Gå til innhold

Er det noe å gjøre hvis man blir dement? Aktiv dødshjelp i Sveits?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og Mamma snakket om dette ista, min onkel døde 48 år gammel av en aggressiv og skjelden demenssykdom. De 8 årene fra han fikk diagnosen til han fikk slippe, er noe av det verste vi har vært vitne til, det var en grusom kamp for et hvert fnugg av verdig liv. Han hadde noen år med fryktelig psykisk traume, der det svingte mellom glemsel og øyeblikk der han forsto hva som skjedde, og da bare hylte han i gråt og fortvilelse i timesvis til glemselen kom over ham igjen. 

Så fulgte årene der han var borte, (5 år), men hadde gjentatte anfall (som epilepsi), liggesår, sår og blåmerker etter fall og utagering, og han kunne de siste årene bare ligge i senga, sikle og stønne. Det var 3 gjenopplivinger etter hjerteinfarkt og annfall, før vi fikk gjennom at han ikke skulle gjenopplives, men de gav antibiotika når han fikk lungebetennelse bl.a. En jævli eksistens, han burde få sluppet mange år tidligere. 

Mamma er 65 år nå, og nok over gjennomsnittet var på symptomer på demens, og veldig traumatisert av å se sin elskede bror gå igjennom alt dette. Nå har hun begynt å ytre bekymring over småting som at hun glemmer stadig mer (vanskelig å si om det er stress eller alder eller faktisk noe å bekymre seg over), endring i håndskrift osv. 

Og hun er selvfølgelig livredd for å ende som broren sin. 

Så jeg lurer på om noen vet hva slags muligheter som finnes, kan man reise utenlands og få aktiv dødshjelp hvis man ønsker det? Vi er begge enig om at det er tusen ganger værre enn mange år med lidelse for henne og oss. ❤️

Tar også tips til hvordan man kan sjekke om man har demens eller bare er normalt distré. ❤️

Anonymkode: f1f5e...8cc

• Liker 1
  • Hjerte 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo sjekkes hos legen om vedkommende har begynnende dement.  Vet det er strenge kriterier i Sveits for å få hjelp. Blant annet må man være klar i hodet og sykdomsmessig strenge krav for å få det gjennomført. Det er en prosess som kan ta lang tid. 

Anonymkode: eae03...79e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må jo sjekkes hos legen om vedkommende har begynnende dement.  Vet det er strenge kriterier i Sveits for å få hjelp. Blant annet må man være klar i hodet og sykdomsmessig strenge krav for å få det gjennomført. Det er en prosess som kan ta lang tid. 

Anonymkode: eae03...79e

I Canada er det fritt frem, ansatte hos deres svar på NAV oppfordrer til og med folk med nedsatt funksjonsevne å gjennomføre det. Canada er jo blitt idealstaten for venstre-progressive, er vel ikke lenge før vi er der vi også-

Anonymkode: 3487c...6c2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er mye forskning på demens nå, så håper det vil komme medisin etterhvert. Men det er jo ting man kan gjøre for å forebygge. Trene hjernen, lære nye ting. Fysisk aktivitet og sunn mat. Bevegelse sammen med å lære noe nytt skal være bra. Dansekurs for eksempel. 

Endret av Tvist
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Man kan ha en verdig avslutning på livet uten å drepe seg selv, selv om man er dement. Demenslandsbyen i Norge for eksempel. Hjemmesykepleie, besøksvenn fra Røde Kors, og snille og ressurssterke familiemedlemmer som sørger for at man blir ivaretatt av helsesystemet og kommunen. Demens er en sykdom som kan utarte seg både ulikt, i grad av symptomer og hvor fort det går.

Ville ikke anbefalt å tenke at man må velge å avslutte livet sitt med én gang. I hvert fall ikke om man tror at vi alle har en sjel. Hvem har sagt at livet skal være enkelt livet ut? Livet kan være veldig tøft, uten at det betyr at man må avslutte det. Det er et veldig alvorlig valg å ta. 

Anonymkode: ec86c...829

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Ville det ikke være mulig mens man enda er klar i toppen å frasi seg antibiotikabehandling og annen type behandling? Å velge kun lindrende medisin?

Anonymkode: 1ed82...767

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville det ikke være mulig mens man enda er klar i toppen å frasi seg antibiotikabehandling og annen type behandling? Å velge kun lindrende medisin?

Anonymkode: 1ed82...767

Det er mulig i enkelte tilfeller hvertfall, men jeg vet ikke hvor grensen går. Snakk med fastlegen. 

Anonymkode: f90f4...231

Skrevet

Det hun helt klart kan gjøre er å kontakte sin lege og få skrevet klart og tydelig i journalen at hun ved demens ikke ønsker å bli holdt kunstig i live eller få livsforlengende behandling. Om dere er flere søsken så kan hun også føre deg opp som nærmeste pårørende iom at hun vet at du vil følge hennes ønske.

Dere kan lese dere opp ang aktiv dødshjelp, men tror det skal mye til for å få det igjennom. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan ha en verdig avslutning på livet uten å drepe seg selv, selv om man er dement. Demenslandsbyen i Norge for eksempel. Hjemmesykepleie, besøksvenn fra Røde Kors, og snille og ressurssterke familiemedlemmer som sørger for at man blir ivaretatt av helsesystemet og kommunen. Demens er en sykdom som kan utarte seg både ulikt, i grad av symptomer og hvor fort det går.

Ville ikke anbefalt å tenke at man må velge å avslutte livet sitt med én gang. I hvert fall ikke om man tror at vi alle har en sjel. Hvem har sagt at livet skal være enkelt livet ut? Livet kan være veldig tøft, uten at det betyr at man må avslutte det. Det er et veldig alvorlig valg å ta. 

Wow just wow….

Anonymkode: 462c3...aea

• Liker 6
Skrevet

Hva med å klargjøre på forhånd behandlingsbegrensinger, slik at en  kanskje dør naturlig før demensen blir for ille?

Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Hva med å klargjøre på forhånd behandlingsbegrensinger, slik at en  kanskje dør naturlig før demensen blir for ille?

Selv uten behandling kan det bli svært alvorlig LENGE. jeg så min forelder dø med demens, ikke av, og den lidelsen de hadde i mange år. Om dette er arvelig så vet jeg jævlig godt hva jeg gjør ja.

Ts jeg tror det koster rundt en halv million å dø i sveits, man må ha med attester fra lege og sånn så dere må i tidlig fase dokumentere at det faktisk er demens. Og din mor må sette sprøyten selv, de klargjør alt, men en må være i stand til å gjøre det selv. 

All min medfølelse til dere. 

Anonymkode: 3b9ee...70b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv uten behandling kan det bli svært alvorlig LENGE. jeg så min forelder dø med demens, ikke av, og den lidelsen de hadde i mange år. Om dette er arvelig så vet jeg jævlig godt hva jeg gjør ja.

Ts jeg tror det koster rundt en halv million å dø i sveits, man må ha med attester fra lege og sånn så dere må i tidlig fase dokumentere at det faktisk er demens. Og din mor må sette sprøyten selv, de klargjør alt, men en må være i stand til å gjøre det selv. 

All min medfølelse til dere. 

Tar de virkelig livet av mennesker som ikke er helt med?

Skrevet

I Canada er det fritt frem, ansatte hos deres svar på NAV oppfordrer til og med folk med nedsatt funksjonsevne å gjennomføre det. Canada er jo blitt idealstaten for venstre-progressive, er vel ikke lenge før vi er der vi også-

Hva er det du sier? NAV ber folk dra til Canada for å ta livet sitt? Eller er det skrivefeil..

• Liker 1
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Tar de virkelig livet av mennesker som ikke er helt med?

Det vet jeg ikke, men man er absolutt helt med, selv i tidlig fase av demens, det kan ta noen år fra det kommer til man kommer til det at en ikke kan ta vare på seg selv, om du skjønner. De fleste som oppdages demens hos, har allerede hatt det lenge og vært gode til å skjule det. 

Skrevet
PITTY skrev (2 minutter siden):

Hva er det du sier? NAV ber folk dra til Canada for å ta livet sitt? Eller er det skrivefeil..

Nei det som tilsvarer NAV i Canada.. regner jeg med det menes. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det som tilsvarer NAV i Canada.. regner jeg med det menes. 

Aha.. skjønner. Nei heldigvis, vårt NAV kommer ikke til å presse på uføre til aktiv dødshjelp på et par år enda..

• Liker 2
Skrevet

Det var mange ord for å fortelle at du aldri har sett noen du elsker dø av dette. 🙄

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

På vår demensavdeling har alle pasientene HLR minus i journalen. Dvs. de skal ikke gjenopplives ved hjertestans. 

Anonymkode: ba6d1...9ee

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Canada! Dette er nyttig, jeg hadde glemt at de har begynt med dette. Har du noe peiling på hvor jeg kan finne mer info om mulighetene for utlendinger? For alt vi vet kommer ingen av oss til å få dette engang, men det ville føles lettere å vite at det var en utvei. ❤️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På vår demensavdeling har alle pasientene HLR minus i journalen. Dvs. de skal ikke gjenopplives ved hjertestans. 

Anonymkode: ba6d1...9ee

Men de gjør fortsatt tiltak som forlenger tilværelsen, som antibiotika og sondemating. 

Uansett, mamma vil heller dø før hun blir mentalt borte, og det er mange år før man kommer til hjertestans. 

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...