AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Lurer bare på hvordan det er med andre som har barn la oss si 2. til 4. klasse? I sommermånedene opplever vi at de er mer sosiale etter skoletid. Riktignok er det sikkert mer å finne på ute og naturligvis finere å være ute i sola. I vintermånedene roer det seg ned. Det blir noe mindre besøk nå, kanskje en gang i uka. Sånn er det hos oss i allefall. Jeg ser at enkelte er veldig sosiale og er med venner nesten hver dag. Sånn er det ikke for våre barn og her deler tankene mine seg. På den ene siden tenker jeg at det kan være en fare at de blir utestengt. Kanskje de andre barna ikke har så lyst til å være sammen med dem? På den andre siden tenker jeg at det kanskje ikke er så ille likevel? De har trening to ganger i uka. Så er det lekser som skal gjøres, selv om de ikke tar så lang tid. Og vi er litt sånn der vi setter pris på å være sammen som en familie og finne på ting sammen. Jeg aner virkelig ikke hvirdan disse barna som er hos andre hele tiden har tid til å bruke tid sammen med foreldrene sine, søsken og rett og slett bruke tid som familie. Det er barn som går i klassen til mine barn som jeg ser ute eller hos andre så å si hver dag. Det er veldig fint det, sikkert artig for varna som vil ha det slik. Men jeg hadde seriøst savnet å tilbringe tid med barna mine om de var slik. Altså kun det å se de på morgonen før de drar på skolen, og eventuelt bare til kveldsmat før de skal i sengs. Hvordan er det hos dere? Anonymkode: d61a5...abe
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Mitt ene barn er veldig sosialt hver dag, mitt andre barn har et mye større behov for alenetid, og er derfor mindre sosialt. Begge har det helt fint, og trives godt i egne liv. Min konklusjon er at du er nødt til å se på andre faktorer for å finne ut hvordan ditt barn har det. Virker det å trives med situasjonen? Anonymkode: e7e32...dbd 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Mitt barn har ikke behov for å være så sosial annet enn over telefon og internet, etter skolen. Selvsagt er mulighetene for det der, men så lenge barnet blomstrer og har det fint og har trygge gode rollemodeller til foreldre så er det bra. Anonymkode: 0534f...474 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har en åtteåring som er sosial hver dag. Det er mange fra klassen hans som bor i gata, og de spiller fotball dagen lang. Han er jo hjemom innimellom for å hente mat og drikke. Og er hjemme til middag og lekser. Og så har jeg en tiåring som er alt for lite sosial. Er hjemme hele tiden og vil helst bare game. Skulle ønske han hadde flere venner og at han kom seg litt mer ut. Ungen har lite til felles, så de er ikke mye sammen utenom middagstid. Fredager og lørdager har vi familietid på kvelden, men merker jo de blir eldre og får mindre interesse av å være sammen med oss. Anonymkode: 31d76...3dd
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Her er barnet (2.klasse) sosial hver dag på skolen fra 08-16. Det er MANGE timer, sammen med sine kompiser. De leker sammen i hvert friminutt, og 2,5t med frilek på sfo. Så her prioriterer vi ettermiddagene til familien. Vi har jo ikke hatt noe tid sammen på hele dagen, og jeg ønsker noen få timer sammen med barna mine, når de fortsatt er små. Tiden hvor de kun springer med venner, og de avtaler dette selv, kommer tidsnok. Så lenge barna går på sfo, stresser vi ikke med at de må være sosiale enda flere timer per dag etter skolen. Da koser vi oss sammen, og har rolige ettermiddager kun familien. Så ser de kompisene igjen 8 timer neste dag…! Anonymkode: 7c1e6...05a 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har en åtteåring som er sosial hver dag. Det er mange fra klassen hans som bor i gata, og de spiller fotball dagen lang. Han er jo hjemom innimellom for å hente mat og drikke. Og er hjemme til middag og lekser. Og så har jeg en tiåring som er alt for lite sosial. Er hjemme hele tiden og vil helst bare game. Skulle ønske han hadde flere venner og at han kom seg litt mer ut. Ungen har lite til felles, så de er ikke mye sammen utenom middagstid. Fredager og lørdager har vi familietid på kvelden, men merker jo de blir eldre og får mindre interesse av å være sammen med oss. Anonymkode: 31d76...3dd Spiller fotball dagen lang? Er ikke de fleste 8åringer på skolen/ sfo til 16-17 hver dag? Og skal deretter gjøre lekser, spise middag også videre på aktiviteter? Anonymkode: 7c1e6...05a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Her er det med besøk etter skolen hvertfall tre-fire ganger i uken. Har enebarn og veldig tilrettelagt for å ha med barn hjem her og jeg er hjemmeværende. Vi synes alle det er veldig koselig og har gjerne et ekstra barn rundt middagsbordet🥰 Barnet går forøvrig på aktivitet to til tre ganger i uken, men det er en del timer mellom skole og aktivitet(ikke sfo) Anonymkode: 8805d...2b7 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har to gutter. De går i 1. og 6. klasse. mitt eldste barn er sosial. Han går på aktiviteter to ganger i uka. Han er alltid med venner etter skoletid noen dager i løpet av uka/ helga. I perioder kan det være han har besøk/ er på besøk 1-2 ganger i uka og i andre perioder kan det være opptil hver dag. Noen ganger er han lei av å være med vennene, mens det neste dag er det viktigste, så det går opp og ned 🤣 Mitt yngste barn var «aldri» sammen med noen jevnaldrende de årene han gikk i barnehagen. Han var i bursdager og ved et par anledninger på besøk/ hadde besøk av en venn. Det er derfor veldig gledelig å se han være sammen med en venn omtrent hver dag etter at han startet på skole/ sfo. Fra å ville ha meg/ faren i nærheten hele tiden, gjør det godt å se utviklingen han har hatt etter oppstart av skolen. Det gleder meg å se at han går ut døra og går til vennen sin selv. Det er godt å se han og vennen tar følge til skolen sammen hver dag. Mitt yngste barn har en lettere psykisk utviklingshemming så det trengs mer tilrettelegging, oppfølging og støtte i hans hverdag. Det er derfor ekstra godt å se han sammen med andre på samme alder utenom skole og sfo. Det vokser han veldig på ❤️ Han er en god gutt som jeg er veldig glad i ❤️ Anonymkode: 08e6e...967
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #9 Skrevet 29. oktober 2023 Jeg har tvillinger på 10, samme kjønn. Ene er supersosial og åpen, deltar på alt, andre trenger alenetid og koser seg hjemme. Inne-barnet virker mest tilfreds, den sosiale virker mer jaget Anonymkode: 4c2d5...35a
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Skrevet 29. oktober 2023 8 åringen går ikke på sfo lenger og er stort sett med noen hjem hver dag etter skolen, er der til vi spiser middag , da er han som regel hjemme etter det. Anonymkode: 4357f...d7f
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #11 Skrevet 29. oktober 2023 8 åringen her varierer som oftest mellom å ha besøk eller være på besøk etter skoletid 1-4 ganger i uka, men det er gjerne litt mindre på vinteren, enn i sommerhalvåret. Når hun ikke gjør dette, går hun gjerne ute og leker med nabojenta. En dag i uka er hun på en aktivitet. Hun er glad i å være hjemme å sosialisere med oss her i huset også, eller bare drive på med sine egne ting, da hun er veldig kreativ og liker å drive på med kreative aktiviteter. Anonymkode: ab3c9...1ee
Jumjum Skrevet 29. oktober 2023 #12 Skrevet 29. oktober 2023 Vår 8-åring har besøk/drar på besøk kanskje 3/4 dager i uka. Han går ikke på SFO, så besøk skjer rett etter skolen og frem til middag stort sett. Etter middag er det lekser og så har han trening en gang i uka.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Skrevet 29. oktober 2023 8-åringen har ikke Sfo og har med/er med venner hjem1-3 ganger i uka. Og i helgene er hun mye sosial og det er en del overnattinger. Tenåringen liker best å være alene etter skolen. Om han er sosial er det i forbindelse med aktivitet utenfor hjemmet. Feks kino, tusenfryd, spise ute o.l. Har vært sånn de siste tre årene. Anonymkode: e94d2...c63
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 4.klassingen er med venner 2-5 ganger i uken. Han har eldre søsken som ikke var fullt så sosiale da de var like gamle, eldste var litt tiltaksløs, men hadde (og har) mange venner, mellomste var og er mer ensom, har noen venner på skolen, men få å treffe på fritiden. Anonymkode: 457d3...cc9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå