Gå til innhold

Tips til enkle kjøttfrie middager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her går det i den samme middagen om og om igjen: laks og pasta. Har null inspirasjon. Noen som har enkle kjøttfrie middagsforslag ? 😅🤗

Anonymkode: b2ef0...27a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hva du synes er enkelt, men denne er supergod selv uten tilbehøret, og da er det eneste du egentlig må tilberede er å skrelle/skjære opp/koke søtpotet, blande alt sammen, og så ha det i lefser og steke de i panna i par min. Så går veldig fort selv om det er flere ingredienser

https://vegetarentusiast.no/sotpotetquesadilla/

Anonymkode: fb1e0...895

Skrevet

Nå på høsten passer det med supper. Der kan varieres i det uendelige og er lett å lage uten kjøtt. Her lager vi ofte gulrotsuppe med røde linser, potet- og purreløksuppe, gresskarsuppe, spinatsuppe og blomkålsuppe. 

Andre forslag til kjøttfrie høstmiddager kan være indisk daal, risotto i diverse varianter (sopp, gresskar ol) og chili sin carne

Anonymkode: 1ab66...b1c

• Liker 2
Skrevet

Daal og one pot pasta er veldig enkelt. For eksempel disse oppskriftene: https://www.vegetarbloggen.no/2017/05/15/kremet-daal/
https://vegetarentusiast.no/onepotpasta/

Er du ute etter enkle fiskeretter så er de nye «grønnsaker til steking» fra bama ypperlig til fisk. De har forskjellige grønnsaker og smaker på sausen som er med, så da kan du velge den du foretrekker best. Ha gjerne nudler eller ris til, om du ønsker. 

Skrevet

Hvis du spiser sjømat kan du lage fiskekaker med revet gulrot og potet, fiskesuppe, lakseburger, fiskegrateng, avkokt laks, rekesmørbrød. 

Anonymkode: 1d7cb...032

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her går det i den samme middagen om og om igjen: laks og pasta. Har null inspirasjon. Noen som har enkle kjøttfrie middagsforslag ? 😅🤗

Anonymkode: b2ef0...27a

Søk på indiske retter. Masse spennende kjøttfrie varmmat retter. Vestlige kjøttfrie retter er ikke I nærheten. 

Skrevet

Enkle kjøttfrie middager? Tja, stort enklere enn pannekaker eller grøt blir det vel ikke ;)

• Hjerte 1
Skrevet

Maissuppe med stekt mais på toppen er en slager hos oss.

Anonymkode: 1cae4...060

Skrevet
  • Ting med egg: omelett, quiche, ovnsbakt pannekake, shashuka, 
  • Fisk og sjømat: fiskesuppe, wok med scampi, fiskerett i ovnen (hvit fisk, grønnsaker, tomater) 
  • Pastaretter
  • Quinoa, linser, nbønner - «chilli sin carne»
  • Quesedillas med ost og bønner

Generelt anbefaler jeg deg å ta utgangspunkt i en ingrediens du har, eller vil bruke, lg finne oppskrifter med den i. F.eks Tofu: kjøp tofu, og lær deg 2-3 oppskrifter med den. Ditto bønner, linser osv 

Og kun av nysgjerrighet: hvorfor ikke kjøtt?

Skrevet

Jeg prøver å kutte ned på kjøttet jeg spiser og det fungerer godt, spesielt i litt krydrete retter, å bytte ut med forskjellig sopp. Spesielt østerssopp har en litt kjøttaktig konsistens, syns jeg. Hvis jeg lager indiskinspirert er kikerter og poteter et must. 

Skrevet

Osteomelett

Anonymkode: 7efab...c0a

Skrevet

jeg liker grønnsaker, broccoli, søtpaprika, squash, aspaarges, sopp kuttet i biter og freser de i pannen før jeg krydrer med det jeg har for hånden liksom typ salt, pepper, cumin osv, og heller over en dæsj matfløte, chillisaus og slenger oppi noen scampi - hvis jeg har lyst serverer jeg det til fersk taglitelle..  

Anonymkode: 3b2cd...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...