Gå til innhold

Middelalderkunnskap ved NTNU?

Lealaus

Anbefalte innlegg

Er det noen her som tar, har tatt eller har kjennskap til dette studiet? Synes det ser veldig interessant ut. Tar per i dag digitale medier ved UiO, og har undersøkt litt og ved å ta middelalderkunnskap og vidre til master i tverffaglige kulturstudier så tror jeg at jeg kommer til å ha et godt grunnlag for vidre jobb. Noen meninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg står på utdanningsmesser for NTNU nå i vår, men som du kanskje vet er NTNU delt i to hoved-"leire", Gløshaugen og Dragvoll. Jeg står for Gløs, så har dessverre ikke direkte kjennskap til middelalder-studiet. Men, hvilke informasjon har du skaffet deg? Hovedkatalogen til NTNU regner jeg med, men finnes også en liten brosjyre som går spesifikt for hvert enkelt studium. Har du den også? Ellers står det jo en del på nettsidene til NTNU, vet ikke om du har lest der? Om du lurer på noe konkret anbefaler jeg å sende en mail til studieveilederne ved programmet, de synes bare det er hyggelig å hjelpe!

Ellers kan jeg jo si at Trondheim er Norges beste studieby!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest på nettet så langt. Har fortsatt igjen et år av bachelorgraden min, så det blir ikke før i eventuelt 2007 (vurderer et friår, dog).

Jeg lurer litt generelt på om fagenes oppbygning, bl.a. Jeg finner ikke en slik oversikt over emner som f.eks. uio har, mulig jeg bare leter dårlig?

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, står jo her hvilke emner studieprogrammet består av. I høyre margen altså. Noe sånt du tenkte på?

Nei. For der ser man jo bare hva de heter, ikke hvem som underviser, hva emnet består av, hva som er meningen man skal lære, eksamensform osv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mm. Men dette er ikke det samme som middelalderkunnskap.

Ser man på studiebeskrivelsene fra NTNU og UiB er det ikke de helt store forskjellene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man på studiebeskrivelsene fra NTNU og UiB er det ikke de helt store forskjellene ;)

I middelalderkunnskap er det ingen påkrevde språkfag, bl.a. De fagene som står øverst på siden er de fagene man må ha, de under historie/latin/kunsthistorie/norrønt-nordisk/det norske institutt i Roma er emnene man kan velge. Og veien vidre er slett ikke den samme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vi nok litt dypere ned i NTNU-sidene ja!

Se her. Last ned studiehåndboken fra i år. Fra siden 655 og litt utover står det om middelalderkunnskap. De fagene som er obligatorisk står beskrevet med innhold, eksamensform og så videre. I tillegg er det en del valgfrie emner, dette har ikke jeg oversikt over hva som kan velges, det kommer typisk informasjon om når man har begynt på studiet. Hvis du er veldig nysgjerrig anbefaler jeg heller en mail til en rådgiver. Der det står "valgfritt emne på et-eller-annet-2010-nivå (Eller noe sånt, husker ikke helt ordlyden... <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> ), kan du gå her, velge enten høst eller vår og lete frem til emnekoden for å se hvilke emner som kan være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Det vil nok mest være for egen interesse, men jeg vil etter min mening få en ganske så fremtidsrettet utdannelse. Tar som sagt bachelor i digitale medier nå. Jeg vil få et ganske heftig studielån, men jeg gjør heller det, enn å utdanne meg til noe jeg ikke vil. :-)

Det løpet jeg evt. kunne tenke meg med et slik studie er middelalderkunnskap -> master i tverrfaglige kulturstudier med vekt på teknologi og vitenskap.

Med mastergrad i sistnevnte vil jeg være rettet slik mot et arbeidsmarked:

"På den måten vil du få grunnlag for å arbeide med detaljerte analyser av forskjellige typer teknologier og kunnskapsprosesser, det være seg innenfor forskning, næringsliv, utredningsarbeid, politikkutvikling, kunnskapsledelse og innovasjon.

I mastergradsoppgaven kan du gjøre bruk av ulike typer teori og tematisk kan vi nevne noen aktuelle områder:

Innovasjon, design, forbruk

IKT, kunnskapsorganisering, tverrfaglighet

Energi, miljø, transport

Vitenskap, teknologi og kjønn

Bioteknologi, natur, kultur"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...