Gå til innhold

Vennene mine synes synd på meg fordi jeg feirer alene med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal feire julen med mine to barn (de er 3 og 8 år gamle). Ble brudd med barnefar og meg da jeg var gravid med yngste.

Vi har mye familie på begge sider, men de bor spredt både i inn og utland. Jeg orker ikke å reise på besøk til dem (min yngste har en svært krevende kronisk sykdom). Min eldste gleder seg stort til å være bare oss på julaften, og så skal vi være en del med familie og venner i romjul og stor nyttårsfeiring med farssiden til barna. 
Jeg er egentlig veldig fornøyd med valget om å bare være hjemme med barna. Er litt lei av styret med familiekonflikter, folk som blir fulle ++ alt som store julefeiringer kan føre med seg. 

Men det jeg synes er rart er at venner (og familie) synes det er så synd på oss! De mener det kommer til å bli en trist julefeiring, og tror ikke på at jeg gleder meg. Har blitt invitert flere steder, men takket nei. 

Er det noen andre alenemammaer her som feirer med bare barna? Er jeg helt på jordet som faktisk gleder meg?

Anonymkode: ac65b...40b

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig 🥰 Blir nok fine minner for barna dine 😊

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det høres koselig ut! Stille og rolig, og skikkelig fokus på barna. ♥️

Anonymkode: c9972...c49

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal feire julen med mine to barn (de er 3 og 8 år gamle). Ble brudd med barnefar og meg da jeg var gravid med yngste.

Vi har mye familie på begge sider, men de bor spredt både i inn og utland. Jeg orker ikke å reise på besøk til dem (min yngste har en svært krevende kronisk sykdom). Min eldste gleder seg stort til å være bare oss på julaften, og så skal vi være en del med familie og venner i romjul og stor nyttårsfeiring med farssiden til barna. 
Jeg er egentlig veldig fornøyd med valget om å bare være hjemme med barna. Er litt lei av styret med familiekonflikter, folk som blir fulle ++ alt som store julefeiringer kan føre med seg. 

Men det jeg synes er rart er at venner (og familie) synes det er så synd på oss! De mener det kommer til å bli en trist julefeiring, og tror ikke på at jeg gleder meg. Har blitt invitert flere steder, men takket nei. 

Er det noen andre alenemammaer her som feirer med bare barna? Er jeg helt på jordet som faktisk gleder meg?

Tror ikke du skal bry deg så mye om at andre mener og synser.Kos dere i julen💗

Anonymkode: 2676f...d48

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Har feiret alene med barna mange ganger her. Vært alene i 12 år med alle tre. Noen ganger har vi dratt til familie, og en gang inviterte vi alle hit. Men det blir bare stress med mye folk uansett. I år blir det bare meg og ungene igjen, og det er det de ønsker seg aller mest. Bare en chill dag, Pyjamas, masse tv-tid, god mat som alle liker (ingen av de er glad i typisk julemiddag, så vi lager annen mat vi har lyst på), masse julegodis, brettspill og pakkeåpning når vi selv vil. 

Vi setter pris på den rolige tiden sammen og orker ikke sånn picture perfect-jul med hele storfamilien som bare blir styrete uansett. Lag deres egne tradiosjoner og nyt juleFERIEN. 

Anonymkode: dcd27...cfc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg feirer alltid alene med sønnen min. Det er bare deilig og fint og har mange fordeler. Og så besøker vi familie i romjulen, akkurat som du også gjør, og det er da bare perfekt. Vennene dine har omsorg for deg da, noe som er rørende, men det er jo bare å fortell hvor fornøyd du er med å ha rolig julaften, og hold på det, uten å legge opp til mer snakk om det. 

Skrevet

Det er så merkelig dette fokuset på at det er trist å feire "alene". Tre stykker er jo ikke alene! 

I min barndom feiret vi alltid med kun kjernefamilien. Tenkte aldri at vi var alene? Vi var jo sammen.. 

Anonymkode: a6676...172

• Liker 5
Skrevet

Men så deilig, tenker jeg!! Og det er jo veldig koselig!!

Anonymkode: a2a6e...dc4

• Liker 1
Skrevet

Hadde de sagt det samme dersom dere var mor, far og barn? Vi feiret med bare kjernefamilien sånn ca halvparten av gangene i oppveksten. 

Dere er jo fortsatt kjernefamilien, og dermed ikke alene ❤️

Synes det forøvrig høres helt nydelig ut med en kveld tilpasset familiens behov 😅

Anonymkode: d9c56...866

• Liker 1
Skrevet

De beste julaftene var de vi ikke hadde gjester på! 

Anonymkode: e4f0e...f56

• Liker 1
Skrevet

Det blir hva man gjør det til. Jeg trives best uten gjester på julaften. Jeg er ikke alene nå, men har mann og barn jeg skal feire med. Både vi og ungene gleder oss over at vi kan være alene i år og styre vårt eget løp. Jula blir annerledes, når jeg må være vertinne. 

Når jeg var alene for mange år siden med min eldste, feiret vi jul alene vi to. Det var litt tusselig for de han var så liten. Men han hadde en fin julefeiring. Det var bedre det, enn å være med min familie som ikke hadde rutiner tilpasset barn. 

Anonymkode: 1600f...b3a

Gjest Menelaos
Skrevet

Man feirer ikke alene om man ferier med barna sine.

Vet venninne dine hva alene betyr ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har feiret alene med barna, fordi mannen har jobbet offshore. Synes jeg er heldig som får feire jul med barna, det er ikke alle som får det.

Anonymkode: 1871f...24c

Skrevet

Vi er 2 voksne da, men har feiret alene med barna i 20 år. Vi elsker det. En rolig og avslappende jul 

Anonymkode: 73aba...8ca

Skrevet

Det er slik julen er blitt. Hvis man ikke feirer med 20 av sine nærmeste familiemedlemmer så er man mislykket og det er trist. Jeg er også alene med barn og har liten familie, ellers. Jeg orker egentlig ikke høre på folk legge ut om hvor mange de blir i julen og hva de skal gjøre i julen. Dette gjelder kollegaer. I fjor var barna med sin far og jeg og min mor var da sammen på julaften. 

Anonymkode: bbfd1...a1f

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg var sammen med kjernefamilien min en høytid, og andre mente det var trist, så ville jeg lurt på om de ønsket at jeg følte det sånn.

Anonymkode: 16131...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...