AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Ser ein på gamle bilder finner eit raskt ut at klesstilen har endret seg. Tidligere opptrådde både menn å kvinner m/ hatt, og kvinnene satt ofte i kyrkja med hatt i motsettning til menn. Tidligere satt menn og kvinner også adskilt i kyrkja og under festlige anledninger. Dei felste kvinner gjekk i kjoler, og det rådet mye fustrasjon, og harme blandt mange kvinner når skjørtekanten blei hevet over kneskåla. Å gå i kyrkja med dongriklær var betraktet som synd. Den kuklturelle holdning til klesantrekk har endret seg med genrasjonen. "Klesantrekket skal stå i stil med arangementet ein skal ta del i" Til bryllaup, julebord, og festlige anledninger leter de fleste menn fortsatt frem dressen. Kvinner derimot må ha noen runder med seg selve og gjerne snakke med sine venner om hvilke antrekk de skal ha på seg til julebordet, bryllaupet. Kvinner må gjerne ein tur innom frisøren, og klesbutikken. Kvinner bruker igjennomsnittleg mye lenger til på badet en menn. Kvinner har ofte ein velfylt parafyne garderobe medan menn en mye enklere. Til begravelser har det vert tradisjon og kle seg i svart dress, og hvit skjorte for menn, og kvinner leter gjerne frem en svart kjøle / kåpe. Til 17mai, konfirmasjoner,barnedåper, etc, leiter mange frem bundane m/ tilbehør. Anonymkode: 57b33...393
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Javel? Takk for informasjonen Anonymkode: 96a08...c1b 3
Honey Dew Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 Ja og så da? Disse reglene gjelder i dag også. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Javel? Takk for informasjonen Anonymkode: 96a08...c1b Og info betales m/ Vipps Anonymkode: 57b33...393
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #5 Skrevet 29. oktober 2023 Honey Dew skrev (8 minutter siden): Ja og så da? Disse reglene gjelder i dag også. Sjå der ja ! Reglene der menn, og kvinner sitter adskilt m.a. i kyrkja blir holdt i hevd der du bor ? Og men går fortsatt med hatt der du bor "Du bor der ingen skulle tru nokon kunne bu" ? Anonymkode: 57b33...393 1
skreppamedleppa Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 (endret) Jeg er litt usikker på hva du alltid vil frem til med disse innleggene dine. Du har jo en ganske gjenkjenbar skrivestil der du fremlegger et hovedinnlegg der du skriver om gamle dager enten det nå enn gjelder hvordan arbeidslivet var før, høstferien med potetsanking, familiedynamikken eller som her med klær. Altså: samfunnet har forandret seg slik det alltid har siden vi mennesker satt rundt bålet og så "ugg ugg" til hverandre og til nåtiden. Ja sånn er det takk og lov. Samfunn, kulturer, generasjoner forandres igjennom den tiden en lever i, sikkert på godt og vondt. Det er jo ikke noe sjokkerende mener jeg så jeg er litt usikker på hva du vil frem til, hva du ønsker å diskutere eller alltid vil frem til. Vi lever jo ikke i fortiden, men her og nå i 2023 enten det gjelder klesstil eller annet. I mange årtider gjekk menn med kjole også. Vi har beveget oss vekk i fra det samt strenge rammer for hvordan vi kler oss i hverdagen. Ja vi kler oss etter anledning, å møte opp i begravelse med hawaii skjorte er ikke sosialt akseptabelt så vi har fremdeles kleskoder men en blir ikke utstøtt som kvinne om en velger å ikke gå med korsetter eller jeans. Jeg tenker at det er en super posetiv ting med samfunnet og er en av bivirkningene av en individuell stil. Vi liker å pynte oss til festivitas, men nøyaktig hvordan en pynter seg er det blitt mer valgfrihet med, (kvinner bruker jo også dress f.eks) og det tenker jeg er en utelukkende posetiv ting med et fritt og demokratisk samfunn. Endret 29. oktober 2023 av skreppamedleppa 6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 skreppamedleppa skrev (3 timer siden): Jeg er litt usikker på hva du alltid vil frem til med disse innleggene dine. Du har jo en ganske gjenkjenbar skrivestil der du fremlegger et hovedinnlegg der du skriver om gamle dager enten det nå enn gjelder hvordan arbeidslivet var før, høstferien med potetsanking, familiedynamikken eller som her med klær. Altså: samfunnet har forandret seg slik det alltid har siden vi mennesker satt rundt bålet og så "ugg ugg" til hverandre og til nåtiden. Ja sånn er det takk og lov. Samfunn, kulturer, generasjoner forandres igjennom den tiden en lever i, sikkert på godt og vondt. Det er jo ikke noe sjokkerende mener jeg så jeg er litt usikker på hva du vil frem til, hva du ønsker å diskutere eller alltid vil frem til. Vi lever jo ikke i fortiden, men her og nå i 2023 enten det gjelder klesstil eller annet. I mange årtider gjekk menn med kjole også. Vi har beveget oss vekk i fra det samt strenge rammer for hvordan vi kler oss i hverdagen. Ja vi kler oss etter anledning, å møte opp i begravelse med hawaii skjorte er ikke sosialt akseptabelt så vi har fremdeles kleskoder men en blir ikke utstøtt som kvinne om en velger å ikke gå med korsetter eller jeans. Jeg tenker at det er en super posetiv ting med samfunnet og er en av bivirkningene av en individuell stil. Vi liker å pynte oss til festivitas, men nøyaktig hvordan en pynter seg er det blitt mer valgfrihet med, (kvinner bruker jo også dress f.eks) og det tenker jeg er en utelukkende posetiv ting med et fritt og demokratisk samfunn. Takk til "Skreppamedleppa" tar del i diskusjonen. Sitat : Jeg er litt usikker på hva du alltid vil frem til med disse innleggene dine. Du har jo en ganske gjenkjenbar skrivestil der du fremlegger et hovedinnlegg der du skriver om gamle dager enten det nå enn gjelder hvordan arbeidslivet var før, høstferien med potetsanking, familiedynamikken eller som her med klær. Bare hyggeleg at du har festet deg ved mine tråder, og min oppfordring er at dersom du ikkje skjønner poenget i trådene eller de virker provoserende hopper bare elegant over dem. Ja, eg brukte ofte tilsvarende taktikk overfor min foreldregenrasjon som du om at en lever ikkje i fortiden , men å nåtiden når de minnet oss om krigsårene1940 . Vi skjønte ikkje poenget når ein klagde over maten på, bordet, slitte sko,klær under oppveksten. Hvorfor skulle ein vera nødt å stå i potetåkeren når ein kunne få kjøpt poteter hos andre bønder eller på butikken. Mange sliter idag med å få økonomien til å gå rundt, og kanskje kan du minne også dei om at de lever nå i 2023, og ikkje i fortiden da renta enda var historisk lav. Media skriver en lang artikkel om klesantrekket til de kongelige, og kongelige gjester,og media skriver lange innlegg utan at de alltid kommer fremtil poenget. Valg av klesstil er eit individuelt valg, men også kulturelt, og tradisjonrikt valg.Moter kommer, og moter går og kjenner ein ikkje historien så gir dem ingen mening. Anonymkode: 57b33...393 1
skreppamedleppa Skrevet 30. oktober 2023 #8 Skrevet 30. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk til "Skreppamedleppa" tar del i diskusjonen. Sitat : Jeg er litt usikker på hva du alltid vil frem til med disse innleggene dine. Du har jo en ganske gjenkjenbar skrivestil der du fremlegger et hovedinnlegg der du skriver om gamle dager enten det nå enn gjelder hvordan arbeidslivet var før, høstferien med potetsanking, familiedynamikken eller som her med klær. Bare hyggeleg at du har festet deg ved mine tråder, og min oppfordring er at dersom du ikkje skjønner poenget i trådene eller de virker provoserende hopper bare elegant over dem. Ja, eg brukte ofte tilsvarende taktikk overfor min foreldregenrasjon som du om at en lever ikkje i fortiden , men å nåtiden når de minnet oss om krigsårene1940 . Vi skjønte ikkje poenget når ein klagde over maten på, bordet, slitte sko,klær under oppveksten. Hvorfor skulle ein vera nødt å stå i potetåkeren når ein kunne få kjøpt poteter hos andre bønder eller på butikken. Mange sliter idag med å få økonomien til å gå rundt, og kanskje kan du minne også dei om at de lever nå i 2023, og ikkje i fortiden da renta enda var historisk lav. Media skriver en lang artikkel om klesantrekket til de kongelige, og kongelige gjester,og media skriver lange innlegg utan at de alltid kommer fremtil poenget. Valg av klesstil er eit individuelt valg, men også kulturelt, og tradisjonrikt valg.Moter kommer, og moter går og kjenner ein ikkje historien så gir dem ingen mening. Anonymkode: 57b33...393 Jada jeg har skjønt at du er imot samfunnsutvikling enten det gjelder teknologien eller andre ting, og alt er så fælt og grått og trist nå sammenlignet med de gode gamle dagene da ungene fikk juling både hjemme og av lærere, kvinner fikk ødelagt kroppen sin med stramme korsetter, eller før i gode gamle dager da vi dauet på sykkelen før en ble 10 år siden de fleste syklet uten sykkelhjelm, (ifølge forskning.no reduserer bruk av sykkelhjelm risikoen for alvorlige hodeskader med 60% og det totale antall døde og hardt Skadde syklister er redusert med 34% de siste årene etter at sykkelhjelm har blitt vanligere.) Det var så mye mye bedre før i tiden da barnedødelighet var skyhøy i forhold til 2023. Da var det riktig så godt å leve da. "I 2000 døde 226 barn før fylte ett år. I løpet av 1900 tallet har det vært en dramatisk nedgang i slike dødsfall. De 226 barna tilsvarer 3.8 barn per 1000 levendefødte. På 1950 tallet døde 35 barn per 1000 levendeføde før fylte ett år, og ved forgje århundre døde omlag 80 barn per 1000 levendefødte. Årsakene til spedbarnsdød har endret seg. Dødsfall på grunn av smittsomme infeksjoner og andre sykdommer, er så og si borte" https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/100-aar-med-redusert-spedbarnsdodelighet Men du mener kanskje det også var bedre før i de gode gamle dagene? Da alt var så meget bedre.... Barn opplever ikke passiv røyking i bil på samme måte som før. Vi har en bedre folkehelse, vi har ikke lengre farlige stoffer som asbest og amalgam over alt i hjemmene våre og i tennene. Tidligere kunne gjerne hostesaft inneholde heroin, kokain og alkohol, gjerne alle tre på en gang om en var klekkelig heldig men vi gir gjerne ikke barn heroin lengre. Vi har vist funnet ut at det ikke er så lurt kanskje... Vi er blitt mer opplyste og lever i en tid der pepper og piffikryder nok ikke blir sett på som det mest eksotiske innenfor mat lengre. Arbeidsulykker har gått ned, folkehelse opp og vi lever langt lengre og langt tryggere enn noensinne før. Var folk rike under krigen? Var folk rike rett etter krigen? Var folk rike på 1800 tallet? Var renta lav da? Mange har slitt alltid med å få økonomien til å gå rundt i alle tider med mindre du selv kan angi akkurat årstid og årstall da alle menneskene i hele Norge hadde god økonomi og ingen var fattige og alle levde lykkelige alle sine dager... Vent litt, er ikke det som tatt ut av et eventyr? Jo det er nok det.. Med mindre du regner jappetiden som fruktbar da, det vet jo vi at den slett ikke var i det hele tatt. "Før i tiden" har aldri vært et holdbart argument for at noe var bedre, slettes ikke. Endret 30. oktober 2023 av skreppamedleppa 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #9 Skrevet 30. oktober 2023 skreppamedleppa skrev (8 timer siden): Jada jeg har skjønt at du er imot samfunnsutvikling enten det gjelder teknologien eller andre ting, og alt er så fælt og grått og trist nå sammenlignet med de gode gamle dagene da ungene fikk juling både hjemme og av lærere, kvinner fikk ødelagt kroppen sin med stramme korsetter, eller før i gode gamle dager da vi dauet på sykkelen før en ble 10 år siden de fleste syklet uten sykkelhjelm, (ifølge forskning.no reduserer bruk av sykkelhjelm risikoen for alvorlige hodeskader med 60% og det totale antall døde og hardt Skadde syklister er redusert med 34% de siste årene etter at sykkelhjelm har blitt vanligere.) Det var så mye mye bedre før i tiden da barnedødelighet var skyhøy i forhold til 2023. Da var det riktig så godt å leve da. "I 2000 døde 226 barn før fylte ett år. I løpet av 1900 tallet har det vært en dramatisk nedgang i slike dødsfall. De 226 barna tilsvarer 3.8 barn per 1000 levendefødte. På 1950 tallet døde 35 barn per 1000 levendeføde før fylte ett år, og ved forgje århundre døde omlag 80 barn per 1000 levendefødte. Årsakene til spedbarnsdød har endret seg. Dødsfall på grunn av smittsomme infeksjoner og andre sykdommer, er så og si borte" https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/100-aar-med-redusert-spedbarnsdodelighet Men du mener kanskje det også var bedre før i de gode gamle dagene? Da alt var så meget bedre.... Barn opplever ikke passiv røyking i bil på samme måte som før. Vi har en bedre folkehelse, vi har ikke lengre farlige stoffer som asbest og amalgam over alt i hjemmene våre og i tennene. Tidligere kunne gjerne hostesaft inneholde heroin, kokain og alkohol, gjerne alle tre på en gang om en var klekkelig heldig men vi gir gjerne ikke barn heroin lengre. Vi har vist funnet ut at det ikke er så lurt kanskje... Vi er blitt mer opplyste og lever i en tid der pepper og piffikryder nok ikke blir sett på som det mest eksotiske innenfor mat lengre. Arbeidsulykker har gått ned, folkehelse opp og vi lever langt lengre og langt tryggere enn noensinne før. Var folk rike under krigen? Var folk rike rett etter krigen? Var folk rike på 1800 tallet? Var renta lav da? Mange har slitt alltid med å få økonomien til å gå rundt i alle tider med mindre du selv kan angi akkurat årstid og årstall da alle menneskene i hele Norge hadde god økonomi og ingen var fattige og alle levde lykkelige alle sine dager... Vent litt, er ikke det som tatt ut av et eventyr? Jo det er nok det.. Med mindre du regner jappetiden som fruktbar da, det vet jo vi at den slett ikke var i det hele tatt. "Før i tiden" har aldri vært et holdbart argument for at noe var bedre, slettes ikke. skreppamedleppa skrev (8 timer siden): Jada jeg har skjønt at du er imot samfunnsutvikling enten det gjelder teknologien eller andre ting, og alt er så fælt og grått og trist nå sammenlignet med de gode gamle dagene da ungene fikk juling både hjemme og av lærere, kvinner fikk ødelagt kroppen sin med stramme korsetter, eller før i gode gamle dager da vi dauet på sykkelen før en ble 10 år siden de fleste syklet uten sykkelhjelm, (ifølge forskning.no reduserer bruk av sykkelhjelm risikoen for alvorlige hodeskader med 60% og det totale antall døde og hardt Skadde syklister er redusert med 34% de siste årene etter at sykkelhjelm har blitt vanligere.) Det var så mye mye bedre før i tiden da barnedødelighet var skyhøy i forhold til 2023. Da var det riktig så godt å leve da. "I 2000 døde 226 barn før fylte ett år. I løpet av 1900 tallet har det vært en dramatisk nedgang i slike dødsfall. De 226 barna tilsvarer 3.8 barn per 1000 levendefødte. På 1950 tallet døde 35 barn per 1000 levendeføde før fylte ett år, og ved forgje århundre døde omlag 80 barn per 1000 levendefødte. Årsakene til spedbarnsdød har endret seg. Dødsfall på grunn av smittsomme infeksjoner og andre sykdommer, er så og si borte" https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/100-aar-med-redusert-spedbarnsdodelighet Men du mener kanskje det også var bedre før i de gode gamle dagene? Da alt var så meget bedre.... Barn opplever ikke passiv røyking i bil på samme måte som før. Vi har en bedre folkehelse, vi har ikke lengre farlige stoffer som asbest og amalgam over alt i hjemmene våre og i tennene. Tidligere kunne gjerne hostesaft inneholde heroin, kokain og alkohol, gjerne alle tre på en gang om en var klekkelig heldig men vi gir gjerne ikke barn heroin lengre. Vi har vist funnet ut at det ikke er så lurt kanskje... Vi er blitt mer opplyste og lever i en tid der pepper og piffikryder nok ikke blir sett på som det mest eksotiske innenfor mat lengre. Arbeidsulykker har gått ned, folkehelse opp og vi lever langt lengre og langt tryggere enn noensinne før. Var folk rike under krigen? Var folk rike rett etter krigen? Var folk rike på 1800 tallet? Var renta lav da? Mange har slitt alltid med å få økonomien til å gå rundt i alle tider med mindre du selv kan angi akkurat årstid og årstall da alle menneskene i hele Norge hadde god økonomi og ingen var fattige og alle levde lykkelige alle sine dager... Vent litt, er ikke det som tatt ut av et eventyr? Jo det er nok det.. Med mindre du regner jappetiden som fruktbar da, det vet jo vi at den slett ikke var i det hele tatt. "Før i tiden" har aldri vært et holdbart argument for at noe var bedre, slettes ikke. "Din kulturelle holdning til klesantrekk v/ ulike anledninger" ? Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene. Anonymkode: 57b33...393 1
skreppamedleppa Skrevet 30. oktober 2023 #10 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): "Din kulturelle holdning til klesantrekk v/ ulike anledninger" ? Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå brukerangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene. Anonymkode: 57b33...393 Det har jeg allerede svart på. Og du hadde jo absolutt ingen utvidede spm i hi, ingenting du ønsket å diskutere videre annet enn overskriften din. Så kanskje du bør lage hi annerledes om du ønsker videre refleksjoner på spm ditt. Jeg har ikke heller ikke sjikanert deg og ikke kommet med brukerangrep på deg. Det var du selv som dro inn ting som renter i din egen tråd blant annet så jeg ser fremdeles ikke helt hva du vil frem til, bortsett fra ditt vanlige mantra at ting var så meget bedre før eller å diskutere gamledager konta nå og det har jeg gjort. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #11 Skrevet 30. oktober 2023 skreppamedleppa skrev (9 minutter siden): Det har jeg allerede svart på. Og du hadde jo absolutt ingen utvidede spm i hi, ingenting du ønsket å diskutere videre annet enn overskriften din. Så kanskje du bør lage hi annerledes om du ønsker videre refleksjoner på spm ditt. Jeg har ikke heller ikke sjikanert deg og ikke kommet med brukerangrep på deg. Det var du selv som dro inn ting som renter i din egen tråd blant annet så jeg ser fremdeles ikke helt hva du vil frem til, bortsett fra ditt vanlige mantra at ting var så meget bedre før eller å diskutere gamledager konta nå og det har jeg gjort. Her finner du reglene. Anonymkode: 57b33...393 1
skreppamedleppa Skrevet 30. oktober 2023 #12 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her finner du reglene. Anonymkode: 57b33...393 Jeg har ikke brutt noe regler så jeg skjønner fremdeles ikke hva du vil frem til😅 Viss du ikke takler å diskutere eller møte saklig informasjon og opplysninger om gamledager så bør du kanskje ikke opprette tråder om gamledager. Hva ønsker du å diskutere foruten om det ene spm du har stillt her? 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #13 Skrevet 30. oktober 2023 skreppamedleppa skrev (25 minutter siden): Jeg har ikke brutt noe regler så jeg skjønner fremdeles ikke hva du vil frem til😅 Viss du ikke takler å diskutere eller møte saklig informasjon og opplysninger om gamledager så bør du kanskje ikke opprette tråder om gamledager. Hva ønsker du å diskutere foruten om det ene spm du har stillt her? * Oppfordring til, tilretteleggelse for eller forherligelse av brudd på norsk lov. * Krenkende, hetsende, injurierende utsagn, samt trakassering eller trusler. * Latterliggjøring. * Brukerdebatt, brukerangrep eller brukerforfølgelse. * Persondebatt eller personangrep. - Viss du ikke takler å diskutere eller møte saklig informasjon og opplysninger om gamledager så bør du kanskje ikke opprette tråder om gamledager. - Så kanskje du bør lage hi annerledes om du ønsker videre refleksjoner på spm ditt. - Du har jo en ganske gjenkjenbar skrivestil. - du skriver om gamle dager enten det nå enn gjelder hvordan arbeidslivet var før, høstferien med potetsanking, familiedynamikken eller som her med klær. Altså: samfunnet har forandret seg slik det alltid har siden vi mennesker satt rundt bålet og så "ugg ugg" til hverandre og til Anonymkode: 57b33...393 1
skreppamedleppa Skrevet 30. oktober 2023 #14 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): * Oppfordring til, tilretteleggelse for eller forherligelse av brudd på norsk lov. * Krenkende, hetsende, injurierende utsagn, samt trakassering eller trusler. * Latterliggjøring. * Brukerdebatt, brukerangrep eller brukerforfølgelse. * Persondebatt eller personangrep. - Viss du ikke takler å diskutere eller møte saklig informasjon og opplysninger om gamledager så bør du kanskje ikke opprette tråder om gamledager. - Så kanskje du bør lage hi annerledes om du ønsker videre refleksjoner på spm ditt. - Du har jo en ganske gjenkjenbar skrivestil. - du skriver om gamle dager enten det nå enn gjelder hvordan arbeidslivet var før, høstferien med potetsanking, familiedynamikken eller som her med klær. Altså: samfunnet har forandret seg slik det alltid har siden vi mennesker satt rundt bålet og så "ugg ugg" til hverandre og til Anonymkode: 57b33...393 "Bare hyggeleg at du har festet deg ved mine tråder, "..... Så hva blir det til? Er det brukerforfølgelse eller hyggelig? Å si til deg det opplagte her som at tråden din mangler noe å diskutere bortsett fra det ene spm som jeg igså har svart deg på er faktisk ikke verken sjikane eller brukerforfølgelse. Vi er jo også flere i denne tråden som lurer på hva du ønsker med tråden. "Takk for informasjonen". 'Mange sliter idag med å få økonomien til å gå rundt, og kanskje kan du minne også dei om at de lever nå i 2023, og ikkje i fortiden da renta enda var historisk lav. " Så du kan skrive om ting som ikke handler om klær men ikke jeg? Du kan skrive nedlatende til andre men ikke jeg? Sarkasme, ironi, humor er faktisk ikke ulovlig å bruke på kg, viss du selv er usikker på hvor grensen går og føler deg støtt så bør du kanskje rapportere innlegget og la moderatorene avgjøre fremfor å svare tilbake og drive med avsporinger for det er vel ikke helt itråd med reglene det heller. Å si st samfunnet har forandret seg fra "ugg ugg" stadiet er en fakta opplysning, som så mye annet i det innlegget mitt var. At du mener fakta opplysningene fra gamle dager er latterliggjøring må nesten stå for din regning. 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #15 Skrevet 30. oktober 2023 skreppamedleppa skrev (25 minutter siden): "Bare hyggeleg at du har festet deg ved mine tråder, "..... Så hva blir det til? Er det brukerforfølgelse eller hyggelig? Å si til deg det opplagte her som at tråden din mangler noe å diskutere bortsett fra det ene spm som jeg igså har svart deg på er faktisk ikke verken sjikane eller brukerforfølgelse. Vi er jo også flere i denne tråden som lurer på hva du ønsker med tråden. "Takk for informasjonen". 'Mange sliter idag med å få økonomien til å gå rundt, og kanskje kan du minne også dei om at de lever nå i 2023, og ikkje i fortiden da renta enda var historisk lav. " Så du kan skrive om ting som ikke handler om klær men ikke jeg? Du kan skrive nedlatende til andre men ikke jeg? Sarkasme, ironi, humor er faktisk ikke ulovlig å bruke på kg, viss du selv er usikker på hvor grensen går og føler deg støtt så bør du kanskje rapportere innlegget og la moderatorene avgjøre fremfor å svare tilbake og drive med avsporinger for det er vel ikke helt itråd med reglene det heller. Å si st samfunnet har forandret seg fra "ugg ugg" stadiet er en fakta opplysning, som så mye annet i det innlegget mitt var. At du mener fakta opplysningene fra gamle dager er latterliggjøring må nesten stå for din regning. Sitat : Jeg er litt usikker på hva du alltid vil frem til med disse innleggene dine. Du har jo en ganske gjenkjenbar skrivestil der du fremlegger et hovedinnlegg der du skriver om gamle dager enten det nå enn gjelder hvordan arbeidslivet var før, høstferien med potetsanking, familiedynamikken eller som her med klær. Hva potetsanking, høstferie, før arbeidsliv ,familidynamikk, skrivestil, barnedødliget på 50 talet, Heroin etc. .. noe med "Din kulturelle holdning til klesantrekk v/ ulike anledninger" ? Ferdig snakka ! Anonymkode: 57b33...393 1
skreppamedleppa Skrevet 30. oktober 2023 #16 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Sitat : Jeg er litt usikker på hva du alltid vil frem til med disse innleggene dine. Du har jo en ganske gjenkjenbar skrivestil der du fremlegger et hovedinnlegg der du skriver om gamle dager enten det nå enn gjelder hvordan arbeidslivet var før, høstferien med potetsanking, familiedynamikken eller som her med klær. Hva potetsanking, høstferie, før arbeidsliv ,familidynamikk, skrivestil, barnedødliget på 50 talet, Heroin etc. .. noe med "Din kulturelle holdning til klesantrekk v/ ulike anledninger" ? Ferdig snakka ! Anonymkode: 57b33...393 Jeg er også litt usikker på hva renter, adskillig i kirken mm har med kulturell holdning til klesantrekk for ulike anledninger å gjøre Men igjen, hva du vil frem til er det ikke alltid like lett å gjette seg frem til... 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #17 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sjå der ja ! Reglene der menn, og kvinner sitter adskilt m.a. i kyrkja blir holdt i hevd der du bor ? Og men går fortsatt med hatt der du bor "Du bor der ingen skulle tru nokon kunne bu" ? Anonymkode: 57b33...393 Hvorfor er det viktig for deg hvem som sitter hvor i kirka? Anonymkode: f7512...6a0 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #18 Skrevet 30. oktober 2023 skreppamedleppa skrev (20 minutter siden): Jeg er også litt usikker på hva renter, adskillig i kirken mm har med kulturell holdning til klesantrekk for ulike anledninger å gjøre Men igjen, hva du vil frem til er det ikke alltid like lett å gjette seg frem til... https://www.dresskoder.no/anledninger/ https://www.nrk.no/kultur/hva-klaer-forteller-1.6328573 Vi lever jo ikke i fortiden, men her og nå i 2023 enten det gjelder klesstil eller annet. Hvilke antrekk menn og kvinner gjekk i før og no har sin forankring i skikker,og kulturer. Den tiden da de fleste menn og kvinner satt adskilt "blei tatt utav en samanheng" på tiden da dei fleste menn og kvinner gjekk med hatt,og kvinner hadde hatten på hodet i kyrkja under bryllaup, begravelser, barnedåper, etc. Norges befolkning har en rikholdig beholdning av vakre bunader som vert nytta ved ulike anledninger, og det handler om kulturelle holdninger. Renter er like fjernt fra kulturell klesantrekk som å sause saman ... Potetopptaking, høstferie, fødselstatll fra 50 årene, skrivestil. Anonymkode: 57b33...393 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #19 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er det viktig for deg hvem som sitter hvor i kirka? Anonymkode: f7512...6a0 Hvor har du det ifra at eg har gitt utrykk for at det er viktig hvem som sitter hvor i kyrkja. ? Det er viktig at det plass til alle, og noen har tradisjonelt sett sine reserverte plasser både i kyrkja, og underc andre arangemanger. Håper du har fått med deg det https://byggemennesker.blogspot.com/2012/06/nar-begynte-kvinnene-og-mennene-sitte.html Anonymkode: 57b33...393 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #20 Skrevet 30. oktober 2023 Hva er det egentlig du vil disktuere/spørre om? Anonymkode: 3145b...f4a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå