Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hjulpet ei venninne ei stund nå med forskjellige ting. Vi bor 5 minutter unna hverandre så hun spørr av og til om jeg kan handle etter jobb og komme innom henne. Har kjørt henne til lege og tannlege. Stikker også innom hvis hun trenger hjelp til å flytte noe tungt 

For 2 måneder siden flyttet ut av byen og kjøpte en del av tomannsbolig for å komme nærmere foreldrene. De er gamle, så hun vil være i nærheten. Men hun forventer at jeg fortsatt skal hjelpe som før. Men nå er det 25 minutter med bil dit. Føler at det er ikke bare å stikke innom lengere. 

Og i dag sa jeg det. At det er ikke bare for meg å komme så ofte lengere. Spesielt ikke når vinteren kommer. Er veldig svingete og glatte veier dit. 

Var det dumt å si det rett ut til henne? 

Anonymkode: 7e0ee...01b

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det burde hun strengt tatt forstå selv uten at du skulle måtte si noe. Synes det er en helt fair ting å si. 

• Liker 12
Skrevet
Skopuss skrev (1 minutt siden):

Nei, det burde hun strengt tatt forstå selv uten at du skulle måtte si noe. Synes det er en helt fair ting å si. 

Tror ikke hun forstår. Hun spurte om jeg kan ta inn posten når hun reiser bort i 3 uker i Desember. 

Skrevet

Hun forstår det nok ikke, men hun burde skjønne det selv 😅 Så jeg tror du gjør rett i å si det rett ut. Det er ganske MYE å be om at noen skal kjøre totalt 50 min tur retur i 3 uker for å ta inn posten. 

• Liker 3
Skrevet
Skopuss skrev (1 minutt siden):

Hun forstår det nok ikke, men hun burde skjønne det selv 😅 Så jeg tror du gjør rett i å si det rett ut. Det er ganske MYE å be om at noen skal kjøre totalt 50 min tur retur i 3 uker for å ta inn posten. 

Trenger vel bare en gang i uken, men det er langt nok det 

Skrevet

Hjelper hun deg tilbake? 

Selvfølgelig var det riktig å si det rett ut. Det høres for å være ærlig ut som hun  utnytter deg. Og basert på at du syns det er vanskelig å si nei/være ærlig med henne, så kan det virke som du er en det går an å utnytte?

I så fall er det ekstra bra jobbet å sette ned foten her! 

Skrevet
Ut_på_tur skrev (4 minutter siden):

Hjelper hun deg tilbake? 

Selvfølgelig var det riktig å si det rett ut. Det høres for å være ærlig ut som hun  utnytter deg. Og basert på at du syns det er vanskelig å si nei/være ærlig med henne, så kan det virke som du er en det går an å utnytte?

I så fall er det ekstra bra jobbet å sette ned foten her! 

Hun hjelper hvis jeg spørr. Men jeg spørr aldri. Jeg liker å klare ting selv 

Skrevet

Oj! Det var veldig mye å forlange! Bra du sa det til henne.

Men av ren nysgjerrighet.. Hun virker veldig uselvstendig. Kan hun ikke handle etc selv?? Er hun syk eller lat eller hva er det?

Anonymkode: a785e...ddb

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Oj! Det var veldig mye å forlange! Bra du sa det til henne.

Men av ren nysgjerrighet.. Hun virker veldig uselvstendig. Kan hun ikke handle etc selv?? Er hun syk eller lat eller hva er det?

Hun handler selv også. Men hvis hun er litt syk, så spørr hun om hjelp. Jeg går på butikken selv selv om jeg er litt syk. Men jeg liker ikke å spørre om hjelp heller da 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun handler selv også. Men hvis hun er litt syk, så spørr hun om hjelp. Jeg går på butikken selv selv om jeg er litt syk. Men jeg liker ikke å spørre om hjelp heller da 

Åja så det er ikke hver dag? Hvor ofte dreier det seg om dette da? Syk er man vel ikke så ofte vel.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Åja så det er ikke hver dag? Hvor ofte dreier det seg om dette da? Syk er man vel ikke så ofte vel.

Det varierer. Hun har dårlig immunforsvar tror jeg og blir ofte syk. Kan ha vondt i ryggen. Kan ha feber og klarer ikke å gå pp butikken som er like ved. I vinterferien måtte jeg kjøre henne til legen en dag. Dagen etter kjørte jeg henne på butikken. Og noen dager etter kjørte jeg henne til kiropraktor. Jeg hadde ferie, men føltes ikke sånn. Men gikk greit siden avstanden ikke var så stor. Men hadde hun bodd der hun bodd nå, så hadde det vært vanskelig å hjelpe så mye 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hjulpet ei venninne ei stund nå med forskjellige ting. Vi bor 5 minutter unna hverandre så hun spørr av og til om jeg kan handle etter jobb og komme innom henne. Har kjørt henne til lege og tannlege. Stikker også innom hvis hun trenger hjelp til å flytte noe tungt 

For 2 måneder siden flyttet ut av byen og kjøpte en del av tomannsbolig for å komme nærmere foreldrene. De er gamle, så hun vil være i nærheten. Men hun forventer at jeg fortsatt skal hjelpe som før. Men nå er det 25 minutter med bil dit. Føler at det er ikke bare å stikke innom lengere. 

Og i dag sa jeg det. At det er ikke bare for meg å komme så ofte lengere. Spesielt ikke når vinteren kommer. Er veldig svingete og glatte veier dit. 

Var det dumt å si det rett ut til henne? 

Nei det er akkurat sånn det skal gjøres! Du har bært tydelig og grensesettende. Slik unngår dere misforståelser og dårlig stemning i fremtiden. Det er også urimelig å forvente at du skal stille opp hyppig, på kort varsel, med nesten en time kjøring for deg til sammen.

Jeg synes det er trist at du overhodet føler behov for å spørre. Det indikerer for meg at du ikke verdsetter deg selv og din tid særlig høyt, siden du tenker at det skal være en selvfølge for andre at du bare stiller opp, og det å grensesette er «synd».  

Hvordan svarte hun? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...