Gå til innhold

Du som er ufør, hvilken kompensasjonsgrad har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 46,7%.

Anonymkode: 12501...5c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 46,7%.

Såpass!

Da har du hatt høy inntekt innen du fikk ufør. Jeg hadde så lav inntekt at jeg straffes med 70%. 

Anonymkode: 1fa14...b94

Skrevet

55,11%

Anonymkode: f16ca...219

Skrevet

73,4%.

Det er nesten så jeg er glad for at jeg ikke er frisk nok til å jobbe for man sitter ikke igjen med mye med den kompensasjonsgraden😅

Det skal lønne seg så stå opp meg midt bak. 

Anonymkode: d87b7...485

Skrevet

Hva er kompensasjonsgrad? 

Anonymkode: b4e45...235

• Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er kompensasjonsgrad? 

Anonymkode: b4e45...235

Den sier noe om hvor mye som trekkes av uføren din av beløpet du tjener over fribeløpet.. Så har du f.eks 50% kompensasjonsgrad så trekkes du 50kr av hver 100kr du tjener. Jo lavere grad jo bedre.

Skrevet
19 minutter siden, Lykkedykker said:

Den sier noe om hvor mye som trekkes av uføren din av beløpet du tjener over fribeløpet.. Så har du f.eks 50% kompensasjonsgrad så trekkes du 50kr av hver 100kr du tjener. Jo lavere grad jo bedre.

Hvorfor heter det kompensasjonsgrad? Det er ikke den uføre som kompenseres.

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor heter det kompensasjonsgrad? Det er ikke den uføre som kompenseres.

Det er den tidligere inntekten til vedkommende på uføren som blir erstattet(kompensert). Uføretrygden er da en form for kompensasjon. 

Skrevet

Er på minstesats, og har 68% i kompensasjonsgrad.

Syns det er urettferdig at de som har hatt høy inntekt tidligere, og dermed har høy uføretrygd, også får lov til å tjene mer ved siden av uføretrygden (fordi de gjerne har lav kompensasjonsgrad). Mens vi som alltid har tjent lite, vi skal «holdes nede».

Anonymkode: 6b09d...044

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det er urettferdig at de som har hatt høy inntekt tidligere, og dermed har høy uføretrygd, også får lov til å tjene mer ved siden av uføretrygden (fordi de gjerne har lav kompensasjonsgrad). Mens vi som alltid har tjent lite, vi skal «holdes nede».

Det er jeg enig i. Burde vært lik sats for alle. Ett sted mellom 50 og 60%.

• Liker 1
Skrevet

59% ung ufør med samboer. 

Anonymkode: eb3ad...fef

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ikke alle som har tjent bra har lav kompensasjonsgrad. Kjenner ei med nesten makssats som har lik kompensasjonsgrad som de på minstesats. 

• Liker 1
Skrevet

Aner ikke hva kompensasjonsgrad er. Har minstesats ufør, rakk ikke jobbe mer enn 2år etter endr studie, så 0 i inntekt ett år i beregningen var ikke noe å juble over…

Anonymkode: 47544...c63

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jeg enig i. Burde vært lik sats for alle. Ett sted mellom 50 og 60%.

Hvorfor er det forskjellig fra person til person? Hvordan kommer de frem til kompensasjonsgraden til en person?

Anonymkode: 3e2f7...7af

Skrevet

78%, så det finnes ikke insentiv til å jobbe etter evne for meg, så lenge dette trekket er før skatt. Jeg håper på at jeg en dag heller kan fryse uføretrygden,  og kunne være 100% i jobb. 

Anonymkode: 61137...ae5

Skrevet

Er ung ufør. I vedtaket står det at kompensjonsgraden er på 64,67%. Er det bra eller dårlig? Og hvorfor/hvordan kom de frem til det tallet? Jeg er for syk til å jobbe ved siden av trygden, så det er ikke så relevant for meg hva den er på. Men er bare nysgjerrig. 

Anonymkode: f6adb...baa

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ung ufør. I vedtaket står det at kompensjonsgraden er på 64,67%. Er det bra eller dårlig? Og hvorfor/hvordan kom de frem til det tallet? Jeg er for syk til å jobbe ved siden av trygden, så det er ikke så relevant for meg hva den er på. Men er bare nysgjerrig. 

Anonymkode: f6adb...baa

I vedtaket om uføretrygd kan du se regnestykket som gjorde at de kom frem til dette. 

Skrevet

Jeg forstår heller ikke hva dette er. Ser min er 73%.  Hva betyr det?

Anonymkode: 6d600...3d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det forskjellig fra person til person? Hvordan kommer de frem til kompensasjonsgraden til en person?

Anonymkode: 3e2f7...7af

Det er et regnestykke som baserer seg på inntekt før uførhet og inntekt etter uførhet. Regnestykket står i vedtaket.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...