AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Datteren min er alltid alene etter skoletid. Hun er på en fritidsaktivitet 2 ganger per uke. Ellers hjemme hver ettermiddag/kveld og helg. Dette kan vel umulig være normalt? Hun gamer ikke eller har kontakt med andre via sosiale medier heller. Hun elsker å gå på kino, en av oss foreldre er alltid med. Ellers er vi med på mye annet hun etter vårt syn burde gjort med venner i hennes alder. Jeg tror hun lider under dette, men hun nevner ikke noe. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: ae479...a0f 2 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Fortsett med å vise initiativ til å gjøre ting sammen. For all del ikke foreslå at hun skal heller be jevnaldrende venner med på f.eks. kino eller om hun ikke heller skal henge med noen klassekamerater i helgen. Hun er nok veldig klar selv over mangelen på venner og det bare forsterkes om dere som foreldre skal bekrefte denne vonde følelsen. Har hun planer om å studere? Videregående går fort ferdig og studietiden er en ny start for mange Anonymkode: b3f71...047 5
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 Det er dessvere mange som har det sånn nå, mange fikk det verre etter covid og det sitter masse ensomme ungdommer rundtomkring. Trist! fortsett å finne på ting med hun, finnes det noen interesser hvor hun kan finne noen? Anonymkode: 7609c...5df 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 Som første kommentar sier, fortsett å tilbringe tid med henne, uten å mase om venner. Ensomhet er dessverre ganske vanlig, men noen trives jo også helt greit i eget/foreldres selskap. Har hun alltid hatt det slik, har det gått gradvis eller skjedde det ved overgang til ny skole? Er hun alene på skolen, eller har hun noen å henge med der? Jeg ville foreslått folkehøgskole etter vgs, en perfekt «ny start» for venner og sosialt liv, om hun savner dette nå. Anonymkode: bce63...34f 2 2
Akryl Skrevet 29. oktober 2023 #5 Skrevet 29. oktober 2023 Noen er sånn. Håper det endrer seg. Noen er ensomme til de stifter familie.
Nordlending90 Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 Hun høres ut som meg som ung, jeg var mye ensom og det var ikke frivillig. Hun har nok ikke så mange venner å henge med. Dere burde fortsette med å gjøre ting sammen hun setter nok veldig pris på det!
Michaelhe Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Datteren min er alltid alene etter skoletid. Hun er på en fritidsaktivitet 2 ganger per uke. Ellers hjemme hver ettermiddag/kveld og helg. Dette kan vel umulig være normalt? Hun gamer ikke eller har kontakt med andre via sosiale medier heller. Hun elsker å gå på kino, en av oss foreldre er alltid med. Ellers er vi med på mye annet hun etter vårt syn burde gjort med venner i hennes alder. Jeg tror hun lider under dette, men hun nevner ikke noe. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: ae479...a0f Hun trenger en kjæreste. Hvis ikke det går, så kan jeg anbefale en hund, det har hjulpet meg. Den er bedre enn en katt fordi en hund må ut av huset. Hvis din datter har noen interesser (jeg tenker på fritidsaktivitetene), så kan dere jo få henne inn i en facebook gruppe knyttet til dette. Kanskje hun møter et menneske der? Endret 29. oktober 2023 av Michaelhe
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Skrevet 29. oktober 2023 Har dere snakket sammen om det? Bare lur inn spørsmål slik at dere finner ut om dette er noe hun liker eller ikke liker selv? Jeg elsket og elsker å være alene. Til min mor store fortvilelse. Hun trudde jeg var ensom. Men det var jeg ikke. Jeg å elsker filmer og serier. En verden jeg trives i. Min mann var å bekymret for at jeg ikke fant på noe med andre folk. Men når jeg forklarte hvordan jeg fungerer så forstår han. Jeg er introvert og min mann er ekstrovert. Han elsker å ha noe å gjøre og er super sosial. Jeg blir sliten av det. Holder med jobb. Anonymkode: 8c94d...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Skrevet 29. oktober 2023 Skjønner tanken om å ikke påpeke at han mangler venner, men hvis hun er ensom har det vanskelig pga det så trenger hun kanskje litt tips til hvordan hun kan prøve å få venner. Hva med å tipse litt diskret om hey girl siden på Facebook f eks. Anonymkode: 77fd5...597
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Skrevet 29. oktober 2023 Det er ikke så uvanlig. Har en sånn 17 åring selv. Jeg kan telle med en hånd de gangene min 17 åring har vært ute med venner i år. Vi snakker ikke så mye om det hjemme, men inkluderer han i våres planer. Prøver å gjøre noe bare for han med jevne mellomrom. Anonymkode: a74dc...648
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #11 Skrevet 29. oktober 2023 Hvorfor kan ikke alle ensomme finne hverandre? Anonymkode: 19e04...61a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #12 Skrevet 29. oktober 2023 25 minutter siden, Akryl said: Noen er sånn. Håper det endrer seg. Noen er ensomme til de stifter familie. Mange ensomme stifter aldri familie. Anonymkode: 4d05f...53a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor kan ikke alle ensomme finne hverandre? Anonymkode: 19e04...61a Hadde det bare vært så enkelt Anonymkode: a74dc...648
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 Det er uheldigvis slik at noen ikke passer inn i miljøet rundt dem. Jeg hadde venner da jeg var barn, men mellom 13-15 år var det ikke på samme måte som de fleste. Jeg var utenfor på mange måter. Da jeg flyttet og begynte på VGS så fikk jeg ordentlige venner igjen. Anonymkode: ad96e...8e0
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg tror du kan grave litt mer i om det er selvvalgt eller ikke... Jeg begynte på en annen videregående enn alle mine kjente fra U. Skolen og var superensom de årene, kjempevondt. Samtidig har jeg en sønn nå, samme alder, som ikke gjør noe annet enn å sitte hjemme etter skolen og på helger - men han har masse venner på skolen og trives godt der. Hører fra andre foreldre at ungdommene deres er likedan. Besøke hverandre liksom!? Hva i allverden skulle de gjøre da🙄 Jeg er bekymret for jeg tenker han går glipp av så mye moro, men hva skal man gjøre.... Anonymkode: 9f895...058
PGMVL Skrevet 29. oktober 2023 #17 Skrevet 29. oktober 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Fortsett med å vise initiativ til å gjøre ting sammen. For all del ikke foreslå at hun skal heller be jevnaldrende venner med på f.eks. kino eller om hun ikke heller skal henge med noen klassekamerater i helgen. Hun er nok veldig klar selv over mangelen på venner og det bare forsterkes om dere som foreldre skal bekrefte denne vonde følelsen. Har hun planer om å studere? Videregående går fort ferdig og studietiden er en ny start for mange Anonymkode: b3f71...047 Støtter denne. Så lenge hun ikke fremstår deprimert. Da burde uansett samtalen handle om det (ikke spesifikt mangel på venner). Men oppmuntre henne til å flytte ut for å studere etter videregående! Det er så mange som blomstrer sosialt i studietiden. Da er det mye lettere å finne likesinnede folk man har noe til felles med. Kos deg med datteren din mens du har henne hjemme
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #18 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Datteren min er alltid alene etter skoletid. Hun er på en fritidsaktivitet 2 ganger per uke. Ellers hjemme hver ettermiddag/kveld og helg. Dette kan vel umulig være normalt? Hun gamer ikke eller har kontakt med andre via sosiale medier heller. Hun elsker å gå på kino, en av oss foreldre er alltid med. Ellers er vi med på mye annet hun etter vårt syn burde gjort med venner i hennes alder. Jeg tror hun lider under dette, men hun nevner ikke noe. Hva kan vi gjøre? Anonymkode: ae479...a0f Dessverre mye mer normalt enn før… Er hun ekstrovert eller introvert? Hvor lett kan hun ta kontakt med andre eller venter hun ev på kontakt. Hva slags kontakt har hun med andre på skolen. Hva slags aktivitet driver hun med. Anonymkode: 5bb0d...8ae
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #19 Skrevet 29. oktober 2023 Sånn hadde jeg det også på den alderen der. Men dessverre hadde de aller fleste jevnaldrende allerede godt innarbeidede "klikker" som de hang med, i stedet for å bruke tid eller krefter på noen andre. Folk var knapt interesserte i å hilse normalt på folk, si "god morgen" eller lignende til noen andre. Det kan vel hende at 17-åringen til tråd-starter her allerede har forsøkt å komme i kontakt med flere andre, for eksempel elever man går på samme trinn med - men uten at dette har lykkes. Anonymkode: 48fe8...aa1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #20 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tror du kan grave litt mer i om det er selvvalgt eller ikke... Jeg begynte på en annen videregående enn alle mine kjente fra U. Skolen og var superensom de årene, kjempevondt. Samtidig har jeg en sønn nå, samme alder, som ikke gjør noe annet enn å sitte hjemme etter skolen og på helger - men han har masse venner på skolen og trives godt der. Hører fra andre foreldre at ungdommene deres er likedan. Besøke hverandre liksom!? Hva i allverden skulle de gjøre da🙄 Jeg er bekymret for jeg tenker han går glipp av så mye moro, men hva skal man gjøre.... Anonymkode: 9f895...058 Jeg har en sønn på 18 som går siste året på vgs som er sånn. Han har venner og er godt likt men sitter helst hjemme i helgene. Det virker selvvalgt. Jeg vet ikke om han sliter med noe men han virker fornøyd. Synes bare han isolerer seg for mye hjemme. Av og til er han med vennene, da. Jeg har prøvd å spørre han om hvorfor han ikke finner på noe med vennene oftere, men får aldri noe svar. Han er ikke noen festtype men ikke alle vennene fester i helgene. De kan like gjerne samles hos en kamerat og se på fotball. Han inviterer aldri noen hit noe jeg synes er synd. Anonymkode: 662ed...916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå