Gå til innhold

Funksjonshemning- fratatt barn på grunn funksjonshemning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Var sammen med fyren i 3 år. Gleden var stor da vi i sommer fant ut at jeg var gravid, og vi gledet oss skikkelig. Men så ble ting snudd opp og ned. Fyren ville plutselig ikke ha noe med barnet å gjøre, og sa at det er '' ditt barn''. Der gikk streken, og jeg gjorde det slutt.  Jeg ville beholde barnet, men samtidig var jeg redd for å bli alenemor. Vurderte abort, men det var ikke mulig for jeg var i uke 13 da det hele gikk opp og ned. Problemet er at jeg er funksjonshemmet; sitter i rullestol. Har hele livet mitt sittet i rullestol, men aldri vært avhengig av noen. Bodd 8 år alene; studerte og jobbet samtidig. Kan gjøre alt av husarbeid, og passe på meg selv etc.. Har heller ikke søkt om hjelp fra kommunen/Nav om støtte i form av penger eller hjelp til å passe på meg. 

Jeg er i dag i 100 % fast jobb, har bil og kjøpt hus sammen med moren min. Har god økonomi, og god støtte fra familien.

Jeg er 100 % sikker på at jeg kan godt vare på barnet mitt uten partner. Men Jeg er nå redd for at barnevernet kommer til å ta fra meg barnet mitt fordi jeg er funksjonshemmet + uten partner. Jeg har snakket med begge foreldrene mine, og søstrene mine om  å hjelpe meg med å ta vare på barnet i noen år. De er villige å til ta ansvaret for barnet og meg så lenge jeg ønsker det.

Vurderte å ringe barnevernet, men er redd for at de kommer til å lage noe ut av det. 

Spørsmålet mitt er; hva er det barnevernet legger vekt på når de skal gjøre vurderinger i slike saker? Kan det at familien min stilller en slags garanti for å ta vare på barnet, aksepteres?  Hvem er det jeg skal kontakte for å info om det?

Klarer liksom ikke å nyte graviditeten; er hele tiden redd for at noe kommer til å skje. Jeg vil bli mor, og ønsker å bo med barnet mitt.

Anonymkode: 3dd52...84e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, barnevernet har ikke kapasitet til å komme å ta barna fra folk bare fordi de ikke kan gå. :) 

Hvis du ruller rundt og er drita full da er det en annen sak men hvis ditt eneste "problem" er at du ikke kan gå så er det ingen fare. Som du sier du klarer deg selv og du har et godt nettverk.

Anonymkode: 31880...0ce

• Liker 5
Skrevet

Det er mange som sitter i rullestol som får barn. Barnevernet bryr seg ikke om du går eller triller, for å si det litt flåsete, så lenge du har omsorgs- og forsørgerevne. Du kan ta det helt med ro.

• Liker 7
Skrevet

Etter alle dommene i EMD så er vel sjanse mindre nå skal hele systemet reformeres etter det jeg har hørt 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du klarer å ta vare på barnet så går det nok fint å det virker ikke som du har noe problem med det. 

Anonymkode: e9c07...714

• Liker 3
Skrevet

Hvis dette gjør deg urolig kan du jo ringe anonymt til barnevernet, helsesøster eller handikapforbundet (heter det det enda..?), Men det høres da virkelig ikke ut som du har noe du skal være redd for! Jeg synes det høres ut som barnet ditt blir en av de heldige!

Anonymkode: f7fee...cb6

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også funksjonshemmet og mor til 2 små. Nå bor jeg sammen med mannen min da, så det er ikke helt det samme. Men jeg har aldri opplevd at noen tror at jeg ikke skal klare det, privat eller i helsevesenet. Det at du har bra nettverk i familien din er kjempepositivt. Du vet aldri hva slags unge du får, f.eks. kan en baby som må bæres og bysses hele tiden kanskje være utfordrende som rullestolbruker og aleneforelder. Da er det flott at du har familie som kan være med å avlaste deg.

Barnevernet undersøker ikke alle som får barn,  så i utgangspunktet må vel noen reagere og melde inn en beskymringsmelding. Skulle noen noen gang melde inn en beskymring så stemmer jeg for åpenhet. Møt de med vennlighet, vis de hvordan du løser ulike problemstillinger så går det nok helt fint skal du se. Barnevernet bryr seg som at barnet er ivaretatt og skal ha tungveiende grunner for å fjerne ett barn fra hjemmet sitt. Du høres ressurssterk ut og har dessuten ett nettverk som stiller opp. Gratulerer med graviditeten og lykke til!

Anonymkode: 7ad05...840

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei,

Var sammen med fyren i 3 år. Gleden var stor da vi i sommer fant ut at jeg var gravid, og vi gledet oss skikkelig. Men så ble ting snudd opp og ned. Fyren ville plutselig ikke ha noe med barnet å gjøre, og sa at det er '' ditt barn''. Der gikk streken, og jeg gjorde det slutt.  Jeg ville beholde barnet, men samtidig var jeg redd for å bli alenemor. Vurderte abort, men det var ikke mulig for jeg var i uke 13 da det hele gikk opp og ned. Problemet er at jeg er funksjonshemmet; sitter i rullestol. Har hele livet mitt sittet i rullestol, men aldri vært avhengig av noen. Bodd 8 år alene; studerte og jobbet samtidig. Kan gjøre alt av husarbeid, og passe på meg selv etc.. Har heller ikke søkt om hjelp fra kommunen/Nav om støtte i form av penger eller hjelp til å passe på meg. 

Jeg er i dag i 100 % fast jobb, har bil og kjøpt hus sammen med moren min. Har god økonomi, og god støtte fra familien.

Jeg er 100 % sikker på at jeg kan godt vare på barnet mitt uten partner. Men Jeg er nå redd for at barnevernet kommer til å ta fra meg barnet mitt fordi jeg er funksjonshemmet + uten partner. Jeg har snakket med begge foreldrene mine, og søstrene mine om  å hjelpe meg med å ta vare på barnet i noen år. De er villige å til ta ansvaret for barnet og meg så lenge jeg ønsker det.

Vurderte å ringe barnevernet, men er redd for at de kommer til å lage noe ut av det. 

Spørsmålet mitt er; hva er det barnevernet legger vekt på når de skal gjøre vurderinger i slike saker? Kan det at familien min stilller en slags garanti for å ta vare på barnet, aksepteres?  Hvem er det jeg skal kontakte for å info om det?

Klarer liksom ikke å nyte graviditeten; er hele tiden redd for at noe kommer til å skje. Jeg vil bli mor, og ønsker å bo med barnet mitt.

Anonymkode: 3dd52...84e

Er barnevernet i det hele tatt koblet inn da? 

Anonymkode: 71fc2...df2

• Liker 3
Skrevet

Bare for å oppklare en ting her, man får tatt abort frem til uke 18. (sier ikke at du skulle gjort det altså, men uke 13 var ikke for sent). 

Anonymkode: ed649...d73

• Liker 4
Skrevet

Ingen grunn til å tenke at barnevernet automatisk blir koblet på fordi du har en funksjonshemning. Det finnes mange andre instanser i systemet du kan søke råd og hjelp fra. Helsestasjon evt søke BPA feks. Lykke til🙏🏻

Anonymkode: cd76a...769

• Liker 3
Skrevet

Som de over sier; jeg tror ikke du skal bekymre deg :) Så lenge du har god omsorgsevne og klarer å ta vare på barnet, så er det det de ser på. Det er mange foreldre som har ulike funksjonshemminger uten at barnevernet kommer inn i bildet.

Skulle du etter hvert få behov for det, så kan du jo få en personlig assistent som hjelper deg med barnet. Det vet jeg at mange andre med funksjonshemminger har ☺ 

Anonymkode: d6281...e82

• Liker 3
Skrevet

Nå er det slik at foreldre som mishandler barna sine daglig, ikke blir fratatt barna sine..ei heller blir man fratatt barna om man driver med illegale rusmidler. 

Om du har gode omsorgsevner - og likevel blir fratatt barnet ditt pga en filleting som rullestol..da har du en virkelig god sak for rettsvesenet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...