AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #1 Skrevet 29. oktober 2023 Hei. Har i 3 år slitt med magen og fet har vært utfordrende i forbindelse med både jobb og fritid. Jeg har problemer hver dag, men kan ha dårligere perioder på et par mnd før det blir levelig noen mnd igjen. Pga en avføringsprøve som viste blod ble der tatt blodprøver, gastroskopi og koloskopi undersøkelse uten å finne feil. Det at jeg velger å ta disse undersøkelsene beviser jo at jeg har problemer. I dårlige perioder over et par mnd om gangen har jeg vondt i magen hver dag, dårlig form generelt og orker ingenting. Jeg gjør pga magesmerter mye feil på jobb, er ukonsentrert og er ikke med i det hele tatt for når man har vondt i magen vil man helst ligge i senga. I disse dårlige periodene har jeg snakket med legen om f.eks 50% sykemelding men legen bare pusher meg til å jobbe. Han vet nok ikke hvordan det er å stå opp kl 06 og jobbe en hel dag med magesmerter og generelt dårlig form.. Oppsummering: når jeg virkelig har problemer og tar alt av undersøkelser som blir pålagt er det ikke litt rart at legen ikke tar dette på alvor? Jeg prøver overhodet ikke å snyte staten for penger ved å være sykemeldt, men å jobbe med vondt i magen et helt liv går faktisk ikke an, iallefall ikke for meg. Jeg lever på lav fodmap diett så gjør alt jeg kan for å unngå dette. Vil heller ikke være 100% sykemeldt men i de periodene jeg har det vondt hadde det vært fint å trappet litt ned. Noen tanker der ute? Anonymkode: 5980c...371
Mufle Skrevet 29. oktober 2023 #2 Skrevet 29. oktober 2023 Teste ut nytt kosthold? Slutte å drikke melk eller gluten. Spise mer regelmessig, fysisk aktivitet. Finne ut om det er andre spesifikke matvarer som gjør det verre. Bytte lege/ gå til privatlege. Er du kvinne så kanskje finne ut om du har PCOS eller endometriose. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #3 Skrevet 29. oktober 2023 Magetrøbbel kan være vanskelig å finne ut av, og ubalanser i fordøyelsen kan påvirke almenntilstanden. Har legen sjekket deg for andre sykdommer som kan påvirke her? Autoimmune tilstander, vitaminer og mineraler, m.m? Hva er det du sliter med i forhold til magen, er det kramper, forstoppelse? Jeg ville tatt undersøkelse hos gynekolog også, med innvendig UL. Det kan være muskelknuter på livmor, f.eks. Anonymkode: 54454...8ca 3
Ulla Ullsokk Skrevet 29. oktober 2023 #4 Skrevet 29. oktober 2023 Du må fortsette å prøve forskjellige kosthold hvis lav fodmap ikke funker for deg. Husk at emosjoner og stress lett setter seg i kroppen, kan det være barndom el l? Kroppen prøver ihvertfall høylytt å få deg til å endre et eller annet, siden legen ikke finner noe og du har så vondt. Kanskje høre podcasten Tell me about your pain? Du må ikke gi opp, et eller annet kommer til å hjelpe❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #5 Skrevet 29. oktober 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Magetrøbbel kan være vanskelig å finne ut av, og ubalanser i fordøyelsen kan påvirke almenntilstanden. Har legen sjekket deg for andre sykdommer som kan påvirke her? Autoimmune tilstander, vitaminer og mineraler, m.m? Hva er det du sliter med i forhold til magen, er det kramper, forstoppelse? Jeg ville tatt undersøkelse hos gynekolog også, med innvendig UL. Det kan være muskelknuter på livmor, f.eks. Anonymkode: 54454...8ca Som sagt kan det være flere ting, men jeg tenkte å forklare litt rundt akkurat vitaminer og mineraler. F.eks vil for lite d vitamin, kalsium, og magnesium kunne gi magekramper. Man kan ta blodprøver for å måle kalsium og magnesium, men det er vanskelig å påvise mangel i kroppen med dette. Alle disse jobber sammen og er avhengig av hverandre for optimal funksjon. Har du for lite d vitamin klarer ikke kroppen ta opp kalsium. Har du for lite magnesium, klarer ikke kroppen aktivere d vitamin. Så sjekk om særlig d vitamin er testet, og ta en titt på tilskudd for kalsium og magnesium i en periode. Er d vitaminnivået veldig lavt, ville jeg jobbet med å få opp nivået her først, og ventet litt med kalsium. Hydrering er også veldig viktig, drikker du godt med vann gjennom dagen? Får du i deg nok natrium (vi må ha noe salt), drikker du lett-brus/saft, evnt kaffe? Anonymkode: 54454...8ca
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #6 Skrevet 29. oktober 2023 Har du blitt utredet for cøliaki? Endometriose? Anonymkode: 1611c...8a6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #7 Skrevet 29. oktober 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Har du blitt utredet for cøliaki? Anonymkode: 1611c...8a6 Det står jo at TS har tatt både koloskopi og gastroskopi.. Anonymkode: 54454...8ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå