Gå til innhold

Bosette seg som barnefamilie: Grefsen/Kjelsås, Tåsen, Ekeberg, Skøyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en småbarnsfamilie fra Oslo, og skal nå finne ut av hvor vi tenker å bo de neste årene. Er det noen som er lokalkjent i disse områdene og kan komme med tips om det er gode plasser, i tilfelle også hva som gjør det bra? 

På forhånd takk! 

Anonymkode: 3cd98...f1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor på Tåsen, veldig bra her :) 

Anonymkode: 73983...888

• Liker 1
Skrevet

Av disse ville jeg valgt Ekeberg eller kanskje Skøyen. Tåsen er omentrent det dyreste du kan få i Oslo, ikke flytt dit om du ikke har ekstremt god råd, barna føler seg fort utenfor selv med en vanlig god økonomi. 

Hvis du virkelig ELSKER ski så er Grefsen/Kjelsås fint, men det preger veldig lokalmiljøet. 

Skøyen og Ekeberg er mer variert. 

Anonymkode: 03e41...efc

• Liker 2
Skrevet

Ekeberg!

Anonymkode: a3ab6...b39

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar, ønsker et litt mikset miljø mtp bakgrunn på folk og ikke minst altfor homogent. Har råd til bolig alle stedene, er ikke det det kommer an på. Ønsker et inkluderende miljø der folk er intr i å bli kjent med hverandre og det er flott for barn å vokse opp. 

Skrevet

Ikke Tåsen. Det er nydelig der, sikkert veldig bra på mange måter, men utrolig vestkant. Hvitt og høy status / høy lønn. Hadde tatt Ekeberg/Nordstrand eller bydel Østensjø 

Anonymkode: 40996...798

• Liker 2
Skrevet

Glemte å si viktigheten av god skole🙂

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar, ønsker et litt mikset miljø mtp bakgrunn på folk og ikke minst altfor homogent. Har råd til bolig alle stedene, er ikke det det kommer an på. Ønsker et inkluderende miljø der folk er intr i å bli kjent med hverandre og det er flott for barn å vokse opp. 

Da ville jeg sett mot Østensjø, som noen andre skriver, gjerne Oppsal. Her har du en god miks av folk fordi det er varierende type bygg her! Lavblokker, rekkehus og eneboliger. Åpent og fint miljø, mange som flytter "hjem" fordi de selv vokste opp her, samtidig som det også er mange tilflyttere. Skogen rett ved.

Men, du skriver at dere er fra Oslo, kjenner dere ikke ganske godt til en del av disse områdene fra før av og/eller har steder dere selv ønsker å bo? Og hva betyr de neste årene, bare barnehage eller barne- og ungdomsskole? :klo:

Anonymkode: 0d335...fdc

Skrevet

Det er ikke aktuelt med andre områder enn de over, det kan være en liten sjans for Marienlyst/Adamstuen eller deler av Frogner dersom viktigste ønskene er oppfylt🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da ville jeg sett mot Østensjø, som noen andre skriver, gjerne Oppsal. Her har du en god miks av folk fordi det er varierende type bygg her! Lavblokker, rekkehus og eneboliger. Åpent og fint miljø, mange som flytter "hjem" fordi de selv vokste opp her, samtidig som det også er mange tilflyttere. Skogen rett ved.

Men, du skriver at dere er fra Oslo, kjenner dere ikke ganske godt til en del av disse områdene fra før av og/eller har steder dere selv ønsker å bo? Og hva betyr de neste årene, bare barnehage eller barne- og ungdomsskole? :klo:

Jo er veldig kjent mange steder, men ingen av disse områdene kjenner jeg til folk med barn. Det er snakk om skole (barne/ungdom) ikke bhg 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke aktuelt med andre områder enn de over, det kan være en liten sjans for Marienlyst/Adamstuen eller deler av Frogner dersom viktigste ønskene er oppfylt🙂

Skjønner! 😊

Skrevet

Manglerud 

Anonymkode: 77c9d...eb5

Skrevet

Mulig Tåsen er hvitt og vestkant, men det er virkelig veldig inkluderende og trivelig. Vi er mange «vanlige» familier som bor her fordi veldig mange boliger går i arv. 

Vi bor på nedre Tåsen og her er det bhg og ungdomsskole felles med Sagene så veldig variert og hyggelig. 

Anonymkode: 73983...888

• Liker 1
Skrevet

jeg ville bosatt meg på Tåsen eller Grefsen/Kjelsås. ja det er blendahvitt og mange med god råd, men det er og trygt og nær naturen. Og det er mange "vanlige" mennesker der også. Mange engasjerte foreldre og garantert gode skoler og fritidstilbud.

Jeg tror og at det viktigste er de verdiene som formidles hjemmefra.

• Liker 3
Skrevet
fru Alving skrev (På 29.10.2023 den 12.49):

jeg ville bosatt meg på Tåsen eller Grefsen/Kjelsås. ja det er blendahvitt og mange med god råd, men det er og trygt og nær naturen. Og det er mange "vanlige" mennesker der også. Mange engasjerte foreldre og garantert gode skoler og fritidstilbud.

Jeg tror og at det viktigste er de verdiene som formidles hjemmefra.

Støtter anbefalingen av Grefsen/Kjelsås! Gode skoler. Ikke helt blendahvitt. Mye engasjerte foreldre, og mye innflyttere, så som innflytter selv, har det vært null problem å bli kjent med andre. Ikke et veldig satt og klikkete miljø, er min erfaring i alle fall. 

Anonymkode: 5a4f7...10d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er kjent med disse områdene i Oslo, og alle har sine unike fordeler for barnefamilier. Grefsen/Kjelsås er et rolig og familievennlig område med gode skoler og grønne områder. Tåsen har også fine skoler og nærhet til marka. Ekeberg har flott natur og en fin dyrepark. Skøyen er et mer urbant område med nærhet til butikker og kulturtilbud. Det beste valget avhenger av deres preferanser og behov!

Anonymkode: 2bd63...25d

• 2 uker senere...
Skrevet

Helt klart Grefsen eller Kjelsås 😀Alternativt Nordberg eller Korsvoll, men en del dyrere. 

Anonymkode: adf73...c12

• Liker 1
Skrevet

Takk for flere svar! Ønskene ser omtrent slik ut 
-ønsker ikke for homogent (dvs omtrent bare folk innen finans, «alle» barna driver med langrenn og fotball etc 

-må være gode kollektivtilbud hvertfall retning sentrum 

-naboer som er interessert i å bli kjent med nye folk, veldig gjerne familier med barn 

-kjent for å ha gode skoler 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...