AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg har et lite problem med T-skjorter. Det virker som at jeg bare kan bruke dem en stund før de begynner å få ekkel lukt i seg etter vask. Enten lukter det innestengt, eller mugg. Dette gjelder selv når de tørker fort nok på stativet, og det er bomull. Og andre klær (bukser, nyere t-skjorer) får ikke samme lukt, så det er i selve klærne, de gamle. I tillegg føler jeg de blir slitt ganske fort. T-skjorter jeg har kjøpt for kanskje et år siden lukter ekkelt slik at jeg ikke vil bruke dem. Og det er jo veldig dumt siden jeg går i t-skjorte hver dag, og jeg må kjøpe nye ofte dersom det skal være sånn. Er dette normalt? Hva kan gjøres? Ifht vasking så har jeg prøvd det meste og har "feilsøkt" en del med både maskin og annet, så jeg får ikke fikset problemet ved å vaske annerledes osv. Husker også å ha opplevd dette med en joggebukse. Må jeg bare bytte ut klærne mine oftere? Trodde jo at slikt skulle vare litt lengre. Skal sies at jeg ikke har så mye klær, så plaggene blir jo brukt ofte. Er det rett og slett bare derfor? Anonymkode: 22939...f9e
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg pleier å få guffen lukt i t-skjorter, pussig nok merker jeg kun lukten mens klærne er våte/fuktige. Når skjorta er helt tørr kjenner jeg den ikke, men den kan komme frem dersom den blir klam mens jeg bruker den (nok at jeg søler litt vann). Jeg har begynt å hive disse skjortene på en 60 graders vask når det skjer, og da forsvinner lukta for en periode. Anonymkode: 6803a...7c5 1
Roci Skrevet 30. oktober 2023 #3 Skrevet 30. oktober 2023 (endret) Det skyldes nok opphopning av bakterier i plaggene, å vaske på 40 grader tar ikke knekken på dem. Du kan forsøke å bløtlegge t-skjortene i varmt vann tilsatt 7% eddik i noen timer, og deretter vaske som vanlig, men gjerne på 60 grader. T-skjorter er jo "forbruksplagg" som vaskes ofte, så man kan ikke forvente at de skal vare i årevis. Det handler selvsagt også om kvaliteten på t-skjortene. Vet ikke om du er mann eller kvinne, men jeg synes at t-skjortene fra Arket har veldig god kvalitet til en rimelig pris. Har flere t-skjorter derfra som er et par år gamle og fortsatt holder farge og fasong bra. Jeg opplever forøvrig ikke dette problemet med mine egne t-skjorter, men noen av samboers eldre t-skjorter får innimellom en "sur" lukt, og da funker det greit med eddik og 60-gradersvask. Endret 30. oktober 2023 av Roci
SiljeKP68 Skrevet 31. oktober 2023 #4 Skrevet 31. oktober 2023 Bruker du tøymykner? Vi hadde det samme problemet... prøvde å vaske på høyere temperatur, vaske mindre klær om gangen, bruke eddik ved hver vask. Og når jeg sluttet å bruke tøymykner, forsvant problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå