Gå til innhold

Utredning DPS/psykiatrisk - innspill

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal snart utredes, og vet jeg får svar når utredning er ferdig. Men jeg lurer likevel på om noen her kjenner seg igjen eller har kunnskap og kan gi innspill?

Kort oppsummert:

Seksuelle tvangstanker som blir trigget av lyder, musikk, ordlyder, m.m. Besatt av seksualitet fra veldig tidlig alder.
Lat. Liker å være i aktivitet, men må virkelig dras i gang. Jeg kan ligge på sofaen 24/7. Dårlig på husarbeid.
Isolerer meg selv mye
Problemer med autoriteter
Livlig fantasi. Noen sanger kan f.eks trigge at jeg begynner å se for meg mennesker jeg kjenner bl.a danse. Litt som i Ally McBeal. 
Misofoni. Dette strekker seg utover spiselyder, jeg blir veldig opprørt av plystring, tungpust, kremting, osv også. 
Stresset av mennesker som kommer gående fort bak meg, eller gående for sakte foran meg
Relasjonsproblemer, jeg slår meg veldig fort av og forsvinner ut av menneskers liv for hva andre oppfatter som bagateller. 
Tilknytningsvansker. 
Blir veldig opphengt i sanger/sangere, og kan se samme musikkvideo 60 ganger på en dag, hvor jeg vil spille noen partier som jeg finner ektra bra om igjen og om igjen.
Beslutningsvegring. Valg gir meg angst og uro, holder meg våken. Det kan være så banalt som å velge farge på ei jakke.
Mye ekskludert og mobbet
Føler meg fort overveldet og invadert
Liker å være sosial, men blir samtidig veldig tappet av det. 
Litt stalker-tendenser. Jeg blir veldig fokusert på noen mennesker, og finner ut det jeg kan finne ut om dem. Dette var nesten en hobby jeg hadde i oppveksten. 
Kan tidvis fremstå som intens og arrogant 
Blir engstelig av kritikk og konfrontasjoner
Nærtagende
Var i yngre alder mer urolig og tilpasningsdyktig, men så sa det stopp og jeg klarer ikke lenger tilpasse meg nye situasjoner så godt

Utad fremstår jeg "normal". 

Kanskje er det flere ting jeg kunne tatt med, men husker ikke i farten. 

Anonymkode: 33031...9d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utredning for hva da?

Anonymkode: 6dbca...36d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Utredning for hva da?

Flere ting, ikke èn konkret ting. Noe du kjenner igjen i det jeg beskriver?

Skrevet

Har du alltid vært slikt? Eller startet det ved en viss alder?

Anonymkode: 3742a...4b6

Skrevet

Og hvilket kjønn er du?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du alltid vært slikt? Eller startet det ved en viss alder?

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvilket kjønn er du?

Har alltid vært slik, men noe har blitt bedre/verre med årene.

Jeg er kvinne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg skal snart utredes, og vet jeg får svar når utredning er ferdig. Men jeg lurer likevel på om noen her kjenner seg igjen eller har kunnskap og kan gi innspill?

Kort oppsummert:

Seksuelle tvangstanker som blir trigget av lyder, musikk, ordlyder, m.m. Besatt av seksualitet fra veldig tidlig alder.
Lat. Liker å være i aktivitet, men må virkelig dras i gang. Jeg kan ligge på sofaen 24/7. Dårlig på husarbeid.
Isolerer meg selv mye
Problemer med autoriteter
Livlig fantasi. Noen sanger kan f.eks trigge at jeg begynner å se for meg mennesker jeg kjenner bl.a danse. Litt som i Ally McBeal. 
Misofoni. Dette strekker seg utover spiselyder, jeg blir veldig opprørt av plystring, tungpust, kremting, osv også. 
Stresset av mennesker som kommer gående fort bak meg, eller gående for sakte foran meg
Relasjonsproblemer, jeg slår meg veldig fort av og forsvinner ut av menneskers liv for hva andre oppfatter som bagateller. 
Tilknytningsvansker. 
Blir veldig opphengt i sanger/sangere, og kan se samme musikkvideo 60 ganger på en dag, hvor jeg vil spille noen partier som jeg finner ektra bra om igjen og om igjen.
Beslutningsvegring. Valg gir meg angst og uro, holder meg våken. Det kan være så banalt som å velge farge på ei jakke.
Mye ekskludert og mobbet
Føler meg fort overveldet og invadert
Liker å være sosial, men blir samtidig veldig tappet av det. 
Litt stalker-tendenser. Jeg blir veldig fokusert på noen mennesker, og finner ut det jeg kan finne ut om dem. Dette var nesten en hobby jeg hadde i oppveksten. 
Kan tidvis fremstå som intens og arrogant 
Blir engstelig av kritikk og konfrontasjoner
Nærtagende
Var i yngre alder mer urolig og tilpasningsdyktig, men så sa det stopp og jeg klarer ikke lenger tilpasse meg nye situasjoner så godt

Utad fremstår jeg "normal". 

Kanskje er det flere ting jeg kunne tatt med, men husker ikke i farten. 

Og hva hjelper det deg at fremmede mennesker på nett skal sitte å diagnostisere deg?

