Gå til innhold

Kreft bukspyttkjertel, forløp prognose osv.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at han ikke forsøker å beskytte deg ved å ikke fortelle deg om prognosene? 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
ESFP skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på at han ikke forsøker å beskytte deg ved å ikke fortelle deg om prognosene? 

Ja er overbevist om at hen ikke gjør det.

Skrevet

Min svigerfar fikk den diagnosen i januar, døde nå nettopp. Faren til en venninne har levd med den kreftformen i 2.5 år og har det relativt  bra (han ble operert!)

Anonymkode: 59bc8...20f

Skrevet

Det er en svært alvorlig krefttype..kanskje han er benektelse? 

Anonymkode: 44682...224

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Min svigerfar fikk den diagnosen i januar, døde nå nettopp. Faren til en venninne har levd med den kreftformen i 2.5 år og har det relativt  bra (han ble operert!)

Anonymkode: 59bc8...20f

Takker for svar🙂 Er litt uvirkelig hele greiene, så derfor er det så rart å ikke ha noe håndfast å forholde seg til.

Skrevet

Svært alvorlig krefttype med dårlige prognoser dessverre fordi svulsten blir som regel oppdaget for seint. Jeg kjenner to stykker som har hatt denne krefttypen og begge to døde under 1 år fra de gikk diagnosen.

Anonymkode: 96e77...b4f

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er en svært alvorlig krefttype..kanskje han er benektelse? 

Har også samme oppfatning om alvorlighetsgrad. Hen har ikke vist meg noe som helst dokumentasjon på dette, hadde nesten håpet på at det var en dårlig spøk.

Endret av Trysil
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svært alvorlig krefttype med dårlige prognoser dessverre fordi svulsten blir som regel oppdaget for seint. Jeg kjenner to stykker som har hatt denne krefttypen og begge to døde under 1 år fra de gikk diagnosen.

Anonymkode: 96e77...b4f

Mhm, er derfor så merkelig at hen benekter på å ha fått noe prognose eller stadie på kreft,

Skrevet

Min erfaring ved prognose av kreft er at de ikke sier noe. Vi spurte og spurte ang min mor fikk aldri svar før 2 dager før hun døde. Da hadde vi selvfølgelig vist dette i flere måneder. Skulle ønske de hadde tatt samtalen før da kunne vi utnyttet det siste året bedre.

Denne krefttypen er veldig alvorlig, jeg har to venner som fikk denne typen. Ingen av de lever i dag, unge mennesker. Hun ene døde etter 1,5 år og den andre døde etter 5 år.
Håper barna dine får beholde sine far og at de får han kreftfri❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Moren min fikk diagnosen i 50-årene. Død i løpet av 10mnd. Det ble sagt at overlevelse 5 år etter diagnose var 1%. Jeg beklager.

Anonymkode: 12dba...d18

• Liker 3
Skrevet

To måneder er ikke så veldig lang tid og man får ikke nødvendigvis noen prognose. Det er ikke så lett å si noe om hvor lang tid vedkommende har igjen. Han har nok fått vite hvilket stadiet han er i, men det er ikke sikkert han har klart å ta inn over seg all informasjonen. Uansett, bruk tiden godt. De fleste har svært kort tid igjen, når denne kreftformen oppdages. Forberedt barna dine på det som skjer. 

Anonymkode: 421e5...4d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Trysil skrev (5 minutter siden):

Har også samme oppfatning om alvorlighetsgrad. Hen har ikke vist meg noe som helst dokumentasjon på dette, hadde nesten håpet på at det var en dårlig spøk.

Neppe en diagnose noen ville valgt som dårlig spøk..

De setter i gang behandling med det samme om der er håp. Behandling er både cellegift og operasjon.

• Liker 2
Skrevet
Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Min erfaring ved prognose av kreft er at de ikke sier noe. Vi spurte og spurte ang min mor fikk aldri svar før 2 dager før hun døde. Da hadde vi selvfølgelig vist dette i flere måneder. Skulle ønske de hadde tatt samtalen før da kunne vi utnyttet det siste året bedre.

Denne krefttypen er veldig alvorlig, jeg har to venner som fikk denne typen. Ingen av de lever i dag, unge mennesker. Hun ene døde etter 1,5 år og den andre døde etter 5 år.
Håper barna dine får beholde sine far og at de får han kreftfri❤️ 

Takker for at du deler erfaringer ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 22.21):

To måneder er ikke så veldig lang tid og man får ikke nødvendigvis noen prognose. Det er ikke så lett å si noe om hvor lang tid vedkommende har igjen. Han har nok fått vite hvilket stadiet han er i, men det er ikke sikkert han har klart å ta inn over seg all informasjonen. Uansett, bruk tiden godt. De fleste har svært kort tid igjen, når denne kreftformen oppdages. Forberedt barna dine på det som skjer. 

Anonymkode: 421e5...4d9

.

Endret av Trysil
Skrevet

Er alvorlig diagnose 😔 Ofte har folk dessverre ikke så lang tid igjen når de får den... Kanskje du kan ringe legen selv og høre? Det er mulig de ikke vet, men jeg ville tenkt st det er best å gjøre alt det dere har lyst til sammen snarere heller enn senere 😕

• Liker 1
Skrevet (endret)
katties skrev (På 28.10.2023 den 22.37):

Er alvorlig diagnose 😔 Ofte har folk dessverre ikke så lang tid igjen når de får den... Kanskje du kan ringe legen selv og høre? Det er mulig de ikke vet, men jeg ville tenkt st det er best å gjøre alt det dere har lyst til sammen snarere heller enn senere 😕

.

Endret av Trysil
Skrevet
Trysil skrev (2 minutter siden):

Dette er eks, så vi er begge enige om at vi ikke ønskker å gjøre noe sammen 😅

Ungene deres er gjerne ikke enig i det.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Trysil skrev (6 minutter siden):

Hen viser null følelser angående diagnosen, lever som normalt med ny kjæreste. Har lest en del om diagnosen på nett, å det er ikke positiv lesing. Akkurat nå går det to familier rundt hen og ikke vet noe.

Hvis hen lever som normalt etter to måneder har hen ikke fått behandling. Da ville jeg tippe overlevelse er 3-12 måneder. 

Behandling er ganske heftig, derfor man må være i god form ved diagnosetidspunktet for at det skal vurderes, og dødeligheten er likevel høy. Se på kreftlex.no

Du har vel ingen rettigheter som ex, men barn under 18 skal følges særlig opp, og skal få tilbud om tilrettelagt informasjon.

Anonymkode: 206b3...eed

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Min far fikk beskjed at han sannsynligvis har 1 år igjen men han var seig og levde i 3,5år. 

Han var veldig opptatt av å ikke være syk den siste tiden. Levde så normalt som mulig og trakk seg unna eller skjulte smertene. 

Anonymkode: cfe4b...364

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...