Gå til innhold

Har problemer med å takle datteren min…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 17 år og virkelig utfordrendeå ha med og gjøre. Vi har tre barn, og hun er vel den som vi har måttet bryne oss mest på siden hun var liten, og det har ikke blitt lettere med årene. Hun har nå akkurat startet på en utredning, mest fordi hun selv mener hun har konsentrasjonsproblemer. Men, vi mener det må være noe mer/noe annet. 
Hun tar alt i verste mening, og er veldig negativ til alt. Hun er selvsentrert og ser ikke seg selv i ting. Alt er andres feil og det er alle andre det er noe feil med. Hun er umoden sosialt og blir sett på som rar/spesiell av jevnaldrende. Hun misforstår ofte. 
Orker ikke nevne alt, men dette er noe av det. Hun har selvsagt positive sider også. Det er ikke slik at vi kun ser det negative. Men, føler det er mest hensiktsmessig å nevne det her i tilfelle noen kjenner seg igjen. 
Hun kan ha ekstreme sinneutbrudd, og hun har slått faren sin to ganger. 
Jeg blir så sliten av dette. Jeg prøver å forstå henne, men kommunikasjon er veldig vanskelig. Jeg vet rett og slett ikke hvordan jeg skal forholde meg til henne lenger. Føler jeg trår så varsomt jeg kan i kommunikasjon med henne, allikevel så blir det snudd til noe negativt. Brenner meg på at jeg kommuniserer til en på 17 år, men hun reagerer som en på 12 år. 
Er glad for at hun er under utredning og kanskje kan få noe hjelp og at vi kan få noe hjelp. 

Er det noen som kjenner seg igjen? Og som evt har noen gode råd?

Anonymkode: 8b496...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel en artikkel om det i disse dager, der det stod noe om å innta offerrollen. Dvs, alle problemer i livet, er alle andre sin feil, samfunnet etc....

Du får bare holde ut litt til, når hun er 18, kan kanskje hun få en egen bolig og klare seg selv?

Anonymkode: 22daa...199

Skrevet

Høres ut som adhd hos jenter. Bra hun skal utredes.

Anonymkode: 47d59...e54

• Hjerte 1
Skrevet

Hun begynner vel bli moden for å løsrive seg fra dere og har begynt å mislike å leve under foreldrekontroll. Det er liksom meningen det skal skje på hennes alder.

Anonymkode: 62a8e...2cc

• Liker 1
Skrevet

Borderline? Les om det. Du sier at hun reagerer som en 12 åring og har sinneutbrudd og tar alt til seg. Selvsentrert. 

Uansett hva der er, så kan hun ikke noe for måten hun reagerer, og dere må beholde roen og dempe gemyttene. Snakk i fredstid, og hold anklagene tilbake. Det hjelper ikke.

De blir ofte bedre når de er 18 +. Mer reflekterte.

Anonymkode: 08d85...9e6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er vel en artikkel om det i disse dager, der det stod noe om å innta offerrollen. Dvs, alle problemer i livet, er alle andre sin feil, samfunnet etc....

Du får bare holde ut litt til, når hun er 18, kan kanskje hun få en egen bolig og klare seg selv?

Anonymkode: 22daa...199

Du mener hun høres moden nok ut til det ja?

Anonymkode: a5093...51d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hun begynner vel bli moden for å løsrive seg fra dere og har begynt å mislike å leve under foreldrekontroll. Det er liksom meningen det skal skje på hennes alder.

Anonymkode: 62a8e...2cc

Det er nok dessverre ikke så enkelt. 

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Borderline? Les om det. Du sier at hun reagerer som en 12 åring og har sinneutbrudd og tar alt til seg. Selvsentrert. 

Uansett hva der er, så kan hun ikke noe for måten hun reagerer, og dere må beholde roen og dempe gemyttene. Snakk i fredstid, og hold anklagene tilbake. Det hjelper ikke.

De blir ofte bedre når de er 18 +. Mer reflekterte.

Anonymkode: 08d85...9e6

Gjør så godt vi kan. Men, det er fryktelig energikrevende.

ts

Skrevet
Lykkedykker skrev (1 time siden):

ADHD/Autisme kanskje. 

Ja, mulig…

ts

Skrevet

Høres ut som ungen min på 7 år dette her😅 Jeg jobber steinhardt med å ikke være klagende og negativ for å si det mildt😅 Vi snur hver eneste stein vi kan for å endre på adferd hos oss og barnet som ikke er sunt for relasjoner barnet skal være med. 

Selv så måtte barnefar og jeg spørre om hjelp av barnevernet om å få foreldreveiledning. Får god hjelp der. Man kan også få hjelp av familievernkontoret ang å gå inn i samtaler med barn sånn jeg har forstått. Håper dere får god hjelp💜

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...