AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg har nylig flyttet hjem med egen familie jeg skapte i byen jeg har bodd de siste 5 årene. Har vært hjemme nå og da, og vet at broren min har det tøft. Men i går så jeg en side av det som satt et så sterkt bilde inne i hode mitt at jeg tror aldri jeg kommer til å glemme det. Han har allerede innrømt i samtaler at han setter pris på støtten, samtidig har han utrolig dårlig samvittighet etter å ha passert 30 og bor hos foreldrene våre. Fordi han er så dårlig, og selv om han skal få hjelp av sykepleiere er det så lite folk og de har det så travelt. Når de kom 5 timer etter han ringte om hjelp og lå bevistløs på gulvet, var ikke foreldrene våre komfortabel med tanken å la han bo alene lenger. Økonomien hans var også trang, så selv om han så på det som et nederlag gjorde det hverdagen hans lettere. Hjalp også at han isteden kan betale dem husleie og ble kvitt å måtte betale på lånet sitt i tillegg til husleie. Det har tært på psyken hans å ikke ha livet på plass, men med smertene han er i hele tiden er det fysisk umulig for han. Jeg har sett han være dårlig men han er samtidig god på å skjule det verste, helt til han var i så store smerter i går. At det var som å se en film hvor noen annen hadde overtatt kroppen hans i en fæl transe. Hele kroppen hans vibrerte, snudde og vridde på seg i alle slags stillinger, og jeg får flashback og klarer ikke å la være å ta til tårer når jeg hører lydene som kom fra han, og når han klarte å snakke skrek han om at han ønsket å dø, måtte holde ene armen hans nede fordi han prøvde å kvele seg selv. I øyeblikket klarte jeg å holde meg sammen og hjelpe det lille jeg kunne, men når det var over og medisinene begynte å virke måtte jeg gå ut av rommet da jeg begynte å skjelve. Hvis jeg fikk den reaksjonen av å bare se det kan jeg ikke begynne å forestille meg hvordan det er for han. Foreldrene mine sa det har skjedd oftere i de siste månedene etter nye legen nektet å fornye respet på medisinsk cannabis som hjalp han mye. De har blitt desperate nok til hvis de hadde peiling på hvor i byen det var å få tak i hadde de kjøpt på gaten. Første han sa når jeg var inne å sjekket til han og la vann på bordet hans var beklager. Han ville aldri jeg skulle se han sånn, det er allerede ille nok at han er en byrde på foreldrene våre og vennene sine, å dra meg inn var det siste han ønsket. Sa han må aldri tenke sånn og at det ikke er hans feil, han begynte å gråte og sa i hans hode er det hans feil. Han skammer seg hele tiden over å ikke kunne være et produktivt medlem av samfunnet, alt han kan gjøre er å se og lytte uten å delta eller gi noe tilbake. At det ville vært best for alle involvert om han ikke hadde ringt etter hjelp den gangen selv om de var sen. Jeg tror ikke han skjønner hvor stort det er at etter alt han har vært igjennom, hater han at ting skal handle om seg selv, og har en stor interesse å lære om et stort spektrum av ting. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å ta det inn. Til dere som har syke mennesker i livene deres som sliter med å se verdien sin hva gjør dere for å hjelpe dem til å snu på tanke gangen deres? Anonymkode: 2f34c...b64 4
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Hva slags smerter er det han sliter med? Har han fått noen diagnose? Anonymkode: 09c76...145 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 Mange medisinske tilstander som har god effekt av medisinsk cannabis. Dersom forrige lege har dokumentert god effekt når han skrev ut, kan dere klage på nåværende lege Anonymkode: 79a69...e5d 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mange medisinske tilstander som har god effekt av medisinsk cannabis. Dersom forrige lege har dokumentert god effekt når han skrev ut, kan dere klage på nåværende lege Anonymkode: 79a69...e5d De har prøvd, forrige lege gikk av med pensjon de tror det var delvis hvorfor han var villig til å prøve det ut. Han viste han bare hadde 19 måneder igjen på jobben så han behøvde ikke å beskytte rykte sitt. Ifølge nye legen var det uansvarlig eksperimentel behandling som ikke hadde nok bevis for at det fungerte bedre enn Oksykodon. Videre mener hun at det er for stor risiko for misbruk fordi rus effekten ikke dempes på samme måte med cannabis, mens med Oksykodon forsvinner rus effekten raskere og dermed mindre risiko for misbruk. Det gir lite mening, jeg skulle jo tro at en lege som har full oversikt på diagnosene hans ville vært mer opptatt av å fortsette å opprettesholde den bedre livskvaliteten han hadde i den perioden. Men er ikke noe jeg får gjort med, så fokuset mitt er mer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe han med skyldfølelsen han går med. Anonymkode: 2f34c...b64 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #5 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har prøvd, forrige lege gikk av med pensjon de tror det var delvis hvorfor han var villig til å prøve det ut. Han viste han bare hadde 19 måneder igjen på jobben så han behøvde ikke å beskytte rykte sitt. Ifølge nye legen var det uansvarlig eksperimentel behandling som ikke hadde nok bevis for at det fungerte bedre enn Oksykodon. Videre mener hun at det er for stor risiko for misbruk fordi rus effekten ikke dempes på samme måte med cannabis, mens med Oksykodon forsvinner rus effekten raskere og dermed mindre risiko for misbruk. Det gir lite mening, jeg skulle jo tro at en lege som har full oversikt på diagnosene hans ville vært mer opptatt av å fortsette å opprettesholde den bedre livskvaliteten han hadde i den perioden. Men er ikke noe jeg får gjort med, så fokuset mitt er mer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe han med skyldfølelsen han går med. Anonymkode: 2f34c...b64 Er ikke vanskelig å finne noen som selger weed. Har aldri røyka selv, men kjenner flere venner (Både i Oslo, Trondheim og Hamar) som røyker og kjøper av noen i nærheten. Vet ikke hvor gammel du er, men det er nok noen i kretsen din som kjenner til er sted å få tak i det. Så da er det bare å fortelle dem det du skrev her, så er det sikkert noen som forteller deg hvor du kan få tak i det. Anonymkode: cf414...120 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva slags smerter er det han sliter med? Har han fått noen diagnose? Anonymkode: 09c76...145 Er fullt diagnosert ja, uansett hvor liten sjanse det er at noen vi kjenner kommer over dette, ønsker jeg ikke å gå mer i detaljer enn det. Jeg kan si at smertene hans aldri er borte, de bare øker og minsker alt etter som. Ting vi vet som gjøre det verre, så de tingene hjelper vi han å unngå men han kan være veldig forsiktig og ikke ha gjort noe som helst og fortsatt ende opp slik han gjorde i går. Anonymkode: 2f34c...b64 2
Mufle Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 https://www.kroniskesmerter.no/smerteklinikker/ Prøv å ta direktekontakt. Kanskje noen forklarer hvordan dere skal gå frem for å få hjelp, en annen lege er absolutt nødvendig. Bytt!! 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er ikke vanskelig å finne noen som selger weed. Har aldri røyka selv, men kjenner flere venner (Både i Oslo, Trondheim og Hamar) som røyker og kjøper av noen i nærheten. Vet ikke hvor gammel du er, men det er nok noen i kretsen din som kjenner til er sted å få tak i det. Så da er det bare å fortelle dem det du skrev her, så er det sikkert noen som forteller deg hvor du kan få tak i det. Anonymkode: cf414...120 Det er ikke akkurat et miljø jeg er veldig kjent i, og har en mann og sønn å tenke på. Så selv om jeg ønsker å hjelpe føler jeg meg ikke trygg i å skulle involvere meg i miljøer hvor slike ting selges. Hadde det vært en kjenning som dyrket hemmelig i egen hage hadde det vært en ting. Anonymkode: 2f34c...b64 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Skrevet 29. oktober 2023 Ville nok sendt et brev til fastlegen hans og beskrevet dette. Hvis dere ikke kommer noen vei med fastlegen så går det an å kontakte kommunelegen. Det er vanskelig for deg å hjelpe ham med det psykiske, det er et stort ansvar som du ikke er kvalifisert til å ha. Han skulle hatt noen profesjonelle å snakke med! Anonymkode: 5b86c...075 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Skrevet 29. oktober 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke akkurat et miljø jeg er veldig kjent i, og har en mann og sønn å tenke på. Så selv om jeg ønsker å hjelpe føler jeg meg ikke trygg i å skulle involvere meg i miljøer hvor slike ting selges. Hadde det vært en kjenning som dyrket hemmelig i egen hage hadde det vært en ting. Anonymkode: 2f34c...b64 Det er dessuten forskjell på medisinsk marihuana, og weed kjøpt på gata! Både i styrke og renhet. Å sysle med rusmidler ved smertetilstander er å leke med ilden. Morfin er den beste smertelindringen, og det mest vanedannende som finnes. Det er utrolig mange narkomane som startet med reell smertelindring, så vær forsiktig.. Anonymkode: abb60...3e7 3 3
Kullsyrevann Skrevet 29. oktober 2023 #11 Skrevet 29. oktober 2023 Mange tror at det å kutte ut cannabis på dagen ikke fører til noen bivirkninger. "Fordi det er jo ikke avhengighetsskapende". Sannheten er at det kan være helt forjævlig å komme over den kneika. Når man ikke lenger kan bruke det som hjelp til søvn, smerter, støy i hodet og vonde følelser. Jeg syns det er totalt uansvarlig av legen din å nekte fornyelse av den resepten. MEN, det går over. Han må bare ha noen uker hvor han må innstille hodet på at han ikke kan ruse seg på det. Komme seg gjennom nattesvette og humørsvingninger. Øke toleransen for stimuli fra omgivelsene. Kjenne på at det han røykte vekk kommer tilbake. Blandet han det ut med tobakk kan det også være beroligende å bytte til sigaretter eller snus (mange er nikotinavhengige pga. dette og er ikke klar over det). Men det virker ikke som han er i en posisjon hvor han kan ha det sånn. Har han vært på det lenge kan "detoxen" være beinhard. Det er mange som røyker eller inntar cannabis, men sier ikke noe om det. Eller så har de en fortid og vet hvordan de ordner det. Er du heeelt sikker på at du ikke har noen i omgangskretsen som har kontakter? Er det noen venner av deg som har hintet til en turbulent fortid eller en eksperimentell fase i ungdomstiden? Noen som er veldig liberale av seg og ønsker deg og familien din godt, uten å dømme? Her må ting skje kjapt, uavhengig av hva slags midler han får tilgang til. Hvorfor er legen så innmari restriktiv? Det er ikke sånn at han er i full jobb, har barn og må ta ansvar for huslån og forsikringer og en partner. Hvordan kan det å skrive ut noe egentlig forverre livet hans? La nå fyren få ro og trygghet. Uansett hva det er. Er han suicidal så er det direkte farlig å ta fra han den krykken. IDIOTlege. Jeg får så vondt av dette innlegget. Du er en god søster/bror ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #12 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De har prøvd, forrige lege gikk av med pensjon de tror det var delvis hvorfor han var villig til å prøve det ut. Han viste han bare hadde 19 måneder igjen på jobben så han behøvde ikke å beskytte rykte sitt. Ifølge nye legen var det uansvarlig eksperimentel behandling som ikke hadde nok bevis for at det fungerte bedre enn Oksykodon. Videre mener hun at det er for stor risiko for misbruk fordi rus effekten ikke dempes på samme måte med cannabis, mens med Oksykodon forsvinner rus effekten raskere og dermed mindre risiko for misbruk. Det gir lite mening, jeg skulle jo tro at en lege som har full oversikt på diagnosene hans ville vært mer opptatt av å fortsette å opprettesholde den bedre livskvaliteten han hadde i den perioden. Men er ikke noe jeg får gjort med, så fokuset mitt er mer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe han med skyldfølelsen han går med. Anonymkode: 2f34c...b64 Det dere kan hjelpe ham best med, om han har en smertetilstand som åpenbart dempes av cannabis er jo å kjøpe ulovlig for ham. Om han har hovedsakelig psykiske plager kan jo det du så være withdrawal. Men ja - vær tilstede for ham tenker jeg Anonymkode: 4c692...ef2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Skrevet 29. oktober 2023 Kullsyrevann skrev (2 minutter siden): Mange tror at det å kutte ut cannabis på dagen ikke fører til noen bivirkninger. "Fordi det er jo ikke avhengighetsskapende". Sannheten er at det kan være helt forjævlig å komme over den kneika. Når man ikke lenger kan bruke det som hjelp til søvn, smerter, støy i hodet og vonde følelser. Jeg syns det er totalt uansvarlig av legen din å nekte fornyelse av den resepten. MEN, det går over. Han må bare ha noen uker hvor han må innstille hodet på at han ikke kan ruse seg på det. Komme seg gjennom nattesvette og humørsvingninger. Øke toleransen for stimuli fra omgivelsene. Kjenne på at det han røykte vekk kommer tilbake. Blandet han det ut med tobakk kan det også være beroligende å bytte til sigaretter eller snus (mange er nikotinavhengige pga. dette og er ikke klar over det). Men det virker ikke som han er i en posisjon hvor han kan ha det sånn. Har han vært på det lenge kan "detoxen" være beinhard. Det er mange som røyker eller inntar cannabis, men sier ikke noe om det. Eller så har de en fortid og vet hvordan de ordner det. Er du heeelt sikker på at du ikke har noen i omgangskretsen som har kontakter? Er det noen venner av deg som har hintet til en turbulent fortid eller en eksperimentell fase i ungdomstiden? Noen som er veldig liberale av seg og ønsker deg og familien din godt, uten å dømme? Her må ting skje kjapt, uavhengig av hva slags midler han får tilgang til. Hvorfor er legen så innmari restriktiv? Det er ikke sånn at han er i full jobb, har barn og må ta ansvar for huslån og forsikringer og en partner. Hvordan kan det å skrive ut noe egentlig forverre livet hans? La nå fyren få ro og trygghet. Uansett hva det er. Er han suicidal så er det direkte farlig å ta fra han den krykken. IDIOTlege. Jeg får så vondt av dette innlegget. Du er en god søster/bror ❤️ Interessant, er ikke akkurat en ekspert på område, har følgt med litt her og der. Men det meste jeg vet er fra hva jeg har blitt fortalt av broren og foreldrene. Må være litt forskjell fra person til person for det var ikke opplevelsen hans. Det er 3 måneder siden han ikke fikk ny resept. Det du beskriver har han heldigvis unngått, når han skiftet fra Oksykodon til medisinsk cannabis hadde han abstinenser i 6 uker, og tok 4 måneder til før han kjente kroppen var normalisert. Men det ubehaget, hungeren, og smertene han fikk fra detox var ingenting imot de vanlige smertene han går med. Så han kjempet seg igjennom det og sluttet helt fordi han ville bli ferdig isteden for å skulle måtte gå igjennom 2 måneder med nedtrapping og fortsatt måtte gå igjennom abstinenser over lengre periode. Det tok en uke før han fikk ny resept på Oksykodon etter hun tok ifra han resepten på cannabisen og han hadde ingen som helst bivirkninger. Han tenkte han kom i det minste til å ha hodepinne, da han hadde lest at det kunne være en av bi-effektene. Eneste han slet med var å sove, men ikke fordi han følte noen hunger etter cannabisen, som om noe kroppen trengte manglet slik han følte når han sluttet med Oksykodon. Det eneste problemet var at det vanskelig for han å sove når han ikke hadde noe som helst som tok smertene. Problemet han har nå er mer at Oksykodonen ikke tar smerten i nærheten så bra som cannabisen gjorde. Det er bare umulig for han å skal gå med de smertene uten noe som tar dem hvis han skal gjøre noe. Han behøvde bare en røyk før han la seg på kvelden og så varte de positive effektene ved å holde smerten i sjakk helt til han skulle legge seg neste kveld. Mens nå må han ta 4 piller om dagen, som gjør han groggette i noen timer. Tils kroppen hans blir påvent slik den var før han sluttet første gang. Det var fordelen for han, kunne sove seg igjennom ruseffekten med røyken og fortsatt kjenne at det fungerte på kroppen neste dag uten at han følte seg borte i hode. Jeg var vel kan du kalle det "veldig flink pike" når jeg vokste opp. Har bokstavelig talt bare vært full 4 ganger i hele mitt liv. Så selv om det skulle være folk jeg kjenner som gjør det i skjul, er jeg ikke personen de hadde kommet til å snakke med det om. Ikke fordi jeg har utrykket at jeg har noen fordømmelse, jeg har personlig aldri tenkt verken positivt eller negativit når det kommer til hvordan andre folk ruser seg. Personlig er jeg bare en person som liker å ha full kontroll over meg selv. De gangene jeg lot meg selv bli full var fordi jeg var på steder hvor jeg viste at det var trygt. Jeg kunne også ringe broren min de to første gangene og tok seg av meg når jeg ble dårlig på turen hjem, så var kjæresten min der de andre to gangene. Kunne aldri falt meg inn å dra på byen å bli full. Virker alt for risikabelt uten at jeg dømmer eller tenker at noen fortjener å bli utnyttet eller verre i slike situasjoner. Familien får inntrykk av at det har alt med internt rykte å gjøre, det kan jo være at hun legitimt tror på det hun sier. Men de har vært igjennom dansen med masse leger som er lite sympatiske til å hjelpe når det kommer til kroniske smerter gjennom årene. Spesialist legen som anbefalte at de skulle spørre fastlegen om å få resept. Sa han hadde gjort det selv hvis han kunne det, og advarte på forhånd at det kunne hende at han fikk nei til å prøve det ut. Fordi så mange norske leger er redde for å få stempel internt blant andre leger som cannabis lege fordi det er mye kontroversi enda. Plus at Norge ikke har 100% klartekst når det gjelder loven, om det ikke er legen som stopper deg fikk de beskjed om å ha med ikke bare all medisinsk dokumentasjon men også ta med kopier av de seneste lovene for å kunne vise tollerne paragrafene. Ta tollere har stoppet pasienter fra å få reseptene sine. Som viste seg å være lurt, da de opplevde to ganger at Norske tollere prøvde å stoppe dem til å ta det med. De måtte gi seg etter faren min hadde avtalt med en venn som er advokat til å snakke med tollerne om de fikk problemer. Det er latterlig at det skal være så mye kontroversi rundt en medisin, og for arguments skyld la oss si at broren min skulle blitt avhengig av cannabisen. Hva er problemet hvis han får god effekt fra det? For kronisk syke burde ikke livskvalitet være top prioritet? Tråden blir vel snart stengt fordi det har gått av emnet, til moderator jeg prøvde ikke å starte noen smyg diskusjon så jeg håper dere kan la den stå åpen. Da jeg fortsatt ønsker råd til hvordan jeg kan hjelpe han å snu tanke gangen sin. Anonymkode: 2f34c...b64 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 Han trenger ikke endre tankegang. Han trenger medisinen sin. København er et fint sted å begynne. Kanskje han kan få snakke med en lege i Nederland eller DJ? Eller forsøke å få resept fra noen andre enn fastlegen her i Norge (finnes kanskje noen forskningsprosjekt på sykehuset han kan ta del i eller noe sånn). Stakkars stakkars broren din ❤️ Anonymkode: 6de3f...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han trenger ikke endre tankegang. Han trenger medisinen sin. København er et fint sted å begynne. Kanskje han kan få snakke med en lege i Nederland eller DJ? Eller forsøke å få resept fra noen andre enn fastlegen her i Norge (finnes kanskje noen forskningsprosjekt på sykehuset han kan ta del i eller noe sånn). Stakkars stakkars broren din ❤️ Anonymkode: 6de3f...c0c DJ? Anonymkode: 2f34c...b64
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): DJ? Anonymkode: 2f34c...b64 DK* Anonymkode: 6de3f...c0c
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #17 Skrevet 29. oktober 2023 Stakkars broren din :/ Vet ikke hvor dere holder til, men det er aldri et problem å fikse cannabies, og det er alle slags type mennesker som driver med det og selger det. Kan nesten garantere deg at du kjenner flere som kan fikse dere kontakter Anonymkode: 6bc1c...302
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #18 Skrevet 30. oktober 2023 Har han prøvd kratom?Kratom, også kalt Mitragyna speciosa, er en plante fra Sørøst-Asia. Kratom brukes mot blant annet angst, smerter, og har en oppkvikkende effekt, tatt i relativt lav dose. Anonymkode: f52cd...455
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #19 Skrevet 30. oktober 2023 legen nektet å fornye respet på medisinsk cannabis...Hadde dyrket min egen medisin selv om det ikke er lov.Lettere å få tilgivelse en lapp fra legen. Anonymkode: f52cd...455 1
Gjest Refreng Skrevet 30. oktober 2023 #20 Skrevet 30. oktober 2023 Dersom valget er mellom at broren din tar selvmord fordi han lider mer enn det vi kan klare forestille oss, eller bryte loven for å gi han noe som er som urte-tilskudd å regne, finn en måte å gjøre det siste på. Dere kan forsøke bestille cbd olje fra utlandet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå