Gå til innhold

Agressjon, manipulasjon og mentalt kjør - Vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte krangler dere i et fast forhold mellom voksne som er gift, sammen lenge osv. I hvilken grad er dere utagerende, aggressive, sinte på hverandre. Er det snakk om «litt irritert, eller typisk utagering, voldsomt sinne osv. Silent treatment, mentalt kjør osv..

Jeg har snakket med flere venner som sier de aldri krangler, men kan «bli litt irritert» på hverandre. Jeg er gift og opplever skriking, banning, sinne, utagering 1-2 ganger per måned. Men, for meg har dette blitt vanlig og ble så overrasket over at andre ikke har det sånn. Hva er vanlig gjennomsnittelig mengde og omfang på krangling i et forhold?

Hva er «vanlig» ? «Litt irritert» innimellom, eller reellt sinne 1-2 ganger per måned?

Anonymkode: b2a01...630

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ikke vært sammen så lenge da, 3 år. Men 1-2 ganger i mnd er vi nok ganske uenige ja. Vi har dårlige sider begge to. Han kan bli ganske irritabel og få en ganske kald energi. Feks bare si ha det når han skal ut og ikke si ordentlig ha det. Jeg har lagt på tlf et par ganger mens han har snakket og sagt ting som jeg mener er dårlig å si. Han kan også begynne å snakke om at kanskje vi må revurdere fremtiden hvis vi ikke har det bra sammen, noe som gjør meg veldig frustrert. At han skal begynne å snakke om brudd pga en krangel.. En gang ba han meg om å ikke være hjemme når han kom hjem senere den kvelden, at både jeg og barnet jeg har fra før skulle dra et annet sted. Han påpekte at han eier en større del av huset. Dette er kanskje det verste han har sagt. 

det kan bli høye stemmer. Men det jeg har nevnt nå skjer ikke 1-2 ganger i mnd altså, men vi er uenige om ting sikkert 1-2 ganger i mnd. Vi snakker mye om det i etterkant og mye har vi reparert. Jeg synes mye har blitt bedre, men så kan det plutselig dukke opp noe nytt også. Skal sies at vi begge er ganske nærtakende og emosjonelle og jeg spesielt kan gråte for absolutt alt. 

jeg opplever også at mange bekjente sier de aldri krangler. 

Anonymkode: 7a8dc...b8c

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg var gift med en mann i veldig mange år som oppførte seg slik du beskriver. Ekstremt sinne, manipulasjon, banning, slå i dører og vegger. I tillegg kalte han meg stygge ting og det førte til fysisk vold noen ganger. Det jeg kan si er at grensene ble flyttet så gradvis at man aksepterte ting man trodde man aldri skulle finne seg i. Og sånne voldsomme utbrudd er ikke normalt. 

Hvordan er det for deg å leve med dette, da? Og barna, hvis dere har barn? Kjenn godt etter hvordan kroppen din har det, min var redd, absolutt hele tiden, og jeg har ikke skjønt det før etterpå.

jeg trodde det var kjærlighet, men det var det ikke. 

Anonymkode: 3757b...bb9

Skrevet

Spørsmålet her bør være, hvorfor føler du at du absolutt må sjekke om det er normalt for andre?! Føler du at det er vanskelig for deg og at du ikke vil ha det sånn, så er det en mer en nok grunn til å gjøre noe med det. 

Men siden du har et barn fra før, så mener jeg at du faktisk kun bør ha kjæreste og ikke gamble med barnets hjem for ditt kjærlighetsliv! 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har ikke vært sammen så lenge da, 3 år. Men 1-2 ganger i mnd er vi nok ganske uenige ja. Vi har dårlige sider begge to. Han kan bli ganske irritabel og få en ganske kald energi. Feks bare si ha det når han skal ut og ikke si ordentlig ha det. Jeg har lagt på tlf et par ganger mens han har snakket og sagt ting som jeg mener er dårlig å si. Han kan også begynne å snakke om at kanskje vi må revurdere fremtiden hvis vi ikke har det bra sammen, noe som gjør meg veldig frustrert. At han skal begynne å snakke om brudd pga en krangel.. En gang ba han meg om å ikke være hjemme når han kom hjem senere den kvelden, at både jeg og barnet jeg har fra før skulle dra et annet sted. Han påpekte at han eier en større del av huset. Dette er kanskje det verste han har sagt. 

det kan bli høye stemmer. Men det jeg har nevnt nå skjer ikke 1-2 ganger i mnd altså, men vi er uenige om ting sikkert 1-2 ganger i mnd. Vi snakker mye om det i etterkant og mye har vi reparert. Jeg synes mye har blitt bedre, men så kan det plutselig dukke opp noe nytt også. Skal sies at vi begge er ganske nærtakende og emosjonelle og jeg spesielt kan gråte for absolutt alt. 

jeg opplever også at mange bekjente sier de aldri krangler. 

Anonymkode: 7a8dc...b8c

Hvorfor utsetter du barnet ditt for denne mannen? Og redselen for å bli satt på gaten når som helst?😩

Anonymkode: 5a944...0b7

Gjest Refreng
Skrevet

Litt irritert innimellom her også. Banning har aldri forekommet i en krangel over de 15 årene. Vi kaller aldri hverandre stygge ting. Vi er begge løsningsorientert og finner løsninger, men vi kan selvsagt noen ganger bli sta og ville ha ting på vår måte og bli irritable. Men tror ikke vi har hatt mer enn kanskje 2 uenigheter over årene som vi ikke klarte løse på dagen.

Skrevet

Jeg er i et forhold og vi krangler alt for lite. Vi klarer ikke å engasjere oss på en meningsfull måte i diskusjoner om hva vi ikke har det bra med. Vi er antageligvis konfliktsky begge to, og resignert. Det er ikke noe å hige etter.

Anonymkode: 21166...70f

• Liker 2
Skrevet

Vi blir frustrert eller lei av og til. Tipper vi har hatt diskusjon som har litt mer intensitet en gang det siste året. 

Med mindre vi trener sammen da, i sporten vår er det rom for mye agg 😅

Anonymkode: 31ad4...498

Skrevet

Vi kan være gretne av og til om vi er slitne. Men tar oss fort inn igjen og beklager oss, og er det noe vi er uenig om, så finner vi en løsning. Har aldri skreket eller utagert. Det har jeg ikke opplevd i forhold siden jeg var ungdom og umodne.

Dårlig gjort å jage deg og barnet ditt ut av deres hjem!! 🤬

Anonymkode: 6fef5...85b

Skrevet

Vi hadde en krangel for 1,5 år siden. Eneste vi har hatt i løpet av forholdet vårt som nå har vart 5 år. Irritert på hverandre kanskje en gang i året.. 

Banner aldri eller sier stygge ting til hverandre.

Jeg har vært i forhold med psykisk vold før, og du er i det nå. Be om hjelp fra famiiie, venner, fastlege, psykolog el til å komme deg ut av det ❤️

Anonymkode: 4322d...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...