Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #1 Skrevet 26. januar 2006 Er de noen som vet sånn ca hva det koster for "en vask" med vaskemaskinen? Er det 5 kroner eller 20 kroner liksom? Hvor ofte setter dere på oppvaskmaskinen? Jeg bruker den annenhver dag, og synes egentlig dette er ganske mye? Er det det, eller.:?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #2 Skrevet 26. januar 2006 Vi er to voksne, og setter på ca en gang i uka. Kun når den er full.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #3 Skrevet 26. januar 2006 Æsj,så ekkelt å la oppvasken stå i maskina i en hel uka da! For en stank det må bli. Fysj og fysj. Kjører den annenhver dag jeg,og vi er også to. Blir ikke alltid helt full,men det får nå så være. Tror faktisk ikke det er så dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #4 Skrevet 26. januar 2006 Æsj,så ekkelt å la oppvasken stå i maskina i en hel uka da! For en stank det må bli. Fysj og fysj. ← Finnes noen som skyller ting før de setter det inn, vettu. Og det lukter ikke.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #5 Skrevet 26. januar 2006 Alt blir jo ikke fjernet av å skylle det da. Sitter jo litt rester igjen som da størkner å står inne i maskina i en uke. Fysj.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2006 #6 Skrevet 26. januar 2006 Du gjør ven en dårlig jobb da, what can I say?
Lizzie Skrevet 27. januar 2006 #7 Skrevet 27. januar 2006 Nå kjører jeg oppvaskmaskinen så godt som daglig, men det har jeg ikke merket på strømregningen for å si det sånn. Den bruker ikke så himla mye strøm, 1,05 kwh er oppgitt. Jeg skyller sjelden serviset, og når jeg gjør det gjør jeg det i kaldt vann. Det varme vannet man bruker til å skylle må man jo også betale for oppvarmingen av.
Pasha Skrevet 27. januar 2006 #8 Skrevet 27. januar 2006 14 kr trur jeg at jeg leste et sted at det koster å bruke oppvaskmaskinen. (men det komme selvsagt ann på programmet man bruker.. regner med at 70 grader programmet koster mer enn hurtigprogammet på 30 min)
Gjest Madeline Skrevet 27. januar 2006 #9 Skrevet 27. januar 2006 14 kr trur jeg at jeg leste et sted at det koster å bruke oppvaskmaskinen. (men det komme selvsagt ann på programmet man bruker.. 14 kr pr vask da eller? I tilfelle er nok det helt feil. Vi bruker oppvaskmaskinen hver eneste dag (er 2 voksne og 3 barn) og med den prisen så ville vi betalt over 5000,- i året kun for oppvaskmaskinen og vi betaler totalt 10000,- for strømmen i året. At oppvaskmaskinene skulle stå for over halvparten av strømkostnadene stemmer ikke. Rundt 1kwh er vel mer riktig, men det vil variere litt etter hvor engergisparende maskinen er og hvilket program den vasker på.
Gjest Gjesta Skrevet 27. januar 2006 #10 Skrevet 27. januar 2006 Vi er to voksne, og setter på ca en gang i uka. Kun når den er full. ← vi er to voksne og to barn, vår går en gang om dagen, kanskje to noen ganger....
Pasha Skrevet 27. januar 2006 #11 Skrevet 27. januar 2006 Hannen: Mulig at jeg har lest feil, men jeg trur at det var det det stod, Samme med vaskemaskinen. Synes det hørtes mye ut jeg og--
skrue Skrevet 27. januar 2006 #12 Skrevet 27. januar 2006 Æsj,så ekkelt å la oppvasken stå i maskina i en hel uka da! For en stank det må bli. Fysj og fysj. Kjører den annenhver dag jeg,og vi er også to. ← Med et minimum av reslighet er det ikke noe problem.
Gjest Madeline Skrevet 27. januar 2006 #13 Skrevet 27. januar 2006 Hannen: Mulig at jeg har lest feil, men jeg trur at det var det det stod, Samme med vaskemaskinen. Synes det hørtes mye ut jeg og-- ← Sikker på at det ikke sto 1,40,-? Det høres i tilfelle mer riktig ut enn 14,-.
Pasha Skrevet 27. januar 2006 #14 Skrevet 27. januar 2006 Sikker på at det ikke sto 1,40,-? Det høres i tilfelle mer riktig ut enn 14,-. ← Kan kanskje ha vært det :klø: og husker ikke hvor jeg leste det hen heller.. så jeg får ikke sjekket det opp
Gjest Trådstarter igjen.. Skrevet 27. januar 2006 #15 Skrevet 27. januar 2006 Takker og bukker for mange svar her ! Det er kanskje forskjell på tiden den bruker også? Jeg pleier å sette den på tror det er 50 grader, og den bruker nesten to timer denne her...inkl å tørke da.
