Gå til innhold

Utredning DPS/psykiatrisk - innspill

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare fordi du skal til utredning så betyr det ikke at du bare får én diagnose. Man kan få flere også. Mange som går udiagnostisert og uten hjelp i mange år utvikler også tilleggsdiagnoser for å håndtere hoveddiagnosen. 

Og utredning tar tid. Bare vær så ærlig du kan og beskriv det så godt du kan. Da kan behandler få et klart innblikk i hva du sliter med, også er det mindre sjanse for at du blir feildiagnostisert. Det hjelper å skrive ned følelser og hendelser der og da, for det er ofte vanskelig å se tilbake på det og beskrive det. Hvis du i ettertid også er uenig i diagnosen som ble satt kan du gå tilbake å be om ny utredning. Husk at en diagnose ikke er et stempel, eller en fasit. De fleste diagnoser er på et spekter (jeg vil si alle diagnoser er det) og du er en unik person (som alle andre) som fortjener skreddersydd behandling rettet mot deg. 

Vår forståelse for psyken og hva som kan være "galt" med mennesker er et utrolig ungt felt. Og det blir forandret på og rettet på med økt forskning og statistikk og utdanning av leger/psykologer/psykiatere. Det viktigste er at DU får hjelp og støtte og klarhet. En diagnose er hovedsakelig for at helsevesenet vet hvordan de skal behandle deg og hjelpe deg i hverdagen. Og et kompass for deg i hverdagen for å utvikle mekanismer og verktøy som kan forbedre livet ditt. Det er bekreftende å få en diagnose, men å henge seg for mye opp i det kan gjøre at man mister litt gangsyn når man skal utredes. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men du har ikke en eneste gang kommet med "dette er typisk for sånn og sånn", bare "hva hjelper det deg". Jeg har åpenbart behov for å snakke om det med noen som f.eks har de samme utfordringene, hvilken diagnose de endte opp med osv. 

Anonymkode: 33031...9d2

Det stemmer jeg har helt bevisst ikke kommet med det.

Anonymkode: c754f...fca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke upassende sinne/intense ukontrollerbare følelser o.l som er typisk for borderline. 

Nei, men du listet blant annet opp:

Relasjonsproblemer, jeg slår meg veldig fort av og forsvinner ut av menneskers liv for hva andre oppfatter som bagateller. 

Tilknytningsvansker. 

Føler meg fort overveldet og invadert

Litt stalker-tendenser. 

Kan tidvis fremstå som intens og arrogant 

Blir engstelig av kritikk og konfrontasjoner

Nærtagende

Anonymkode: c3a5a...c15

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Relasjonsproblemer, jeg slår meg veldig fort av og forsvinner ut av menneskers liv for hva andre oppfatter som bagateller. 

Tilknytningsvansker. 

Litt stalker-tendenser. 

Nærtagende

Dette er ikke kriterier og nødvendigvis det som er typisk for diagnosen. 

Borderline er mer likt bipolar (disse har lett for å feildiagnoseres)

https://sml.snl.no/borderline_personlighetsforstyrrelse

Anonymkode: 9c2e3...6d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Tilknytningsvansker. 

Litt stalker-tendenser. 

Nærtagende

Jeg har definitvt ikke BPD

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har definitvt ikke BPD

Hvorfor spør du her og hvorfor oppta tid/plass på dps når du uansett har funnet ut av det selv?

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor spør du her og hvorfor oppta tid/plass på dps når du uansett har funnet ut av det selv?

Jeg vet vel selv om jeg sliter med humørsvingninger, ustabilitet, og alt som er typisk for BPD eller ikke, og kan fortsatt trenge utredning? 

Jeg har ikke disse utfordringene: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/

Jeg skjønner ikke vitsen med å svare sånn, har jeg ikke gjort det tydelig hva jeg faktisk ønsker med tråden? Kan du ikke heller la være å svare, når du ikke svarer på noe som er relevant? Hva slags "kunnskap" har du, som beskylder meg for å kaste bort dps sin tid, og ikke trenger en diagnose, bare fordi jeg påpeker at jeg faktisk ikke har utfordringer som tilsier borderline? 

Skrevet

Du har jo ganske bra selvinnsikt. En som har skrevet om dette er Gabor Maté, the myth of normal. Dvs vi er ‘litt gærne’ alle sammen.. Du skriver jo selv at du virker normal ‘utad’. Vi burde nok alle ha holdt fast i de harde tidene som var før, hardt arbeid, hele dagen for å sørge for mat på bordet. Ja, tøft.. men til gjengjeld rakk de ikke å bli psykisk syke. I vårt splittede samfunn med håpløse jobber og ‘jeg-meg’ mentalitet og prøve å fylle void med masse på timeplanen.. Diagnoser har økt fra ca 50 til 400 diagnoser på ca 70 år. Dvs, til slutt blir vi alle (p)syke. Legg vekt på det som er mest plagsomt. 
Terapeutene får stille diagnosene, de kan variere etter hvem du går til..

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Humas said:

Du har jo ganske bra selvinnsikt. En som har skrevet om dette er Gabor Maté, the myth of normal. Dvs vi er ‘litt gærne’ alle sammen.. Du skriver jo selv at du virker normal ‘utad’. Vi burde nok alle ha holdt fast i de harde tidene som var før, hardt arbeid, hele dagen for å sørge for mat på bordet. Ja, tøft.. men til gjengjeld rakk de ikke å bli psykisk syke. I vårt splittede samfunn med håpløse jobber og ‘jeg-meg’ mentalitet og prøve å fylle void med masse på timeplanen.. Diagnoser har økt fra ca 50 til 400 diagnoser på ca 70 år. Dvs, til slutt blir vi alle (p)syke. Legg vekt på det som er mest plagsomt. 
Terapeutene får stille diagnosene, de kan variere etter hvem du går til..

Jeg har hatt lang tid på å reflektere. Jeg var i jobb i mange år, og det bidro til at jeg ble veldig dårlig på sikt. Utslitt av sanseprosessering, utslitt av å ignorere behov. Utslitt av maskering. Men man forstår ikke hva som er behov, fordi man går på autopilot og er så vant til å maskere at man ikke en gang er klar over at det er det man gjør. Inntil smellen kommer.

Nå vet jeg hva som trigger, jeg vet bare ikke hvorfor det trigger. Å sitte i sosiale lag hvor jeg skal konversere om så med bare et menneske, og det samtidig er en klokke som tikker på veggen, radio som står på i bakgrunnen, personen kremter og lager hva det som er for meg ubehagelige lyder, det krever så mye sanseprosessering og maskering at jeg begynner nesten å grine bare jeg tenker på det. 

Så det er fint å kunne finne ut hva og hvorfor, slik at man kan forstå seg selv bedre, og kanskje omgivelsene får lettere for å spille på lag. For nå er jeg bare "vanskelig" og "sær" siden jeg ikke omgås andre som normale folk, og som skrur av tv´n når jeg kommer på besøk til folk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg vet vel selv om jeg sliter med humørsvingninger, ustabilitet, og alt som er typisk for BPD eller ikke, og kan fortsatt trenge utredning? 

Jeg har ikke disse utfordringene: https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/personlighetsforstyrrelser/emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/

Jeg skjønner ikke vitsen med å svare sånn, har jeg ikke gjort det tydelig hva jeg faktisk ønsker med tråden? Kan du ikke heller la være å svare, når du ikke svarer på noe som er relevant? Hva slags "kunnskap" har du, som beskylder meg for å kaste bort dps sin tid, og ikke trenger en diagnose, bare fordi jeg påpeker at jeg faktisk ikke har utfordringer som tilsier borderline? 

Du er i hvert fall veldig nærtagende og går rett i forsvar noe som fører til at drar egne slutninger. Jeg spurte hvorfor du opptok tid om du allerede har bestemt deg. Det du hevder at jeg sa sitter i ditt hodet.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du er i hvert fall veldig nærtagende og går rett i forsvar noe som fører til at drar egne slutninger. Jeg spurte hvorfor du opptok tid om du allerede har bestemt deg. Det du hevder at jeg sa sitter i ditt hodet.

Dette er ikke å være nærtagende. Jeg "opptar ikke tid", jeg skal utredes for en grunn, åpenbart fordi jeg har vesentlige utfordringer som fører til funksjonssvikt og svekket livskvalitet. Hvorfor i all verden skal jeg ikke utredes/få hjelp, bare fordi jeg påpeker at jeg ikke har BPD?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Tilknytningsvansker. 

Litt stalker-tendenser. 

Nærtagende

Alt dette har jeg og jeg har en engstelig unnvikende pf.

Anonymkode: e5a2a...7ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er ikke å være nærtagende. Jeg "opptar ikke tid", jeg skal utredes for en grunn, åpenbart fordi jeg har vesentlige utfordringer som fører til funksjonssvikt og svekket livskvalitet. Hvorfor i all verden skal jeg ikke utredes/få hjelp, bare fordi jeg påpeker at jeg ikke har BPD?

Deg om det ;) 

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Alt dette har jeg og jeg har en engstelig unnvikende pf.

Takk for svar på det jeg faktisk spør om! Nå vil jeg tro mønstrene dine rundt sosialt og følelser til mennesker utarter seg annerledes. Jeg isolerer meg f.eks ikke fordi jeg er redd for kritikk og slike ting, men fordi jeg blir tappet av mennesker og sanseprosessering. 

Hvordan går det med deg etter du fikk diagnosen, blir du bedre med behandling? 
Vet du hvor tvangstanker rundt sex, og den livlige fantasien kommer fra, er dette typisk for engstelig unnvikende pf? 

Skrevet

Har du opplevd traumer?

Skrevet
40 minutter siden, Samfunnsengasjert said:

Har du opplevd traumer?

Senere i livet, ja. Men flere påtrengende symptomer begynte i veldig ung alder og før traumer. 

Skrevet

Det kan være OCD.

Kan være asperger.

Kan være ADHD.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar på det jeg faktisk spør om! Nå vil jeg tro mønstrene dine rundt sosialt og følelser til mennesker utarter seg annerledes. Jeg isolerer meg f.eks ikke fordi jeg er redd for kritikk og slike ting, men fordi jeg blir tappet av mennesker og sanseprosessering. 

Hvordan går det med deg etter du fikk diagnosen, blir du bedre med behandling? 
Vet du hvor tvangstanker rundt sex, og den livlige fantasien kommer fra, er dette typisk for engstelig unnvikende pf? 

Jeg isolerte meg ikke før jeg ble alvorlig syk av det. Nå i ettertid tilbringer jeg bevisst tid alene for å ikke slite meg ut men jeg isolerer meg ikke. Noen gjør det, andre ikke. Jeg har ikke fått behandling, jeg har bare fått diagnosen og så brukt tid på å kjenne etter hvor grensene mine går så ikke jeg sliter meg ut. Tvangstanker har jeg ikke så det kan jeg lite eller ingenting om desverre.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg isolerte meg ikke før jeg ble alvorlig syk av det. Nå i ettertid tilbringer jeg bevisst tid alene for å ikke slite meg ut men jeg isolerer meg ikke. Noen gjør det, andre ikke. Jeg har ikke fått behandling, jeg har bare fått diagnosen og så brukt tid på å kjenne etter hvor grensene mine går så ikke jeg sliter meg ut. Tvangstanker har jeg ikke så det kan jeg lite eller ingenting om desverre.

Okey, jeg ser nå at jeg har mistolket at du hadde alt jeg hadde listet opp i hovedinnlegget mitt. Men du hadde bare alt en annen bruker her inne hadde laget sammendrag av, som er en brøkdel av hva jeg nevnte :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Okey, jeg ser nå at jeg har mistolket at du hadde alt jeg hadde listet opp i hovedinnlegget mitt. Men du hadde bare alt en annen bruker her inne hadde laget sammendrag av, som er en brøkdel av hva jeg nevnte :)

Ja, jeg har det den andre brukeren siterte. Det er forresten fullt mulig å ha en blanding av flere pf.

Endret av Duff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...