånn de har lært/måttet lære å håndtere ting. Det kan godt hende at det er trolling altså, jeg er enig i at det er noe som er litt i overkant. Samtidig kan det hende det faktisk er seriøst også. Anonymkode: 4c09c...c3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #53 Del Skrevet 30. oktober 2023 Oppdra valpen med kjærlighet så får du dobbelt igjen. Vår tisset mens den løp, jeg var ute minst en gang i timen pluss at jeg bar den ut hver gang den tisset eller bæsjet inne men allikevel, har aldri hatt en hund som har tisset sååå mye inne som den siste valpen. Tenker det har noe med at utemiljøet var utrygt, kaldt og isete på bakken. De første ukene angret jeg og vurderte å sende den tilbake, ikke bare pga tissingen men også fordi den holdt det gående med bjeff og hyl på nettene. Endte med at den gamle hunden dro valpen med seg opp i senga vår, da ble det ro. Anonymkode: 9e736...a92 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #54 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oppdra valpen med kjærlighet så får du dobbelt igjen. Vår tisset mens den løp, jeg var ute minst en gang i timen pluss at jeg bar den ut hver gang den tisset eller bæsjet inne men allikevel, har aldri hatt en hund som har tisset sååå mye inne som den siste valpen. Tenker det har noe med at utemiljøet var utrygt, kaldt og isete på bakken. De første ukene angret jeg og vurderte å sende den tilbake, ikke bare pga tissingen men også fordi den holdt det gående med bjeff og hyl på nettene. Endte med at den gamle hunden dro valpen med seg opp i senga vår, da ble det ro. Anonymkode: 9e736...a92 Det er min erfaring også, sov med valpen i sengen, tror ikke jeg var ute på nettene i det hele tatt. Anonymkode: e3da4...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #55 Del Skrevet 30. oktober 2023 Trodde du valper kom ferdig dressert og husrene eller ? 🤦♀️ Det tar tid å trene og oppdra en valp. Ikke si ja bare for å si ja.. du må mene det også. Typisk menn.... skal si ja men må klage og kjefte etterpå 🤦♀️ Synest kjærringa og valpen fortjener bedre. Anonymkode: b1c8f...a9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #56 Del Skrevet 30. oktober 2023 Hvor gammel er valpen da? Det kan være mye arbeid å ha valp, men den slitsomme perioden trenger ikke vare så lenge hvis man legger innsats i det. Da tenker på samboeren din, siden det var han som ville ha valp. En valp må ut etter søvn, lek og mat. De valpene jeg har hatt har kommet godt "trent" fra oppdretter, og vi opplevde kun et og annet uhell da vi først lot de være litt alene hjemme, men vi var på ballen til en hver tid for å lære de at slikt foregår ute. Første valpen vår sov i bur ved siden av sengen vår, og jeg lå med hånden ved buret slik at den ikke følte seg alene. Den roet seg der, og det var kun den første natten den pep, og da luftet vi den selvsagt. Neste valp startet i bur, men endte fort i sengen der den voksne hunden uansett lå, og holdt oss aldri våkne. Ellers er valpekurs å anbefale. Ja, tennene klør, men valpen skal selvsagt lære hva som er ditt og mitt. De må gjerne rive i stykker alle leker de får, men våre ting skal være i fred. Anonymkode: 31455...a42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissB Skrevet 30. oktober 2023 #57 Del Skrevet 30. oktober 2023 Sender en god dose medfølelse til deg! Jeg sa også ja til hund i sommer, nå har det heldigvis roet seg ned og den er nesten hus ren. Det var et helvete i starten, pluss at vi har små barn. Det har tatt uendelig lang tid å få hunden til å skjønne at do er ute, nå er den snart 10 mnd. Det går bedre nå, hunden har blitt mer voksen, og hører bedre etter, men så har vi vært utrolig heldige å fått en kjempesnill valp også. Så ingen sikling og bråk. Hvertfall veldig lite. Eller er det hår overalt, jeg hater det. Men får ikke gjort så mye med det. Jeg angrer på hunden jeg også, men det går bedre, og jeg blir jo tross alt mer og mer glad i den så det ordner seg. Mitt beste tips gi det litt tid, og la hunden bare være der, du trenger jo ikke å like den. Jeg tar med vår ut og trener litt lydighet, ellers blir det ikke gjort. Det hjelper veldig! Husk på at det er helt greit å lære de ordet, nei. Ja, vent litt med samlivsbrudd, det er som å ha en unge uten bleie, som tisser inne et sekund før dere går ut døra. Det er ikke lett 🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enhjørningfis Skrevet 30. oktober 2023 #58 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jo da, hu fant en sånn gneldrebikkje hu absolutt skulle ha. Hun er helt opphengt i den, men jeg orker nesten ikke se på den for å være ærlig. Den pissa faen meg i en ganske ny sofa også, så den er totalt umulig å holde styr på for å si det mildt. Virker ikke som kjøteren liker meg spesielt godt heller, den biter jo og gnager på alt mulig. Anonymkode: c75fe...65e Men er det rart den ikke liker deg, når du virkelig forakter den hunden? Hadde ikke likt noen som hata meg så intenst heller, eller noen som holdt på å rakne forsi jeg var i hus 🫣 ta deg sammen, skjerp deg, oppfør deg som et voksent menneske, så skal du se at det går fint med både deg, samboeren din og hunden !!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #59 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mitt beste tips er vel at du aldri får barn 😅 Anonymkode: 023f6...3fb Som tobarnsmor må jeg si at hunder er mer slitsomt enn barn😅 jeg har både hatt egen hund og passet flere hunder over en helg/uke og de sliter meg loddrett ut. Bjeffing, ødelegger parkett og møbler, krever 2-3 turer hver dag og oppmerksomhet hele tiden. Jeg fikk to barn på to år og det var lettere enn å ha hund i hus😅 ts burde for øvrig lest seg opp på dette med hundehold før han ga etter😅 men du har all min sympati. Skal sies det blir lettere etter valpeperioden men for min del var det mer styr enn glede Anonymkode: fe2be...2c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 30. oktober 2023 #60 Del Skrevet 30. oktober 2023 Hvordan er det mulig at man blir vekket av sikling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå