Gå til innhold

Hva kan jeg male på stolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg bare lurer på om det er noen som har noen tips til hva jeg kan male på en liten barne- trestol som jeg skal gi i dåpsgave? Det er til en gutt. Og så lurer jeg også på om det er noen som har en formening om hvilken farge jeg burde male stolen i først; hvit, lyseblå eller mørkeblå?

Blir glad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sort stol med grønt sete.

Mal gjerne dåpsdatoen og eventuelt navnet sammen med en pen blomsterranke - så vil den kunne være til glede gjennom hele livet. Møbler med typiske barnemotiv har gjerne sin begrensning. :)

Skrevet

Mørkeblått med hvit skrift?

Male navnet på dåpsbarnet, fødselsdato/dåpsdato /begge deler?

Eller hva med et lite vers, Inger Hagerup-sitat el.l.?

Liten, jeg?

Langtifra.

Jeg er akkurat stor nok.

Fyller meg selv, på langs og på tvers.

Er du større enn deg selv kanskje?

Skrevet

Moren min har akkurat malt en (barne)stol som barnebarnet (en gutt) skal få til sin dåpsdag. Stolen er malt mellomblå/kornblå, på ryggen står navnet og fødselsdatoen hans. På setet er det malt en bamse i midten, dåpsdatoen øverst på setet, fødselsvekt/lengde i hvert sitt hjørne nederst på setet. All skrift i hvitt.

Stolen er knallfin - gleder meg til jeg evt får barn som også kommer til å få en slik stol! :Nikke:

Skrevet

Bestefar til ungene har lagd en liten stol til hver av ungene som de fikk da de var ett år. Stolene er malt i lys, nøytral grå med ulike tegneseriemotiv på (feks Tom og Jerry). De er kjempefine.

Skrevet

Hva synes dere feks om Ole Brumm? Er det dumt å male slike figurer på synes dere? klarer ikke hlt bestemme meg for om jeg synes det er lurt eller ikke. Tenker på at han skal ha den en stund, og så er han jo gutt... vet ikke hvor stas det er for gutter å ha Ole Brumm på stolen sin.. (tenkte evnt å male Ole Brumm, tigergutt, tussi og nasse nøff som sitter og ser opp på navnet hans som jeg skal male på stolryggen (og dåpsdato) eller at de klemmer.) Hva tror dere om det? Men nå fikk jeg jo flere forlag å vurdere.. hmm.. vanskelig dette :) Det er bare å komme med flere forslag hvis dere har :)

Skrevet

Jeg synes det er like dumt med Ole Brum motiv som med andre barnemotiv. Regner med du mener at denne stolen også skal være et minne for voksne år, samtidig som den skal brukes nå. Hvorfor ikke vurdere et mer tidløst motiv?

Skrevet
Jeg synes det er like dumt med Ole Brum motiv som med andre barnemotiv.  Regner med du mener at denne stolen også skal være et minne for voksne år, samtidig som den skal brukes nå.  Hvorfor ikke vurdere et mer tidløst motiv?

Har du noe forslag til et tidløst motiv? Husk på at jeg ikke er proff til å male på tre da :)

Gjest Rognebær
Skrevet

Enig, ville ikke valgt Ole Brumm eller andre tilsvarende figurer. Da heller figurer fra norske folkeeventyr, eller dikt, som noen foreslo. Husk at det er enklere å male motiv på en lys farge enn på en mørk farge!

Skrevet (endret)

Minstegutten vår har en nydelig stol som tanten hans malte til 1 års dagen for mange år siden, og den er like fin og står til pynt i loftsstua vår, nå som han har vokst i fra den.

Stolen er malt i en litt mørk bondeblå farge, og har navnet hans i hvite bokstaver oppe på pinnen tvers over. En liten prestekrage på hver side av navnet. På setet er det malt en nydelig, brun teddybjørn, og det er små, hvite prestekrager i hvert hjørne. På det ene beinet framme er det malt en liten bie som summer avsted!

Et nydelig minne, og en flott gave. God idé å gi en sånn personlig gave til barnedåp, synes jeg! :)

Jeg synes jo at det å male fra et kjent eventyr også var en god idé, f.eks. de tre bukkene bruse, som er klassisk og lett gjenkjennelig. Ellers hadde jeg heller valgt å male en klassisk teddybjørn enn Ole Brumm.

Endret av Væren
Skrevet

Forresten så tror jeg at jeg ombestemte meg litt etter å ha sett på siden til "Malurten" som det ligger link til ovenfor her. Det var jo utrolig flotte stoler, da!

... Og egentlig er jo både Thorbjørn Egner og Astrid Lindgren også like klassiske som folkeeventyrene... :sjenert:

Skrevet

Jeg ga Ole Brumm stol og bord til min niese, med navn og fødselsdato. Hun ble kjempeglad!

Skrevet

Jeg så en stol engang som var grønn med gule bananer på. Mange av de forslagene her er vel bedre, med blomster og bamser og greier, men den stolen var veldig stilig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...