AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Del Skrevet 29. oktober 2023 kortversjon: varmepumpe holder ikke temperaturen den er stilt inn på når d et blir kaldere ute. hvorfor må jeg stille opp temperaturen på pumpa for å holde samme temperatur inne som når det ikke er så kaldt ute. om jeg har ei varmepumpe som står innstilt på si 25 grader, hvorfor blir det da kaldere inne i huset om høsten og på vinteren når temperaturen faller ute? burde ikke pumpa holde temperaturen inne på det samme så lenge innstillingene ikke justeres? her gjør den ikke det, når den står på 25 på høsten, så blir det kaldere inne. pumpa skulle jo ha kjørt opp temperaturen til 25, og holdt den der,..men den gjør ikke det. her har jeg måtte justere opp temperaturen på pumpa til 30 grader, for å holde det rundt 25. men har en gubbe som går å justerer ned hele tiden, fordi han mener at pumpa jobber mer når den står stilt på 30, og at når den er stilt på 25, så varmer den opp til 25 (men den gjør jo ikke det) jeg kjenner jo selv at det blir kaldere inne når han stiller den den ned- selv om temperaturen ikke har nådd 25 på termostaten (selv om pumpa står å 25) enn når jeg har den stilt inn på 30. er det noen som kan forklare meg hvorfor det blir slik? Anonymkode: 95f09...a8a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #2 Del Skrevet 30. oktober 2023 Det er jo ganske naturlig. Varmepumper og varmeovner med termostat måler jo bare varmen akkurat der de står. Det kan godt være 25 grader akkurat ved varmekilden, men luften blir kjølt ned raskere pga kulde fra vinduer og yttervegger, og det blir kaldere i andre deler av rommet. Strålevarme har også mye å si for opplevd temperatur. Dersom vegger er kalde, må luften være varmere for at man oppfatter temperatur som lik. Anonymkode: 62f8a...6fb 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #3 Del Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): kortversjon: varmepumpe holder ikke temperaturen den er stilt inn på når d et blir kaldere ute. hvorfor må jeg stille opp temperaturen på pumpa for å holde samme temperatur inne som når det ikke er så kaldt ute. om jeg har ei varmepumpe som står innstilt på si 25 grader, hvorfor blir det da kaldere inne i huset om høsten og på vinteren når temperaturen faller ute? Anonymkode: 95f09...a8a Jeg opplever det litt annerledes enn deg, men problemstillingen er den samme. Jeg opplever at varmepumpen holder temperaturen den er satt til å holde, for eksempel 25 grader, men at det er "kalde 25 grader". Det er ikke kaldt, men det føles kaldt. Jeg tror det føles slik fordi vi er inne i en overgangsperiode der luften blir kaldere og dermed tørrere. Og tørr luft føles kaldere enn luft med høyere luftfuktighet. Forskjellen mellom 25 grader og 20 % relativ luftfuktighet, og 25 grader med 30 % relativ luftfuktighet er som natt og dag. I tillegg spiller ytre værforhold inn. Vind avkjøles vegger, vinduer, tak, og gjør den følte temperaturen enda kaldere. Det eneste som hjelper hos oss når det er kaldt, da er å fyre opp i ovnen, og øke luftfuktigheten Anonymkode: ec302...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 30. oktober 2023 #4 Del Skrevet 30. oktober 2023 Solid temperatur du har inne, vurdert genser? Om dere har eldre vinduer i huset vil man merke kaldras fra disse, og kombinert med vifta i varmepumpa vil det kunne føles som trekk. Bytt vinduer til våren, det kan føre til bedre livskvalitet i huset. Og etterisoler på loftet, det hjelper også på varmetapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #5 Del Skrevet 30. oktober 2023 newman01 skrev (Akkurat nå): Solid temperatur du har inne, vurdert genser? Om dere har eldre vinduer i huset vil man merke kaldras fra disse, og kombinert med vifta i varmepumpa vil det kunne føles som trekk. Bytt vinduer til våren, det kan føre til bedre livskvalitet i huset. Og etterisoler på loftet, det hjelper også på varmetapet synes ikke 25 grader er noe "solid" temp. er påkledd ja, men ønsker ikke å måtte gå med neglesprett inne. er ikke 30 tallet nå lengre;) loftet er etterisolert i år. vinduene er ikke allverdens gamle, men tenker uansett det fører til større ut gifter å bytte de, enn å ha termostaten et par grader høyere. er ikke trekkfullt inne, har hatt kondens på store vindusflater tidligere, men med panellist under er dette ikke et problem lengre. Anonymkode: 95f09...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 30. oktober 2023 #6 Del Skrevet 30. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: synes ikke 25 grader er noe "solid" temp. er påkledd ja, men ønsker ikke å måtte gå med neglesprett inne. er ikke 30 tallet nå lengre;) Folk er forskjellige. Jeg syntes det hørtes unødvendig varmt ut. Og kostnadsdrivende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IkkeStudentLenger Skrevet 30. oktober 2023 #7 Del Skrevet 30. oktober 2023 Jeg synes 25 er varmt ja. Jeg har varmepumpen på 22, også bruker jeg genser. Varmepumpen hos oss varmer ikke hele huset uansett, så jeg må ha på varmeovner også en del steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #8 Del Skrevet 30. oktober 2023 newman01 skrev (3 minutter siden): Folk er forskjellige. Jeg syntes det hørtes unødvendig varmt ut. Og kostnadsdrivende. Enig. Holder på 22-23 .Tips, skru opp hastigheten på vifta av og til, ikke bare temp. Anonymkode: 35ce7...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Del Skrevet 30. oktober 2023 IkkeStudentLenger skrev (16 minutter siden): Jeg synes 25 er varmt ja. Jeg har varmepumpen på 22, også bruker jeg genser. Varmepumpen hos oss varmer ikke hele huset uansett, så jeg må ha på varmeovner også en del steder. termostaten til varmepumpa har vært stilt inn på 25, temperatur målt i resten av huset ligger på ca 23. husk nå på at menn og kvinner har forskjellig behov for temperatur. menn er mer komfortable ved lavere temp enn kvinner. vi har selvfølgelig også panelovner rundt om, men mest i rom som ikke er oppholdsrom. fyrer også med ved, når det er virkelig bitende. Anonymkode: 95f09...a8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #10 Del Skrevet 30. oktober 2023 Jeg har pumpa på 22. Det er ca 2 minus nå. Boligen min er 69 kvm og den varmer opp stua kjøkken gang og en del i soverommene. (2) Jeg har dne minste pumpa. Kansje trenger deres en rens? Er den gammel? Kan det være den er for svak for størrelsen på boligen? Anonymkode: 2766e...1d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå