Gå til innhold

Psykologi: hvorfor blir kvinner så fiendtlig av feminisme?

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Inverto skrev (29 minutter siden):

Nei. Det jeg mener er....

Alle som joiner en bevegelse som har som formål å bekjempe urett,
føler sinne eller "resentment" i en eller annen grad. Det kan være underbevisst.
Jeg mener det faktisk er umulig å joine en slik bevegelse uten å føle noe som helst sinne.
Jeg tenker at om en joiner feminisme uten sinne,
så gjør en det bare fordi en kjeder seg og vil slå ihjel tid.
Sinne er et vitalt element

Jeg er født inn i feminisme. Jeg fikk likeverd, likestilling og at man har samfunnsansvar inn med morsmelka. Jeg vokste opp med at alle mennesker har verdi som grunntanke. Jeg har aldri joinet noe, jeg har bare aldri sett at det var noe å av- joine, fordi slikt er viktig. I motsetning til annet mine foreldre sto for, som jeg valgte bort (kristen tro), har jeg aldri veket bort fra dette, men blitt mer bevisst på hvor riktig og viktig det er. 

Så er jeg heller ikke av dem som har latt seg lure til å spytte på begrepet av dem som har vridd og vendt på det til noe skammelig og stygt. Jeg har min arv, står for den, og lar meg ikke forlede like dumt som mange har latt seg gjøre. Av dumskap nok til å lytte til hån til de tror på dette. 

En kvinne er ikke en hore om hun har lagt frivillig med menn, med lyst og glede, og feminisme er egentlig ikke et fælt begrep. Det er de samme krefter som står bak begge påstander, og jeg biter ikke på. 

Hvor er egentlig sinnet? Det er mer i dem som mobber og håner til kvinner bøyer nakken for deres hån. Du og de andre slike kan bare håne og bråke. Så svak er jeg ikke at jeg biter på. "Beklager!" 

En tristhet er det riktig nok. Over alle de kvinner som vender kvinner og menn som har kjempet frem at de kan leve så fritt og stolt som de gjør ryggen, ved å ha bitt på hånet av det stolte begrepet feminisme. Over alle de menn som ikke klarer å se hvilken frihet den kampen mange kjempet ga også dem. Over at alt som behøves for å vende stolthet til dumskap er mange nok som håner, mobber og vrir om, iblandet litt historieløshet. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inverto skrev (11 timer siden):

Nei. Det jeg mener er....

Alle som joiner en bevegelse som har som formål å bekjempe urett,
føler sinne eller "resentment" i en eller annen grad. Det kan være underbevisst.
Jeg mener det faktisk er umulig å joine en slik bevegelse uten å føle noe som helst sinne.
Jeg tenker at om en joiner feminisme uten sinne,
så gjør en det bare fordi en kjeder seg og vil slå ihjel tid.
Sinne er et vitalt element

Jeg er uenig med deg. Jeg tror ikke sinne er den fremste drivkraften bak bekjempelse av urett for de fleste, selv om det sikkert kan være det for noen. For å holde oss til diskusjonen i denne tråden, så er det klart at man kan bli sint i møte med uforstand og kunnskapsløshet rundt kvinners situasjon, hersketeknikker, kvinnehat/kvinneforakt, dobbeltmoral osv., men det betyr verken at man går rundt og er sint hele tida, eller at selve sinnet er den avgjørende faktoren. 

I likhet med @Trolltunge er jeg født inn i feminismen, så det har aldri vært noe å av-joine. Feminismen er en naturlig del av meg, jeg kan ikke la være å være feminist. Det betyr ikke at jeg er i konstant kampmodus, som en del (menn på KG) later til å tro, men jeg vil f.eks. selvsagt si fra i møte med holdninger og atferd som jeg oppfatter som fiendtlige eller nedsettende mot kvinner. 

For meg handler feminisme om noen viktige, grunnleggende verdier, bl.a. at alle mennesker uavhenging av kjønn og legning, er likeverdige. Det handler om at selv om vi har kommet svært langt når det gjelder likestilling i Norge og Skandinavia, så er det fortsatt et stort antall jenter og kvinner i verden som utsettes for kjønnslemlestelse og barneekteskap, blir tvunget inn i prostitusjon, nektet abort, har færre juridiske rettigheter enn menn osv., og vestlige feminister må ikke la det bli en hvilepute at vi har det såpass bra som vi har det, vi må hjelpe de som trenger vår hjelp. Som "tradisjonell" feminist er jeg bl.a. også opptatt av hvordan vi kan unngå at så mange gutter faller fra i skolen her i Norge. 

Jeg synes at du virker å ha en lite nyansert holdning til feminisme, og jeg får litt følelsen av at du først og fremst ønsker å få bekreftet ditt syn på at "alle feminister er sinte" - og det er jo lite fruktbart som utgangspunkt for en god diskusjon. 

Endret av Roci
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Hvem er de sinte feministene som er synlige i dagens medier?

Eller kan det være at vi snakker om sosiale medier, hovedsaklig amerikanske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (18 timer siden):

Det har vært en del tråder om feminisme her på KG,
men ingen av dem prøver å komme til bunns i hvorfor dagens vestlige feminister
er så aggressive og fiendtlige. Hva er egentlig psykologien bak dette?
Hvorfor kan de ikke bare være respektable og siviliserte aktivister.
Jeg husker godt den dagen jeg snakket med en feminist på Facebook-chat.
Hun sa at folkemord mot menn, altså å utslette dem, var et "better than nothing"
alternativ på å ende patriarki. Det er jo helt sykt

Så hva er psykologien bak dette?
La oss diskutere

Vil ikke kalle det hun sa, for feminisme. Det heter galskap. 

Anonymkode: e64e3...51b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er dette med å dra alle under samme kam da, at en prest fra en bygd i bibelbeltet oppdrar ungene og kona med hard hånd og viser til bibelen betyr ikke at alle prester er slik. At en politimann slår kone og barn betyr ikke at alle politifolk gjør det, eller at kona til naboen er en ihuga feminist som bruker manipulasjon for å få sin vilje betyr ikke at alle kvinner er som henne osv osv osv.. 
Feminisme i seg selv - i form av å fremme like rettigheter og muligheter på tvers av kjønn, altså mann vs kvinne ikke hen og alt det der er ikke i seg selv en negativ greie - det som er negativt er at noen føler de må dra det ut av proposjoner, gjøre det til en kampsak der de trekker inn all mulig annen dritt og bruke det for å gjemme sin egen agenda.. Men igjen, det betyr ikke at alle er slik.. Evnen til å skille snørr og bart er fin å ha.. 

Anonymkode: 9483a...5b5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Noe bedre? Du sier det så godt selv at jeg bare trenger å belyse det.

Anonymkode: 54a14...421

Det føles kanskje som om du belyser noe men tro meg, du styrker ikke ditt ståsted med sånne barnsligheter.

Anonymkode: b2125...9bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil ikke kalle det hun sa, for feminisme. Det heter galskap. 

Anonymkode: e64e3...51b

Det finnes gale folk overalt. Hvis et medlem i min klubb bruker klubb-banneret til å spre sin galskap så vil jeg blir fortørnet, sparke ham/henne ut av klubben og gjøre det tydelig at dette er ikke noe klubben min står for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det finnes gale folk overalt. Hvis et medlem i min klubb bruker klubb-banneret til å spre sin galskap så vil jeg blir fortørnet, sparke ham/henne ut av klubben og gjøre det tydelig at dette er ikke noe klubben min står for

Vi feminister prøver jo blant annet på det i akkurat denne tråden. 

Det finnes dessverre så mange som kaller seg feminist som ikke egentlig står for noe bra, og også så mange som påstår så mye om feminisme som ikke generelt er korrekt. Derfor prøver mange av oss å forklare, men vi blir vel i liten grad hørt av dem som ikke vil lytte. Det er forsåvidt også vanlig generelt. 

Feminisme er som samlebetegnelsen kampsport. Selv om det finnes utøvelse av diverse sidegrener av kampsport som er så gale og grusomme at disse er ulovlige og holder på skjul, samt også fæle individer som har brukt elementer av legitim kampsport- trening til å gjøre de grusomste ting mot andre, så er ikke kampsport i seg selv noe negativt. Det er oftest positive holdninger til å holde seg selv i god fysisk form, samhold og godt miljø, og fokus på å kunne forsvare seg. 

Feminisme har derfor som kampsport måtte ha ulike underbenevnelser på ulikt, for å skille mellom det ulike. I motsetning til angående kampsport hjelper det likevel lite når det finnes krefter i samfunnet (som virkelig ikke er bra), som ikke skiller dritt fra det gode, men har det som agenda å sverte hele begrepet, og dessverre har fått mange til å bite på. 

Som feminist står jeg like lite ansvarlige for galskap jeg virkelig ikke stiller meg bak som en seriøs bokser står ansvarlig for idioter som bedriver blind vold. Jeg stiller meg ikke bak ekstremisme mer enn Erna Solberg er høyreestremist bare fordi hun er mot høyre i politikken. 

Jeg skulle gjerne kastet idioter ut av "klubben min" jeg, og gjør det jeg kan for å ta avstand fra slikt. Prøver å forklare. Det nytter lite når folk ikke ønsker å lytte. Mye fordi det finnes en annen agenda også, som altfor mange folk har bitt på. Av historieløs dumskap og iver etter å gjøre virkelig onde krefter en tjeneste, vil jeg si. En iver som mange ganger har skremt meg opp gjennom livet; At sannheten ikke betyr noe særlig for svært mange, bare løgnen er mer spennende å sladre om. Mulighet til å håne noen gripes med en iver hvor sannheten faktisk er uvesentlig. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle ekkokamre fører til fiendtlighet. Jeg syns det er synd jeg skal få skråblikk fra mannfolk bare fordi jeg sier jeg er feminist. Det ordet har gått fra å bety likestilling til å bety mannehat. 

Jeg syns patriarkatet har ført til mye elendighet og jeg har gjort meg opp mange tanker om det. Men man er selv ansvarlig for hvilke menn man roter seg borti (har jeg lært på den harde måten). Også blir det en form for selvoppfyllende profeti. Forventer man at alle menn suger så tiltrekker man seg de elendige individene.

Jeg liker menn, men jeg liker ikke alle menn. Det er en menneskelig ting, ikke kjønnsbasert. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (20 timer siden):

Det har vært en del tråder om feminisme her på KG,
men ingen av dem prøver å komme til bunns i hvorfor dagens vestlige feminister
er så aggressive og fiendtlige. Hva er egentlig psykologien bak dette?
Hvorfor kan de ikke bare være respektable og siviliserte aktivister.
Jeg husker godt den dagen jeg snakket med en feminist på Facebook-chat.
Hun sa at folkemord mot menn, altså å utslette dem, var et "better than nothing"
alternativ på å ende patriarki. Det er jo helt sykt

Så hva er psykologien bak dette?
La oss diskutere

tror kvinnekampen for likeverd er viktig fremtidsaffærer for kvinner i norge...noe sier meg at samfunnet vi lever i vil ende opp i en motkultur... som er det gjentagende i hele denne klodens historie... jeg har ingenting imot likeverd..i mine øyne så er ikke likeverd det samme som særbehandling .

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (1 time siden):

tror kvinnekampen for likeverd er viktig fremtidsaffærer for kvinner i norge...noe sier meg at samfunnet vi lever i vil ende opp i en motkultur... som er det gjentagende i hele denne klodens historie... jeg har ingenting imot likeverd..i mine øyne så er ikke likeverd det samme som særbehandling .

Det samme i mine øyne. Det betyr at både kvinner og menn skal ha de samme rettigheter, og bli behandlet likt. Det er fortsatt ikke tilfellet på mange områder. For eksempel, hvis en mann anmelder voldtekt, blir man ikke spurt hvorfor han gikk alene i mørket, hvilke klær han hadde på seg og hvor mange tidligere partnere han hadde før voldtekten. Kvinner blir spurt alt dette, og svarene blir tillagt vekt. 

Kvinner blir ofte spurt på jobbintervju om de planlegger å bli gravide, om de er gravide osv. Menn får som stor hovedregel ikke spørsmål om de planlegger å gjøre noen gravid eller HAR gjort noen gravid. 

Osv.

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto

Feminister må få opp farta og bevise verden at de fortjener å bli lyttet til. Da starter dere med å begrave øksa og forlate misandri. Og de som faktisk er gode feminister, burde heller beholde øksa, men svinge den etter sine onde søstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (2 timer siden):

Feminister må få opp farta og bevise verden at de fortjener å bli lyttet til. Da starter dere med å begrave øksa og forlate misandri. Og de som faktisk er gode feminister, burde heller beholde øksa, men svinge den etter sine onde søstre

Du vil altså at feminister skal elske menn og hate kvinner. Mens menn skal fortsette å hate kvinner og elske menn. Alle skal altså elske menn og hate kvinner. Så nusselig ideologi :D 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inverto
Rosalilje84 skrev (11 minutter siden):

Du vil altså at feminister skal elske menn og hate kvinner. Mens menn skal fortsette å hate kvinner og elske menn. Alle skal altså elske menn og hate kvinner. Så nusselig ideologi :D 

Hva i faen er det du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (1 time siden):

Hva i faen er det du snakker om?

Gode feminister skal "forlate misandri" og heller svinge øksa mot sine medsøstre. De skal altså slutte med mannehat og starte med kvinnehat. Som om det ikke var nok kvinnehat fra før. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inverto
Rosalilje84 skrev (1 minutt siden):

Gode feminister skal "forlate misandri" og heller svinge øksa mot sine medsøstre. De skal altså slutte med mannehat og starte med kvinnehat. Som om det ikke var nok kvinnehat fra før. 

Er det mannehat når vi menn misliker de av oss som hater kvinner?

Nei, nemlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Handler vel mye om at man hører de mest høylytte best, og ja det er en del bitre feminister, men kan ikke tenke meg flertallet er sånn, selv om det noen ganger kan se sånn ut 

Anonymkode: 5f9d1...86d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inverto skrev (4 timer siden):

Feminister har for lengst bevist verden at vi fortjener å bli lyttet til, og det er i stor grad feminismens fortjeneste at menn også er løst fra tradisjonelle kjønnsroller, og har en betydelig større mulighet, evne og frihet rundt sine valg angående utdanning og yrke, å være den de faktisk ønsker å være (bortsett fra om de ønsker å være bøllete og kvinneundertrykkende selvfølgelig), dele sine tanker og følelser uten at det er skam fordi de er menn, være aktive i sine barns oppdragelse og liv, ikke stå alene med praktisk og økonomisk ansvar som forfedre bar alene på sine skuldre, med mer. Aksept av mangfold innen kjønn og utover kjønn er mye æret være feministisk kamp, så du som er en del av et mangfold det nå er betydelig større aksept for enn tidligere burde faktisk virkelig sette pris på kampen som har vært for dette, istedenfor å håne dem som har kjempet og dem som fremdeles kjemper for aksept og respekt for individet og likeverd. Hvor stor forståelse og respekt hadde du selv fått i et samfunn hvor feminismen ikke hadde fått slikt feste i utviklingen tror du? En av mine protegeer som jeg følger opp og jevnlig gir hjelp og støtte er en mann på autismespekteret i en annen verdensdel som ligger langt bakpå angående dette. Vedkommende blir ansett som en belastning og skam for familien, fordi han ikke kan fylle en tradisjonell mannsrolle. Det er hva du slipper, fordi noen gikk til kamp. En kamp du nå temmelig historieløst håner, selv om akkurat den kampen i stor grad la grunnlaget for også dine rettigheter og muligheter. 

Du bør vurdere dine kilder bedre. Ikke la deg så lett lure av krefter som har en helt annen agenda enn likeverdighet. 

Svinger du øksa mot dine onde brødre? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud, nok en mann som skal være djevels advokat, og forlanger at folk skal snakke om dype personlige erfaringer på en "høflig og akademisk måte". Spar meg. 

Har det noen gang slått deg at kanskje kvinner faktisk opplever systemisk urett, som plager oss? Og istedenfor å avfeie det, eller si det ikke er reelt, så kan det faktisk også være greit nok å bare lytte avogtil ? 

Du er ikke fasiten på hvordan verden er, du er bare fasiten på hvordan DIN verden oppleves. 

"kvinner har det greit nok", i en rekke land i verden har ikke kvinner lov til å ha meninger om sin egen kropp, gå til lege eller få utdannelse. Ingen er fri før alle er fri sies det. Det er mye sant i det. 

Kanskje vi ikke har juridiske urettferdigheter i Norge, men det ER urettferdigheter. 

50% av Norges befolkning er kvinner. Likevell dør langt flere kvinner i bilulykker, SELV om menn kjører flest biler. Fordi biler sikkerhetstestes som regel på dukker basert på mannlig anatomi. 

Den største andelen av kvinner går gravide i løpet av livet sitt, og opp til 1/3 opplever svangerskapskvalme de første tre mnd. Vi er faktisk ikke enda sikre på hvorfor, men vi vet nøyaktig hvilket gen som fører til hårtap hos menn. Og når vi snakker om gravide, menneskekroppen er ikke bygget for å føde barn med så store hoder som vi har, så opp til 50% får langvarige skader etter fødsel, men vi har ikke ETT nasjonalt program/tilbud for fysioterapi eller oppfølging. Det får kvinner "bare ta på privaten". 

kontorer holdes på 21-22 grader, men det er bevist at menn har opp til 3 grader lavere trivselstempratur en kvinner. Så kvinner får bare deale med å fryse på jobb. Kult. 

men kvinner har det "greit nok". Spar meg. 

Feminisme handler om at alle skal ha det like bra. Om du begynner å dra alle feminister under en kam basert på skrullinger og ekstremister på youtube/SoMe, så kan jeg begynne samme veien. Så, alle menn ønsker å undertrykke kvinner, det lærer vi av eks andrew tate. 

Å ikke ta reelle problemer seriøst, fordi du bare kan avfeie det basert på ekstreme menneskers hylekor er ansvarsfraskrivelse, og det er egoistisk og inhumant. 

Anonymkode: 3b338...bfa

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (22 timer siden):

Kvinner blir ofte spurt på jobbintervju om de planlegger å bli gravide, om de er gravide osv. Menn får som stor hovedregel ikke spørsmål om de planlegger å gjøre noen gravid eller HAR gjort noen gravid. 

Jeg gjennomfører mange jobbintervjuer og vi spør aldri om noe sånt. Menn eller kvinner.

https://www.ldo.no/diskriminert/pa-jobb/gravidforeldrepermisjon/jobbintervju/

Jeg pleier å spørre om folk har barn, og hvor mange. Menn og kvinner. Jeg regner det som vanlig sosial kotyme, å «bli kjent» med en annen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...