Gå til innhold

Utredning DPS/psykiatrisk - innspill

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 15.39):

Jeg skal snart utredes, og vet jeg får svar når utredning er ferdig. Men jeg lurer likevel på om noen her kjenner seg igjen eller har kunnskap og kan gi innspill?

Kort oppsummert:

Seksuelle tvangstanker som blir trigget av lyder, musikk, ordlyder, m.m. Besatt av seksualitet fra veldig tidlig alder.
Lat. Liker å være i aktivitet, men må virkelig dras i gang. Jeg kan ligge på sofaen 24/7. Dårlig på husarbeid.
Isolerer meg selv mye
Problemer med autoriteter
Livlig fantasi. Noen sanger kan f.eks trigge at jeg begynner å se for meg mennesker jeg kjenner bl.a danse. Litt som i Ally McBeal. 
Misofoni. Dette strekker seg utover spiselyder, jeg blir veldig opprørt av plystring, tungpust, kremting, osv også. 
Stresset av mennesker som kommer gående fort bak meg, eller gående for sakte foran meg
Relasjonsproblemer, jeg slår meg veldig fort av og forsvinner ut av menneskers liv for hva andre oppfatter som bagateller. 
Tilknytningsvansker. 
Blir veldig opphengt i sanger/sangere, og kan se samme musikkvideo 60 ganger på en dag, hvor jeg vil spille noen partier som jeg finner ektra bra om igjen og om igjen.
Beslutningsvegring. Valg gir meg angst og uro, holder meg våken. Det kan være så banalt som å velge farge på ei jakke.
Mye ekskludert og mobbet
Føler meg fort overveldet og invadert
Liker å være sosial, men blir samtidig veldig tappet av det. 
Litt stalker-tendenser. Jeg blir veldig fokusert på noen mennesker, og finner ut det jeg kan finne ut om dem. Dette var nesten en hobby jeg hadde i oppveksten. 
Kan tidvis fremstå som intens og arrogant 
Blir engstelig av kritikk og konfrontasjoner
Nærtagende
Var i yngre alder mer urolig og tilpasningsdyktig, men så sa det stopp og jeg klarer ikke lenger tilpasse meg nye situasjoner så godt

Utad fremstår jeg "normal". 

Kanskje er det flere ting jeg kunne tatt med, men husker ikke i farten. 

Anonymkode: 33031...9d2

Utifra alt du nevner bør du ikke skrive her. Gå til DPS ja.

Forstår ikke at folk tør "diagnosere" noen her som de var en gjeng med psykologspesialister😱 

Lykke til med utredning☺

Anonymkode: 580e9...9de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne vært meg som hadde skrevet den lista, og jeg har ingen diagnoser

Anonymkode: 56873...189

Skrevet

Er det helt slutt på den tiden man bare fikk være ‘sær’ eller «litt spesiell». MÅ man på død og liv ha en diagnose for all ting?!

Det var faktisk psykiateren min som sa dette til meg da jeg selv ville utredes. Jeg har nå gått der i over ett år og har fortsatt ingen diagnose.

Anonymkode: 086c4...090

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det helt slutt på den tiden man bare fikk være ‘sær’ eller «litt spesiell». MÅ man på død og liv ha en diagnose for all ting?!

Det var faktisk psykiateren min som sa dette til meg da jeg selv ville utredes. Jeg har nå gått der i over ett år og har fortsatt ingen diagnose.

Når det er sagt så ja, jeg kjenner meg mye igjen i trekkene og plagene dine. Og kan nevne at jeg selv ville utredes for ADD og autisme.

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ikke "litt sær" eller "spesiell", jeg har vesentlig svekket funksjonssvikt. Man ønsker ikke utredning for moro skyld, vet du. 

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne vært meg som hadde skrevet den lista, og jeg har ingen diagnoser

Anonymkode: 56873...189

Jeg gidder ikke gå gjennom hele lista, men..
Duu hadde som lite barn gjennomgripende tvangstanker rundt sex, som har vedvart gjennom hele livet? Tanker som pågår konstant?

Klarer ikke eksekutive oppgaver, og ta beskjeder?

Sitter du i samtaler med andre og blir forstyrret av at du plutselig hører en låt og får tvangstanker om at den du prater med danser rart, o.l? 

Har du misofoni og blir ekstremt opprørt av folk som kremter eller puster litt tungt?

Føler du deg veldig invadert og blir irritabel hvis du får mer enn to tektsmeldinger daglig?

Sitter du 2 timer i løpet av en dag og ser samme musikkvideo om og om igjen, og henger deg opp i 5 sekunder av sangen og spiller bare denne sekvensen om og om igjen?

Føler du ingen tilhørlighet til mennesker, selv ikke familie?

Blir du så sliten av sanseprosessering at det å være sosial er så utmattende at du derfor isolerer deg?

Klarer du ikke regulere deg når du snakker, slik at andre oppfatter deg som veldig intens?

Får du angstanfall av å ta enkle avgjørelser i hverdagen? Du blir liggende våken med angst av å skulle bestemme deg for om du skal kjøpe brun eller grå genser? 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...