Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse- hvordan vet man om man har det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man at man har det og hvordan utarter det seg? Hvor går grensa mellom det som er innafor normalspekteret og personlighetsforstyrrelse?

Dere som har det; vet dere hvorfor dere har fått det?

Anonymkode: 9c3d0...9f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man går til en kvalifisert behandler. 

Anonymkode: a952e...546

Skrevet

La profesjonelle, en psykolog, psykiater eller psykologspesialist stå for diagnostiseringen. 

Et enkelt google søk og du svar på det du lurer på. Du finner alle svarene her: https://sml.snl.no/personlighetsforstyrrelser

Anonymkode: 20801...a53

Skrevet

Man blir utredet av psykolog/psykiater, og årsak avdekkes under utredning. 

Anonymkode: e0313...0d4

Skrevet

Verden raser sammen, man skjønner at noe er galt men ikke hva. Depresjoner og angst som kommer igjen og igjen og mellom de periodene kjenner man seg konstant stresset og man kjenner ett ubehag man ikke klarer å sette ord på. Sånn var det for meg.

Anonymkode: cbafe...e2a

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette er er diagnose der alle mennesker har trekk fra noen av typene ,men du må ha 5 av 12 mener jeg for oppfylt kriterier for diagnosen ( og husk er mange typer,men fra en enkelt)

Unnvikende er den vanligste....

Gå til psykolog spesialist for utredning.

Anonymkode: 3ee8c...3d8

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan vet man at man har det og hvordan utarter det seg? Hvor går grensa mellom det som er innafor normalspekteret og personlighetsforstyrrelse?

Ja sånn delvis, jeg ble utsatt for diverse overgrep i oppveksten. 

Anonymkode: e151b...92d

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Verden raser sammen, man skjønner at noe er galt men ikke hva. Depresjoner og angst som kommer igjen og igjen og mellom de periodene kjenner man seg konstant stresset og man kjenner ett ubehag man ikke klarer å sette ord på. Sånn var det for meg.

Kommer vel veldig an på hvilken pf du har det? Dette høres ikke ut som narsissist pf for å si det slik😅

Anonymkode: 2803e...4e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vil si at dersom man leser om de ulike pf og kjenner seg veldig igjen, så er det stor sannsynlighet for at man har det i en grad. Det er også vanlig å ha trekk i flere ulike former for pf.

Min erfaring er at de mest alvorlige pf ikke blir fanget opp hos behandler. Fordi trekkene er tabubelagte og det er ubehagelig å legge ut om sine ubehagelige sider. Feks har jeg tenkt jeg kan ha trekk av emosjonell ustabil pf, men de tingene jeg gjør/har gjort opp igjennom som har fått meg til å tenke i de baner, de har jeg for meg selv. Dermed har behandler landet på sosial angst, spiseforstyrrelse og unnvikende personlighetsforstyrrelse. De diagnosene er lettere å tåle.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommer vel veldig an på hvilken pf du har det? Dette høres ikke ut som narsissist pf for å si det slik😅

Det er det heldigvis ikke, jeg har engstelig unnvikende pf.

Skrevet

Skaffdeg kunnskap, les, se på YouTube, tester etc. Hvis det ressonnerer så er du inne på noe

Anonymkode: ea34a...44d

Skrevet

Det er veldig vanskelig å vite at man har det selv. Alle mennesker har trekk fra fra flere personlighetsforrstyrrelser, der det skal mye mer enn man skulle tro til før man definerer det som personlighetsforrstyrrelse. Det er en omfattende screening som går spesifikt på personlighetsforrstyrrelse, der man svarer på veldig mange spørsmål over mange timer med en behandler. Jeg vet ikke hvorfor jeg har personlighetsforrstyrrelse. Men jeg har vist tegn som har pekt i den retningen alt fra tidlig i barndommen. Jeg skjønt til en viss grad at jeg slet psykisk fra slutten av tenårene men opplevde at terapi og særlig medisin hjalp meg lite. Men det var mer som en snøball som rullet fra tenårene og godt inn i voksenlivet der jeg fikk mer og mer omfattende problemer til jeg til slutt ikke klarte ta vare på meg selv økonomisk eller sosialt. 

Anonymkode: f57d7...649

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er veldig vanskelig å vite at man har det selv. Alle mennesker har trekk fra fra flere personlighetsforrstyrrelser, der det skal mye mer enn man skulle tro til før man definerer det som personlighetsforrstyrrelse. Det er en omfattende screening som går spesifikt på personlighetsforrstyrrelse, der man svarer på veldig mange spørsmål over mange timer med en behandler. Jeg vet ikke hvorfor jeg har personlighetsforrstyrrelse. Men jeg har vist tegn som har pekt i den retningen alt fra tidlig i barndommen. Jeg skjønt til en viss grad at jeg slet psykisk fra slutten av tenårene men opplevde at terapi og særlig medisin hjalp meg lite. Men det var mer som en snøball som rullet fra tenårene og godt inn i voksenlivet der jeg fikk mer og mer omfattende problemer til jeg til slutt ikke klarte ta vare på meg selv økonomisk eller sosialt. 

Anonymkode: f57d7...649

Du sier noe viktig helt i starten, det å ha en personlighet er noe vi alle har. Alle har trekk av alle pf variantene som kommer frem i ulike settinger i livet men en som har en pf lidelse har for mye av enkelte trekk og lider under det. Å sette pf diagnoser tar tid, mange går ut og inn og får behandling for depresjon feks i mange år før en behandler tar tak for å finne ut om det er en grunn for at disse depresjonen kommer igjen og igjen.

Endret av Duff
  • Liker 1
Skrevet

snakk med fastlegen om du kan ta noen tester

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...