Anonymkode: c754f...fca

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hva hjelper det deg at fremmede mennesker på nett skal sitte å diagnostisere deg?

Jeg ba ikke om å bli diagnosert, jeg spurte om det var noe andre kjente seg igjen i og hadde innspill rundt det sånn sett. Hvis du ikke har kunnskap eller erfaring rundt det jeg spør om, så er det ihvertfall ikke til nytte for meg. 

Skrevet

Er de "Seksuelle tvangstankene" gjentakende og repeterende tanker som er der selv når du prøver å tenke på noe annet/la være å tenke på dem? Har du noe overgrepshistorikk eller omsorgssvikt i barndommen? Har du noe betydelig funksjonssvikt som følge av det du beskriver? Det meste synes jeg høres ut som innenfor normalen, men er jo noe som stikker seg ut.

Anonymkode: 5a88b...7c0

• Liker 1
Skrevet

Tilleggsspørsmål: Er du i jobb?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er de "Seksuelle tvangstankene" gjentakende og repeterende tanker som er der selv når du prøver å tenke på noe annet/la være å tenke på dem? Har du noe overgrepshistorikk eller omsorgssvikt i barndommen? Har du noe betydelig funksjonssvikt som følge av det du beskriver? Det meste synes jeg høres ut som innenfor normalen, men er jo noe som stikker seg ut.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tilleggsspørsmål: Er du i jobb?

Tvangstankende er gjentakende og repeterende, og er utmattende. Har ingen minner om noe overgrep. Emosjonell omsorgsvikt, men dette kom senere enn tankene oppstod. 

Ja jeg har betydelig funksjonssvikt, vært 100% ufør pga sterk utmattelse i mange år. 

Alt jeg lister opp kan være normalt enkeltvis, det er jo åpenbart helheten som er interessant her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tvangstankende er gjentakende og repeterende, og er utmattende. Har ingen minner om noe overgrep. Emosjonell omsorgsvikt, men dette kom senere enn tankene oppstod. 

Ja jeg har betydelig funksjonssvikt, vært 100% ufør pga sterk utmattelse i mange år. 

Alt jeg lister opp kan være normalt enkeltvis, det er jo åpenbart helheten som er interessant her. 

Skjønner. Her bør vel i alle fall autismespekterforstyrrelse utelukkes, kan gi mening med en del av symptomene. Spørs om du ikke fyller kriteriene for OCD/primært tvangstanker også. Det er jo i DPS-øyemed "bra" at du har såpass funksjonsfall, sånn mtp. å oppfylle kriteriene for å få utredning og hjelp. 

Skrevet

Helheten av alt som nevnes her er veldig typisk for autisme, seksuelle tvangstanker inkludert. OCD og asperger går hånd i hånd. 

Anonymkode: 9c2e3...6d8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helheten av alt som nevnes her er veldig typisk for autisme, seksuelle tvangstanker inkludert. OCD og asperger går hånd i hånd. 

Anonymkode: 9c2e3...6d8

Jeg ville sagt omtrent det samme. 

Lykke til med utredning, ts. Håper du finner ut av det og at brikkene faller på plass og at kan får det bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg ba ikke om å bli diagnosert, jeg spurte om det var noe andre kjente seg igjen i og hadde innspill rundt det sånn sett. Hvis du ikke har kunnskap eller erfaring rundt det jeg spør om, så er det ihvertfall ikke til nytte for meg. 

Jeg har mye kunnskap,men jeg forstår ikke hva det hjelper deg 🤷‍♀️

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har mye kunnskap,men jeg forstår ikke hva det hjelper deg 🤷‍♀️

Men du har ikke en eneste gang kommet med "dette er typisk for sånn og sånn", bare "hva hjelper det deg". Jeg har åpenbart behov for å snakke om det med noen som f.eks har de samme utfordringene, hvilken diagnose de endte opp med osv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere ting, ikke èn konkret ting. Noe du kjenner igjen i det jeg beskriver?

Ja, autisme. Stressaavfolk, overveldet og høy intensitet , opphengt i detaljer, liker å være sosial, men det tapper meg for krefter.  Det er vel det jeg kjenner meg best igjen i

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, autisme. Stressaavfolk, overveldet og høy intensitet , opphengt i detaljer, liker å være sosial, men det tapper meg for krefter.  Det er vel det jeg kjenner meg best igjen i

Ja menneskelige relasjoner er en sann utfodring. Jeg vil jeg vil, men får det ikke til (ikke så mye i hvertfall). 

Skrevet

Du beskriver elementer som passer til mange ulike diagnoser, for eksempel OCD, autisme, ADD og borderline. Men det er vel heller lite trolig at du ender med alle disse diagnosene. Bare vær ærlig med de som utreder deg, så finner de nok ut av det, og du kan få hjelp/behandling. 

Anonymkode: c3a5a...c15

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du beskriver elementer som passer til mange ulike diagnoser, for eksempel OCD, autisme, ADD og borderline. Men det er vel heller lite trolig at du ender med alle disse diagnosene. Bare vær ærlig med de som utreder deg, så finner de nok ut av det, og du kan få hjelp/behandling. 

Anonymkode: c3a5a...c15

Jeg har ikke upassende sinne/intense ukontrollerbare følelser o.l som er typisk for borderline. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...