Gå til innhold

Hvem tar oftest initiativet til samlivsbrudd - og hvorfor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenden har vel  i mange år vert at kvinner er den part som   oftest  har tatt  initiativet til samlivsbruddet, og  sex, ulik arbeidsfordeling har ofte  vert en  kilde til samlivsbruddet.  Historien foreller at i  økonomiske nedgangstider "dyrtider" er det ferre samlivsbrudd en i økonomiske oppgangstider. Nå har  trenden snudd,og eit økende antall  menn tar initiativet til samlivsbrudd når økonomien blir presset,og  de oppgir partner manglende forståelse over håndtering av økonomien som kilde deres valg.

Mange både   par, og enslige  har etterhvert  fått oppleve en ny økonomisk  hverdag som de aldri har opplevd før. Mange har knapt opplevd en renteøkning, og de har finansiert sin velferd  på lånte penger til tross for advarsler om økte renter.

Samlivsbrudd har sine kostnader både for den enkelte, og ukjente  samfunnmessige økonomiske kostnader som har vert lite fokus på .    

https://www.nrk.no/norge/bankene_--_-kvinner-har-darligere-oversikt-over-okonomien-enn-menn-1.16575186

https://forskning.no/psykologi-samliv-spor-en-forsker/hvem-tar-egentlig-initiativet-til-a-avslutte-et-forhold-og-hvorfor/2146365

https://www.nettavisen.no/livsstil/derfor-forlater-kvinner-mannen-sin/s/12-95-3423906638

Anonymkode: cbf77...7d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange både   par, og enslige  har etterhvert  fått oppleve en ny økonomisk  hverdag som de aldri har opplevd før. Mange har knapt opplevd en renteøkning, og de har finansiert sin velferd  på lånte penger til tross for advarsler om økte renter.

Tenker at da er man passe dum.

Ingen ved sine fulle fem har tenkt at de siste års absurd lave rentenivå ville vare.

Har man belånt uten minimum 5% rentebuffer, så har ikke banken gjort jobben sin.

Skjønner at økonomi er kilde til en del konflikt. Det leser man jo om. Selv aldri erfart det igjennom vårt 20 år som samboere. Største økonomiske konflikten vi har hatt på 20 år, er at jeg kan få «kjeft» fordi jeg har brukt litt for mye på søndagsmiddagen en gang i blant. Det overlever vi.

Anonymkode: e3a0c...3f1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er mann og jeg måtte «tvinge» dama med på FVK. Hun synes vi har et flott forhold mens jeg er her fremdeles pga barna.

Det som provoserer meg mest er at hun er fornøyd. Vi har hus og bil og barn, hva mer kan et menneske ønske seg?

Anonymkode: 88140...417

• Hjerte 2
Skrevet

Her i huset er det jeg, kvinne (49 år) som er «finansminister» og hovedlånetaker i banken, men mannen har selvsagt innsyn og er medlånetaker. Vi har felles regningskonto hvor vi setter inn 15’ hver pr måned hvor lån, strøm, forsikring etc trekkes. Å ikke ha innsyn i familiens og sin egen økonomi i 2023 er jo bare dumt og tegn på blåøydhet tenker jeg. Det viktigste vi gjør, både kvinner og menn er å sikre oss økonomisk på best mulig måte. Ta utdannelse, jobbe 100% så sant helsa tillater det. Vi har forsikringer på huslånet slik at halvparten slettes om en av oss skulle falle fra og ved evt uførhet. 

Vi jobber begge 100%, tjener omtrent likt rundt 620 000,- er gift og har 2 felles barn. Alt er ikke rosenrødt, men man jobber på og gir og tar. 

Anonymkode: b525a...dc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er mann og jeg måtte «tvinge» dama med på FVK. Hun synes vi har et flott forhold mens jeg er her fremdeles pga barna.

Det som provoserer meg mest er at hun er fornøyd. Vi har hus og bil og barn, hva mer kan et menneske ønske seg?

Men, gå da! 

Du trenger ikke hennes tilatelse.... 

Anonymkode: 0df4a...26a

• Liker 3
Skrevet

Men, det er i all hovedsak kvinner som drar. 

Menn, blir. Med mindre de har funnet en annen eller han får mye mere jobb ved å bo med partner. 

Somregel er det kvinner som får mye mere jobb når vi er i forhold, men får vi møtt våre følelsesmessige og seksuellevehov, så blir vi. 

Men, ofte klarer ikke mannen å møte disse heller, så hvorfor skulle vi ha blitt? (noen holder ut pågrunn av økonomi.. Men, sier de er pågrunn av barna 🙄.) 

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men, det er i all hovedsak kvinner som drar. 

Menn, blir. Med mindre de har funnet en annen eller han får mye mere jobb ved å bo med partner. 

Somregel er det kvinner som får mye mere jobb når vi er i forhold, men får vi møtt våre følelsesmessige og seksuellevehov, så blir vi. 

Men, ofte klarer ikke mannen å møte disse heller, så hvorfor skulle vi ha blitt? (noen holder ut pågrunn av økonomi.. Men, sier de er pågrunn av barna 🙄.) 

selvfølgelig drar dere når dere allerede har en annen mann som venter. forskning viser at over 50 prosent av kvinner har en backup mann mens de allerede er i forhold/gift. så om ting blir surt går de rett til backup mannen, ergo de har lettere for å gå da de går rett fra en kuk til neste

ikke en eneste celle i kroppen deres er lojal

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2769593/HALF-women-fall-partner-standby-fancied-case-current-relationship-turns-sour.html

Anonymkode: d2775...e06

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

selvfølgelig drar dere når dere allerede har en annen mann som venter. forskning viser at over 50 prosent av kvinner har en backup mann mens de allerede er i forhold/gift. så om ting blir surt går de rett til backup mannen, ergo de har lettere for å gå da de går rett fra en kuk til neste

https://www.dailymail.co.uk/femail/article-2769593/HALF-women-fall-partner-standby-fancied-case-current-relationship-turns-sour.html

Hæ? 

Ja, jeg hadde ingen backup. Og det er vel i all hovedsak menn, som i størregrad drar om de har backup.. 

At kvinner ikke er lojale? 😂😂😅 Aj... 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er ei nettundersøkelse blant 1000 kvinner i UK, ikke norsk forskning. 

Anonymkode: 4c11d...72a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, er usikker på om din påstand er riktig at  50 % av alle kvinner har en backup.

Velger å tru at 50 % av både menn og kvinner har følt på en forelskelse til en av det motsatte kjønn selv om de lever i parforhold. Velger også å tru at 50 % av både kvinner og menn har en venn /venninne / arbeidskolega av det motsatte kjønn som de føler sterke  bånd til. 

Norge har vert på Europatoppen i renovering av boliger, og husholdningsgjeld i mange år, og nå er   regningen komt.

Kvinner legger mer vekt på ny kjøkkeninnredning, nytt bad, nye  møbler, og de får innfridd sine ønsker  under familiens styremøte  for husfreden sin del. Menn  legg vekt etterisolering av huset, utette vinduer, singeltak /stein utgått på dato. men blir nedstemt til fordel for kvinners innfridde krav.  

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ei nettundersøkelse blant 1000 kvinner i UK, ikke norsk forskning. 

Det er ikke så stor forskjell på kvinner i den vestlige verden, den er nok ganske representativ her også. Hvorfor hater damer tall og fakta?

Anonymkode: 4a7b8...231

• Nyttig 1
Skrevet

Menn går fordi de finner en annen, kvinner vil finne seg selv: 

IMG_5829.jpeg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Menn går fordi de finner en annen, kvinner vil finne seg selv: 

IMG_5829.jpeg

Hvis du refererer til artikkelen,  så står det "menn vil finne en annen",  og ikke at de har gjort det.  Litt interessant det som står under bildet også, ref hva som blir sagt av noen her i tråden. 

Anonymkode: a76bb...e19

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis du refererer til artikkelen,  så står det "menn vil finne en annen",  og ikke at de har gjort det.  Litt interessant det som står under bildet også, ref hva som blir sagt av noen her i tråden. 

Anonymkode: a76bb...e19

Ja, jeg så det. Har også lest at menn innleder forhold nokså raskt etter brudd. I min omgangskrets har det det siste året vært 4 samlivsbrudd og felles for de er at det er damene som har tatt avgjørelsen etter lang «betenkningstid», og at mennene gjerne vil fortsette som før. Men innser at det er «svogerforskning». 

Skrevet

Kvinne. Jeg tok initiativet til bruddet og dro pga. vold. To barn og jeg klarer oss helt fint alene.

Anonymkode: 66f16...a97

• Hjerte 6
Skrevet

Det er jo dyrt å skille seg, så at man skal gjøre det av økonomiske årsaker virker rart... Dog så skjønner jeg at økonomi kan være en kilde til krangel og misnøye.

Jeg kjenner to par som skiller seg nå, eller jeg kjenner mannen godt i begge, og i begge er det mannen som går. Økonomi har ingenting med saken å gjøre. Tvert imot.. det økonomiske, i tillegg til barna selvfølgelig, har trenert prosessen og gjort at det ene paret fremdeles bor sammen pga det dårlige boligmarkedet. Det andre beholder huset hvor barna skal bo, så skal de to ha leie hver sin leilighet og flytte frem og tilbake etter samværsuker. Det er jo ofte en økonomisk katastrofe å skille seg.

Jeg kjenner faktisk flere menn enn kvinner som har gått, tilfeldigvis (og selvsagt ikke noe statistikk). En fellesnevner er at de nok burde gått for ti år siden, de tenkte tanken på bryllupsdagen omtrent. Så gjør man det beste ut av det og ignorerer den stemmen, men det går ikke over tid. Så bruker de fem år til på å tenke på skilsmisse. Så møter de kanskje noen andre, den døren er jo åpen. Så menn skiller seg også, men det må ikke være pga økonomi. 

Anonymkode: 461b5...cd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men, gå da! 

Du trenger ikke hennes tilatelse.... 

Som jeg skrev så er jeg i forholdet pga barna. Et brudd ville bety at jeg ser dem halvparten så ofte, de ville måtte bytte skole, og sjansen er stor for at de ville ta mors «side».

Alternativet er å leve i et kaldt forhold noen år til barna flytter ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor hater damer tall og fakta?

Anonymkode: 4a7b8...231

Fordi menn bruker tall feil? 

Mye er ulikt mellom England og her, blant annet annen modell for barnehager (les: steindyrt) og flere hjemmeværende kvinner.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi menn bruker tall feil? 

Alle menn? Har du en kilde på det eller er dette mest intuisjon?

Sitat

Mye er ulikt mellom England og her, blant annet annen modell for barnehager (les: steindyrt) og flere hjemmeværende kvinner.

Og det er også gyldig kritikk av en kilde. Man finner veldig sjelden feilfrie kilder som besvarer nøyaktig det man lurer på. Man finner en og helst flere som er så gode som mulig og så nært som mulig.

Skrevet

Kvinner tar initiativet til samlivsbrudd i 80% av tilfellene. Og av de så er det 50% som allerede har funnet en annen mann eller ender sammen med en innen kort tid. Resterende er pga manglende interesse i mannen. Av de 20% menn som trer ut av et forhold så er det bare 10% som forlater fordi de har funnet en annen dame. 

Med andre ord kan man fint avkrefte forestilling som er her inne av at menn bare stikker av med nye damer. For det gjelder bare 4% av samlivsbrudd. Mens i 40% av samlivsbrudd har kvinnen funnet en ny mann. Tygg på den kvinncels. 

Anonymkode: 5e0f5...80f

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...