Gå til innhold

Når avlive katten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sykdomsperioden har pågått over mange uker. Blodprøver, røntgen, ultralyd, antibiotikakurer har blitt gjort. Katten var også innlagt hos dyrlegen med intravenøs væske og behandling 1 uke.

De har ikke funnet ut hva som var galt. Det er oppdaget problemer med flere organer, men ikke årsak. 

Katten har gått fra å se ut som en sel med blank pels, til å se ut som et skjellett noen har lagt et tynt rufsete pelsteppe over.

Planen var at katten skulle avlives mandag som var. Men katten kviknet plutselig litt til. Spist bittelitt, drukket. Ville ha kos. Lener seg svakelig mot hånden din og maler svakt når dn blir kost med. Så katten ble ikke avlivet den dagen.

Katten er lik som den var mandagen. Skjellett med pels på. Sliter med bevegelse, spiser/drikker svært lite, men fremdeles en bitteliten forbedring i forhold til hva det var.

Katten kommer for kos. Nyter kos. Hvordan avliver man katten da? Samtidig hvor langt skal man la det gå?

Er det bedre at katten dør hjemme, på et kjent sted, men langsomt? Det ser ikke ut som katten har smerter, men rovdyr er gode på å skjule smerte.

Hva gjør man her?

Anonymkode: fa074...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om grensen for avliving er passert. Dra til veterinær eller be om hjemmebesøk. Sistnevnte er dyrere, men best for katten.

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Høres ut som om grensen for avliving er passert. Dra til veterinær eller be om hjemmebesøk. Sistnevnte er dyrere, men best for katten.

Enig. Og ikke ta med katten hjem for en langsom død, som du selv sier - de er eksperter på å skjule smerte.

klem!

Anonymkode: 0052a...4d6

Skrevet

Min var også kosete og malte når vi tok på han. Han spiste fortsatt, men han klarte ikke lenger å hoppe fra toalettet og opp på vaskemaskin som han alltid pleide å gjøre når jeg skulle pusse tenner.  Han var syltynn og hadde mistet pels her og der. De er veldig flinke til å skjule at de har vondt, og min hadde åpenbart vondt. Vi brukte ikke penger på å diagnostisere han, men veterinæren var nesten helt sikker på kreft da de fant forstørret lymfeknuter i bryst og økte hvite blodceller

Sannsynlig diagnose var lymfom med spredning til magen da dyrlegen kunne palpere en stor svulst i magen. Han måtte avlives selv om han viste små tegn til å ha det bra. Det er en viktig avgjørelse som dyreeier, selv om det er uendelig trist   ;/

• Hjerte 2
  • 1 måned senere...
Skrevet
Fame skrev (På 29.10.2023 den 14.29):

Min var også kosete og malte når vi tok på han. Han spiste fortsatt, men han klarte ikke lenger å hoppe fra toalettet og opp på vaskemaskin som han alltid pleide å gjøre når jeg skulle pusse tenner.  Han var syltynn og hadde mistet pels her og der. De er veldig flinke til å skjule at de har vondt, og min hadde åpenbart vondt. Vi brukte ikke penger på å diagnostisere han, men veterinæren var nesten helt sikker på kreft da de fant forstørret lymfeknuter i bryst og økte hvite blodceller

Sannsynlig diagnose var lymfom med spredning til magen da dyrlegen kunne palpere en stor svulst i magen. Han måtte avlives selv om han viste små tegn til å ha det bra. Det er en viktig avgjørelse som dyreeier, selv om det er uendelig trist   ;/

Huff, så trist 😔

Jeg har en katt som er 15 år. Mye av det samme som du nevner. I tillegg har pus diaré, har alltid hatt sensitiv mage. Men nå renner det oftere, mye bæsj rundt omkring. Formen virker ellers grei, men pus gjemmer seg av og til bort. Vil fortsatt kose på fanget mitt. Hopper ikke opp på vasken lenger for å drikke vann (må løftes). Har skjedd veldig gradvis i høst. Jeg er veldig usikker på hva jeg bør gjøre(jeg klarer ikke se at pus har det vondt, men vet at de kan gå lenge uten å vise smerte). Har tenkt tanken om avliving er alternativet😔

Anonymkode: d61e3...be3

Skrevet

Katter skjuler smerter. Utekatter gjemmer seg for å få dø i fred. Jeg synes du skal bestille ny time til avlivning asap og la den slippe å hangle noe mer.

Skrevet

Vi har vel en tendens til å vente for lenge. Jeg er skyldig i det samme med gamle-pusemor. 

Bare bestill time du..

Anonymkode: 496ff...8c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Huff, så trist 😔

Jeg har en katt som er 15 år. Mye av det samme som du nevner. I tillegg har pus diaré, har alltid hatt sensitiv mage. Men nå renner det oftere, mye bæsj rundt omkring. Formen virker ellers grei, men pus gjemmer seg av og til bort. Vil fortsatt kose på fanget mitt. Hopper ikke opp på vasken lenger for å drikke vann (må løftes). Har skjedd veldig gradvis i høst. Jeg er veldig usikker på hva jeg bør gjøre(jeg klarer ikke se at pus har det vondt, men vet at de kan gå lenge uten å vise smerte). Har tenkt tanken om avliving er alternativet😔

Anonymkode: d61e3...be3

Hvis katten ikke engang klarer å holde på avføring så synes jeg den burde få slippe, da har den det ikke noe godt. Jeg vet det er helt jævelig å miste dyr, mem det er vårt ansvar som eiere å ikke la de lide.

Anonymkode: 21676...db1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...