AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Er i en depressiv periode nå, alt er tungt og mørkt, ingen håp for framtiden. Var hos dr dropin som kartla meg og mente jeg har alvorlig depresjon. Dr Dropin skrev en henvisning jeg skulle ta med fastlegen om å få psykologhjelp. Fastlegen bare ler det bort, ler av meg, tuller med meg og bagatelliserer følelsene mine, ber meg om å slutte og tenke sånn, «kjøp deg en chanel-veske og gi litt faen». Jeg føler meg utrolig dum og skammer meg helt enormt mye. Føler jeg trenger hjelp, hjelp til å få tilbake livsgnist, men det er ingen hjelp å få hos fastlegen. Prøvde på rask psykisk helsehjelp i min kommune, men de hadde ingen tilbud å gi meg, mente jeg var for dårlig og bør ha hjelp av en høyere instans. Hva gjør jeg nå? Kan ikke bytte fastlege, da jeg har brukt opp byttene mine i går grunnet flytting + fikk en fastlege som det viste seg hadde sluttet, så brukte opp et fastlegebytte på ingenting.. Anonymkode: 3c54b...a35 4
Sofakona Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Har du muligheten å få en annen lege? En vikar? Turnus lege etc? 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Sofakona skrev (Akkurat nå): Har du muligheten å få en annen lege? En vikar? Turnus lege etc? Var hos en vikar forrige uke, men han mente dette var noe fastlege måtte ta tak i.. Anonymkode: 3c54b...a35
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Hvorfor kunne ikke dr dropin henvise deg direkte? Skjønner at fastlege steiler litt når dr dropin liksom skal diktere hva fastlegen skal gjøre. Det er jo ikke slik helsevesenet fungerer. Anonymkode: b76bf...461 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor kunne ikke dr dropin henvise deg direkte? Skjønner at fastlege steiler litt når dr dropin liksom skal diktere hva fastlegen skal gjøre. Det er jo ikke slik helsevesenet fungerer. Anonymkode: b76bf...461 Dr dropin sa at de alltid får avslag, at henvisningene skal komme fra fastlege Anonymkode: 3c54b...a35
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dr dropin sa at de alltid får avslag, at henvisningene skal komme fra fastlege Anonymkode: 3c54b...a35 Ikke så veldig rart, da fastlege normalt sitter på journalen din, og faktisk kan gi de svarene DPS trenger for å kunne vurdere deg. Men er det slik at du føler at fastlegen ikke tar deg på alvor, så er det mulighet for å klage. Dette må i såfall først tas med fastlegen sin "sjef" som i de fleste tilfeller er kommuneoverlegen. Anonymkode: 773b1...ea3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Er du i jobb? Hvis det så kan du henvises til "Arbeid og helse". Heter kanskje noe annet andre steder. Jeg ble henvist dit, å etter noen timer med psykologen der så fant hen ut at jeg var såpass syk at jeg trengte annen og mer hjelp enn de kunne tilby. De har et samarbeid med DPS og psykologen min der skreiv en henvisning til DPS, og jeg hadde min første time på DPS etter ca 14 dager. Jeg fikk inntrykk av at det var lettere å få hjelp når jeg var i jobb, og det var nok sikkert for at målet var at jeg skulle tilbake i arbeid og da må det ageres raskt. https://www.siv.no/behandlinger/helse-og-arbeid-tidligere-raskere-tilbake Anonymkode: afa7a...db1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du i jobb? Hvis det så kan du henvises til "Arbeid og helse". Heter kanskje noe annet andre steder. Jeg ble henvist dit, å etter noen timer med psykologen der så fant hen ut at jeg var såpass syk at jeg trengte annen og mer hjelp enn de kunne tilby. De har et samarbeid med DPS og psykologen min der skreiv en henvisning til DPS, og jeg hadde min første time på DPS etter ca 14 dager. Jeg fikk inntrykk av at det var lettere å få hjelp når jeg var i jobb, og det var nok sikkert for at målet var at jeg skulle tilbake i arbeid og da må det ageres raskt. https://www.siv.no/behandlinger/helse-og-arbeid-tidligere-raskere-tilbake Anonymkode: afa7a...db1 Takk for innspill, men er vel fastlege som må henvise? For da er jeg like langt.. Anonymkode: 3c54b...a35 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 Det høres ut som du må tilbake til fastlegen og kreve hjelp. Fortelle at kommunen mener du er for syk til å få hjelp av dem. Gjenta vurderingen til Dr. Dropin osv. Si at dette ikke er noe som kan løses med Chanel og gi faen. Anonymkode: e6d75...bae 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er i en depressiv periode nå, alt er tungt og mørkt, ingen håp for framtiden. Var hos dr dropin som kartla meg og mente jeg har alvorlig depresjon. Dr Dropin skrev en henvisning jeg skulle ta med fastlegen om å få psykologhjelp. Fastlegen bare ler det bort, ler av meg, tuller med meg og bagatelliserer følelsene mine, ber meg om å slutte og tenke sånn, «kjøp deg en chanel-veske og gi litt faen». Jeg føler meg utrolig dum og skammer meg helt enormt mye. Føler jeg trenger hjelp, hjelp til å få tilbake livsgnist, men det er ingen hjelp å få hos fastlegen. Prøvde på rask psykisk helsehjelp i min kommune, men de hadde ingen tilbud å gi meg, mente jeg var for dårlig og bør ha hjelp av en høyere instans. Hva gjør jeg nå? Kan ikke bytte fastlege, da jeg har brukt opp byttene mine i går grunnet flytting + fikk en fastlege som det viste seg hadde sluttet, så brukte opp et fastlegebytte på ingenting.. Anonymkode: 3c54b...a35 Du har rett til å be om en vurdering av en annen lege på legekontoret ditt. Anonymkode: 69398...8c1 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 Å bytt fastlege. Anonymkode: 0cd54...7e7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #12 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å bytt fastlege. Anonymkode: 0cd54...7e7 Hun er tom for bytter. Anonymkode: e6d75...bae
