Gå til innhold

P-sprøyta

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei...

Er en jente på 29 år som lurer på hvilke erfaringer dere jenter som har prøvd/bruker P-sprøyta har?

Har ikke brukt prevensjon hittil, å har nå fått de tre barna jeg ønsket meg, så det er vel på tide å sikre seg mot flere :)

Noen jeg har snakket med har frarådet meg å begynne med P- sprøyta, blandt annet fordi man kan gå opp i vekt!

Nå er jeg litt overvektig fra før, men går på Grete Roede, og har tatt av 20 kg til nå :) men er litt bekymret for det jeg har hørt....

Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei? Har vurdert andre prevensjonsmidler, men kommet fram til at denne sprøyta jo vel kan være noe for meg...

Klem fra Elise*** :klem:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har ikke brukt prevensjon hittil, å har nå fått de tre barna jeg ønsket meg, så det er vel på tide å sikre seg mot flere 

Hei.

Er ikke det bare og nappe ut innmaten da :forvirret:

Da slippeer du jo og utgifter til prevansjon ;)

Skrevet

Er ikke dette noe som fastlegen din kan svare på?

Gjest LoisLane
Skrevet

Mange har dårlige erfaringer med p-sprøyta. Jeg ble direkte frarådet å bruke den av en lege selv om jeg har fått de barna jeg skal ha. Søk - det har vært flere tråder om dette før!

Skrevet

Etter å ha gått på p-sprøyte i ett år, frarådet en lege meg til å fortsette. Du bør max gå på p-sprøyte i 2 år, fordi det kan øke faren for benskjørhet senere.

Jeg ble VELDIG hormonell, spesielt i starten. Ble litt bedre etter hvert.

Det mest positive var at jeg mistet mensen. En annen positiv ting er at du slipper å tenke på det hver dag, som med p-piller. Slipper unna med 3. hver mnd.

Legen som frarådet meg til å fortsette på p-sprøyte sa at det ikke var positivt å miste mensen. P-piller etteraper den naturlige syklusen, mens p-sprøyta fucker opp hele systemet.

Skrevet

Jeg la ikke meg når jeg begynte på den. Men nå når jeg slutta med den!

Eser som store hveteboller! ;)

Skrevet

er kjempefornøyd, har ikke lagt på meg og har mistet mensen.

har brukt sprøyta i snart 7 år uten problemer, slipper styret med pms, slipper å tenke på piller daglig (som jeg alikevel ikke tåler) og er blitt mye mer stabil i humøret.

Skrevet

Jeg elsket p-sprøyta! Ikke mensen, slipper tenke på prevensjon, ikke la jeg på meg, og ikke ble jeg spes hormonell. Jeg sluttet med den kun fordi jeg TROR jeg fikk migrene av den -men jeg er disponert for skallebank, da. Det som er dumt med p-sprøyta er jo at dersom du skulle reagere på den, så tar det tre mnd før stoffet er ute av kroppen din.

Skrevet

Jeg gikk på p-sprøyta i 6 mnd, jeg gikk opp 10 kg. Jeg går ikke opp av p-piller. Og jeg mistet alt som het sex lyst, bare tanken på sex var helt grusom.

Syklusen min ble helt ødelagt etterpå og.

Skrevet

Jeg gikk opp masse i vekt da jeg gikk på p-sprøyta! Gikk opp 20kg og har 15 igjen av disse og gå ned...

Men det er jo veldig individuelt, noen går jo ikke opp i vekt i det hele tatt.

Skrevet

Vi kan visst ikke bruke prevansjon som unnskyldning lenger i følge VG i dag.

Jeg har brukt p-sprøyte i ca 3 år selv, og ikke hatt noe problem med det. At jeg har gått opp i vekt kan jeg ikke skylde på p-sprøyta for, det handler nok om å spise mer og trene mindre.

Skrevet

Jeg har tre venninner som har brukt p-sprøyta. Jeg har ikek brukt den selv pga sprøyteskrekk...

Alle tre har hatt problemer med den. Ikke når de har brukt den, men da de skulle slutte på den. Det tok fra ni måneder og opp til ett og et halvt år før de fikk mensen tilbake. Den ene av dem slutta for å prøve å bli gravid. Hun hadde stabile sykluser før hun begynte, men det har bare vært tull siden. Hun har ennå ikke blitt gravid, og dette er to år siden. Og hun vet at hun kan bli gravid med samboeren sin, de har mistet en gang tidligere (før hun begynte på sprøyta)

Jeg kommer aldri til å vurdere sprøyta som prevensjon - på grunn av alt mine venninner har opplevd.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_EliseNordfra_*
Skrevet

noen flere som har erfaring?

Skrevet

Jeg ble frarådet på det sterkeste mot å bruke denne. Legen min sa det var noe han ikke unndte sin verste fiende. Sprøyta ble visstnok framstilt til bruk på psykisk utviklingshemmede den gangen det var vanlig å sterilisere personer med disse lidelsene.

Om det er det at du slipper å tenke på prevensjon annet enn hver 3.mnd du liker, så kan kanskje spiral eller p-stav være noe for deg.

Skrevet

Kjempefornøyd med p-sprøyta! Ingen bivirkninger, slippe mensen, slippe piller....

Noen sier at det ikke er bra å ikke ha mensen, derfor er p-piller myyye bedre...men mensen man får på p-piller er jo bare falsk, man har jo ikke eggløsning ;) Siste jeg hørte fra legestanden om dette var i hvert fall at mensen på p-piller bare er tull, og at de holder på å utvikle piller der man ikke trenger mensen i det hele tatt....

Har akkurat gått tilbake på piller igjen, fordi jeg fikk beskjed om at det ikke er så bra å gå på den for lenge i strekk....veit ikke hvorfor?

Ellers er kanskje p-ringen noe for deg?

Skrevet

Jeg har gått på psørøyte i mange år og er kjempefornøyd!! Ingen problemer, ingen bivirkninger.. Jeg gikk nettopp over til Cerazette p-piller (Disse skal du visst heller ikke få mensen av håper jeg) men det var fordi jeg gruet meg så til å ta sprøyta at jeg orket ikke mere... Litt gammel sprøyteskrekk som plutselig har våknet til live det siste halvåret :ler:

Men jeg kan hvertfall anbefale p sprøyte, og min lege hun snakka varmt om p sprøyta. Hun sa i resten av europa brukte de fleste psprøyte, det er bare i norge vi er så skeptiske..

Skrevet

Har akkurat gått tilbake på piller igjen, fordi jeg fikk beskjed om at det ikke er så bra å gå på den for lenge i strekk....veit ikke hvorfor?

Tror det har med faren for benskjørhet å gjøre.

Skrevet

Problemet er vel dersom du ikke tåler noen av virkestoffene. Da kan det være svært surt å måtte vente 3 mnd på at det skal slippe taket. Piller og lignende kan du slutte med på dagen.

Jeg kjenner folk som har vært veldig fornøyd med p-sprøyta og folk som har måttet få hjelp til å få "systemet" i gang igjen etter å ha brukt denne. Det er vel som med de fleste andre prevensjonsmidler vanskelig å gi et fasitsvar.

Gjest Gjest_EliseNordfra_*
Skrevet

Takk til dere som har svart :)

Jeg fikk første p-sprøyta sist torsdag, så er spent på hvordan dette skal gå...merker ikkeno foreløpig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...