AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #1 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har barn på ungdomsskole og vgs, det er tøffe tak sosialt, og det å få innpass i en gjeng er utfordrende. De mest utadvendte og kule er de som regjererer. De inviterer de de vil til fester og sammenkomster. Det fjøres forsøk på nettverkssamlinger på u.skolen og russestyret arrangerer fellesfester, MEN.. det er veldig få som kommer på arrangementer som er for alle. Kommer «taperne» nekter de «kule» å komme. Er dette gjenkjennbart? Hva kan vi gjøre med det, foruten å styrke ungdommene som er «utenfor» til å tåke det? Anonymkode: d294f...dd8 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #2 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg skal være kjip og spørre hvorfor er det så viktig? Om man ikke har NOEN venner, så skjønner jeg at noe må gjøres, men om de er en liten vennegjeng, er ikke det greit nok? Få «tapetne» til å dra på fest. Hva så om de «kule» nekter å komme? Da er det de som går glipp av det. Lær dem at det er bedre å angre på noe de har gjort, enn noe de valgte å gå glipp av. I den settingen altså. Anonymkode: 0949d...593 6 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #3 Skrevet 28. oktober 2023 Har barna noen venner? Så er det vel helt greit? Alle kan og må ikke være «kule». Hvis de ikke har noen venner i det hele tatt er det mye verre, men da hjelper det virkelig ikke å sikte seg inn på de «kule». Anonymkode: de57a...71a 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #4 Skrevet 28. oktober 2023 Mine barn er i mellomsjiktet sosialt, noen ganger blir de bedt til de «kule», andre ganger ikke. De takler det helt greit, mens andre synes det er heldig vanskelig. Kanskje er det vanskeligst når man er i det sjiktet, fordi det blir så mange spørsmål og vonde følelser de gangene de ikke blir invitert, når de f.eks var invitert forrige gang. Der er en evig kamp for å holde seg ikke med de «kule» og vonde følelser når den du trodde var den kule bestevenninna i stedet inviterer noen andre. Russefestee som foreldre og russestyret inviterer til blir avlyst fordi det ikke blir nok ungdommer, fordi de i stedet vil til han som har en rik pappa med plass til alle . ts Anonymkode: d294f...dd8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #5 Skrevet 28. oktober 2023 Som en som var særdeles "upopulær" (med en liten vennegjeng, så ikke helt alene) på barne- og ungdomsskolen, skulle jeg ønske at noen voksne hadde lært meg å stå trygt i det. Det tror jeg er et bedre grep enn å forsøke å lage arrangementer alle møter opp på. Mobbing bør slås hardt ned på, men alle trenger ikke å være venn med alle. Fokuser på innholdet på arrangementene og gjør det bra for de som møter opp, istedenfor å jobbe så hardt for å lage arrangementer alle vil møte opp på. Anonymkode: 64553...f08 14 1 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #6 Skrevet 28. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Som en som var særdeles "upopulær" (med en liten vennegjeng, så ikke helt alene) på barne- og ungdomsskolen, skulle jeg ønske at noen voksne hadde lært meg å stå trygt i det. Det tror jeg er et bedre grep enn å forsøke å lage arrangementer alle møter opp på. Mobbing bør slås hardt ned på, men alle trenger ikke å være venn med alle. Fokuser på innholdet på arrangementene og gjør det bra for de som møter opp, istedenfor å jobbe så hardt for å lage arrangementer alle vil møte opp på. Anonymkode: 64553...f08 Dette er gode og fornuftige tanker! Vi må ikke gi barna inntrykk at det er viktig eller riktig å hige etter å være sammen med de mest populære barna. De får heller lære seg at den venninnen som bare inviterer av og til ikke er en veldig god og nær venninne, så da kan de heller satse på andre vennskap. Sånn er jo livet, ekte vennskap er ikke basert på slike overfladiske hensyn. Anonymkode: de57a...71a 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #7 Skrevet 28. oktober 2023 Det er bedre å ha noen få gode venner enn å være venner med alle/ de kule og populære. Jeg var absolutt ikke populær da jeg var barn og ungdom. Jeg arrangerte mange fester (starten 2000-tallet), og da kom nerder, emoer, rånere og andre utskudd😄. Jeg syns det var mye morsommere å henge med de enn håndballjentene. Kommer det noen få "tapere" på en fest, så får man ha det gøy med de! Drit i de populære folka, og drit i at man må være 50 + stk på en fest for at det skal være gøy. Anonymkode: 8d10b...a63 4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #8 Skrevet 28. oktober 2023 Er man egentlig utenfor, bare fordi man ikke henger med « de kule» ? Lær barna dine å ta vare på de nærmeste vennene og ikke løpe rundt etter de mest populære. Man kan fint drive på med noe med andre folk og finne sin lille gjeng, selv om de mest populære ikke bryr seg særlig mye med deg, - man er bra nok uansett og det er også de andre som ikke er spesielt populære. Inkludering betyr ikke at alle skal være like populære, men at alle har noen å henge med og at dette ikke alltid trenger å være de som har mest status. Fortsett bare med tiltakene, de fungerer, så lenge det er noen som dukker opp. Anonymkode: 79ec3...823 6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #9 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har barn på ungdomsskole og vgs, det er tøffe tak sosialt, og det å få innpass i en gjeng er utfordrende. De mest utadvendte og kule er de som regjererer. De inviterer de de vil til fester og sammenkomster. Det fjøres forsøk på nettverkssamlinger på u.skolen og russestyret arrangerer fellesfester, MEN.. det er veldig få som kommer på arrangementer som er for alle. Kommer «taperne» nekter de «kule» å komme. Er dette gjenkjennbart? Hva kan vi gjøre med det, foruten å styrke ungdommene som er «utenfor» til å tåke det? Anonymkode: d294f...dd8 Jupp gjenkjennbart, minus det med felles arrangement , det har de ikke her og rektor mener han ikke nan gjøre noe Anonymkode: 95b2d...3dc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #10 Skrevet 28. oktober 2023 Har en 16-åring og tror knapt han har vært på fest. Han har sin lille gjeng og er fornøyd med det. Han vet det er mye fest, men hadde han vært ivrig så kunne han sikkert blitt med noen. Han er fornøyd med å bare sitte hjemme og spille/facetime med 3-4 kompiser utenom ukas 3 treninger/kamp og +egentrening og bare innimellom dra på kino/bowling osv. Han har valgt skole som ikke har russefeiring også så han slipper det. Vi har tidligere vært litt stresset på hans vegne, men har innsett at det rett og slett er flere som ikke er interessert i å reke gatelangs, drikke seg dritings eller sjekke damer. Sønnen har vært ute og trent med 2-3 stk idag. Å lage arrangementer for «alle» i denne alderen er vanskelig når så mange gjerne kjenner flere oppover og nedover i trinnene og mange fra andre skolekretser. Jeg har vært frivillig på skoleball, trinntur ++ og de mest utsatte har aldri kommet og det forstår jeg. Det meste er på de mest utadvendte/ekshibisjonistiske sine betingelser om ikke voksne setter grenser. Det er lett det blir for mye om man er litt mer stille og rolig rundt seg og ikke MÅ herje (danse på bordene, henge i taket, kaste mat, overdrive drikkingen for å nevne noe) Sist skoleball både konfiskerte vi en del alkohol og sendte hjem noen og de fikk et lite erstatningskrav for det de ødela. Så lenge barna har venner er det greit å ikke overdrive higen etter å bli involvert i alt. Anonymkode: e9deb...c51 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal være kjip og spørre hvorfor er det så viktig? Om man ikke har NOEN venner, så skjønner jeg at noe må gjøres, men om de er en liten vennegjeng, er ikke det greit nok? Få «tapetne» til å dra på fest. Hva så om de «kule» nekter å komme? Da er det de som