Gå til innhold

Hvor mye penger trenger jeg for å reise rundt i Asia i to måneder med tre store barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drømmer om å ta med de tre barna mine på en rundreise i Asia/eventuelt andre steder vi drømmer om i to hele måneder på sommeren. 

Jeg satser på å ha spart opp penger til sommeren 2025. 

De vil da være 13, 16 og 19 år gamle. Og jeg tenker «backpacking» og billige overnattinger. 

Hvor mye tror dere jeg burde spare? 

Anonymkode: dcfc4...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo litt an på hvor i Asia. Vietnam, Thailand og India? Eller Hong Kong, Japan og Sør Korea? Det er store prisforskjeller.

Anonymkode: 81359...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg Malaysia. Mye å se og fortsatt relativt rimelig. Jeg ville hatt et budsjett på 3000 kr dagen. Når man reiser rundt, går det mer penger enn man tror. Det forutsetter at du i hovedsak legger reisen til lavkostland. Vi reiste rundt i Asia for 10 år siden i 5 måneder. Den gangen klarte vi oss på 1500 kr dagen, men vi hadde små barn og tidene har endret seg. 

Vi skal selv reise Australia og New Zealand og har satt av 5000 kr dagen. 

Anonymkode: bf0a9...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker i utgangspunktet så mye som mulig, kan liksom ikke få for mye penger heller. 

Jeg gjorde noe lignende da jeg var yngre og brukte 110 000 (før inflasjon). Men skal sies at jeg bodde på en del bråkete hostell med mye festing og som jeg ikke ville regnet som trygge for en 13-åring, så mulig at du må en del opp i standard av den grunn. Veldig få overnattingssteder i billigste sjikt er barnevennlig, med unntak av muslimske/veldig strenge land, som f.eks. Kina.

Jeg sparte også noen overnattinger på nattfly/nattbuss, du får vurdere om det er noe barna dine tåler eller om det ødelegger for opplevelser dagen etterpå. 

Ellers er fly helt klart en kostnadsøker, så du kan spare mye på å planlegge rundt kjente tog/busslinjer. Storby er mye dyrere enn mindre byer, så kan være greit å regne inn dette. 

Anonymkode: ad1f9...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vietnam og Kambodsja er fortsatt veldig billig. Sjekk på hoteller på feks Booking.com eller Hotels.com og finn steder dere har lyst til å besøke. 

Mat er veldig billig i disse landene, også veldig god.  

Thailand har også god og rimelig Mat men der er gjerne hotellene dyrere. 

Bestill flybilletter i god tid.  Vi har tidligere fått gode priser på Qatar Airways. Da må man mellomlande i Doha, men det er bare deilig å strekke litt på beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler den klassiske gamle backpackerruta: Bangkok-Koh Chang-Siem Reap -Phnom Penh-Saigon-Hanoi- fly til Vientiane- Vang Vieng- Luang Prabang -Chiang Rai -Chiang Mai-Bangkok.

Det er trygt, samtidig eksotisk. Billig fremdeles. Ville budsjettert med 1000 kr dagen, da har dere god råd hvis dere sover på billige hostels de fleste netter og reiser lokalt med buss (mest), tog (Saigon til Hanoi) og båt (over Tonle Sap, fra Phnom Penh til Vietnam og oppover Mekong fra Luang Prabang til Chiang Rai).

Anonymkode: 121d3...a0b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Anbefaler deg Malaysia. Mye å se og fortsatt relativt rimelig. Jeg ville hatt et budsjett på 3000 kr dagen. Når man reiser rundt, går det mer penger enn man tror. Det forutsetter at du i hovedsak legger reisen til lavkostland. Vi reiste rundt i Asia for 10 år siden i 5 måneder. Den gangen klarte vi oss på 1500 kr dagen, men vi hadde små barn og tidene har endret seg. 

Vi skal selv reise Australia og New Zealand og har satt av 5000 kr dagen. 

Anonymkode: bf0a9...346

Støtter 3000 i døgnet. 3000 × 60 = 180 000.

Anonymkode: 189fd...11e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ti år siden kunne man finne overnatting på trygge, rolige hotell fra 3-500kr natten. 

Vi bestilte mye via agoda, og bestilte det neste etter at vi ankom landet, mulig prisene ble påvirket av det. Vil dog anbefale å planlegge mer på forhånd, kjedelig å bruke halve ferien på å søke etter overnatting😱

Anonymkode: 5a4e1...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta med kostnader for lån og slike ting, for slike kostnader forsvinner ikke. Alternativt kan man leie ut huset i perioden, men det er ikke sikkert man finner en egnet leietaker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...