AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Del Skrevet 29. oktober 2023 Da tenker jeg på folk som er på leiemarkedet og som sitter med 0 i EK. Leieprisene går opp, matpriser går opp, strøm går opp, bensin/diesel, kollektivt er svindyrt osv osv ... Jeg er i 20 - årene og på leiemarkedet. Ser at majoriteten av lønna går ned i et sug av vanlige regninger. Kan ikke fatte hvordan andre unge eller eldre som "starter på nytt" har mulighet til å spare nok opp til egen bolig slik det er nå. Anonymkode: d3c4e...308 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #2 Del Skrevet 29. oktober 2023 Akkurat som til alle andre tider: Spare! Sykle istdf. kollektiv, aldri spise ute, ikke drikke alkohol, se på Netflix heller enn å gå på kino, sett av alt du kan av lønna til sparing. Halvparten av sparinga i aksjefond. Anonymkode: 79c89...20b 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Akkurat som til alle andre tider: Spare! Sykle istdf. kollektiv, aldri spise ute, ikke drikke alkohol, se på Netflix heller enn å gå på kino, sett av alt du kan av lønna til sparing. Halvparten av sparinga i aksjefond. Anonymkode: 79c89...20b Hvorfor i aksjefond å ikke på en vanlig sparekonto? Anonymkode: 26e39...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #4 Del Skrevet 29. oktober 2023 De forbruker mindre enn hva som kommer inn. Anonymkode: 3a7ee...b88 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 29. oktober 2023 #5 Del Skrevet 29. oktober 2023 Sørger for at alle regninger er så lave som mulig, spesielt strøm, forsikringer (sjekker årlig), mobil, streaming (du trenger ingen, men kan klare deg med én). Tv kanaler trenger man ikke. Man kan trene ute eller hjemme. Handler mat smart. Tilbud, spiser opp all maten, aldri restaurant og sjeldent takeaway. Bruker fryseren aktivt, spiser ikke dyr mat hver dag (kjøtt, yoghurt etc). Hver krone teller. Du trenger ikke nye klær. Du har sannsynligvis nok for åresvis om du faktisk ser over mengden du har. Når du faktisk MÅ ha noe nytt, prøv først å reparere det som går i stykker, så handle brukt først (utenom undertøy såklart). Møt venner hjemme, ikke ute. Kunne fortsatt, men det er bare noe av det vi gjør. Vi har bolig, men har alltid spart mest mulig, og det er jeg veldig glad for nå som det meste er dyrere. Det handler om gode vaner rett og slett, og å innse at livet ikke handler om å ha det nyeste og beste. Man trenger ikke så mye for å ha det godt, men tak over hode, varme og mat er helt nødvendig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Del Skrevet 29. oktober 2023 Tja, få seg en jobb der lønna er god og jobbe mye overtid? Går fint å få utbetalt 50k+ i mange yrker, er forbruket da 25k så sparer man fort opp en pen sum i aksjefond. Jobber man i lavtlønnsyrke blir det vanskeligere. Bør nok se om det kan lønne seg å skifte yrke da. Anonymkode: 55913...681 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 29. oktober 2023 #7 Del Skrevet 29. oktober 2023 (endret) Svaret for en 20åring er humankapital. Har du vært student og fått deg grad, så kan du få en god jobb med en full lønn. Men samtidig fortsetter du studentlivet litt til og den enorme differansen spares som egenkapital. Opp mot 750k i løpet av 3 år er ikke sjelden. De jobber og setter livet noen år på vent. Belønningen er en grei økonomi å starte livet med. Veldig romantisk men det gjelder dog ikke alle selvsagt. Men leier du noe mer enn et rom i bofelleskap så har du en reell leie og strømpriser å forholde deg til. Plutselig har du bil som også utgjør en del. Da rekker du ikke lenger å leve på mindre enn 10k. Er du på det sistnevnte punktet og ikke klarer å spare etter voldsomme budsjettkutt (også når bilen er vekke) så må du vurdere å øke ditt humankapital. Schnuhu Endret 29. oktober 2023 av Schmuhu 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Del Skrevet 29. oktober 2023 Ville vurdert å bo sammen med en venn for å spare på husleie. Ville også jobbet overtid eller skaffet deltidsjobb for å spe på inntektene Anonymkode: 19b03...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Akkurat som til alle andre tider: Spare! Sykle istdf. kollektiv, aldri spise ute, ikke drikke alkohol, se på Netflix heller enn å gå på kino, sett av alt du kan av lønna til sparing. Halvparten av sparinga i aksjefond. Anonymkode: 79c89...20b Vi er mange som aldri spiser ute, går på kino eller nesten aldri drikker alkohol. Om du mener dette er ting som bør knipes inn på for å spare penger så sitter du nok bedre i det enn veldig mange andre. For vi har ikke drevet med det i utgangspunktet. Anonymkode: ba672...607 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da tenker jeg på folk som er på leiemarkedet og som sitter med 0 i EK. Leieprisene går opp, matpriser går opp, strøm går opp, bensin/diesel, kollektivt er svindyrt osv osv ... Jeg er i 20 - årene og på leiemarkedet. Ser at majoriteten av lønna går ned i et sug av vanlige regninger. Kan ikke fatte hvordan andre unge eller eldre som "starter på nytt" har mulighet til å spare nok opp til egen bolig slik det er nå. Anonymkode: d3c4e...308 Mange steder så er det nå enklere å spare opp egenkapital om du leier enn om du eier. Det er ulikt situasjonen de siste år hvor det har vært fordelaktig å eie. Anonymkode: 6bdda...044 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #11 Del Skrevet 29. oktober 2023 Min sønn sparte fra han var 15. Flink til å ha jobb ved siden av skole. Sparte også de tre årene han studerte og bodde i kollektiv. Helgejobb ved siden av studier. Kjøpte enebolig med utleiedel da han var 25, alene og uten hjelp. Da hadde han vært i fast jobb i ett år. Så det burde være mulig for de fleste å spare penger. Men da må man selvfølgelig leve deretter. Anonymkode: 50fec...7d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #12 Del Skrevet 29. oktober 2023 Ja jeg ser det er vanskelig ja. Min datter sliter med det samme. Hun flyttet hjem igjen og ga meg tilgang til hennes konto. Jeg tar pengene hennes når hun får lønning og gir henne lommepenger. Som jeg sa til henne vi kan ikke drive på sånn i evigheter. For hun må lære seg å holde et budsjett. Ikke no sier hun. Hun vil ikke ha noen bekymringer enda. Hun er 18 år. Og sliter med tanken om å bli voksen. Ble for mye og har satt utdannelsen på vent og jobber isteden for. Og lar meg spare for henne. Men ikke lett ser jeg. Anonymkode: 8127d...724 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Del Skrevet 29. oktober 2023 Prioriteringer. Du må tåle å leve på lite eller annerledes i en periode. Det er ikke så vanskelig. Jeg har utbetalt ca 15k i mnd (AAP + bostøtte). Har faste utgifter på 9k. Sparer da mellom 2-3k i mnd. Jeg bor i kollektivt, for å spare til bolig. Har fylt opp BSU hvert år siden jeg var 20 år. Aldri hatt en jobb i mitt liv, kun levd på studielån og stønader. Anonymkode: 84570...92b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Del Skrevet 29. oktober 2023 Jeg er (ung) ufør, og rundt 40. Jeg leier billig, og har strøm inkludert. Bor litt i utkanten av en større by. Jeg vil tippe at de færreste ville bodd over så mange år et sted med så dårlig kjøkken som jeg har. For meg er det mer enn bra nok. Jeg får det til å fungere. Utleier sier selv at kjøkkenet ikke er bra. Hybelkomfyr, og hybelkjøleskap, og ikke benkeplass. Jeg stortrives! Utrolig fine folk jeg leier av, med passe kontakt, og koselig nabolag. Med å leie litt «slitt», og «kummerlig» og ikke ekstremt sentralt har jeg muligheten til å spare. Utleier har ikke økt prisen de ca 6 årene jeg har bodd her. Jeg er stille, og ordentlig, så de vil vel ha inntekten, og redd for hva de får om de øker. Jeg hadde villet bodd her om de økte litt også. Jeg har ikke bil, men det går greit med busser noen ganger i timen. Jeg merker veldig godt økte priser på maten. Jeg er glad i frukt og grønt og det koster. Jeg kjøper mye på tilbud, og etter sesong, og protein kjøper jeg nesten aldri på full pris, og jeg har en ekstra fryser (godkjent av utleier, det er bare en fryser inni kjøleskapet her jeg bor). Jeg bruker en del på mat, og kjenner på det. Jeg har ikke fast budsjett, men tilpasser etter tilbud. Jeg har muligheten til å spare, og prøver å spare 6000kr i måneden nå. Ikke mye for mange, men det er rett over 25% av utbetalt. Jeg føler jeg burde spart mer da. Har økt litt og litt hvor mye jeg sparer. Noen måneder kan jeg ha noen tusen i medisiner, og det merkes det også. Jeg planlegger å leie i en del år til, om ikke noe endrer seg veldig. Jeg har en del behandlinger og ting som skjer de kommende årene, og det vil være fokuset, så jeg håper å kunne spare en del fremover. Jeg var på aap når jeg flyttet inn her jeg bor nå, så har ikke hatt muligheten til å spare like mye hele tiden, men har prøvd å spare en god del både i fjor og i år. Jeg har ca 300 000 spart opp til nå, og bør nok ha 500 000 før jeg tenker på å kjøpe bolig. Jeg vil ikke få noe hjelp fra andre med å kjøpe, og er litt redd også for å eie selv med alt det uforutsette som kan dukke opp. Anonymkode: 66f28...4ad 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Del Skrevet 29. oktober 2023 Som alltid gjort i mange år. Kjøper mye kjøtt og brød 50% og fryser Medlem i uttalige apper og bonus Spiser aldri ute (kun om jeg må😂) Men lever normalt...bruker mye penger på snop,brus,kino,shopping men shopping billig på nett. Eier hus Anonymkode: e2f38...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Del Skrevet 29. oktober 2023 Just now, AnonymBruker said: Da tenker jeg på folk som er på leiemarkedet og som sitter med 0 i EK. Leieprisene går opp, matpriser går opp, strøm går opp, bensin/diesel, kollektivt er svindyrt osv osv ... Jeg er i 20 - årene og på leiemarkedet. Ser at majoriteten av lønna går ned i et sug av vanlige regninger. Kan ikke fatte hvordan andre unge eller eldre som "starter på nytt" har mulighet til å spare nok opp til egen bolig slik det er nå. Anonymkode: d3c4e...308 Jeg er elektriker i tidlig 20 årene. leier rom for 5000 pr mnd i Trondheim og har utbetalt ca 40 000 pr mnd. sparer 25 000 pr mnd. lett å spare Anonymkode: a7e13...9e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #17 Del Skrevet 29. oktober 2023 Man kutter der det kuttes kan og innser at man ikke nødvendigvis kan forvente å kjøpe den størrelsen, standarden og med den beliggenheten man håper. Man kan selge unna ting man ikke bruker, ta ekstra jobb, samle flasker osv. Hvis du ikke synes du har råd til å spare, kan det være en idé å begynne med mikrosparing. Du kan trekke en fast sum (F.eks 10kr) til sparing hver gang du bruker kortet ditt. Da ser du hvor fort små beløp vokser. Anonymkode: 8dd43...882 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #18 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor i aksjefond å ikke på en vanlig sparekonto? Anonymkode: 26e39...b1d Spare på konto gir ingen rentegevinst. Det er rett ut tap over tid. Anonymkode: 4999c...68d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #19 Del Skrevet 29. oktober 2023 Jeg har flyttet hjem til mor👏 Sparer en million på noen korte år.👏 Anonymkode: 8fff4...358 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #20 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Spare på konto gir ingen rentegevinst. Det er rett ut tap over tid. Anonymkode: 4999c...68d Jeg har tapt mye på at jeg har spart i bank. Det gir en fordel når man plutselig skal kjøpe hus dog. Hvis du sparer 100.000 i året og inflasjonen spiser opp mer enn renta så sitter du igjen med litt mindre enn 100.000. Som er kjip, men fremdeles veldig mye mer enn ved å bruke de samme pengene på øl. Anonymkode: 6bdda...044 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå