Gå til innhold

Å henge opp lamper, en veiledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en annen tråd om at elektrikere ikke ønsker å ta på seg slike type jobberog dermed tar veldig mye betalt, så jeg tenkte at vi kunne dedikere en tråd der vi deler gode ressurser slik at man kan lære seg å gjøre dette selv. 

Hva slags utstyr trenger man for å henge opp en lampe hjemme?Vet man kan måle om det finnes strøm i ledningene før man tar i de, f. Eks.. 

Hva slags utstyr er bra å skaffe seg om man vil lære seg dette? 

Anonymkode: 56daa...609

• Nyttig 2
Skrevet

Det kjedelige ved å kommentere her er vel at tråden blir stengt, da kun sertifisert elektriker nå har lov til å gjøre slikt arbeid.
Men siden du spør, så skal det ikke mye til, sunn fornuft, dvs. ta sikringen, skrujern, stjerne og flat, kabelstripper/klipper og riktige skruer, kanskje en drill og muligens et vater er alt du trenger. Det er ikke vanskelig på noen måte og du finner videoer på YouTube om emnet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er ulovlig å gjøre dette selv. 

Anonymkode: 08ab6...cd1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sprøyt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du skal koble en lampe i en stikk/dcl uttak kan du gjøre det selv. Hvis du må begynne å fikle med ledninger og koble de sammen med lampes ledninger er det ulovlig. 

Anonymkode: 02e89...520

• Nyttig 2
Skrevet
Motelvibes skrev (2 timer siden):

Sprøyt

Nei. Ts skriver om utstyr for å måle strøm i ledninger osv, altså er det ikke snakk om å henge en lampe i taket og koble til stikkontakt. 

• Liker 2
Skrevet

Da vil jeg tipse om byggebolig.no. Det har de tråder om alt elektrisk. 

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Man kan gjøre ganske mye selv. Men man bør skjønne hva man driver med, og risikoen ved å gjøre det galt. 

Kan jeg lage skjøteledninger selv?

I følge lovverket har du lov til å lage skjøteledninger.

Kan jeg henge opp mine egne lamper?

I følge lovverket har du lov til å henge opp egne lamper, der du kopler lampen til strømnettet med en kontakt, eller i egne skrutilkoplinger (sukkerbit), som regel for taklamper. Du kan også legge lampettledning med kontakt i enden, evt. med bryter på kabelen på vegg eller forbryter

Kan jeg henge opp mine egne utelamper?

Som for andre lamper, har du i følge lovverket lov til å henge opp egne lamper, der du kopler lampen til strømnettet med en kontakt, eller i egne skrutilkoplinger (sukkerbit). 

Spørsmål og svar - Røa Elektriske AS - Røa Elektriske AS (roaelektriske.no)

Lovdata er litt tungt lesestoff, så forenklede artikler er ofte bedre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 16.24):

Jeg snakker så klart om de enkle jobbene elektrikere ikke ønsker seg. De som man kan gjøre selv. 

Anonymkode: 56daa...609

• Liker 1
Skrevet

Dette er det su har lov å gjøre som ufaglært

Sitat

Hva kan du gjøre?
Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA
h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye
i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll
j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

Anonymkode: b4c80...f26

• 3 uker senere...
Skrevet

Dersom det er lagt opp til lampe med sukkerbit eller waco-klemme så er det jo ikke noe hokus pokus. 

Trenger ikke måle strøm, slå av strømmen og koble til etter farger/symbol. Jording til jording (den som er gul og grønn), brun til brun, blå til blå. Kan være andre farger involvert også sikkert, men er dette jeg har støtt på i min lille erfaring her. Ser det annerledes ut så ringer jeg elektriker 😅

Men jeg har montert flere lamper selv hvor dette har vært utgangspunktet/fremgangsmåten. Eneste utstyret jeg har brukt er ledningstripper eller tang, for å klippe ledning til rett lengde og få ut de små ledningene inni isolasjonen, (de nevnte grønne/brune/blå) som skal kobles i sukkerbit til tilsvarende farger.

Ellers så gjelder det jo å feste den så den ikke faller ned såklart, som med ethvert møbel eller gjenstand du henger i tak og vegger, da kan du for eksempel behøve slagbor om du skal feste i betong, gipsskruer til gipsvegg osv.

Anonymkode: ae35e...5fd

Skrevet

ikke noe hokus pokus. Bare å koble riktig. Jeg har iallfall ikke greid å koble feil:) Finnes sikkert på Youtube om du er usikker.

Anonymkode: 1d4f9...986

Skrevet

Med unntak av jordingen spiller det egentlig ingen rolle hvilken farge som går til hva. Bare tenk på stikkontakter, spiller ingen rolle hvilken vei støpselet settes i kontakten 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...