Gå til innhold

Egoistisk tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med en 13-åring, som går meg på nervene for tiden. Det er ett evig mas om å få henne til rydde opp etter seg og holde rommet/huset i orden, da jeg er drittlei av å måtte rydde alt mulig hver dag etter jobb.

Ett nyoppstått problem, er at hun tømmer tanken hver gang hun dusjer. Vi har lås på baderomsdøren, men den ryker snart.. Jeg kom hjem fra kveldsvakt, og måtte dusje i kaldt vann. En morgen skulle jeg ta en kjapp dusj før jobb - kaldt vann igjen. Hun dusjer når hun føler for det, som i det siste har vært både kveld og før skolen. Problemet er at jeg jobber turnus, og noen ganger sovner jeg før henne på kvelden. Som gjør at hun kan dusje uten min viten. Samme enkelte morgener. 

Har snakket med henne flere ganger om dette, og forklart hvorfor man ikke skal tømme tanken: Vi begge må dusje, det er tusenlapper i strøm - som vi kan bruke på andre ting, og at man står ikke i dusjen fordi man fryser - da kler man på seg! Men det går visst ikke inn!

Hvis det var en vann-bryter, så hadde jeg slått av vannet. Men det går jo ikke.. Og ikke kan jeg låse badet mens jeg jobber/er ute heller, da får hun jo ikke gått på do.

What to do?

Anonymkode: e7c4c...daa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har sparedusjhode allerede ville jeg begynt der. Anbefaler Mora Cera S5, veldig bra dusjhode som leverer maks 6L/min. Koster noen få hundrelapper.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skru av dusjhodet.

Ellers vil jeg som tenåringsmamma selv bare si at.. det er mye craziness i de kommende årene.

Anonymkode: 7d157...96c

• Liker 4
Skrevet

Helt ordinær atferd for en tenåring. De vil gjerne samarbeide, men har dårlige forutsetninger til å greie det. Det hjelper hvis du er god til å skape et trygt og positivt miljø med takhøyde for hennes store utviklingstrinn, som er det tenårene er. Hun velger ikke strevet sitt, men du som voksen kan velge å gjøre det enklere for henne å streve ved å stå med henne i det. Omsorg, forståelse, praktisk og emosjonell støtte. Hent frem empatien og hold deg langt unna å bebreide henne for sin atferd. Atferden er et uttrykk for hva hun mestrer/har kapasitet til en hver tid, dette svinger kraftig, tål svingningene. Dette er hardt arbeid, barnet ditt fortjener at du igså gjør ditt beste - det gjør faktisk hun hver dag :) 

Anonymkode: 81674...d22

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nevn det fint noen  ganger til. Si at hun må være snill og huske på at hun må spare vann til deg og korte ned dusjtiden. Har hun ovn på rommet sitt? ...siden hun er kald? Kjøp henne tøfter. 

Ellers; etter 4 barn og overlevende av årene 13-18 år, så tenker jeg at jeg bare hadde sagt; Skal jeg hjelpe deg å rydde? Jeg ser det ligger litt rundt, men hvis jeg hjelper deg så går det raskere. Det er en mye kjekkere måte å gjøre det på, og kanskje hun sier nei! Dette skal hun gjøre selv, eller så vil hun utsette det. Men hun lærer vennlighet, forståelse...

Helt ærlig, Unger som har fungert tidligere slutter ofte å fungere når de er 13-14. Det ser bomba ut etter dem. Du kan kjefte på sitiusjonen, og det hjelper gjerne. Men ofte ikke, og resultatet blir så surt og dessuten ikke til å leve med 6 år til. 

Dette får jeg mye kjeft for å mene, men asså etter alle disse barna har vi funnet en veldig rolig måte å behandle dem på som faktisk ser ut til å virke.

Anonymkode: 6978c...bec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Velkommen i klubben. Min tidligere svært velfungerende unge skrudde av hjernen omtrent over natta da hun fylte tretten. Et år senere er det ingen tegn til bedring.

Kollegaen min som har tre jenter i slutten av tenårene, påstår det roer seg midt i tiende klasse. Jeg håper intenst.

Anonymkode: 96267...867

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mannen min pleide å spøke om det; Han latet som han gruet seg til å dusje etter at de hadde vært i dusjen, fordi de hadde brukt opp at varmt vann og overdrev veldig med hvor mye han hadde fryst da han måtte dusje i isvann. osv. Det ble en slags intern spøke-hakke ting som var vanskelig å overse av dem. Så da skjerpet de seg. Ved hjelp av litt humor. 

Det aller viktigste i disse årene er samtalen, kommunikasjonen og at man ikke går seg bort i mas om tulleting. Det skjer virkelig store ting i denne alderen, og det er dem du må fokusere på. 

Anonymkode: 6978c...bec

Skrevet
-jk- skrev (15 minutter siden):

Hvis du ikke har sparedusjhode allerede ville jeg begynt der. Anbefaler Mora Cera S5, veldig bra dusjhode som leverer maks 6L/min. Koster noen få hundrelapper.

Sparedusj gjør bare at det tar litt lenger tid før tanken blir tom..

Minner om en rørlegger som fortalte at en kunde hadde byttet fra 200 til 300liter varmtvannsbereder fordi han var lei av at poden dusja til det ble tomt. Med 300 liters tank tok det bare litt lenger tid før det ble tomt for varmtvann.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
petterm skrev (8 timer siden):

Sparedusj gjør bare at det tar litt lenger tid før tanken blir tom..

Minner om en rørlegger som fortalte at en kunde hadde byttet fra 200 til 300liter varmtvannsbereder fordi han var lei av at poden dusja til det ble tomt. Med 300 liters tank tok det bare litt lenger tid før det ble tomt for varmtvann.

Vel, med 300 liter varmtvann får man ca. 600 liter utblandet dusjvann med 38-40 graders temperatur, og med 6L/min tar det da 1 time og 40 minutter å tømme tanken. Selv den mest dusjglade tenåring gidder neppe å bruke så lang tid? ;)

Med "vanlig" dusjhode på 15L/min tar det bare 40 minutter og da kan det nok bli tomt innimellom ja.

En annen løsning kan være å montere en liten 10L vv-tank med en omkoblerkran (som tenåringen ikke kjenner til). Så lar man den stå på 10L til vanlig og kobler om når man selv skal dusje ;)

• Liker 2
Skrevet

Høres kjent ut😆 Tenåringer er nærmest programert til å være selvsentrerte, i opprør og lite lydhøre for veiledning (‘du maser HELE tiden’, er ofte hørt;)

Det skjer noe i tenåringshjernen som i stor grad forårsaker dette. Hjernen er under ombygging og hos mange er den ikke ferdig skrudd sammen før man er 25 år. 

Men det gjør det ikke mindre irriterende å måtte dusje i kaldt vann. Her har jeg innført ‘dusjetider’. Altså: Når på døgnet kan ungdommen dusje. Det holder hun seg til og jeg får stort sett alltid varmtvann. 

Anonymkode: f02d4...872

Skrevet

Si at du vil ha mindre penger til å kjøpe klær til henne, eller julegaver, når alle pengene går til strøm?

Anonymkode: 47951...d2c

• Liker 1
Skrevet

Inndra telefon,internett, godteri, innetider. 

Skrevet

Ja, det skjer mye med barnas hjerner og følelser når de kommer i tenårene, men egoistisk drittoppførsel er aldri greit uansett.  

Jeg har hatt fire barn igjennom tenårene, og har hatt min skjerv med løpske hormoner.  

Vi har gitt slækk på mye, men at de skal oppføre seg og ta hensyn har det ikke vært noe slækk på. De har jo prøvd seg, opptil flere ganger, men det har blitt slått hardt ned på. Jeg diller ikke med folk som har drittoppførsel. 

Anonymkode: 1a8cc...11c

Skrevet

* Kan du ikke vise/fortelle henne hvor mye det koster å tømme en varmtvannstank? 

* Hvis hun vil ha penger til kino eller annet så må du si at strømregningen var så høy denne måneden at du ikke har råd. 

* Begynne å dusje på jobb fordi du ikke har dusj-muligheter hjemme for øyeblikket? Hadde vært HELT uaktuelt for meg å dusje i kaldt vann. 

Forresten var jeg en av de tenåringene som dusjet alt for lenge. Ikke skjønte jeg hvor lang tid det tok å varme opp vann eller hvor mye strøm egentlig kostet. Skal sies at det var en av få gleder jeg hadde her i livet, det, og å snike meg opp når alle hadde lagt seg for å chatte på mIRC (For jeg hadde skjønt/fått nøye forklart at det var billigere etter klokka 1700, og forholdt meg til det. Ville nok klart det samme med dusjingen, om det hadde blitt forklart på samme måte). 

Anonymkode: c6cab...0a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...