går glipp av det. Lær dem at det er bedre å angre på noe de har gjort, enn noe de valgte å gå glipp av. I den settingen altså. Anonymkode: 0949d...593 Åpenbart mye du ikke Skjlnner. Handler ikke om å være med de kule men det å bli invitert Anonymkode: 95b2d...3dc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #12 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en 16-åring og tror knapt han har vært på fest. Han har sin lille gjeng og er fornøyd med det. Han vet det er mye fest, men hadde han vært ivrig så kunne han sikkert blitt med noen. Han er fornøyd med å bare sitte hjemme og spille/facetime med 3-4 kompiser utenom ukas 3 treninger/kamp og +egentrening og bare innimellom dra på kino/bowling osv. Han har valgt skole som ikke har russefeiring også så han slipper det. Vi har tidligere vært litt stresset på hans vegne, men har innsett at det rett og slett er flere som ikke er interessert i å reke gatelangs, drikke seg dritings eller sjekke damer. Sønnen har vært ute og trent med 2-3 stk idag. Å lage arrangementer for «alle» i denne alderen er vanskelig når så mange gjerne kjenner flere oppover og nedover i trinnene og mange fra andre skolekretser. Jeg har vært frivillig på skoleball, trinntur ++ og de mest utsatte har aldri kommet og det forstår jeg. Det meste er på de mest utadvendte/ekshibisjonistiske sine betingelser om ikke voksne setter grenser. Det er lett det blir for mye om man er litt mer stille og rolig rundt seg og ikke MÅ herje (danse på bordene, henge i taket, kaste mat, overdrive drikkingen for å nevne noe) Sist skoleball både konfiskerte vi en del alkohol og sendte hjem noen og de fikk et lite erstatningskrav for det de ødela. Så lenge barna har venner er det greit å ikke overdrive higen etter å bli involvert i alt. Anonymkode: e9deb...c51 Du skjønner det er en forskjell her, din er fornøyd. , ikke alle er det Anonymkode: 95b2d...3dc
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 Eller hvis man er den eneste som blir «degradert» fra den «kule» gjengen. Det er så mye dritt som kan oppstå i det hierarkiske ungdomssamfunnet. Får vi påvirket det på noen måte er spørsmålet mitt? ts Anonymkode: d294f...dd8
Fighter83 Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg husker at temafester fra siste året som russ var store greier. Supermoro 👏👏 Hadde store fester for alle ca hver 2 mnd tror jeg. Disse festene må man planlegge godt, promoteres godt med plakater og lage mye greier rundt. Man må jo inkludere så mange forskjellige folk som mulig innad i skolene. Bare å huke tak i folk 👍 Mulig flere russestyrer/arrangementkomiteer fra flere skoler må gå sammen for å lage en stor greie sammen👏 Ellers er jeg ikke for så mye annet av store fester før dette for barn og unge utenom ting som arrangeres av fritidshus, skole og kommunene generelt. Skolene må samarbeide med fritidshusene, promotering og fremsnakking av tilbud til de unge må startes før de går på ungdomsskolen! Viktig at det skal være rusfritt og at det er voksne tilstede for å lage trygge rammer for de unge. 1
vinterskog Skrevet 28. oktober 2023 #15 Skrevet 28. oktober 2023 https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/LlRXVJ/hva-gjoer-jeg-om-barnet-mitt-utestenges-fra-halloween-feiringen Alle er ikke med på alt.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #16 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du skjønner det er en forskjell her, din er fornøyd. , ikke alle er det Anonymkode: 95b2d...3dc Spørsmålet er hvorfor misunnelsen er så stor blant så mange ? Anonymkode: e9deb...c51
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #17 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Eller hvis man er den eneste som blir «degradert» fra den «kule» gjengen. Det er så mye dritt som kan oppstå i det hierarkiske ungdomssamfunnet. Får vi påvirket det på noen måte er spørsmålet mitt? ts Anonymkode: d294f...dd8 I stedet for å oppdra alle andre er det bedre å lære barna å håndtere livet slik det er. Lære de at livet ikke alltid er enkelt, men du støtter dem alltid. Lære dem å ta initiativ selv, ikke vente på å bli invitert. Lære dem å ha flere venner å spille på så verden ikke raser sammen hvis et vennskap går skeis. Anonymkode: 5e58f...881 4 1
