AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg liker å tenke at jeg har brydd meg ganske lite om status-symboler etter jeg fylte 18. I status legger jeg merkeklær, økonomi osv. Men etter jeg fikk barn for 5 år siden har jeg følt på et konstant status-press, som gjør meg så nedstemt. Jeg prøver å ikke la meg påvirke så mye av det, da vi stort sett er 5 år yngre enn de andre med barn i nabolaget (vi er i slutten av 20-årene). Men det hele forsterkes av at jeg føler at vi ikke blir helt inkludert det sosiale med de andre i nabolaget, pga dette. (Sitter nok mest i hodet mitt, fordi jeg skammer meg sånn). Det hele begynte når barnet var baby, og vi bodde i hovedstaden, og alle hadde bugaboo vogner og dyrt babyutstyr til barna, mens vi hadde en annen, rimeligere variant. Det ble litt bedre når vi flyttet til en mer middels stor by utenfor, men også her føler jeg mye på dette med status. Vi leier en 3-roms i et veletablert nabolag, der de fleste eier boligen sin. Vi har brukt de siste årene til å spare opp nok egenkapital, og i tillegg er jeg student, så planen har vært å kjøpe når jeg er kommet ut i jobb. De fleste barna i barnehagen har dyre merkeklær, bor i eneboliger, tesla er den mest kjørte bilen blant foreldrene. Det gjør at jeg selv er blitt bevisst på hvordan vi kler barnet vårt (og hvilke klær de andre barna har på seg), at jeg kvier meg for å fortelle at vi leier når andre i nabolaget spør hvor vi bor, og er rask til å komme med en forklaring på hvorfor vi leier akkurat nå. Andre som føler/har følt på litt av det samme? Det er ikke noe alternativ å flytte, og vi har verdens fineste naboer altså, men jeg klarer ikke å la være å føle sterkt på dette her. Og det henger nok litt sammen med at jeg føler meg mislykket som ikke studerte rett fra videregående, eller som ikke hadde bolig og utdanning på plass før jeg fikk barn. Anonymkode: 2dd99...518 1 4
-jk- Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste barna i barnehagen har dyre merkeklær, bor i eneboliger, tesla er den mest kjørte bilen blant foreldrene. Anonymkode: 2dd99...518 En Tesla er vel ikke noe statussymbol lengre, en Model Y er vesentlig billigere enn tilsvarende elbiler fra f.eks Skoda eller VW. 10
Fighter83 Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Nei, jeg føler absolutt ikke på dette. Kvalitet og brukervennlighet foran et kjent merke 👏 Men jeg og mange andre som meg liker gjenbruk og tenke litt økonomisk også da. Er veldig vanlig så tror nesten du må velge å heller snakke åpent om dette så du fjerner en del av denne uroen du kjenner på. Mange kjenner seg nok igjen 😉 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har følt på det. Jeg var litt yngre enn de fleste da jeg fikk barn (23 år), og hadde ikke den fineste barnevogna eller hus. Jeg har det nå da! Større hus enn de fleste, og gjerne mer penger enn de fleste. Da ser du at det egentlig ikke betyr noe særlig. Ingen ordentlige mennesker ser ned på andre fordi de er i en annen fase enn dem. De liker andre fordi de er kjekke mennesker. Så mitt råd er å heve deg over slike tanker og stol å at du er god nok. Jeg brukte alt for mye tid på å bekymre meg over slikt. Du har fine naboer, og du trives. Vær fornøuyd med der du er nå, og så vil du nok komme videre etter hvert. Men det viktigste er at dere og barnet har det fint. Anonymkode: 78f8b...adf 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Overhodet ikke, det er langt utenfor det jeg bryr hodet mitt med. Vet ikke om det skyldes kjønn eller personlighet, men som alenepappa tenker jeg overhodet ikke på slikt. Vi er alle ubetydelige, små vesener i et uforståelig digert univers, og slike detaljer er bare mikroskopisk støy. Anonymkode: 838a2...d37 3 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg fikk også barn forholdsvis ung (22), og hadde verken utdannelse eller egen bolig. Har likevel aldri følt på det. "Merke-press" var noe jeg kun har følt på da jeg gikk på ungdomsskolen... Jeg tror dette er noe som bare sitter inne i hodet ditt, og ikke noe naboene dine tenker over i det hele tatt. Anonymkode: bb42c...149 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Nei, har aldri følt på merkepress. Verken som ung eller gammel. Husker de som gikk med disse merkeklærne på ungdomsskolen, det var ikke de jeg hang meg. Synes alltid det vet de som var de rare. Husker ikke merket på barnevognen. Ungen min har blitt tenåring, og hun bryr seg ikke om merke på klærne. Bestilte en vinterjakke i dag fra hm. På ferie handla vi klær på Primark 😅 Anonymkode: ba68e...d3f 3
Rosa Dartle Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg tror man bare må slutte å sammenligne seg med andre, for man vil uansett ha områder man føler man ikke når opp. Alt dette du skriver om er helt uviktig. Jeg har følt på sånne ting selv, men er forbi den tiden, synes det var verre i starten. Har tenkt på at enkelte av de andre mødrene klarer å se så utrolig fine ut med lys trenchcoat og strøkne negler til enhver tid. At noen klarer å trylle fram de lekreste Mariocart- eller vulkankaker til fellesbursdagene. At noen sender med så flotte matpakker. At noen er så flinke til å stå på og har fått ungene inn på fritidsaktiviteter som de mestrer godt og der foreldrene er med på hockeylaget/speiderleder/dugnadsgjeng i fotballen/lager kostymer.. Osv Den lyse trenchcoaten og alle de fine støvlettene mine står godt plassert i et skap og jeg er aktiv med ungene, jeg kjøper et sukkerlokk med Ninja hos Bursdagskongen.no og slenger på sjokoladekaka, ungene er fornøyd med brødskiver og et eple og vi henger delvis med på en fritidsaktivitet eller to selv om vi ikke er så investerte. Det går helt fint så lenge jeg ikke sammenligner meg med andre. Du studerer, så du kommer til å tjene godt på sikt, og utifra det du beskriver høres bosituasjonen deres veldig koselig ut 😊 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg skjønner hva du mener. Er ikke i helt samme situasjon, men kan relatere. Her bor vi i et helhvitt nabolag, og mine barn er halvt afrikanske. Føler jeg må kle de ekstra fint, at det ikke er rom for at mine barn ser ustelt ut på noe tidspunkt. Føler at mine barn blir dømt hardere på slike ting enn andres. Anonymkode: 17509...8c2 1 4 1
Anonym6789 Skrevet 29. oktober 2023 #10 Skrevet 29. oktober 2023 Har aldri følt på merkepress, inntrykket her vi bor er at noen bruker merker og noen ikke. Og noen begge deler. Vinterdress og vintersko kjøper jeg dyrere merker, men da handler det jo om kvalitet og ikke status
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #11 Skrevet 29. oktober 2023 Nei, det var da det forsvant helt. Har mest fokus på miljø og gjenbruk, for barnas del.😄 Anonymkode: c20f8...470 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #12 Skrevet 29. oktober 2023 Vi tenker forskjellig. Vi var eldre enn snittet og hadde god økonomi da vi fikk barn. Jeg så det du ser, med merkeklær i barnehagen og fete biler. Jeg syntes de var temmelig dumme som brukte så mye penger på så mye unødvendig styr. 😅 Jeg bryr meg ikke om folk leier eller eier så lenge de er ålreite folk. Er kanskje litt bekymret for at de kan flytte vekk fordi de skal kjøpe noe og ikke har råd til å kjøpe her vi bor. Anonymkode: d98d4...b42 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Skrevet 29. oktober 2023 Kan ikke si jeg kjenner på noe press. Vi velger bare det vi ønsker for vårt liv, uavhengig av andre. Kjøpte reflex vinterdress på 40%, viking vintersko på 50% feks. Barnet har fint tøy og bugaboovogn, men er mye joggedresser fra hm, kappahl osv. Synes de fleste barna i barnehagen kler seg ganske likt, og i mye «styggere» klær enn vår gutt. Mye arvetøy. Føler ikke dette har noe med status å gjøre. Vi bor i et vanlig arbeiderklassestrøk i storby. De fleste er lærere, tannleger, politi, ingeniører, rørleggere erc. Det som kanskje er påfallende her er at det er kun to barn av 60 i barnehagen som har annen hudfarge enn hvit. Anonymkode: 94e24...7f2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi var eldre enn snittet og hadde god økonomi da vi fikk barn. Jeg så det du ser, med merkeklær i barnehagen og fete biler. Jeg syntes de var temmelig dumme som brukte så mye penger på så mye unødvendig styr. 😅 Anonymkode: d98d4...b42 Synes det virker som de med dårligst råd er mest opptatt av merker, egentlig 🤔 Kanskje det ligger usikkerhet bak? Datteren min (13) har en venninne hvor begge foreldre er ufaglærte og hun har et voldsomt fokus på "riktige merker". Glad datteren min synes det er enkelt å heve seg over det 🥰 Det kommer visst noen spark i blant om "mine sko kostet over 2000 kr" osv. Men barna mine vet godt at vi prioriterer opplevelser, og ikke minst å spare til egenkapital til boligkjøp for dem. Det snakker vi om jevnlig, så de vet bakgrunnen for å holde igjen på kjøp av "gjenstander". Anonymkode: c20f8...470 1 3
Alauda Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 Har aldri følt på merkepress i tilknytning til barna. Min erfaring er at status har vært mer knyttet til hjemmestrikkede klær, hjemmelaget mat fra bunnen, aktiviteter som musikk og kunst etc. og rikelig med tid. Har kommet litt til kort med mine/våre travle jobber og generell mangel på tid og overskudd til å prioritere alt sånt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Skrevet 29. oktober 2023 Alauda skrev (3 minutter siden): Min erfaring er at status har vært mer knyttet til hjemmestrikkede klær, hjemmelaget mat fra bunnen, aktiviteter som musikk og kunst etc. og rikelig med tid. Det med tid har jeg kjent på. Kunne aldri komme på "julelunsj" eller "adventsstund" på skolen. For ikke å snakke om "besteforeldredag" i barnehagen 😬 (ingen besteforeldre, bortsett fra mannen demente mor 😒) Vi har jo masse tid og opplevelser med barna på kveld, helg og ferie. Men følte meg alltid dømt pga vi ikke kom på disse "synlige" tilstellingene. Anonymkode: c20f8...470 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #17 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg synes ikke du skal la deg selv dra mer ned i dette TS. Husk at mange av Tesla-barna du observerer er prøverørsunger av eldre foreldre. Her er det nok misunnelse som går begge veier. De skrale kvinnene på 39 har betalt hundretusenvis av kroner for å bli gravide med de gråhårede mennene sine. Du bør legge bort dumme tanker om deg selv, og stå med begge bena i din egen livserfaring. Ikke vær redd for å kle barna i rimelige klær. Det er nok at klærne er hele og rene. I tillegg er det viktig at ungene trives i livene sine. Til det har vi naturopplevelser og passende fritidsaktiviteter. Det der som du har i hodet er bare tanker som må bort. Har du vurdert å gjøre noe som styrker deg? En sportsaktivitet som løping eller svømming kan gjøre deg godt i hverdagen. Anonymkode: 5019d...3eb
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #18 Skrevet 29. oktober 2023 Høres ut som dere bor 15 km vest for oslo, her vi bor. Vi eier riktig nok svindyre boligen vår men kjører en eldre bil og vi kunne ikke brydd oss mindre om klær til oss selv, så går mye i rimelige kjedeklær. Det føler jeg ofte på, når jeg ser så mange flotte nye biler og klær og sko fra Ganni og Gant og gud vet hva verdens merkebutikker. Samme med klær, her selges alt brukt barneutstyr med påskrift: Merkeklær 😩 kniiis.. Anonymkode: 5c143...8e6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #19 Skrevet 29. oktober 2023 Det kan nok handle litt om hvor en bor. Og så tror jeg det handler ganske mye om egen bekymring og skam, uten at det nødvendigvis er noe de med merkeklærne rundt tenker over. Her vi bor, er det ganske blandet hva foreldre og barn går og bor i og kjører. Om noe, er det nesten motsatt når det kommer til merkepress. Jeg har hørt negative kommentarer rundt det å kjøpe dyre merker nytt fra foreldre rundt, og mange er opptatte av gjenbrukt. Men det er noen "regler" for hva "alle" mener en bør ha. Katnakken vil alle ha, helst brukt som ser ubrukt ut, men det kjøper folk nytt også. Jeg opplever det er et slags press på å kle barna sine rett, at en ikke er god nok foreldre om en ikke har full kontroll på trelagsprinsipp og ull innerst eller om barnet er for varmt eller kaldt noe sted. Og at mat skal lages fra bunnen, ultraprosessert og sukker unngås, en skal vite hva slags solkrem det ikke er potensielt skadelige stoffer i osv. Billig, miljøvennlig og riktig, skal en velge her. Tesla er godkjent, siden den er elektrisk, men flertallet har Leaf. Min bittelille bensinbil får skryt fordi den er bitteliten og litt rar, tror jeg, og ikke minst en rimelig bruktbil. Jeg har inntrykk av at mange foreldremiljøer har noen uskrevne regler for hva som er rett og innafor, men at fasiten varierer en god del fra miljø til miljø. Men stort sett er det ikke så ekstremt at en ikke kan stå støtt i egne vurderinger og valg selv om de ikke samsvarer med hva flertallet gjør, heldigvis. Anonymkode: 3a7d4...0a8 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #20 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes ikke du skal la deg selv dra mer ned i dette TS. Husk at mange av Tesla-barna du observerer er prøverørsunger av eldre foreldre. Her er det nok misunnelse som går begge veier. De skrale kvinnene på 39 har betalt hundretusenvis av kroner for å bli gravide med de gråhårede mennene sine. Du bør legge bort dumme tanker om deg selv, og stå med begge bena i din egen livserfaring. Ikke vær redd for å kle barna i rimelige klær. Det er nok at klærne er hele og rene. I tillegg er det viktig at ungene trives i livene sine. Til det har vi naturopplevelser og passende fritidsaktiviteter. Det der som du har i hodet er bare tanker som må bort. Har du vurdert å gjøre noe som styrker deg? En sportsaktivitet som løping eller svømming kan gjøre deg godt i hverdagen. Anonymkode: 5019d...3eb Denne posten var utrolig nedlatende mot eldre mødre, og menn for den saks skyld. Hvorfor går du ut fra at alle i slutten av 30 årene har tatt prøverør? Og skrale? Jeg trente frem til termin og ble gravid på naturlig måte, ikke gråharet mann, men ja vi har tilfeldigvis en tesla. Og om noen tar prøverør so what? Det finnes kvinner i alle aldre som sliter med fertiliteten, også menn. For å svare ts. Nei jeg opplever ikke noe press. Har faktisk blitt mer økonomisk og miljøvennlig etter vi fikk barn. Har oppdaget mye fint kan kjøpes brukt, og barneklær er som regel knapt brukt for de vokser ut av de. Du kan finne merkeklær også brukt. Brukte selv shoppe ekstremt mye men nå selger jeg unna ting selv. Tenker mye mer om hva jeg trenger eller ikke trenger. Har hus og bil, men også lån. Ting koster. Når jeg leverer barnet i barnehagen så tenker jeg mest på at jeg vil barnet skal være komfortabelt, rent og ha varme og gode klær hvis de skal være ute. Bruker selvsagt ikke hullete klær slik noen mener barnehagebarn burde ha , for der går grensen. Anonymkode: 482d1...cd1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå