Gå til innhold

Hvordan klarer folk å spare opp EK i dagnes situasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jobb mye og bruk lite.

Jeg har to jobber og jobber 140-150% i snitt og tjener dermed ca 900 000 brutto i året, så selv om jeg nå betaler ca 15000 i mnd på lånet(dette er min del av lånet) sparer jeg 20 000-30 000 i mnd. Kunne spart mye mer om jeg måtte, men ønsker å bruke litt på å leve også med samboer og to barn.

Anonymkode: b62f5...151

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er elektriker i tidlig 20 årene. leier rom for 5000 pr mnd i Trondheim og har utbetalt ca 40 000 pr mnd. sparer 25 000 pr mnd. lett å spare

Anonymkode: a7e13...9e7

Da må du jobbe veldig mye overtid om du skal få utbetalt 40k i måneden? 

Anonymkode: d3c4e...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da tenker jeg på folk som er på leiemarkedet og som sitter med 0 i EK. Leieprisene går opp, matpriser går opp, strøm går opp, bensin/diesel, kollektivt er svindyrt osv osv ... 

Jeg er i 20 - årene og på leiemarkedet. Ser at majoriteten av lønna går ned i et sug av vanlige regninger. Kan ikke fatte hvordan andre unge eller eldre som "starter på nytt" har mulighet til å spare nok opp til egen bolig slik det er nå. 

Hvor mye regninger har man egentlig som 20-åring? Husleie og strøm, og transport? Burde være helt i overkommelig å spare.

Anonymkode: f74b2...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jobb mye og bruk lite.

Jeg har to jobber og jobber 140-150% i snitt og tjener dermed ca 900 000 brutto i året, så selv om jeg nå betaler ca 15000 i mnd på lånet(dette er min del av lånet) sparer jeg 20 000-30 000 i mnd. Kunne spart mye mer om jeg måtte, men ønsker å bruke litt på å leve også med samboer og to barn.

Anonymkode: b62f5...151

Hvis du har barn - pass på at partner tar seg av barna, slik at du selv kan jobbe overtid og spare.

Anonymkode: 178bc...397

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må kutte litt ned på utgiftene da, igjen. Ett par dager til med havregryn o.l til middag i uka. 

Anonymkode: 8c0d9...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo helt og holdendt an på hva du tjener… 

Jeg har 0 problemer med å spare 10-20.000 kr i måneden uten å nekte meg selv noe. Tjener 720.000 i året, leier bolig og har per i dag 800.000 i EK. Er 40 år gammel.

Siden elektriker blir nevnt: Leieboeren i sokkelen er 22 og har utbetalt 62.000 kr i måneden. Han sparer mye mer enn meg.

Anonymkode: 4cf44...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det kommer jo helt og holdendt an på hva du tjener… 

Jeg har 0 problemer med å spare 10-20.000 kr i måneden uten å nekte meg selv noe. Tjener 720.000 i året, leier bolig og har per i dag 800.000 i EK. Er 40 år gammel.

Siden elektriker blir nevnt: Leieboeren i sokkelen er 22 og har utbetalt 62.000 kr i måneden. Han sparer mye mer enn meg.

Hva jobber han/hun som når personen får utbetalt 62k i en alder av 22??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva jobber han/hun som når personen får utbetalt 62k i en alder av 22??

Elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elektriker.

Hvordan klarer elektrikere å få så mye utbetalt i måneden? Da må de jobbe ekstremt mye overtid?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan klarer elektrikere å få så mye utbetalt i måneden? Da må de jobbe ekstremt mye overtid?

De jobber på anlegg. Dobbelt så mye betalt som vanlig elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor mye regninger har man egentlig som 20-åring? Husleie og strøm, og transport? Burde være helt i overkommelig å spare.

Anonymkode: f74b2...396

Leie, strøm, Internett, innbo evt andre forsikringer, mobil, transport, mat, helse. Det er et minimum. I tillegg har vel noen noe streaming tjenester,klær og litt fritid. I tillegg er det jo de utgiftene som kommer inne i mellom som tannlege, frisør, gaver og uforutsette utgifter.

Det er ikke uvanlig å betale 12000 kr for en leilighet med 1 soverom nå. En lavtlønn yrke vil gi 10-11000 igjen til Alt Annet. Det er ikke mye man får spart hver mnd, selv om man er nøktern i forbruket sitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvis du har barn - pass på at partner tar seg av barna, slik at du selv kan jobbe overtid og spare.

Anonymkode: 178bc...397

Ok, og… partner, da? 

Anonymkode: 83e52...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En er glad en bevisst har lagt til rette for svært små faste utgifter i mnd. Fy pokker så det skal svi for folk med dyre renter, økning i kommunale avg og forsikringsselskapene har annonsert stigning etter nyttår.

Anonymkode: e7346...feb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til å kutte ut "dillet" som mange tror de må ha. Du trenger ikke mange ting. Du blir faktisk mye lykkeligere med mindre ting å passe på. Vinn vinn.

Anonymkode: fee54...1b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kanskje heldig, men syntes ikke det var vanskelig å spare opp til EK. Sparte 150 000 i året til jeg hadde nok til å kjøpe meg en leilighet. Fikk en greit betalt jobb etter studiet, bare meg selv å ta hensyn til så jeg kunne bo billig, og levde fortsatt på "studentbudsjett" selv om jeg var i full jobb. 

Anonymkode: a6814...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sparer all overtid til ek omlag 150 -160 000 i året, men lever også godt på den lønnen jeg har som grunnlønn 623 000 slik at jeg sparer i tillegg rundt 3000 hver mnd til ek og rundt 10 000 til annen sparing. I tillegg går endel av ferielønnen til ek. Ca 200 000 i året totalt. 

Anonymkode: 74aef...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 10.50):

Akkurat som til alle andre tider: Spare! Sykle istdf. kollektiv, aldri spise ute, ikke drikke alkohol, se på Netflix heller enn å gå på kino, sett av alt du kan av lønna til sparing. Halvparten av sparinga i aksjefond.

Anonymkode: 79c89...20b

Går istedenfor kollektiv, drakk alkohol sist i mars på jobbkurs ( altså gratis ) og spiste ute sist i juni 2022. Har ikke vært på kino på åresvis. Har kuttet Netflix for og spare ( er en del bra i nrk arkivet som er « gratis» som i allerede betalt for via skatt) ..sparetipsene dine er for folk med god råd egentlig. 

Anonymkode: 5c97e...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 10.48):

Da tenker jeg på folk som er på leiemarkedet og som sitter med 0 i EK. Leieprisene går opp, matpriser går opp, strøm går opp, bensin/diesel, kollektivt er svindyrt osv osv ... 

Jeg er i 20 - årene og på leiemarkedet. Ser at majoriteten av lønna går ned i et sug av vanlige regninger. Kan ikke fatte hvordan andre unge eller eldre som "starter på nytt" har mulighet til å spare nok opp til egen bolig slik det er nå. 

Flytt hjem til foreldrene dine i et par år imens du jobber. Du kommer til å spare masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide en knøttliten kjellerleilighet med muggplager og skikkelig trekk om vinteren, tok buss 30 minutter hver vei til jobb, drev med dumpsterdiving for å få nok mat, pluss jobbet hauger med overtid (da spanderte gjerne arbeidsgiver pizza også), hadde en elendig jobb men sparte allikevel over 100.000 i året. Hadde vi vært 2 med inntekt ville vi kunne spart 90% av partners inntekt også, siden den eneste ekstrautgiften ville vært litt mer mat. 

Anonymkode: bf53e...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...