Gå til innhold

Folk med mage/tarmproblematikk, hvordan fikk dere hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos lege og tatt blodprøver for alt av allergier og intoleransen. Alt fint på den fronten. Tok noen avføringsprøver for litt siden, men de viste ikke tegn på inflammasjon, dog hadde jeg «uheldigvis» veldig mye bedre avføring den perioden der. Jeg har alltid hatt store mageproblemer, mye diaré og smerter. Hatt «anfall» hvor jeg får elveblest, feber, store magesmerter, oppkast og diaré helt siden jeg var liten som kommer av og til (varer vanligvis et par timer før alt er fint igjen, bare veldig redusert). Var alltid veldig tynn da jeg var barn/ungdom, selv om jeg spiste egentlig ganske mye, og folk trodde jeg hadde spiseforstyrrelse eller ikke fikk mat hjemme. Da jeg var tidlig i 20-årene begynte jeg på medisiner som gjorde at jeg gikk litt opp i vekt. For noen måneder siden sluttet jeg på de og nå har jeg gått ned snart 18 kg. BMIen min er snart for lav. Jeg har mye magesmerter, hatt mye kvalme med oppkast hver dag i flere uker i strekk, heldigvis ikke noe oppkast på lenge nå. Null appetitt, men prøver å tvinge i meg mat. Har blødd en del ved tømming, men tror det har vært pga mye dogåing og ikke nødvendigs pga blødninger høyere opp. 

Jeg har sliti en del psykisk så jeg utelukker ikke at det kan være pga det, men jeg har hatt det bedre mentalt de siste månedene enn på lenge så det er liksom ikke helt forenlig det heller. Det er også veldig vanskelig å bli tatt på alvor for slike ting som kvinne med psykiske problemer. Har møtt leger som har sagt «siden du har hatt dette hele livet og fortsatt ikke er dø, så er det jo ikke noe alvorlig» eller «det er sikkert stress/angst» og så ikke ønsket å sjekke noe særlig. Jeg ønsker ikke å miste mer vekt og jeg ønsker å få appetitten tilbake. Jeg vet ikke helt hva slags prøver/tester jeg kanskje burde «kreve» for å få svar på ting? Eller ting jeg selv kan gjøre for å teste ut om det blir bedre? Jeg har flyttet og venter på ny fastlege, som var litt synd, fordi den forrige virket litt ivrig på å finne ut av det, men det er for langt unna, så jeg får heller håpe den nye kanskje ønsker å hjelpe. Hvordan skal jeg legge det frem på en ordentlig måte? Jeg er 27 år, jeg vil gjerne kunne være «normal» 27-åring som kan nyte livet, ikke rase ned i vekt, ha vondt og være svimmel, kvalm og sliten hele tiden.. Jeg har prøvd mye ulikt med kostholdet forresten, men til ingen nytte, nå har jeg så vanskelig med å få i meg mat at jeg må bare spise det jeg får til av det som er mest mulig næringsrikt.

Anonymkode: faadf...090

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt fysisk må jo utelukkes før man kan snakke om at plagene dine er av psykosomatisk art. Blodprøver må også taes for å sjekke autoimmune sykdommer, og du bør ta gastroskopi/koloskopi. 

Slike magesmerter, diare OG feber/elveblest, høres jo ut som en betennelsestilstand av noe slag, men det er umulig å si uten full utredning. Dette kan være alt fra lekk tarm til crohns eller andre ting. 
Med slike langvarige symptomer er det en skam at du ikke har blitt sendt til utredning hos spesialist for lenge siden. 

KREV henvisning til både gastroskopi og koloskopi, samt flere blodprøver. 

Anonymkode: 43431...eff

• Nyttig 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt fysisk må jo utelukkes før man kan snakke om at plagene dine er av psykosomatisk art. Blodprøver må også taes for å sjekke autoimmune sykdommer, og du bør ta gastroskopi/koloskopi. 

Slike magesmerter, diare OG feber/elveblest, høres jo ut som en betennelsestilstand av noe slag, men det er umulig å si uten full utredning. Dette kan være alt fra lekk tarm til crohns eller andre ting. 
Med slike langvarige symptomer er det en skam at du ikke har blitt sendt til utredning hos spesialist for lenge siden. 

KREV henvisning til både gastroskopi og koloskopi, samt flere blodprøver. 

Takk for svar! Ja, tenkte nok at både gastroskopi og koloskopi kunne vært lurt.

Skrevet

Forstår ikke helt hvordan du kan ha gått så lenge og ikke allerede vært til gastroskopi og endoskopi. Talentløse legee du har møtt på, du må ta en time og gi beskjed om hva du skal ha siden hen ikke har vett til å foreslå dette selv.

Har du penger til det så ville jeg heller gått privat, går mye raskere og man får det man betaler for.

Anonymkode: dee33...7f4

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Forstår ikke helt hvordan du kan ha gått så lenge og ikke allerede vært til gastroskopi og endoskopi. Talentløse legee du har møtt på, du må ta en time og gi beskjed om hva du skal ha siden hen ikke har vett til å foreslå dette selv.

Har du penger til det så ville jeg heller gått privat, går mye raskere og man får det man betaler for.

Det kan være en ting å forsøke også. Er dette noe som kan bli veldig dyrt? Skal søke litt opp såklart.

Skrevet

Mine problemer viste seg å være Sibo.

Spoiler

Anonymkode: 63c7f...54b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være en ting å forsøke også. Er dette noe som kan bli veldig dyrt? Skal søke litt opp såklart.

Er litt usikker, selv fikk jeg det gjennom det offentlige ganske raskt men jeg har god fastlege. Er ganske stive priser når jeg sjekket på Aleris, dyrere blir det og fordi du må jo først til en vanlig lege. Prøv det offentlige først hvis du kan vente, må jo være et alternativ for folk uten fastlege og... Kan du mase litt på å få fastlege? Bor du i en større by?

Er jo ganske alvorlige symptomer du har til å gå å vente for lenge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mine problemer viste seg å være Sibo.

Vis skjult innhold

Finnes dette som diagnose i Norge, hos skikkelige leger?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er litt usikker, selv fikk jeg det gjennom det offentlige ganske raskt men jeg har god fastlege. Er ganske stive priser når jeg sjekket på Aleris, dyrere blir det og fordi du må jo først til en vanlig lege. Prøv det offentlige først hvis du kan vente, må jo være et alternativ for folk uten fastlege og... Kan du mase litt på å få fastlege? Bor du i en større by?

Er jo ganske alvorlige symptomer du har til å gå å vente for lenge.

Jeg bor dessverre i en liten by nå med sprengt kapasitet på sykehus og legekontor. Jeg har mulighet til å kontakte legevakt når jeg fortsatt ikke har fastlege, men min erfaring med legevakt er litt at om du ikke omtrent er døende så har ikke de så mye tid eller muligheter heller. Dog kan jeg ta feil der.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor dessverre i en liten by nå med sprengt kapasitet på sykehus og legekontor. Jeg har mulighet til å kontakte legevakt når jeg fortsatt ikke har fastlege, men min erfaring med legevakt er litt at om du ikke omtrent er døende så har ikke de så mye tid eller muligheter heller. Dog kan jeg ta feil der.

Aldri hørt om noen som har vært fornøyde hos legevakten så tviler på at du tar feil der. :P Har du penger til å gå privat så hadde jeg nok gjort det. Men det koster jo..

Skrevet

Bor du langt fra Oslo/annen storby? 

Skrevet

Bor du langt fra Oslo/annen storby? 

To timer, er Oslo jeg flyttet fra

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

To timer, er Oslo jeg flyttet fra

I hvilken retning? I Tønsberg har du Hexeberg klinikken, i Lillehammer har du f.eks volvat. Balderklinikken er mer helhetlig, så hvis reise inn til Oslo er overkommelig, så er det et alternativ. 

Men det burde ikke være nødvendig å bruke mange tusen kr, vi har krav på å få hjelp fra det offentlige. Jeg ville ringt legekontoret hvor du står på venteliste og lagt frem problemstillingen, og hørt hva du skal gjøre. Eller jeg ville tatt en telefonkonsultasjon med eksisterende fastlege i Oslo, hvor du ber om henvisning til gastroskopi/koloskopi der du bor nå. 

Skrevet

SIBO is a disorder of excessive bacterial growth in the small intestine. Symptoms include nausea, bloating, vomiting, diarrhea, malnutrition, weight loss and malabsorption.

Skrevet

Denne hjalp meg:

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

SIBO is a disorder of excessive bacterial growth in the small intestine. Symptoms include nausea, bloating, vomiting, diarrhea, malnutrition, weight loss and malabsorption.

Det er verdt å sjekke ut, men det er jo veldig diffust og sjeldent ifølge NHI, regner med jeg må utelukke andre ting også. Nå er jeg tre kg fra å være undervektig og det har jo skjedd på få måneder så fortsetter det slik er det jo livsfarlig, kan SIBP forårsake så store plager?

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er verdt å sjekke ut, men det er jo veldig diffust og sjeldent ifølge NHI, regner med jeg må utelukke andre ting også. Nå er jeg tre kg fra å være undervektig og det har jo skjedd på få måneder så fortsetter det slik er det jo livsfarlig, kan SIBP forårsake så store plager?

Studier viser at minst halvparten av pasienter med IBS har Sibo. Og 10-15% av befolkningen har IBS. Så det er ikke så sjeldent, tror jeg.

Men det høres jo ekstremt ut det du opplever ❤️

Du kan jo titte på videoene og se hva du tenker.

Masse lykke til ❤️

Skrevet

Hei ts, jeg har slitt lignende i mange år(ikke elveblest og feber). KREV gastroskopi og koloskopi snarest, via fastlege. Om h*n nekter, så kan sikkert privatlege henvise(?).

Ang sibo-jeg fikk avslag på flere sykehus, til tross for at min fastlege begrunnet godt. Du kan evt bruke lab1, en sibo test der koster ca 3600kr. Jeg har tatt matintoleranse test og histamin der, bruker Green doctors for oppfølging. Men du får tatt avføringstest(over 3 dager) via fastlege.

Anonymkode: df742...7fa

Skrevet

TS, hvis du bor i nærheten av Skien så er Telemark endoskopiklinikk å anbefale. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...