Gå til innhold

Hvordan bli valgt som leietaker i Oslo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for å bli valgt som leietaker i Oslo? Vi er et par som er på leting etter leilighet og har så langt vært på 4 visninger. Ønsker gjerne råd dersom noen har noen! 

Det har vært masse mennesker på alle visningene. Hvordan går man frem for å bli valgt? 

Anonymkode: a829a...c87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må skille deg ut. Renslig stille handy og ikke naver. 

Anonymkode: ca6cc...376

Skrevet

Tja. Vær hvit, ung kvinne uten barn og husdyr, men med fast inntekt.

Anonymkode: d1984...ff4

• Nyttig 1
Skrevet

Var på 6 visninger i Oslo, ble tilbudt alle. Et par i 40 årene der begge er sivilingeniører med jobb i oljebransjen. Vi er ikke røyk, ikke dyr og ikke barn. Ser velkledde og veltrente ut. En av oss syd Europeer, en norsk.
Vi trodde det skulle bli vanskelig å få leid i følge media, men vi ble tilbudt alt vi så. Tror pga noen av overfor nevnte faktorer.

Anonymkode: df70c...90b

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Var på 6 visninger i Oslo, ble tilbudt alle. Et par i 40 årene der begge er sivilingeniører med jobb i oljebransjen. Vi er ikke røyk, ikke dyr og ikke barn. Ser velkledde og veltrente ut. En av oss syd Europeer, en norsk.
Vi trodde det skulle bli vanskelig å få leid i følge media, men vi ble tilbudt alt vi så. Tror pga noen av overfor nevnte faktorer.

Vi har begge fast inntekt, ingen barn, røyker ikke, har ingen dyr. Vi har også kledd oss pent på visning. Vi har likevel ikke blitt tilbudt noe enda. Jeg er norsk og samboeren min er utenlandsk. Han snakker derfor engelsk, men tenker at det ikke burde ha noe å si. Vi tar ikke mye plass, men er vennlige og respektfulle. 

Skrevet

Ta med 'CV' med bilde på og litt informasjon om dere. Da er det lettere å huske dere.

Anonymkode: c64d6...c5d

• Liker 2
Skrevet

Utover referanser og "røyker ikke, drikker ikke" osv, fremstå som trivelige og sympatiske mennesker. Utleiere velger ofte utifra magefølelse og kjemi, og ikke bare cv.

Anonymkode: 81a42...90d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Utover referanser og "røyker ikke, drikker ikke" osv, fremstå som trivelige og sympatiske mennesker. Utleiere velger ofte utifra magefølelse og kjemi, og ikke bare cv.

Ja dette er viktig; kjemi. Som enslig, norsk kvinne med fast inntekt måtte jeg gjennom et trangt nåløye. Jeg innså også at det var ikke alle jeg ville leie hos…feks husverten som grillet meg mer enn jeg har blitt på jobbintervju, tydelig gikk inn for at jeg ikke skulle synes eller høres, ikke prate høyt etter kl 18, holde meg inne fra egen veranda hvis de brukte hagen etc etc. Jeg forventet spørsmål om hva jeg stemmer på også🫣Den husverten droppet jeg gledelig. Jeg har sjelden besøk, og snakker evt lavt med meg selv etter kl 18🥴Så han gikk glipp av en god leietaker. Noe jeg misliker sterkt ved å leie er at det aldri er godt vasket. Men er man desperat så krangler man ikke på sånt. Men føler meg utnyttet.

Anonymkode: 188a3...b78

Skrevet

Ryddig livssituasjon og økonomi, gode referanser fra tidligere leieforhold hvis dere har det. Normalt grei og høflig framtoning. Noen utleiere prioriterer folk som kan bo over lengre tid, mens andre har mer korttidsleie; finn de som passer med hva dere selv ønsker.

Anonymkode: d6eed...1b3

Skrevet (endret)
Just now, AnonymBruker said:

Hva skal til for å bli valgt som leietaker i Oslo? Vi er et par som er på leting etter leilighet og har så langt vært på 4 visninger. Ønsker gjerne råd dersom noen har noen! 

Det har vært masse mennesker på alle visningene. Hvordan går man frem for å bli valgt? 

jeg har ledig leilighet om 4 mnd. har ikke lagt ut på finn enda. majorstuen (oslo) 60 kvadrat 22 000 pr mnd.  2 soverom . kan snakke med leietakerne om de kan flytte ut litt før eller senere om det passer

Endret av shara89
  • Liker 1
Skrevet

Broren min og samboeren (begge utdanna, i fast jobb, ikke-røykende, hvite.., den gang barnløse) slet med å bli valgt, og de endte med å lage en annonse på finn selv. Fikk mange tilbud fra utleiere da. Dette er en del år siden nå, men altså i en tid med pressa leiemarked. Stappfulle fellesvisninger, og vanskelig for rolige, litt beskjedne folk som dem å utmerke seg/selge seg inn, når andre var mye mer på hugget.

Anonymkode: 3fbc2...cdf

Skrevet
shara89 skrev (2 minutter siden):

jeg har ledig leilighet om 4 mnd. har ikke lagt ut på finn enda. majorstuen (oslo) 60 kvadrat 22 000 pr mnd.  2 soverom . kan snakke med leietakerne om de kan flytte ut litt før eller senere om det passer

Ditt tilbud bryter med forumets regler!!!

Anonymkode: c42d2...61b

• Liker 1
Skrevet

Vi har visning med en og en potensiell leietaker (eller par så klart), er ganske lett å plukke ut de som har gode søknader. Prioriterer de som skriver bra og har lagt litt jobb i søknaden (da regner jeg med de forstår leiekontrakten også), og som vi antar passer inn. Dvs de har jobb (borte på dagen, legger seg så vi ikke forstyrrer hverandre), er sikre betalere, gjerne gode referanser, og som vi har god kjemi med. De må fremstå som stille og rolige, kanskje de er glad i friluftsliv eller andet som vi kan prate om. Vi skal tross alt bo i samme hus, så synes det er viktig at det er litt hyggelig når vi møter hverandre i innkjørselen 😊 

Ønsker også helst folk som vil bo en stund, men ikke for evig. Det blir da ofte folk på 25-30 år som er ferdigstudert og ikke har fått spart opp til egen bolig enda men jobber mot det. Folk som ikke har barn enda, da utleiebolig ikke er egnet for det. Kanskje folk fra andre steder i landet som kanskje planlegger å flytte «hjem» etterhvert.

Kommer det par på 40+ med gode jobber lurer man jo litt på hvorfor de ikke har kjøpt sitt eget, det skurer litt.

Og så prioriterer vi helst folk fra Norge eller Nord-Europa. De er etter vår erfaring mest lik oss og det blir lite tull og vi slipper mest sannsynlig å få inn gatekjøkken i kjelleren (no offense). 

Anonymkode: d99ec...6cd

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har visning med en og en potensiell leietaker (eller par så klart), er ganske lett å plukke ut de som har gode søknader. Prioriterer de som skriver bra og har lagt litt jobb i søknaden (da regner jeg med de forstår leiekontrakten også), og som vi antar passer inn. Dvs de har jobb (borte på dagen, legger seg så vi ikke forstyrrer hverandre), er sikre betalere, gjerne gode referanser, og som vi har god kjemi med. De må fremstå som stille og rolige, kanskje de er glad i friluftsliv eller andet som vi kan prate om. Vi skal tross alt bo i samme hus, så synes det er viktig at det er litt hyggelig når vi møter hverandre i innkjørselen 😊 

Ønsker også helst folk som vil bo en stund, men ikke for evig. Det blir da ofte folk på 25-30 år som er ferdigstudert og ikke har fått spart opp til egen bolig enda men jobber mot det. Folk som ikke har barn enda, da utleiebolig ikke er egnet for det. Kanskje folk fra andre steder i landet som kanskje planlegger å flytte «hjem» etterhvert.

Kommer det par på 40+ med gode jobber lurer man jo litt på hvorfor de ikke har kjøpt sitt eget, det skurer litt.

Og så prioriterer vi helst folk fra Norge eller Nord-Europa. De er etter vår erfaring mest lik oss og det blir lite tull og vi slipper mest sannsynlig å få inn gatekjøkken i kjelleren (no offense). 

Hvorfor skurrer det? 

Det kan være at de har eid tidligere, flyttet til annen by/bydel, og skal leie inntil videre. Kan også være at de ikke er etablerte nok som par, og ønsker å leie sammen et par år før de tar skrittet og kjøper. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke følt meg velkommen. Kanskje best med airbnb? Dette er ihvertfall ikke et hjem.

Anonymkode: 188a3...b78

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Din bolig, ditt valg. men de "skinner igjennom" ovenfra og ned holdning så det holder. Skriftlig søknad om å fa lov til å leie din fantastisk kjellerleilighet,,,,,,,,,,,,,,Glad det finnes "normal" utleiere.

Anonymkode: c42d2...61b

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er to gjeldsfrie personer med millioninntekter som eier hver vår lille leilighet. På grunn av relativt ferskt forhold, ønsker vi å leie noe større sammen et par år før vi kjøper noe selv. 
Typisk norsk å dømme folk ut i fra bolig

• Liker 2
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har begge fast inntekt, ingen barn, røyker ikke, har ingen dyr. Vi har også kledd oss pent på visning. Vi har likevel ikke blitt tilbudt noe enda. Jeg er norsk og samboeren min er utenlandsk. Han snakker derfor engelsk, men tenker at det ikke burde ha noe å si. Vi tar ikke mye plass, men er vennlige og respektfulle. 

Samme tilfelle her, at han snakker engelsk. Ut i fra det du skriver virker det som dere bare har vært uheldige. Samtidig er det litt rart at dere ikke finner noe, da folk sliter med å få leid ut i Oslo for tiden. Håper det ordner seg for dere 

Skrevet
shara89 skrev (På 29.10.2023 den 16.44):

Tusen takk! Men det har faktisk ordnet seg nå ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.10.2023 den 12.27):

Samme tilfelle her, at han snakker engelsk. Ut i fra det du skriver virker det som dere bare har vært uheldige. Samtidig er det litt rart at dere ikke finner noe, da folk sliter med å få leid ut i Oslo for tiden. Håper det ordner seg for dere 

Vi fant faktisk noe! Vi var veldig heldige!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...