ESFP Skrevet 28. oktober 2023 #18 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Eller hvis man er den eneste som blir «degradert» fra den «kule» gjengen. Det er så mye dritt som kan oppstå i det hierarkiske ungdomssamfunnet. Får vi påvirket det på noen måte er spørsmålet mitt? ts Anonymkode: d294f...dd8 Nei, du får ikke påvirket dette. Livet skjer. Ekskludering, kule grupper, rangering osv vil fortsette resten av livet. En ting du kan gjøre er å trene deg på å selv tåle at dine barn vil ha det vondt i perioder av livene sine uten at du kan gjøre noe særlig med det. En annen ting du kan gjøre er å validere og veilede barna dine i sine vanskelige følelser. Det gjør vondt når nære venner ikke oppfører seg som nære venner, men da må man bruke energien sin på dem som har vist seg å være gode venner. Det er bedre med en god venn enn en kul venn. Det er bedre å lære seg å håndtere disse følelsene og få denne livsvisdommen nå. Mange av de kule vil måtte gå igjennom akkurat det samme, men da senere i livet. Det ser ikke like bra ut å lære dette som 40-åring med en midtlivskrise. 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #19 Skrevet 29. oktober 2023 Dette er ikke gjenkjennbart overhodet. Nå er nok jeg ekstra heldig med gjengen hennes, der inkluderer de hverandre faktisk og har aldri hatt fokus på dyre klær eller festing. Ingen av de drikker alkohol . Der samles de hos hverandre, det varierer jo hvem som er sammen. Noen jobber jo ved siden av skolen. Nå er de fleste i gjengen ferdig med videregående skole. Hadde alle vært så heldig som oss, hadde det ikke vært utenforskap. Anonymkode: b91ba...abf
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #20 Skrevet 29. oktober 2023 At alle skal være invitert til alt og være med på alt alltid er totalt misforstått inkludering, i alle fall når de kommer i slutten av ungdomsskolen og opp på vgs. Det er heller ikke sånn samfunnet for øvrig fungerer. Man bør mye heller jobbe for at alle har noen å være med, om det er en ukule gjengen eller de kule og populære er mindre viktig, det viktigste er å være inkludert i ett eller annet fellesskap. Det fellesskapet må heller ikke være folk i klassen, det kan være folk på fotballaget, korpset, nabolaget eller andre interessegrupper man har noe til felles med. Jeg var aldri en av de kule da jeg vokste opp, jeg var hun rare som spilte piano, sang i kor og leste sære voksenbøker. Men jeg hadde venner, noen i parallellklassen, noen i koret, noen fra andre årskull og/eller andre skoler. På vgs gikk alle vennene mine på andre skoler enn meg selv, kan telle på en hånd de gangene jeg var invitert til noe med klassen på vgs. Men det gikk helt fint, for jeg hadde andre å være med og ingen voksne rope om at jeg ikke var inkludert og fikk meg til å føle seg som en sær outsider. Og der er nok litt av problemet i dag, fremfor å støtte andre måter å være sosial på er folk så vilt opptatt av at ALLE I KLASSEN må inviteres. Hvorfor det egentlig? Det skaper bare mer utenforskap ved at man lager "utskudd" av de som ikke er i den såkalt kule gjengen, og at man indirekte forteller at det er noe merkelig med de som ikke blir invitert, så de må vi passe på. Heldigvis hadde vi 4-5 venninner som var sære og ukule trygge foreldre som ikke forsøkte å fortelle oss hvor freak vi var med å tvinge de kule til å ha oss med på fest, i steden la de til rette for at vi kunne treffes og ha et fellesskap oss i mellom på våre premisser. Flere burde gjøre det på den måten. Anonymkode: b1903...693 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå