Gå til innhold

Hvor er hjelpen etter selvmordsforsøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye fokus i mediene på selvmord og at man skal søke hjelp hvis man har slike tanker. Men hva slags hjelp gis når man virkelig trenger det?

Min bror på 40 år har slitt med mørke tanker i årevis og har forsøkt å ta sitt eget liv ved et par anledninger. Eneste hjelpen som det offentlige har gitt er samtaleterapi et par ganger i måneden via kommunen og oppfordringer om å være med aktiv og slutte å tenke så negativt. Var med ham til fastlegen tidligere i år og fortalte om en fortvilet situasjon. Legen sa rett ut, jeg vet ikke hva vi skal gjøre med ham.

Nylig svelget han over 40 sterke nervetabletter og var nær ved å dø. Heldigvis ble han funnet av en venn og det ble tilkalt ambulanse. Han ble lagt inn på sykehus for forgiftning kl 16. Dagen etter kl 14 ble han skrevet ut fra sykehus. Det eneste oppfølgingen han fikk var en samtale med en lege, en psykolog og en sykepleier. Hjelpen de tilbød var at hjemmesykepleier skulle komme innom og gi ham medisiner en gang om dagen og at han skulle få hjelp til husvask slik at han kunne finne på ting som var moro!!

Jeg var til stede under samtalen og fortalte om gjentatte forsøk på selvmord og han trenger langt mer hjelp en dette. Men han var alt for frisk for innleggelse på psykriatisk post og derfor måtte han sendes hjem. Han fremstod forvirret og svært redusert under samtalen. Ikke rart etter å ha inntatt store mengder sterke piller. Allikevel ble han utskrevet ut, uten tilbud om et seriøst behandlingstilbud. 

Nå sitter en gammel mor og passer på sin ustabile sønn på år 40 24-7. Er det slik det skal være?

Anonymkode: 43fe6...8a4

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har et nært familiemedlem i lignende situasjon. Psykisk helsehjelp er dessverre helt elendig i Norge. Er faktisk ganske satt ut når hun ikke får hjelp så lurer jeg virkelig på om noen får det i det offentlige.

Anonymkode: 299ad...4bd

• Liker 3
Skrevet

Har dessverre lignende erfaring. Ble en gang akuttinnlagt etter selvmordsforsøk, ble skrevet ut under 12 timer senere uten at det ble gjort kartlegging av ny selvmordsfare. 

Det viktigste er å ha noen rundt seg som man kan ta kontakt med, og å ha en oppegående fastlege som hjelper ved behov. Men ofte blir disse også motløse da de ikke får fikset den hjelpen de mener pasienten trenger. Psykiatrien i Norge er helt elendig, da det er alt for lite ressurser.

Anonymkode: 4e8d8...804

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Veldig forskjellig fra sted til sted dessverre. Men det er altfor få plasser i psykiatrien. I tillegg skilles det en del på pasienter også, bla mellom de som har et klart ønske om hjelp - og dels/god innsikt i egne vansker, og de som ikke ønsker dette, men som det heller ikke er akutt truende for, og dermed ikke kan være på akuttpost. Har selv vært innlagt under "frivillig tvang", dvs nok til at de kunne fatte vedtak om tvang, men at jeg som pasient gikk med på frivillig opphold. Ble også forespeilet at jeg var "for frisk" og at de skulle sende meg ut igjen dagen etter. Men ble værende på akuttpost i 8 dager, før jeg ble overført til DPS døgn hvor jeg var i 3 uker til. Men mye avhenger vel så mye av hvor godt team en har rundt seg, f.eks fastlege, psykolog osv som kan krangle på dine vegne. Men nå er det også slik at i veilederen for hvilke pasienter som skal legges inn, så blir ikke de som har mer eller mindre "kronisk suicidalitet" lagt inn mer enn akutt ved f.eks direkte forsøk, fordi forskning viser at innleggelse vil ikke gjøre ting bedre for disse pasientene. 

Anonymkode: dd1f2...597

• Liker 2
Skrevet

At hjemmesykepleien skal komme med medisiner er jo fint, synes jeg. Han har ikke fått noen bedring av antidepressiva i alle disse årene? Hvilken annen behandling er forsøkt? ECT?

Anonymkode: a1a05...05e

Skrevet

Er nok veldig forskjellig fra sted til sted. Jeg har mange innleggelser bak meg. Forebyggende innleggelser i hovedsak, men også lange innleggelser etter forsøk i forbindelse med alvorlig depresjon. 

Høres ut som en fortvilet situasjon med din bror. Håper det ordner seg. 

Gjest Refreng
Skrevet

Psykiatrien har vel blitt bygget ned med Erna, selv om hun stod offentlig og sa det motsatte. Billig psykiatri er hovedsaklig noe arbeidere og andre slitere trenger, så det er ikke noe pengesterke politikere som selv bruker private tjenester trenger prioritere eller bry seg om. Det er fristende kutt i budsjettet for dem.

Skrevet

Nå er det i hovedsak sånn at man må gjøre jobben selv, enten man skal bli bedre av en depresjon eller trene opp et ødelagt kne. Har han hatt flere runder i psykiatrien tidligere så er det jo begrenset hva de faktisk kan stille opp med, han må bruke de verktøyene han har fått tidligere til å fungere bedre i hverdagen og få et bedre liv. Ingen psykolog i verden kan snakke et annet menneske frisk, men mange (både på KG i det virkelige liv) syns å tro det er sånn det fungerer. Vil man ikke selv så er det faktisk ikke noe å få gjort, i psykiatrien som i alt annet som berører helsen vår. Han kan gå til fastlege og be om henvisning til psykisk helsehjelp, evt kan han oppsøke privat psykolog. Men da må han være villig til å legge det ned arbeidet som trengs for å få til en endring, ellers kommer det ikke til å hjelpe. 

Anonymkode: 7895f...607

• Liker 2
Skrevet

Min bestekompis har jobbet på akuttpsykiatrisk avdeling i 25 år, og han sier at det norske helsevesenet kneler og da spesielt det psykiske helsevesenet!

Anonymkode: c5389...a1e

• Nyttig 3
Skrevet

Jeg har flere alvorlige psykiske lidelser og har hatt mye selvmordsproblematikk. I storbyen hadde jeg veldig god hjelp, nå har jeg akkurat flyttet nærmere familie igjen og her ute i distriktet har pipa ei anna lyd. Heldigvis har jeg fortsatt kontaktpersoner i den gamle kommunen nå mellom overføring som jobber på for at jeg skal få god nok hjelp, men hva hjelper det når det er sprengt kapasitet og hjelpen ikke finnes? Har fysisk helseproblematikk óg, og lyden er den samme der her jeg bor, alt for få helsepersonell og tilbud. Blir sendt hit og dit og til andre byer.

Anonymkode: a7152...826

Skrevet

Trist å høre at de sier han er altfor frisk til å bli lagt inn når han akkurat har prøvd å ta livet sitt. Hvem sitt ansvar er det hvis man blir sendt hjem og så tar livet sitt? 

Anonymkode: 9d7b2...c80

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Trist å høre at de sier han er altfor frisk til å bli lagt inn når han akkurat har prøvd å ta livet sitt. Hvem sitt ansvar er det hvis man blir sendt hjem og så tar livet sitt? 

Trist nok, så tror jeg kanskje ikke det ville skjedd så mye. De ville kanskje undersøkt saken, men det blir vanskelig å ta noen på slike ting da det er så subjektivt fra helsepersonells side, og hvis problemet er plass så kunne ikke mye vært gjort. Tror i de tilfeller hvor personen er/var åpenbart psykotisk og helt ute av stand til å ta vare på seg selv eller fare for andre så ville det vært noe annet. 

Anonymkode: a7152...826

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den som tar livet sitt har alltid ansvar for det selv, alltid. Man kan aldri gi andre ansvar for at noen tar sitt eget liv.

Anonymkode: 7895f...607

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...