Gå til innhold

Pappa drikker seg ihjel. Hva kan jeg gjøre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen mennesker liker å ødelegge seg selv og alle andre i familien. Sånn er det bare. Du får se hva du ønsker å gjøre i livet ditt, det eneste du kan kontrollere.

Anonymkode: 032d2...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare en som kan hjelpe seg ut av en lidelse...en selv...det vet alle...det er ingen leger som vil anbefale noen noe som en ikke er motivert for..de eneste som anbefaler det er de kristne butikkene..blåkors, rødekors , frelsesarmen, bymisjonen..etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vondt å lese, dette innlegget kunne det like gjerne vært meg som la ut. 

Dessverre får man ikke gjort noe så lenge han ikke ønsker hjelp selv, og det er helt grusomt å være vitne til ❤️ Det eneste du kan gjøre er er å prøve å Skåne deg selv litt, ta avstand og gjør fine ting med moren din. 

Anonymkode: 68345...1d2

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette ønsker jeg ikke lenger...det er det ingen som kan fortelle deg..du må si det til deg selv

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har og gitt mamma grønt lys for å flytte, men hun sier at hvis hun gjør det, dør pappa. Og det tror jeg hun har helt rett i dessverre, så hun gjør det nok ikke. Ts

Anonymkode: 653c5...ef3

Jeg mener ikke å være slem, men faren din kommer antakelig til å drikke seg ihjel både med og uten din mor. Din mor fortjener å leve normalt, så får faren din leve sitt eget liv.

Din mor er medavhengig og det fortjener hun virkelig ikke.

Endret av Eva-Lena
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange sier her er det bare en som kan få din far til å drikke og det er han selv. Dessverre, jeg vet hvor vondt det er.

Det du kanskje kan ha innflytelse på er livet til din mor. Støtt og oppmuntre moren din til å komme seg vekk og få et godt liv. Da vil i hvert fall en av dem få det.

Anonymkode: dde42...a39

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Han er i midten av 70-årene. Kanskje det kunne vært en ide faktisk. Han klarer seg ikke uten mamma… Ts

Han må på institusjon. 
Mammaen din fortjener livskvalitet ❤️ 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han bruker enormt mye penger på alkohol, faller og slår seg, må på legevakta, bruker mamma som sin personlige assistent og sykepleier, han bråker og spyr. Jeg har snakket med legen hans som vet alt, han tok lappen fra han en stund, men nå er det verre enn noen gang. Hva får man gjort? Er det bare å se på at han ødelegger mamma og dreper seg selv sakte?

Du får dessverre ikke gjort noe. Han innser ikke selv at han har noe problem, og før han skjønner det evt så kommer han ikke til å skaffe hjelp.

Moren din burde du oppfordre til å gå fra han, slik at hun kan få det bedre. Derimot hun må bestemme selv hva hun gjør.

Men én ting jeg lurer på ts? Er du et hjemmeboende tenåring under 18 som bor hjemme under disse omstendighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avent skrev (54 minutter siden):

Hvor gammel er din far ? Trenger han pleie? Trenger han hjelp til å stelle seg, jke seg , få i seg mat osv ?

I såfall så kan han faktisk få hjelp til å feks komme seg på sykehjem. Din far trenger hjelp også i pleiesitvasjoner å dette er en pleiesituvasjob som blir for voldsom for din mor!!

Hør med legen din om dette kan være en mulighet?

Og du tror han vil på sykehjem når han ikke innser han trenger hjelp med alkoholen? Neida, så enkelt er det rett og slett ikke. 

Anonymkode: dbc55...1f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og gitt mamma grønt lys for å flytte, men hun sier at hvis hun gjør det, dør pappa. Og det tror jeg hun har helt rett i dessverre, så hun gjør det nok ikke. Ts

Stygt å si det, men dø gjør han uansett. 

Anonymkode: cd253...379

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (13 minutter siden):

Du får dessverre ikke gjort noe. Han innser ikke selv at han har noe problem, og før han skjønner det evt så kommer han ikke til å skaffe hjelp.

Moren din burde du oppfordre til å gå fra han, slik at hun kan få det bedre. Derimot hun må bestemme selv hva hun gjør.

Men én ting jeg lurer på ts? Er du et hjemmeboende tenåring under 18 som bor hjemme under disse omstendighetene?

Neida, takk for omtanken. Jeg er godt voksen. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og du tror han vil på sykehjem når han ikke innser han trenger hjelp med alkoholen? Neida, så enkelt er det rett og slett ikke. 

Anonymkode: dbc55...1f2

Helt enig! Jeg har det likt som TS og min far nekter å flytte og det er ingen institusjon som tar han inn på tvang. 

Anonymkode: 68345...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, avent said:

Hvor gammel er din far ? Trenger han pleie? Trenger han hjelp til å stelle seg, jke seg , få i seg mat osv ?

I såfall så kan han faktisk få hjelp til å feks komme seg på sykehjem. Din far trenger hjelp også i pleiesitvasjoner å dette er en pleiesituvasjob som blir for voldsom for din mor!!

Hør med legen din om dette kan være en mulighet?

Det blir ikke lett. Ingen kan bli tvangsinnlagt på sykehjem. Det som skjer hvis kona flytter ut, er at han får tilbud om hjemmesykepleie/hjemmehjelp. De kan ikke gjøre stort med drikkingen, og ingen kan tvinge han til noe som helst. Han kan nekte å ta imot hjelp. 

Anonymkode: 38b85...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessverre lov å drikke seg til fordervelse og død her i landet uten at noen gjør noe. 

Anonymkode: dc76b...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det blir ikke lett. Ingen kan bli tvangsinnlagt på sykehjem. Det som skjer hvis kona flytter ut, er at han får tilbud om hjemmesykepleie/hjemmehjelp. De kan ikke gjøre stort med drikkingen, og ingen kan tvinge han til noe som helst. Han kan nekte å ta imot hjelp. 

Det er også tillatt å drikke seg ihjel på sykehjem, de har ikke myndighet til å nekte beboernes alkoholbruk. 

Ts, hvis han er i midten av 70-årene, så er gjennomsnittlig levealder for menn i Norge i dag er 80,9 år. Han har levd til over 90% av forventet levetid, til tross for hvordan han velger å leve. Det er ikke ille, han er ikke en 40-åring med potensielt 40-50 år igjen. 

Din mor har heller ikke ubegrenset med potensielt gode år med helse til å gjøre noe ut av livet sitt. Du kan ikke velge for henne, men kan bevisstgjøre henne på at hun ikke har plikt til å ødelegge sitt liv på hans sabotasje og svik.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo, man kan bli tvangsinnlagt på sykehjem, men da pga f.eks alvorlig demens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, masse, men han sier ingenting hver gang jeg tar det opp. Etter hvert sier han at jeg dikter og fantaserer og at han ikke drikker. At han sluttet for femten år siden og ikke har drukket en dråpe siden. Når jeg viser han lageret med tomme flasker, sier han det ikke er hans. Det er som å snakke til en vegg. Ts

Han er i forsvarsposisjon,  og følgelig vanskelig å snakke med. Kan du finne ut  om det er noe han rømmer fra? Fysisk eller psykisk ubehag?  Det kan være at han gjemmer seg i rusen.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Han bruker enormt mye penger på alkohol, faller og slår seg, må på legevakta, bruker mamma som sin personlige assistent og sykepleier, han bråker og spyr. Jeg har snakket med legen hans som vet alt, han tok lappen fra han en stund, men nå er det verre enn noen gang. Hva får man gjort? Er det bare å se på at han ødelegger mamma og dreper seg selv sakte?

Vond situasjon TS ❤️ Det eneste du kan gjøre er å støtte din mor og oppmuntre henne til å flytte fra han. Hvis det er så ille at hun lever et ulykkelig liv på grunn av din fars handlinger. Jeg antar at han hadde nektet å bli innlagt til avrusning?

Anonymkode: a9b13...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Å bli innlagt på sykehjem er ikke nødvendigvis noe som forlenger eller forbedrer livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Din far er er voksent menneske. Han har all rett til å velge sitt liv. Også om det er destruktivt. Å velge et liv som påregnelig leder til sykdom og tidlig død er inkludert i den frihet vi har kjempet for å få, ts. Og som vi må kjempe for at både vi selv og våre bære får beholde.

Din mor er også et voksent menneske. Hun står, som din far, fritt til å ta dårlige valg for seg selv. Inkludert å velge å bli hos en destruktiv partner. 

En kan for øvrig ikke «ødelegge» et menneske (uten å bryte norsk lov, og i så fall er politi eneste riktige instans). Et menneske lar seg ødelegge. Og det står det fritt til. Og den friheten skal vi også kjempe for.

Hva du gjør? Du trekker deg bort. Du bygger et liv uten din far. Han er ikke ditt ansvar - den eneste som har ansvar for et voksent menneske er det selv.

Anonymkode: ed8a0...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...