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 Du kan be de på kommunen om hjelp. De kan skrive til fastlegen din f.eks. Min fikk helt annen holdning når en annen offentlig instans skrev brev om sin vurdering av min situasjon til legen. Anonymkode: 98f7b...4a4 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #14 Skrevet 29. oktober 2023 Her har Dr.Dropin løyet for deg, de kan selvfølgelig henvise akkurat samme steder som fastlegen. Grunnen til at de ber fastlegen gjør det er for å slippe et evt oppfølgingsansvar, og å vri seg unna en kjip pasient som de risikerer å måtte bruke unødvendig mye tid på. Dr. Dropin er dannet for å få unna kjappe konsultasjoner med enkle løsninger som genererer mye penger på kort tid, ikke bruke tiden på ting som krever oppfølging og der de fleste ikke har en quickfix. Det er rimelig arrogant av Dr.Dropin å pålegge fastlegen ditt et arbeid de ikke gidder selv, så det skjønner jeg godt at fastlegen ikke vil bli diktert av. Men når Dr.Dropin har gjort dette er det nok for å fri seg fra ansvaret om du tar livet ditt uten at de ga rett behandling, for de har jo bedt deg kontakte fastlege og sagt hva vedkommende skal gjøre. Du er lurt og løyet for ts, det er faktum her. Du kan kontakte fastlegen igjen og be om en henvisning, og at vedkommende tar en selvstendig vurdering, og evt kan du spørre hvorfor han kommer frem til et ulikt resultat fra den du oppsøkte hos Dr.Dropin. Du kan også selv ta kontakt med kommunen og høre om de har et lavterskeltilbud der du ikke trenger henvisning for å få hjelp, flere kommuner har det. Et annet alternativ er å ta et par timer hos en privat psykolog, så kan de enten lage et opplegg for deg der, eller henvise videre om de mener det trengs. Anonymkode: 09ddb...e1a 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #15 Skrevet 29. oktober 2023 Som skrevet i HI; har bedt kommunen om hjelp, men der var det ingen hjelp å få. Anonymkode: 3c54b...a35
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #16 Skrevet 29. oktober 2023 Uff så vondt! Klarer du å holde ut til neste gang du kan bytte fastlege? Eller kan du ta med deg en venn du stoler på til fastlegen? Noen som kan konfrontere legen? For det der er så virkelig ugreit..."kjøp chanel veske og gi mer faen" ??? Høres ut som en dritdårlig amatør. Du trenger hjelp, ikke støgge chanelvesker. Lykke til og håper det ordner seg ❤️ Anonymkode: eeea0...f46
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #17 Skrevet 29. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Uff så vondt! Klarer du å holde ut til neste gang du kan bytte fastlege? Eller kan du ta med deg en venn du stoler på til fastlegen? Noen som kan konfrontere legen? For det der er så virkelig ugreit..."kjøp chanel veske og gi mer faen" ??? Høres ut som en dritdårlig amatør. Du trenger hjelp, ikke støgge chanelvesker. Lykke til og håper det ordner seg ❤️ Anonymkode: eeea0...f46 Det er jo horribelt at en lege anbefalte dette 😮 Å veldig fortvilende for ts når det er hjelp hen trenger Anonymkode: afa7a...db1 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #18 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.10.2023 den 10.08): Som skrevet i HI; har bedt kommunen om hjelp, men der var det ingen hjelp å få. Anonymkode: 3c54b...a35 Har du bedt om samtale med psykiatrisk sykepleier? Anonymkode: 0bdf8...280
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #19 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 28.10.2023 den 21.53): Er i en depressiv periode nå, alt er tungt og mørkt, ingen håp for framtiden. Var hos dr dropin som kartla meg og mente jeg har alvorlig depresjon. Dr Dropin skrev en henvisning jeg skulle ta med fastlegen om å få psykologhjelp. Fastlegen bare ler det bort, ler av meg, tuller med meg og bagatelliserer følelsene mine, ber meg om å slutte og tenke sånn, «kjøp deg en chanel-veske og gi litt faen». Jeg føler meg utrolig dum og skammer meg helt enormt mye. Føler jeg trenger hjelp, hjelp til å få tilbake livsgnist, men det er ingen hjelp å få hos fastlegen. Prøvde på rask psykisk helsehjelp i min kommune, men de hadde ingen tilbud å gi meg, mente jeg var for dårlig og bør ha hjelp av en høyere instans. Hva gjør jeg nå? Kan ikke bytte fastlege, da jeg har brukt opp byttene mine i går grunnet flytting + fikk en fastlege som det viste seg hadde sluttet, så brukte opp et fastlegebytte på ingenting.. Anonymkode: 3c54b...a35 Sa virkelig legen din det? Anonymkode: 829cf...68e
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #20 Skrevet 30. oktober 2023 Jeg er så lei for det ts 💔 Blir bare vanskeligere og vanskeligere å få hjelp. Helt vanvittig at du ikke blir hørt i din situasjon.. Anonymkode: 00707...a8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå