AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Del Skrevet 28. oktober 2023 Jeg skal pusse opp huset mitt, men usikker på hva som er lurt å gjøre først. Håper noen har råd eller innspill. Det jeg skal gjøre er: - takpanel i hele huset/alle rom - nye gulv i alle rom - skifte flisene ved peisen (sprekker) - male veggene i stua - skifte ut lampene, totalt fire - skifte tre vinduer - skifte ytterdør - skifte verandadør - skaffe ny seng, stort garderobeskap og høyskap til kjøkken - kjøpe varmepumpe - etterisolere innvendig mot nabo Hva er lurt å starte med? Anonymkode: 9301b...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 28. oktober 2023 #2 Del Skrevet 28. oktober 2023 Ville byttet vinduer/dører før eller i samme slengen som veggen døren/vinduet står i blir tatt. Hvis du skal ha håndtverkere til å gjøre alt så er det ofte rimeligere å gjøre flere ting samtidig enn å komme å gå mange ganger. Gulv ville jeg tatt til slutt ettersom man ble ferdig med hvert enkelt rom. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Del Skrevet 28. oktober 2023 Hvis det er vinduer på samme vegg som du skal etterisolere, så burde du ta det samtidig. Ellers anbefalles det ofte å gå "tak - vegger - gulv", men ikke kritisk, gulvet kan jo dekkes. Fjerne fliser rundt peis samtidig eller før gulvet. Du trenger jo ikke å ha fliser rundt peis, kan legge gulv hele veien, legge glassplate foran peis. Anonymkode: 9688c...498 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 28. oktober 2023 #4 Del Skrevet 28. oktober 2023 Skifte dører, vinduer og etterisolere vegg inn mot nabo først. Deretter tatt bort fliser ved pels. Dette er arbeid som medfører inngrep på overflater som gulv/vegg/tak. Deretter takpanel. Det kan nok fort oppstå diverse skader på vegger eller hvertfall overflater når det arbeidet gjøres. Kjedelig om det blir små hakk og merker på nymalte vegger. Deretter ville jeg malt vegger. Og så lagt gulv. Greit å dekke til gulv under maling uansett, men skulle det oppstå malingsøl eller annet pga annen oppussing så gjør det ikke noe særlig så lenge det ikke er nytt gulv i forkant. Så kan du begynne med nye lamper og varmepumpe. Det ville jo vært dårlig prioritering å montere lamper som nummer 1 på listen feks 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Del Skrevet 28. oktober 2023 Dører og vinduer først. Så det innvendige. Tak først Anonymkode: 0f15b...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 28. oktober 2023 #6 Del Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skal pusse opp huset mitt, men usikker på hva som er lurt å gjøre først. Håper noen har råd eller innspill. Det jeg skal gjøre er: - takpanel i hele huset/alle rom - nye gulv i alle rom - skifte flisene ved peisen (sprekker) - male veggene i stua - skifte ut lampene, totalt fire - skifte tre vinduer - skifte ytterdør - skifte verandadør - skaffe ny seng, stort garderobeskap og høyskap til kjøkken - kjøpe varmepumpe - etterisolere innvendig mot nabo Hva er lurt å starte med? Anonymkode: 9301b...c6f Generelt tenke fra ytterst til innerst og energisparing. Det er alltid veldig fristende å sette i gang med å få det litt finere, men altfor mange pusser opp overflater og gjør for lite med selve bygget. Vi også, med vårt første hus. Pusset opp det meste innvendig men altfor overfladisk, og måtte ta det ordentlig senere. Angrer på alt vi hadde kastet bort. Ville altså startet med etterisolering, skifte vindu og dører, varmepumpe og vurdere om det er behov for ytterligere isolering i de andre rommene eller ventilasjonsanlegg om det ikke er det. Så kan man ta oppussingen etterpå. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #7 Del Skrevet 29. oktober 2023 Hvordan står det til med dreneringen da? Anonymkode: 9a462...539 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #8 Del Skrevet 29. oktober 2023 Rosa Dartle skrev (7 timer siden): Generelt tenke fra ytterst til innerst og energisparing. Ja, men om jeg tenker at jeg har lyst til å flytte om ikke så lenge, er det ikke da lurere å vente med det dyreste? Jeg har også lurt på om jeg skal skifte deler av kledning og male, og tenkte det var lurt å vente med vinduer til det? AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hvordan står det til med dreneringen da? Anonymkode: 9a462...539 Den er helt fin. Taket, også. Anonymkode: 9301b...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 29. oktober 2023 #9 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, men om jeg tenker at jeg har lyst til å flytte om ikke så lenge, er det ikke da lurere å vente med det dyreste? Jeg har også lurt på om jeg skal skifte deler av kledning og male, og tenkte det var lurt å vente med vinduer til det? Anonymkode: 9301b...c6f Sånn pusse opp for å selge har jeg liten erfaring med hva som lønner seg. Kommer sikkert helt an på markedet. Men tror kjøperne i dagens marked er mer opptatte av energimerking enn om fargen på veggene er trendy, det har endret seg en del med at det har vært høye strømpriser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #10 Del Skrevet 29. oktober 2023 Rosa Dartle skrev (21 minutter siden): Sånn pusse opp for å selge har jeg liten erfaring med hva som lønner seg. Kommer sikkert helt an på markedet. Men tror kjøperne i dagens marked er mer opptatte av energimerking enn om fargen på veggene er trendy, det har endret seg en del med at det har vært høye strømpriser. Ja, det stemmer nok. Anonymkode: 9301b...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gud Skrevet 29. oktober 2023 #11 Del Skrevet 29. oktober 2023 Eg har teke huset mitt og skulle ønske at eg: 1. sjekka grundig om gulva var rette (dei var og er ikkje det) og jekka opp/ned frå kjelleren. 2. reiv alle innerveggar før isolering og lukking av ytterveggar. 3. ordna hagen først, slik at den krev minimalt vedlikehald undervegs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #12 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg skal pusse opp huset mitt, men usikker på hva som er lurt å gjøre først. Håper noen har råd eller innspill. Det jeg skal gjøre er: - takpanel i hele huset/alle rom - nye gulv i alle rom - skifte flisene ved peisen (sprekker) - male veggene i stua - skifte ut lampene, totalt fire - skifte tre vinduer - skifte ytterdør - skifte verandadør - skaffe ny seng, stort garderobeskap og høyskap til kjøkken - kjøpe varmepumpe - etterisolere innvendig mot nabo Hva er lurt å starte med? Anonymkode: 9301b...c6f Har du ikke vurdert å skifte tak ? Anonymkode: e2a5a...26c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #13 Del Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du ikke vurdert å skifte tak ? Anonymkode: e2a5a...26c Prøver du å være morsom eller hva? Anonymkode: 9301b...c6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå