Gå til innhold

Fight or flight, når kroppen skriker "SNU!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært plaget med panikkangst i mange år, men har fungert noenlunde ok. 

Nå i det siste har jeg blitt skikkelig ille. Psykologen forklarte meg om kroppens "fight or fight"-reaksjon, men jeg tror jeg har bare flight-modus jeg 😳

Skal jeg bevege meg mer enn ca. 15 minutter hjemmefra, skriker kroppen "SNU!". Og det fortsetter den med helt til jeg er hjemme, og da er jeg stiv i alle muskler, kjempesvett og har hodepine. 

Jeg er så møkklei, skal aldri denne kroppen/hodet lære at alt ikke er farlig? 

Jeg eksponerer, går i samtaleterapi, gjør pusteøvelse, slapper av med yoga osv osv, men ikke søren om det hjelper. 

Anonymkode: 9d247...50b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ikke godt ut. Har du prøvd medisiner i tillegg til samtaleterapi? 

Anonymkode: 86e8c...594

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ikke godt ut. Har du prøvd medisiner i tillegg til samtaleterapi? 

Anonymkode: 86e8c...594

Nei, men skal faktisk til samtale neste uke, for å diskutere oppstart av medisin 👍

Har vært medisin-skeptiker, men nå føler jeg at jeg ikke har noe å tape på å prøve. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Er det slik uansett hvor langt du går? Kan du gå ut med søppel eller hente posten feks? 

Jeg tror det er ganske vanlig at flight er mest framtredende når man ikke kan se noen reell fare, man bare føler den. Men om det plutselig skulle dukke opp noe, for eksempel en full mann eller en løs hund, da vil jeg tippe fight kunne koble seg på. Hva tror du? 

Jeg har ikke noen gode tips. For meg fungerer det noen ganger å ha musikk på øret eller unngå åpne plasser, kjøre mest mulig bil, øve på forhånd, ha noe å fikle med, trygge meg selv med at jeg kan gå/slippe unna når som helst. Håper du finner noe som hjelper. 

Anonymkode: 9623c...676

Skrevet

Jeg tror du må være tålmodig. Du går i behandling, det er jo kjempebra og det virker som om du jobber og satser, men det kan ta litt tid. Det har ikke hjulpet ennå, men det kommer. ❤️ Kanskje får du snart drahjelp av medisiner også. Fortsett slik du gjør!

Anonymkode: 1b6b6...b68

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det slik uansett hvor langt du går? Kan du gå ut med søppel eller hente posten feks? 

Jeg tror det er ganske vanlig at flight er mest framtredende når man ikke kan se noen reell fare, man bare føler den. Men om det plutselig skulle dukke opp noe, for eksempel en full mann eller en løs hund, da vil jeg tippe fight kunne koble seg på. Hva tror du? 

Jeg har ikke noen gode tips. For meg fungerer det noen ganger å ha musikk på øret eller unngå åpne plasser, kjøre mest mulig bil, øve på forhånd, ha noe å fikle med, trygge meg selv med at jeg kan gå/slippe unna når som helst. Håper du finner noe som hjelper. 

Anonymkode: 9623c...676

Vet du, det har jeg aldri tenkt på før, men det er jo helt logisk at flight er mest påskrudd, når "faren er usynlig". Takk for god forklaring! 🙌 Tror nok fight hadde koblet seg på hos meg også, hvis det sto en reell fare der ja. 

Jeg takler det meste, som foregår i nærheten av hjemmet og der jeg vet at jeg kommer meg fort hjem. Så på tettstedet der jeg bor, lever jeg et vanlig liv med handling, møter, sosiale sammenkomster o.l.  Men med en gang jeg kommer lengre unna enn det jeg føler er trygt, slår angsten inn. 

Jeg distraherer meg også mye med å snakke i telefonen, høre lydbok, spille candycrush o.l. 

Takk for at du tok deg tid til å svare, ditt svar var veldig nyttig for meg 💙

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror du må være tålmodig. Du går i behandling, det er jo kjempebra og det virker som om du jobber og satser, men det kan ta litt tid. Det har ikke hjulpet ennå, men det kommer. ❤️ Kanskje får du snart drahjelp av medisiner også. Fortsett slik du gjør!

Tusen takk 💙

Vet jeg må være tålmodig, blir bare så frustrert når jeg føler at jeg blir værre og værre, men du har helt rett 

Takk for at du tok deg tid til å svare meg 💕

Skrevet

Hva gjør du når angsten tar deg? Det høres av HI ut som du rømmer hjem? Da lærer du kroppen at frykten var reell, og at hjemme er det eneste trygge. Ser du trener på eksponering, og det handler jo om  å bli stående i frykten til den gir ser. Det tar 10-15 minutter og da viser du kroppen at det ikke var noe å.være.rwdd.for.

Anbefaler den lettleste boka Hvorfor har ingen fortalt meg dette før,  om hva folk som oppsøker psykolog ofte sliter med, og hvordan håndtere det.

• Nyttig 2
Skrevet

TS her. 

Jeg har virkelig prøvd å stå i angsten. Har prøvd eksponeringsterapi på egen hånd, med terapeuter, via e-terapi m.m. Men det virker som om hjernen min er ute av stand til å dra nytte av gode erfaringer 🤯

Takk for tips 💕

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har vært plaget med panikkangst i mange år, men har fungert noenlunde ok. 

Nå i det siste har jeg blitt skikkelig ille. Psykologen forklarte meg om kroppens "fight or fight"-reaksjon, men jeg tror jeg har bare flight-modus jeg 😳

Skal jeg bevege meg mer enn ca. 15 minutter hjemmefra, skriker kroppen "SNU!". Og det fortsetter den med helt til jeg er hjemme, og da er jeg stiv i alle muskler, kjempesvett og har hodepine. 

Jeg er så møkklei, skal aldri denne kroppen/hodet lære at alt ikke er farlig? 

Jeg eksponerer, går i samtaleterapi, gjør pusteøvelse, slapper av med yoga osv osv, men ikke søren om det hjelper. 

Jeg er i samme situasjon ❤️

Det har aldri vært så ille som det har vært nå det siste året. Jeg må ty til sobril for å komme meg ut.

Jeg driver også med yoga, pusteteknikker osv, men jeg har en teori at kroppen er blitt skikkelig slått ut av covid og dette har påvirket nervesystemet slik at angsten er blitt sterkere. Jeg er skjelven i kroppen av å bare sitte hjemme i min trygge sone

Jeg begynner å bli åpen om dette og det virker som det er mange der ute som ikke føler helt seg selv etter covid. Jeg har også vært sykemeldt da legen mente jeg var utbrent. Men jeg vil grave dypere og tenker dette kan være longcovid 

I helgen, så var jeg på konsert for første gang på lenge. Måtte ta sobril i forkant, men klarte å sitte å nyte konserten uten å panikkangst. Men jeg blir ekstremt trøtt i etterkant og dro hjem rett etterpå

Så min teori som jeg har nevnt, er at koronaviruset har fucket til nervesystemet vårt. De fleste rundt meg sliter plutselig med forskjellige sykdommer og psyken etter covid at dem har hatt covid. Jeg var helt fri fra panikkangsten under pandemien og klarte meg veldig bra frem til jeg ble syk før jul. Etter det, så har kroppen min ikke vært helt i lodd. Jeg er ustø når jeg går. Plages med angst, hjernetåke, svimmelhet, blodtrykksfall, høy hvilepuls osv

Nå prøver jeg meg frem med forskjellige kosttilskudd samt jeg jobber med å aktivere vagusnerven (HRV min har vært ganske lav). Når HRV er høy så er kroppen roligere og mer i balanse. 

Jeg har faktisk kjøpt et kosttilskudd som heter Lithium orotate 5mg. Har bare brukt dette i snart to uker, men syns det har løftet humøret litt og angsten har avtatt. Har ikke tatt sobril siden fredag. Jeg tar nå 20mg til dagen og merket at tankekjøret har roet seg litt ned og. Tar også andre forskjellige kosttilskudd slik som Taurin, b-vitaminer, d3, sink, tran osv 

Anonymkode: e4227...198

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg følte jeg hadde en periode slik du beskriver ❤️.

Gikk ikke noe sted uten musikk på ørene.

Det ble min redning. Har du prøvd det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det har aldri vært så ille som det har vært nå det siste året. Jeg må ty til sobril for å komme meg ut.

Jeg driver også med yoga, pusteteknikker osv, men jeg har en teori at kroppen er blitt skikkelig slått ut av covid og dette har påvirket nervesystemet slik at angsten er blitt sterkere. Jeg er skjelven i kroppen av å bare sitte hjemme i min trygge sone

Jeg begynner å bli åpen om dette og det virker som det er mange der ute som ikke føler helt seg selv etter covid. Jeg har også vært sykemeldt da legen mente jeg var utbrent. Men jeg vil grave dypere og tenker dette kan være longcovid 

I helgen, så var jeg på konsert for første gang på lenge. Måtte ta sobril i forkant, men klarte å sitte å nyte konserten uten å panikkangst. Men jeg blir ekstremt trøtt i etterkant og dro hjem rett etterpå

Så min teori som jeg har nevnt, er at koronaviruset har fucket til nervesystemet vårt. De fleste rundt meg sliter plutselig med forskjellige sykdommer og psyken etter covid at dem har hatt covid. Jeg var helt fri fra panikkangsten under pandemien og klarte meg veldig bra frem til jeg ble syk før jul. Etter det, så har kroppen min ikke vært helt i lodd. Jeg er ustø når jeg går. Plages med angst, hjernetåke, svimmelhet, blodtrykksfall, høy hvilepuls osv

Nå prøver jeg meg frem med forskjellige kosttilskudd samt jeg jobber med å aktivere vagusnerven (HRV min har vært ganske lav). Når HRV er høy så er kroppen roligere og mer i balanse. 

Jeg har faktisk kjøpt et kosttilskudd som heter Lithium orotate 5mg. Har bare brukt dette i snart to uker, men syns det har løftet humøret litt og angsten har avtatt. Har ikke tatt sobril siden fredag. Jeg tar nå 20mg til dagen og merket at tankekjøret har roet seg litt ned og. Tar også andre forskjellige kosttilskudd slik som Taurin, b-vitaminer, d3, sink, tran osv 

At selve viruset har fucket til nervesystemet tror jeg ikke vi har noen grunn til å påstå. Det kan likevel være en viss sammenheng, f.eks. at man føler seg dårlig etter sykdom kan være med på å trigge angst.

Ofte er det nok tilfeldigheter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS her. 

For en interresant teori. Jeg har ingen formening om covid og angsten min, men jeg plages også med svimmelhet, hjernetåke, skjelvinger, nedstemthet osv osv. Det har jeg tenkt skyldes at jeg har kommet i overgangsalderen. Men jeg vet ikke 🤷‍♀️

Jeg vet bare at det er grusomt å ha det sånn, ønsker deg alt godt 💙

Skrevet
Irak skrev (2 timer siden):

Jeg følte jeg hadde en periode slik du beskriver ❤️.

Gikk ikke noe sted uten musikk på ørene.

Det ble min redning. Har du prøvd det?

Takk for tips 💙 

Jeg snakker mye i telefonen når jeg har det sånn, hjelper å ha noen på øret. Musikk hjelper helt sikkert godt også. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for tips 💙 

Jeg snakker mye i telefonen når jeg har det sånn, hjelper å ha noen på øret. Musikk hjelper helt sikkert godt også. 

Har du prøvd akupunktur/kinesolog, TS? ❤️ 

Anonymkode: f4cad...b18

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du prøvd akupunktur/kinesolog, TS? ❤️ 

Nei, det er vel snart det eneste jeg ikke har prøvd. Har du erfaring med at det hjelper? 

• Hjerte 2
Skrevet

Som andre har skrevet - hva gjør du når det skjer, TS? For hver gang du snur og går  hjem igjen så befester du angsten enda mer.

Kan du stoppe i det øyeblikket angsten begynner også bare bli stående der? Du trenger da ikke gå lenger bort, bare bli stående til den gir seg. Du kan ha med lydbok, høre på musikk eller ha med deg noen du kan prate med hvis det kan hjelpe.

Anonymkode: 1f747...d8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det er vel snart det eneste jeg ikke har prøvd. Har du erfaring med at det hjelper? 

Ja, veldig god erfaring. Har hjulpet meg på beina igjen, fysisk og psykisk. Har hjelpt så mykje at eg no lærer om det sjølv! ❤️  

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Som andre har skrevet - hva gjør du når det skjer, TS? For hver gang du snur og går  hjem igjen så befester du angsten enda mer.

Kan du stoppe i det øyeblikket angsten begynner også bare bli stående der? Du trenger da ikke gå lenger bort, bare bli stående til den gir seg. Du kan ha med lydbok, høre på musikk eller ha med deg noen du kan prate med hvis det kan hjelpe.

Anonymkode: 1f747...d8a

Jeg snur ikke og går hjem, står i og eksponerer meg for angstsituasjoner nesten hver dag. Men trikset er jo å stå i situasjonen til angsten avtar, men min avtar aldri, før jeg er ute av situasjonen. 

Men jeg skjønner hva du mener og at det er riktig teknikk å bruke, men av en eller annen grunn får jeg det ikke til 🤷‍♀️

Takker for tips 💕

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, veldig god erfaring. Har hjulpet meg på beina igjen, fysisk og psykisk. Har hjelpt så mykje at eg no lærer om det sjølv! ❤️  

Så spennende, jeg må kanskje vurdere det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...