Malama Skrevet 27. januar 2006 #16 Skrevet 27. januar 2006 Vi er også bare to, og kjører den ikke mer enn et par ganger i uka. Og det lukter da selvsagt ikke ekkelt. Een som ikke klarer å få oppvasken til å la være stinke av å stå ei lita uke i oppvaskmaskina (sånn til vanlig, det kan jo være noe spesielt en gang som har skjedd, en tett sluk eller noe) burde vurdere egen renslighet på kjøkkenet. Det er jo vanskeligere å FÅ det til å lukte enn å få det til å IKKE lukte, med et minimum av hygiene...
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2006 #17 Skrevet 27. januar 2006 Vi er også bare to, og kjører den ikke mer enn et par ganger i uka. Og det lukter da selvsagt ikke ekkelt. Een som ikke klarer å få oppvasken til å la være stinke av å stå ei lita uke i oppvaskmaskina (sånn til vanlig, det kan jo være noe spesielt en gang som har skjedd, en tett sluk eller noe) burde vurdere egen renslighet på kjøkkenet. Det er jo vanskeligere å FÅ det til å lukte enn å få det til å IKKE lukte, med et minimum av hygiene... ← Skal man vaske servise så rent at det ikke er matrester igjen på det før man setter det i oppvaskmaskinen og itillegg tørke det så kan man jo bare vaske opp for hånd og la være å bruke oppvaskmaskinen. Matrester og spesielt fuktige matrester begynner å lukte før det har gått en uke. Du kjenner ikke lukten utenfor oppvaskmaskinen selvfølgelig, men hvis du ikke kjenner den inni så har du problemer med luktesansen vel å merke dersom du ikke vasker opp før du setter tingene i oppvaskmaskinen, men da ser jeg ikke helt poenget med å ha oppvaskmaskin.
Gjest Liten Tapir Skrevet 27. januar 2006 #18 Skrevet 27. januar 2006 Skal man vaske servise så rent at det ikke er matrester igjen på det før man setter det i oppvaskmaskinen og itillegg tørke det så kan man jo bare vaske opp for hånd og la være å bruke oppvaskmaskinen. Matrester og spesielt fuktige matrester begynner å lukte før det har gått en uke. Du kjenner ikke lukten utenfor oppvaskmaskinen selvfølgelig, men hvis du ikke kjenner den inni så har du problemer med luktesansen vel å merke dersom du ikke vasker opp før du setter tingene i oppvaskmaskinen, men da ser jeg ikke helt poenget med å ha oppvaskmaskin. ← Må si meg enig her. Hvis folk først vasker opp og tørker skikkelig, for så å kjøre ting i oppvaskmaskina, minner det om tvangstanker...
Malama Skrevet 27. januar 2006 #19 Skrevet 27. januar 2006 Jeg TØRKER selvsagt ingenting for å å putte det i oppvaskmaksina. (Hvor i all verden fikk dere den ideen fra? JEg har aldri sagt at jeg tørker det!) Og jeg VASKER det heller ikke, med såpe og sånn, men skyller av ting som er veldig skinte, slik at ikke restene setter seg så fast. Og nei, det luker IKKE inni oppvaskmakina mi, selv om jeg ikke kjører den hver dag. Jeg skyller alltid melkeglass (kjapt, med kaldt vann, uten såpe, og vasker ikke, så de blir ikke rene til å ha i skapet, men det hindrer at det lukter...) Jeg VET at det ikke lukter i min maskin, uten at jeg VASKER OPP det jeg putter inn, og uten at jeg kjører den mer enn et par ganger i uka. Så jeg vet at det er mulig i alle fall. Om det lukter i deres, så må dere enten ha helt annen mat, eller helt andre "forhold inne i oppvaskmakina" da, enn hva jeg har. Det er meget mulig. Men det handelr ikke om tvnagstanker å skylle av ting da. Og det ER ikke vanskelig å få det til å la være å lukte, uten å kjøre den halvtom hver dag, bare for at det ikke skal lukte. DET ligner mer på tvangstanker for meg....
Lizzie Skrevet 27. januar 2006 #20 Skrevet 27. januar 2006 Hos Hafslund koster 1 kwh til fastpris 49,90 og i tillegg kommer nettleie til 33,50 per kwh. Det blir 81,40 per kwh tilsammen. Med et forbruk da på 1,05 som er vår på standardprogram, så betaler vi 85,05 øre per kjøring. Det ruinerer oss ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå